Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

aklla skrev (1 time siden):

De kan overgi seg, de kan rømme, flykte til andre land, gjemme seg i russland. Det er mange alternativer til å krige.

sikkert lettere sagt et gjort. Noen greier alltids det, har forbindelser og resurser til å bare forsvinne, men for den store hop av vanlige russiske vernepliktige og reservister er det nok bare å pakke bagen og ta farvel med kjæreste/kone/barn, mor, far og familie. De har jogså fått løfte om å få igjen jobben de har, når de dimitteres etter et halv år (eller hva det var). og håper vel å vende tilbake i live.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (1 time siden):

Disse russiske stakkarene som holder til i disse gropene og gangene, er jo vanlig gutter/menn som alle oss andre, og har stort sett blitt utkommandert dit under kummerlige forhold. De prøver å gjøre det beste ut av det i sølen og kulden med provisoriske greier, og så ender de med å sprenges av disse granatene som droppes. Jeg synes synd på dem, selv om de er "fienden".

Enig i at det er "ved eller over streken" å publisere slike dronevidioer.

Ja, disse er gutter/menn som alle oss andre. Mennesker.

Men så lenge disse menneskene er soldater som angriper en annen stat, basert på et meningsløst grunnlag - Da er de soldater som må elimineres.

Det at du betegner de som "fiender" sier litt om hvilket syn du har på disse soldatene. De ER fiender all den tid de er på Ukrainsk jord - uansett om de er tvunget eller frivillig i Ukraina.

Tåpelig at du prøver å skape sympati for de russiske soldatene - når de gang på gang begår krigsforbrytelser.

Fint at du i det minste henger deg opp i at ukrainske soldater poster dronevideo der de eliminerer russiske soldater som er krigsforbrytere.

Lenke til kommentar

Husk at det eksisterer ingen erklært krig fra Russlands side. Russiske soldater i Ukraina er dermed ikke lovlig stridende, men statlige terrorister som er underlagt ukrainsk krigslov. De har fremdeles menneskerettigheter og skal ikke utsettes for unødig tortur, men i utgangspunktet er det ukrainsk lov som gjelder. Spioner og væpnede terrorister som skytes er ironisk nok en sivil affære.

Jeg mener tvert imot at det er VIKTIG at slike videoer publiseres for å demoralisere Russland og russerne. Så kan man diskutere hvorvidt det funker, da russerne ikke ser ut til å ha vanlige sjelsevner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bugle skrev (17 minutter siden):

Det at du betegner de som "fiender" sier litt om hvilket syn du har på disse soldatene. De ER fiender all den tid de er på Ukrainsk jord - uansett om de er tvunget eller frivillig i Ukraina.

jeg skrev: Jeg synes synd på dem, selv om de er "fienden".

altså, da mente jeg "fiende" for meg som norsk og ikke part i krigen. De er selvsagt pr. definisjon fiende for alle ukrainere.

Og nei, jeg synes ikke synd på alle russiske soldater, eller alle scenarier. Jeg sikter til den ubarmhjertige klappjakten på disse i jordhulene sine. Tror jeg telte de slapp 8-10 granater fra droner før det omsider ble slutt på bevegelse der nede. En kan jo sette seg inn i hvordan det må føles? Ja "jeg synes synd på disse stakkarene, det må være en skremmende måte å dø eller bli lemlestes på.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 minutter siden):

sikkert lettere sagt et gjort. Noen greier alltids det, har forbindelser og resurser til å bare forsvinne, men for den store hop av vanlige russiske vernepliktige og reservister er det nok bare å pakke bagen og ta farvel med kjæreste/kone/barn, mor, far og familie. De har jogså fått løfte om å få igjen jobben de har, når de dimitteres etter et halv år (eller hva det var). og håper vel å vende tilbake i live.

Død er en naturlig del av kriger.
Det er jo ikke lett, men de tar selv valget om å møte opp og mer eller mindre frivillig dra ut i krig. I krigen er oppdraget deres å drepe ukrainere. De er i landet for å utføre ett folkemord, verken mer eller mindre.

Har du like mye omsorg for f.eks skyttere i aktiv skoleskyting også?
Når en skoleskytter har drept 50 barn på en skole og blir drept før barn nr 51 blir skutt, er det trist at skoleskytteren dør eller er det bra, ettersom det stopper drap?

Krigen i Ukraina er mye det samme, russland har som mål å drepe flest mulig, i likhet med en skoleskytter.
Ukraina har som mål å stoppe disse drapene ved å forsvare seg, som nødvendigvis betyr å stoppe/drepe den invaderende fienden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 minutt siden):

Har du like mye omsorg for f.eks skyttere i aktiv skoleskyting også?
Når en skoleskytter har drept 50 barn på en skole og blir drept før barn nr 51 blir skutt, er det trist at skoleskytteren dør eller er det bra, ettersom det stopper drap?

nå er du simpel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (7 minutter siden):

nå er du simpel.

Er han?

Nå svarer jeg for meg selv. Men drap av barn via skoleskytting er lite sammenlignet med hvor mange barn som er blitt drept på barnehager, skoler, sykehus og sivile mål i Ukraina av russiske soldater.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (16 minutter siden):

altså, da mente jeg "fiende" for meg som norsk og ikke part i krigen. De er selvsagt pr. definisjon fiende for alle ukrainere.

Jeg som Norsk er ikke part i krigen, på samme måte som deg.

Men jeg er ikke nøytral og står å ser på. Jeg donerer penger til Ukraina, slik at de kan forsvare seg.

Russland med sin fremtreden i Ukraina er også en trussel mot Norge.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (34 minutter siden):

Tåpelig at du prøver å skape sympati for de russiske soldatene - når de gang på gang begår krigsforbrytelser.

nei jeg forsøker ikke skape sympati for den russiske hæren, men ytrer medfølelse for enkeltsoldater som dauer/lemlestes i jordhulene sine.

hvor vanskelig er det å forstå forskjellen?

kan man ikke synes synd på enkelte  japanske soldater som ble brent til døde av flammekastere, fordi Japan var stemplet som de onde i krigen?

jeg har sagt mitt om dette nå. Hvis noen fortsatt velger å vri/vende på det, så forblir det ubesvart fra min del.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (33 minutter siden):

ikke å drepe flest mulig skolebarn.

Tja, det er vel bare ett delemål de jobber aktivt med..
Men å drepe flest mulig Ukrainske soldater er målet.
Målet er å drepe nok Ukrainske soldater til at de kan stjele litt mer landområder.

Noe å tenke over når man syntes syndt på disse som utelukkende er der for å drepe flest mulig ukrainske soldater for å stjele land, og om de har vært flinke, så har de allerede drept en hel del personer..
En død russisk soldat betyr potensiellt mange liv reddet, både sivile og millitære, samt barn.

Er noe å tenke på at disse i hulen sin har bygget hulen for å skyte på Ukrainere og har antagelig skutt på de i flere uker..
De har gitt koordinater til artilleri så de kan bombe i filler bolighus, barnehager og soldater.
De har gjort at byer må bo i kjellere i ukesvis og månedsvis under konstant bombing.
De har gjort at personer dør av sult fordi dem ikke kan gå ut ettersom de da blir skutt og drept.

Ukrainske graver etter besøk av "stakkers" russere(som de i hulen som ble bombet) invadert byen deres og drept de:
TELEMMGLPICT000293943135_trans_NvBQzQNjv

Hadde nok russiske soldater blitt stoppet hadde området vært tomt..

Endret av aklla
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (1 minutt siden):

nei jeg forsøker ikke skape sympati for den russiske hæren, men ytrer medfølelse for enkeltsoldater som dauer/lemlestes i jordhulene sine.

hvor vanskelig er det å forstå forskjellen?

kan man ikke synes synd på enkelte  japanske soldater som ble brent til døde av flammekastere, fordi Japan var stemplet som de onde i krigen?

jeg har sagt mitt om dette nå. Hvis noen fortsatt velger å vri/vende på det, så forblir det ubesvart fra min del.

Du evner ikke å forstå forskjellen selv.

At du har sympati for de som invaderer er meg helt uforståelig.

De som invaderer skaper helvete på jord for de sivile.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Bugle skrev (Akkurat nå):

kan man ikke synes synd på enkelte  japanske soldater som ble brent til døde av flammekastere, fordi Japan var stemplet som de onde i krigen?

...

Lenke til kommentar

Volodymyr Zelensky 'put in danger' after details of secret visit to Brussels are leaked

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2023/02/07/volodymyr-zelensky-put-danger-details-secret-visit-brussels/?WT.mc_id=tmgoff_youtube_youtube-community

 

The Ukrainian president was expected to deliver a speech to EU leaders at a summit but his planned appearance has been thrown into doubt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Bugle skrev (2 timer siden):

At du har sympati for de som invaderer er meg helt uforståelig.

 

Folk er forskjellig. Jeg orker ikke å se den typen filmer dere diskuterer og hadde jeg sett en så hadde jeg garantert fått sympati med de som ble drept, uansett hvor jævlig jeg synes Russlands oppførsel er. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har lite til overs for disse dronefilmene som legger på grusom Ukrainsk techno-polka eller komiske sanger. Jeg kan ikke begripe at det skal vende russere mot regimet så lenge de tror at soldatene er helter som kjemper en hellig krig.

Jeg lurer på — hvor mange av disse russiske soldatene har egentlig vært i nærheten av å drepe/voldta/plyndre sivilbefolkningen i Ukraina? Mitt intrykk er at de sendes direkte fra russland til frontlinjene som kanonføde, men jeg tar høyde for at jeg tar feil. Ikke for å få sympati for soldatene, men jeg er nysgjerrig på hva som gjør at de går rett inn i den sikre død.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...