Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Spekusjoner fra min side:

1. Basert på dagens rapport fra fra britisk etteretning om at russerne ikke vil klare å kjøre på noe stort de kommende ukene.

2a. Han ukrainske soldaten fra Bakhmut som legger ut daglig oppdateringsvideoer, mente at det ikke er noen kommende storoffensiv, og det som skjer der nå er russernes storoffensiv.

2b. Voldsomme russisk tap i går og i dag.

3. "Moscow starts "begging" for negotiations through mediators"
"Oleksii Danilov, the Secretary of the National Security and Defence Council (NSDC), stated that Russia is beginning to "beg" for negotiations through intermediaries"
 https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/02/6/7388214/

4. USAs/vestens relativt beskjedne våpenpakker. Får virkelig håpe at størrelsene er basert på etteretning og ikke vilje.

=

Trolig er den "kommende" 300-500K russiske styrken og decoys i Belarus ment som skremsel og pressmiddel til forhandlinger for at putin får beholde luganda og donbawe.
Det sagt, skulle forhandlingene feile, er det stor sannsynlighet for at russerne bare måker på som vanlig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, <generisk_navn> said:

Det er vel mye av det de HAR gjort til nå? Dvs. de holdt på med det frem til de skiftet fokus fra dette og over til energiforsyning og infrastruktur i stedet.
Jeg tror nok de med sine 300' - 500' nye soldater ser for seg å gjøre et fremstøt, men om de gjør dette på en enkelt front eller om de nok en gang forsøker seg på flere fronter samtidig er ikke godt å si. De har hverken kommandostrukturer eller logistikk til å håndtere kompleksiteten i noe slikt. Det eneste de får til er å sløse med menneskeliv. Tidligere forsvarssjef Sverre Diesen har noen meninger om dette i dagens nyhetsbrev fra Forsvarets Forum.

Og leser ein denne, Krigen i Ukraina: - Våren blir blodig (dagbladet.no), så er ein mogeleg konklusjon at det strategisk beste for Russland er å bite seg fast der dei er og fortsette angrep langt innover i Ukraina for sakte bryte ned kampevna til Ukraina.

Lenke til kommentar

Russlands økonomi er verre stilt enn folk innser. Russland hadde tidligere et enormt budsjettoverskudd. Det overskuddet er snudd til underskudd. Det vil si at Russland ikke vil kunne gjøre noen som helst investeringer eller ekstraordinære bevilgninger, slik de har gjort hele tiden for å forsøke å få orden og skikk på forsvaret sitt.

1030 døde. Der kom den. Jeg ventet meg dette i løpet av februar og mars. Desperasjonen til russisk kommando er påtagelig. Jeg bare undrer meg over når russiske soldater skal gjøre mytteri. Hva faen feiler det dem? Er de idioter? Vil de ikke leve? Jeg tror tapstallene kan vokse ytterligere i ukene som kommer. Særlig om man sender disse 500K nye mobilikier rett til fronten.

Jeg tror Russlands offensiv vil feile. Uansett hvor mange mobilikier de hanker inn for å kjøre WWI-infanteriangrep.
Jeg tror også Ukraina vil starte en stor offensiv på senvåren eller tidlig sommer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Samms said:

Og leser ein denne, Krigen i Ukraina: - Våren blir blodig (dagbladet.no), så er ein mogeleg konklusjon at det strategisk beste for Russland er å bite seg fast der dei er og fortsette angrep langt innover i Ukraina for sakte bryte ned kampevna til Ukraina.


Kampevnen til Ukraina fortsetter å vokse slik den har gjort hele krigen. Ukraina har nå en av verdens mest potente hærer. Sansyneligvis topp 10. I løpet av sommeren tipper jeg de er topp 5.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En god indikasjon på at de høye tapstallene som meldes på russisk side i stor grad stemmer, er mengden med video og bildemateriell som nå har begynt å florere i sosiale medier igjen (både fra russiske og ukrainske kilder). Det har vært et par måneder og uker med en god del mindre slikt enn det var for eksempel i høst. Nå publiseres det mange titalls nye videoer hver eneste dag som viser en god del russiske tap og da spesielt ødelagte stridsvogner og BMP-er. Spesielt ser det ut til at russerne har voldsomme tap rundt Vuhledar og Pavlivka hvor de har angrepet lenge og repeterende uten særlig suksess.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vært lite bevegelse i fronten i lang tid, og jeg tipper det kommer til å bli det i de neste par månedene også. Russerene har først og fremst mye artilleri og soldater, og ukrainerene har nok med å forsvare seg og hindre russisk fremrykning.

Endret av Svein M
  • Liker 4
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Brother Ursus said:

Russlands økonomi er verre stilt enn folk innser. Russland hadde tidligere et enormt budsjettoverskudd. Det overskuddet er snudd til underskudd. Det vil si at Russland ikke vil kunne gjøre noen som helst investeringer eller ekstraordinære bevilgninger, slik de har gjort hele tiden for å forsøke å få orden og skikk på forsvaret sitt.

1030 døde. Der kom den. Jeg ventet meg dette i løpet av februar og mars. Desperasjonen til russisk kommando er påtagelig. Jeg bare undrer meg over når russiske soldater skal gjøre mytteri. Hva faen feiler det dem? Er de idioter? Vil de ikke leve? Jeg tror tapstallene kan vokse ytterligere i ukene som kommer. Særlig om man sender disse 500K nye mobilikier rett til fronten.

Jeg tror Russlands offensiv vil feile. Uansett hvor mange mobilikier de hanker inn for å kjøre WWI-infanteriangrep.
Jeg tror også Ukraina vil starte en stor offensiv på senvåren eller tidlig sommer.

Storbritania har hatt like stor nedgang i økonomien som Russland i 2022. Prisstigning i Russland er høg, men ikkje høgare enn det øvre skiktet av EU landa. Kina, India og andre kjøper billig olje frå Russland, rafinerer og sel dyrt til EU. Ja, inntektene til Russland går ned, men kjøpekrafta i EU går i lommene til andre. Desse andre fortsetter også anna handel med Russland, likt og ulikt av industrivarer. Om nokre å kan det med økonomi teljast opp. Sanksjonar verkar sakte, det er langt frå sikkert at Russland taper meir enn dei som driver på med sanksjonar.

9 minutes ago, Brother Ursus said:


Kampevnen til Ukraina fortsetter å vokse slik den har gjort hele krigen. Ukraina har nå en av verdens mest potente hærer. Sansyneligvis topp 10. I løpet av sommeren tipper jeg de er topp 5.

Minst halvparten av straumnettet i Ukraina er nede. I Odessa brant ein trafo/kraftstasjon på grunn av overbelastning. Nokre millionar har flykta internt og nesten like mange ut av landet. Fortsetter det blir landet sakte, men sikkert lagt i grus. Når mange nok har flykta og infrastrukturen er tilstrekkeleg øydelagd så faller kampevna igjen. Ikkje i morgon, ikkje neste veke, men neste år eller året etter det. Sjekk artiklane til Washington Post eg linka tidlegare.

Og om Ukraina har ein så god hær, kvifor maser dei så mykje om at dei er hardt pressa langs fronten? Den russiske hæren er jo ubrukeleg etter noke kommentatorar her sin vurdering.

Du og andre har hatt stor tru på ukrainsk offensiv  sia i fjor sommar. Andre ventar og ser.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Samms said:

Storbritania har hatt like stor nedgang i økonomien som Russland i 2022.


Må bare påpeke at dette ikke stemmer og er et talking point som brukes av Kreml og ytre høyre konspitroll.

Storbritannias vekst er hemmet av andre årsaker enn Russland. I tillegg til inflasjonen alle andre sliter med, så er det hovedsakelig at de har forlatt EU.

Russlands økonomiske nedgang er enormt mye større enn det offisielle tallet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Svein M said:

Det har vært lite bevegelse i fronten i lang tid, og jeg tipper det kommer til å bli det i de neste par månedene også. Russerene har først og fremst mye artilleri og soldater, og ukrainerene har nok med å forsvare seg og hindre russisk fremrykning.

 

Ukraina pleier å stå ganske stille i stillingene sine for å blø ut russerne. De gjorde det i Kyiv, de gjorde det i Kharkiv, de gjorde det i Kherson og i Tvillingbyene før det ble for vanskelig. Jeg mistenker at de gjør det samme nå i Bakhmut.

 

8 minutes ago, Enceladus said:

Tapstallene til russerne (hvis de stemmer sånn ca. da) er helt sinnsyke! Hvordan skal landet klare seg etter denne krigen? Helt uforståelig.

 

Det er virkelig uforståelig at russiske mannfolk er så tafatte at de bare rusler i døden. Jeg fatter det ikke selv. Jeg har hørt en del forklaringer på fenomenet, men jeg får det ikke helt til å gå opp.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Federal government allows industry to export 187 Leopard-1 tanks for Ukraine: What this means for the war.
(...) 88 Leopard 1 comes from Rheinmetall, 99 from FFG."


https://www.businessinsider.de/politik/deutschland/ukraine-bundesregierung-genehmigt-ausfuhr-von-leopard-1-panzern/

MEN: "As Business Insider learned from government circles, the financing of the repair of the vehicles is not yet secured. It is not to be finally clarified until the next few weeks"

Status på disse tanksene er nok litt variable. Tror fra tidligere rapport er at 29 stk fra Rheinmetall er nesten "klar-til-strid", resterende trenger mer overhaling. Det skal nevnes at forskjellige land har forskjellige minstekrav til "klar-til-strid".
FFG sine derimot er usikkert status:

image.png.857e057e14e17988d0af5458a1baea72.png

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.highnorthnews.com/en/allied-and-norwegian-forces-prepare-largest-military-exercise-norway-2023

Allied and Norwegian Forces Prepare for the Largest Military Exercise in Norway in 2023

In early March, 10,000 Norwegian and allied soldiers will train to defend Norway in the winter exercise Joint Viking. Soldiers from the US, the Netherlands, and the UK are already preparing and training in Northern Norway.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Brother Ursus said:


Må bare påpeke at dette ikke stemmer og er et talking point som brukes av Kreml og ytre høyre konspitroll.

Storbritannias vekst er hemmet av andre årsaker enn Russland. I tillegg til inflasjonen alle andre sliter med, så er det hovedsakelig at de har forlatt EU.

Russlands økonomiske nedgang er enormt mye større enn det offisielle tallet.

Så økonomiske makrotall er "talking points"? Og kjelder som IMF og andre stemmer ikkje? Årsak til at Storbritania sliter er andre enn Russland, likevel størrelsesorden på endring er lik. Om du har lest BBC så har denne økonomiske nedgangen og ramma innbyggarane i England hardt. Det er få rapportar frå Russland, men kan du vise døme på at økonomisk nedgang har ramma like hardt der? Til dømes at folk ikkje har råd til å varme opp husa slik det har blitt i England?

Om offisielle tal stemmer blir det stilt spørsmål til om andre land enn Russland og. I alle fall konsumprisindeksmålingane.

Lenke til kommentar
Samms skrev (2 minutter siden):

Så økonomiske makrotall er "talking points"? Og kjelder som IMF og andre stemmer ikkje? Årsak til at Storbritania sliter er andre enn Russland, likevel størrelsesorden på endring er lik. Om du har lest BBC så har denne økonomiske nedgangen og ramma innbyggarane i England hardt. Det er få rapportar frå Russland, men kan du vise døme på at økonomisk nedgang har ramma like hardt der? Til dømes at folk ikkje har råd til å varme opp husa slik det har blitt i England?

Om offisielle tal stemmer blir det stilt spørsmål til om andre land enn Russland og. I alle fall konsumprisindeksmålingane.

Det er jo en bitteliten forskjell i hvordan de to forskjellige landene håndterer informasjon. Det er flere artikler og saker ang Russisk levestandard, som f.eks denne:

https://www.aftenposten.no/verden/i/668pl0/hardere-hverdagsliv-for-mange-russere

eller denne som er fra Desember 2022

https://www.forbes.com/sites/stuartanderson/2022/12/05/russias-economic-prospects-have-gone-from-bad-to-terrible/

Her er en sak fra Unicef ang fattigdom

https://odessa-journal.com/unicef-the-number-of-poor-in-russia-will-grow-by-eight-million-because-of-the-war/

Jo flere fattige Russere, desto jævligere leverforhold - dette er gode nyheter som kan spare liv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det er jo en bitteliten forskjell i hvordan de to forskjellige landene håndterer informasjon. Det er flere artikler og saker ang Russisk levestandard, som f.eks denne:

https://www.aftenposten.no/verden/i/668pl0/hardere-hverdagsliv-for-mange-russere

eller denne som er fra Desember 2022

https://www.forbes.com/sites/stuartanderson/2022/12/05/russias-economic-prospects-have-gone-from-bad-to-terrible/

Her er en sak fra Unicef ang fattigdom

https://odessa-journal.com/unicef-the-number-of-poor-in-russia-will-grow-by-eight-million-because-of-the-war/

Jo flere fattige Russere, desto jævligere leverforhold - dette er gode nyheter som kan spare liv.

Er det så stor forskjell i håndtering av informasjon?

Energy bills: Half of UK households face fuel poverty, EDF warns - BBC News

Two-thirds of UK families could be in fuel poverty by January, research finds | Fuel poverty | The Guardian

Quarter of Londoners living in poverty, charity says - BBC News

FN har og rapportar på fattigdom i England. Så ja, Russland har fått økonomiske utfordrignar, les nedtur. Diskusjonen er om den er i størrelsesorden større eller mindre enn i vestlege land, til dømes Storbritania.

Makrotala indikerer same størrelsesorden og rapportar frå landa teiknar begge eit bilete av aukande fattigdom blant folket.

Og korleis sparer dårlegare levekår til sivilbefolkninga liv?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kahuna said:

På tide med et motspørsmål tenker jeg. Er det bedre at russiske soldater voldtar og dreper alle i hele ukraina så den britiske befolkningen skal få billigere gass?

Har det noko samanheng?

Eller stiller du spørsmål til om økonomiske sanksjonar mot Russland påverkar krigen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...