Gå til innhold

Over 200K nordmenn må belage seg på og etterisolere husene når de nye EU-direktiver blir gyldige.


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (På 23.4.2024 den 7:49 PM):

Hvis du helt oppriktig mener at Norge "ikke har mye til demokrati", så trenger du en kraftig reality-check.

Husk at vestlige politikere er det vi kaller broilere, dvs. kun politisk erfaringer og de vil gjerne stige oppover i de vestlige hierarkiet.

Dessverre er ikke vi lengre en befolkning, vi er blitt kunder for staten/kommunene som de profitterer på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nautica skrev (2 minutter siden):

Husk at vestlige politikere er det vi kaller broilere, dvs. kun politisk erfaringer og de vil gjerne stige oppover i de vestlige hierarkiet.

Dessverre er ikke vi lengre en befolkning, vi er blitt kunder for staten/kommunene som de profitterer på.

Heller det enn "østlige" politikere, som er regelrett tyranner og diktatorer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Heller det enn "østlige" politikere, som er regelrett tyranner og diktatorer.

Hva med og la arbeidere, husmødre, etc. være de som sitter i regjeringen alminnelige personer som vil befolkningen det beste  ?

Endret av Nautica
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Er vi nødt til å velge? Jeg husker en tid da det fantes arbeidere i Arbeiderpartiet. Å få lede landet var et respektabelt tillitsverv.

Nå starter de i AUF og smisker seg oppover.

Det er lett for en populistisk fascist å si det alle tenker for å sanke stemmer. De store partiene gjør så mye galt at flere gir dem opp. 

Den gangen arbeiderpartiet var et parti for arbeidere, da var det interessant å høre på debattene fra politikere, LO, etc.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (På 25.4.2024 den 6:39 PM):

Vi ligger i verdenstoppen på strømforbruk, og vil tjene på bedre energieffektivisering slik våre EU-naboer har satset på i mange år allerede. https://strøm.no/strømforbruk-i-norge


Du blander sammen strømforbruk og totalt energiforbruk.
Du hopper lett over misvisende tall pga opprinnelsesgarantier.
Leser du ikke dine egne kilder ?
 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (7 timer siden):

Nå har jeg ikke lest detaljer, men jeg gikk ifra 30k kWh i året til 20 kWh på bytte av varmepumpe, bør være good for noen år jeg da.

Fra 30 000 kWh/år til 20 kWh/år var sannelig litt av en besparelse.
Hva slags varmepumpe var dette ?

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele denne lange tråden, men en ting jeg lurer litt på:

Er det noen som har undersøkt eller som kan bekrefte at disse EU reglene rundt etterisolering faktisk gjelder i Norge?

Grunn til spørsmål: Jeg har diskutert litt med våre sentrale myndigheter innenfor elsikkerhet i forhold til anvendelse av EU regelverk i forhold til elektriske installasjoner.

Her er prinsippet det at for elektriske installasjoner i bygninger så gjelder NEK400 som i prinsipp er en særnorsk standard, som i prinsipp bare gjelder i Norge. (Selv om den riktig nok er bygd opp med utgangspunkt i internasjonale standarder som har blitt tilpasset bruk i Norge.)

For elektriske installasjoner på maskiner så gjelder Maskindirektivet og NEK EN 60204-1.

Hvorfor er det slik, spør jeg så myndighetene, dvs DSB.

Svaret jeg fikk da var at bygningene våre er fastmonterte, de skal ikke handles over landegrensene. Maskiner er å betrakte som en handelsvare og de skal kunne selges over landegrensene, derfor så gjelder det de samme reglene for elektriske installasjoner på maskiner i Norge som i EU, samtidig som vi har våre egne regler for bygninger, som ikke omfattes av EØS avtalen.

Er det helt åpenbart at etterisolering av bygninger faller inn under EØS avtalen sitt avtaleområde, i og med at dette er en avtale om handel og økonomisk samarbeid?

(Det kan godt være at dette er tilfellet, men det ville i så fall forbause meg litt, og det skulle vært veldig interessant å finne ut av.)   

Hvor i EØS avtalen står det noe om at man skal ha et felles regelverk for etterisolering av hus?

https://lovdata.no/dokument/NLX2/avtale/avt-1992-05-02-1

Hvordan kan 200.000 nordmenn være omfattet av et EU direktiv, som eventuelt faller utenfor EØS avtalen?

Edit:

Hvis det er slik at 200.000 nordmenn må etterisolere husene sine pga skulle ikke dette da være en sak for Storting og Regjering? Dette ser da ikke ut til å være tilfellet:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/handlingsplan-for-energieffektivisering-i-alle-deler-av-norsk-okonomi/id2998036/  

Det som ser ut til å være tilfellet det er at man vurderer å stille krav til etterisolering av kommunale bygg, men det står ingen ting om nye krav til private hus, gjør det det? (Det står noe om energieffektivisering i bygninger i kapittel 4 i regjeringens plan, men ikke noe om nye forskrift eller EU krav, av det som jeg kan klare å få øye på.)

Endret av arne22
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 26.4.2024 den 1:05 PM):

Heller det enn "østlige" politikere, som er regelrett tyranner og diktatorer.

Finnes det virkelig ingenting mellom ytterpunktene? Og hvor skrev Nautica at han ønsker "den østlige modellen"?

 

Mannen med ljåen skrev (På 26.4.2024 den 1:18 PM):

Er vi nødt til å velge? Jeg husker en tid da det fantes arbeidere i Arbeiderpartiet. Å få lede landet var et respektabelt tillitsverv.

Nå starter de i AUF og smisker seg oppover. Når de har tilgang til fellesskapets ressurser, bruker de dem for egen vinning.

Det er lett for en populistisk fascist å si det alle tenker for å sanke stemmer. De store partiene gjør så mye galt at flere gir dem opp. 

Og mens svindel, juks, løgn og bedrageri har store konsekvenser for alle andre(som det skal)har det absolutt ingen konsekvenser for de i elitens sirkler som bare blir taktisk omplassert.

 

Nautica skrev (På 26.4.2024 den 1:22 PM):

Den gangen arbeiderpartiet var et parti for arbeidere, da var det interessant å høre på debattene fra politikere, LO, etc.

Når vi hører de prate nå er det stort sett opplesing fra det samme manuskriptet som kommer fra PR-skribenter og lobbyister. Ingen egen mening. Kun robotaktig svada.

 

Inspector skrev (På 27.4.2024 den 7:21 AM):


Du blander sammen strømforbruk og totalt energiforbruk.
Du hopper lett over misvisende tall pga opprinnelsesgarantier.
Leser du ikke dine egne kilder ?
 

Det står jo i linken at nordmenn i hovedsak bruker strøm til oppvarming av bolig, noe som er nødvendig for å overleve i et av Europas kaldeste land "rett under Nordpolen".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Det er jo akkurat dette folk går rundt og missforstår, inklusive for litt siden, også meg selv.

Det er bare de direktivene som faller inn under EØS avtalens rettsområde som er bindende for Norge. Utenfor EØS avtalens rettsområde så har direktivene ingen virkning i det hele tatt, annet enn at man kan se over til EU som et godt eksempel.

Det er jo akkurat dette som framgår i regjeringens handlingsplan for energieffektivisering som er linket opp over. Her er EU og EU sine tiltak nevnt som noe man kan ha til inspirasjon og se over til, men det er ikke noe prinsipp at man må følge EU sine direktiver eller EU sitt regelverk innenfor dette rettsområdet.

En avtale gjelder det som står i avtalen og ikke alle andre rettsområder som faller utenfor avtalen. Hvis man kjøper en kaffekjele av naboen så er det ikke slik at huset, bilen og hytta følger med på grunn av at man har en avtale med naboen. Hvis avtalen omhandler kjøp av en kaffekjele, da er det bare kaffekjelen som inngår i avtalen.

På tilsvarende måte så gjelder kravene og forpliktelsene i forhold til EØS avtalen bare i forhold til det som er innholdet i avtalen.

Innenfor de rettsområdene som går utenfor EØS avtalens avtaleområde, så er det jo ingen EU direktiver som er rettsbindende. Krav til etterisolering av hus er vel noe av det som ikke er en del av avtalen og som faller utenfor. Innenfor det rettsområdet, så vil eventuelle direktiver bare gjelde innenfor EU, og ikke for de landene som bare har skrevet under EØS avtalen. 

På den annen side så kan man jo også ha andre avtaler med EU landene enn EØS avtalen, for eksempel en avtale om redusert karbonutslipp. Dette vil allikevel ikke medføre at EU direktivene gjelder i Norge. 

Andre eksempler på rettsområder som ikke er omfattet av EØS avtalen og der EU sine direktiver og EU sitt regelverk ikke gjelder:

Utenrikspolitikk, bankvesen, valutapolitikk, utdanning, sykehus og velferd, forsvar, osv.

En annen side ved saken det er jo at norske politikere kanskje liker å la seg inspirere og å "ta etter", selv om det formelt sett ikke er noe krav om det.  

Når det skal skje en innarbeidelse av EU sitt regelverk og EU sine direktiver i den norske lovgivningen, så pleier det alltid å kjøre en sak om det, i regi av Stortinget, i god tid i forveien.

Det finnes ingen sak for EU sitt direktiv for etterisolering av hus, av det som jeg har klart å finne fram til. Det finnes som nevnt en handlingsplan i regi av regjeringen. Den sier ikke noe om at noen skal pålegges etterisolering.

Dette direktivet i regi av EU kom i 2002 og det ble revidert i 2022/23. Det er en del av EU sitt regleverk, men det inngår ikke som en del av EØS avtalen. Direktivet har så vidt vites aldri vært innarbeidet i den norske lovgivningen.

Så denne påstanden om at 200.000 nordmenn må etterisolere sine hos som følge av et EU direktiv, den er nok sannsynligvis ikke sann i det hele tatt.

Isåfall ligger ansvaret hos norske politikere som ikke viser noen ansvarlighet ovenfor sine egne innbyggere og de spesielle forholdene i Norge hva hus gjelder som er annerledes enn for sør i Europa og de tjerner da ikke befolkningens beste og driver boligeiere i ruin midt under en dyrtidskrise. Men jeg ser jo EU-fanatismen hos AP-topper, som Aasland som sier at det er viktig at Norge bidrar til "at EU når sine mål"; med andre ord at det er tydelig at de er mer opptatt av å tjene EU enn norske velgere og skattebetalere. Helt utrolig at Senterpartiet vil sitte stille i en regjering som gønner på med slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Morromann said:

Isåfall ligger ansvaret hos norske politikere som ikke viser noen ansvarlighet ovenfor sine egne innbyggere og de spesielle forholdene i Norge hva hus gjelder

Her kan vi jo kanskje ha et lite poeng ja. Sammenkobling av el-nett, og strømpriser som går til himmels, det er nok noe man har klart å få til på egen hånd.

Og det aller mest absurde: avgift til det offentlige er i forhold til prisnivå og ikke fast pr kilowatt time. Når man klarer å drive prisene opp, så må man kreve enda mye mer inn i offentlige avgifter, slik at prisene blir så høye at man må innføre "strømstøtte". 

Det er mye rart i denne verden man kan prestere å si, for eksempel: "Denne gangen er det vanlige folks tur."  

Hvor mange arbeidere har man i Arbeiderpartiets ledelse og administrasjon, og hvilket år var det Arbeiderpartiet sluttet å være et arbeiderparti?

Det må da være ganske lenge siden?

Endret av arne22
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (16 timer siden):

 

Det er mye rart i denne verden man kan prestere å si, for eksempel: "Denne gangen er det vanlige folks tur."  

Hvor mange arbeidere har man i Arbeiderpartiets ledelse og administrasjon, og hvilket år var det Arbeiderpartiet sluttet å være et arbeiderparti?

Det må da være ganske lenge siden?

Vel ja; det har du forsåvidt i aller høyeste grad rett i, selv om det er en annen diskusjon dog på siden av dette. Det du spørs om har vel skedd gradvis fra 1980-tallet og utover frem til i dag; ses vel også i sammenheng med utfasing av tradisjonell industri og velstandsøkning, hvor AP har gått fra å være et vel, arbeiderparti til et parti som generelt domineres av og appellerer til ansatte i offentlig sektor og hvor vi også har sett en epidemisk eksplosjon av byråkratiske tulleujobber i en stadig mer oppblåst offentlig sektor, mange av dem ufotjent overbetalte. Ellers er det mye annet i samfunnet rundt oss som har virket inn på hvordan både AP og andre partier fremstår i dag; som den strømlinjeformede nettverkbyggingen som foregår rundt dem hvor det ikke er noen plass til ambisiøse originaler men kun yes-menn -og kvinner som vet hvordan man skal innynde seg for å sitte på rett plass i rett nettverk. En ganske inngrodd ukultur som jeg ikke tror det er så lett å gjøre noe med egentlig og heller ikke så lett å stemme seg ut av ved valg som man skulle tro.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 12.9.2023 den 7:44 PM):

Virker veldig smart. Bruke 0.5 til 1 mill NOK på å spare 5 tusen på strøm i året. 

Enig, det var en eller annen som sa i media at etter en stund ville alle være takknemlige for de nye kravene for boligeierne ville sparre så mye på fyringsutgifter, dersom en sånn innvestering skal bli så lønnsom for meg at jeg blir takknemlige må de først øke strømprisen til 2-300 kroner per kWh, det er eneste mulighet jeg har for å spare inn innvesteringen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...