Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Bugle skrev (6 timer siden):

Enig i at det er "ved eller over streken" å publisere slike dronevidioer.

Ja, disse er gutter/menn som alle oss andre. Mennesker.

Men så lenge disse menneskene er soldater som angriper en annen stat, basert på et meningsløst grunnlag - Da er de soldater som må elimineres.

Det at du betegner de som "fiender" sier litt om hvilket syn du har på disse soldatene. De ER fiender all den tid de er på Ukrainsk jord - uansett om de er tvunget eller frivillig i Ukraina.

Tåpelig at du prøver å skape sympati for de russiske soldatene - når de gang på gang begår krigsforbrytelser.

Fint at du i det minste henger deg opp i at ukrainske soldater poster dronevideo der de eliminerer russiske soldater som er krigsforbrytere.

Tåpeleg er det vel ikkje. Tvert imot dreier det seg om å ha fleire tankar i hovudet på ein gong - som du også er inne på i ditt eige innlegg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bugle skrev (6 timer siden):

Er han?

Nå svarer jeg for meg selv. Men drap av barn via skoleskytting er lite sammenlignet med hvor mange barn som er blitt drept på barnehager, skoler, sykehus og sivile mål i Ukraina av russiske soldater.

Å samanlikne ein terrorist eller gal mann med folk som meir eller mindre blir tvinga ut i ein meiningslaus krig er ei dårleg samanlikning. (Og ei avsporing av debatten).

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
torbjornen skrev (3 timer siden):

Tåpeleg er det vel ikkje. Tvert imot dreier det seg om å ha fleire tankar i hovudet på ein gong - som du også er inne på i ditt eige innlegg.

At det er brutalt det som skjer med enkelte russiske soldater er jeg enig i.

Men hvordan man kan ha sympati eller prøve å gi de sympati er for meg helt uforståelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
torbjornen skrev (3 timer siden):

Å samanlikne ein terrorist eller gal mann med folk som meir eller mindre blir tvinga ut i ein meiningslaus krig er ei dårleg samanlikning. (Og ei avsporing av debatten).

Enig.

Lenke til kommentar

Eg synest absolutt synd på russiske menn som blir tvunget/lurt/hjernevasket til å utkjempe putlers idiotiske krig i Ukraina, samtidig som eg gleder meg over kvar einaste melding om russiske tap og tilbakeganger, og sørger over ukrainere som gir sitt liv i kampen for landet sitt.

Alle russiske soldater i Ukraina må dø. Men det er synd på dei.

Endret av Dragavon
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ang. dronevideoene.

De ukrainske styrkerne oppfører seg så sivilisert at jeg nekter å tro at det kan være sant, da spesielt ut ifra at de vet hva russiske driver med (henrettelser, tortur, voldtekt).

Som tidligere lagsanitet i en kamptropp er jeg derfor ekstra nysgjerrig på skader. Må innrømme at dronevideoene av granatslipper på russisk personell er ekstra spennende. MEN, det de videoene åpenbart mangler (99% av dem), er bitte litt lengre filming/zooming av skadene etter eksplosjonen. Jeg savner dette ikke pga. nytelse, men faglig interessse.

Nå vet jeg ikke hvorfor disse klippene klippes så fort, men hvis det er sadisme de ønsker, er det bare å filme mer / ikke klippe så fort før opplasting.

Denne nylige videoen ble klippet et halvt sekund etter at granaten eksploderte, så vi vet ikke helt skadeomfanget, men kan anta mye...

image.png.2bc56b9217795b8213a7955685530622.png

Lenke til kommentar

Zelensky har reist på et overraskende besøk til Storbritannia. Der skal han møte Rishi Sunak og holde en tale til parlamentet, samt møte ukrainske soldater under opptrening.

Det skjer samtidig som det annonseres at britisk trening av ukrainske styrker vil bli utvidet til å dekke jagerflypiloter og marinesoldater.

Zelensky in first UK visit since invasion of Ukraine
https://www.bbc.com/news/uk-politics-64566248

Det tyske utenriksdepartementet bekreftet i går at deres Leopard 2A6-vogner leveres i slutten av mars:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Det skjer samtidig som det annonseres at britisk trening av ukrainske styrker vil bli utvidet til å dekke jagerflypiloter og marinesoldater.

Kunne vært interessant å vite om treningen av pilotene er taktisk trening, eller om det er utsjekk på vestlige fly. Den taktiske treningen er jo den mest omfattende, da det handler om "combined arms tactics", altså koordinert strid med flere våpengrener. 

Lenke til kommentar

Selv om individet potensielt kan vært der mot sin vilje, eller som en mer uvitende part, kan det også være at individet er der fordi han fullt ut tror på oppdraget, mange er der som leiesoldater i en privat styrke, og det kan også være at disse ikke bare har drept mange Ukrainske soldater, men også stått bak mange av overgrepene vi har sett blitt gjort mot sivile. Det er umulig å vite. Hvem soldaten var vil være gjenstand for etterforskning i ettertid, selv om dette er urealistisk i stor nok skala.

For meg er ikke det relevant i det hele tatt hvem enkeltindividet er, hva det står for, og hvorfor det er der, og for soldatene som forsvarer sitt land er det nok ikke relevant heller. Så lenge krigen pågår og de er å betrakte som stridende er de en hær som representerer viljen til Russlands ledelse, ikke individer. De er en trussel, og kollektivt sett en brutal og hensynsløs overgriper.

Slike dronevideoer viser realiteten i en brutal krig. Og selv om jeg vet at så og si alle Russere som dør i Ukraina har familie, venner og bekjente hjemme, så er det bra at disse også ser realiteten av hva deres familie, venner og bekjente som sendes til Ukraina utsettes for. At de ligger i et hull i bakken, kalde og nesten ute av stand til å respondere, at de må flykte, skadde gjennom iskaldt vann i en grøft, før de omsider dør av en kombinasjon av skader, hypotermi og drukning. Dette er realiteten de så absolutt bør se og føle på. Dette er realiteten Russere som står ovenfor en mobilisering bør se og føle på. Og slike videoer er veldig viktig både som informasjon om krigens realiteter og som psykologisk krigføring, og de bør fortsatt postes mer og mer så lenge de holder seg innenfor disse rammene.

Selv om jeg synes det er fryktelig at så mange russere har måtte dø, så feirer jeg hver eneste russer som dør i denne krigen. Og materiale som denne dronevideoen viser er langt fra den virkelige intense brutaliteten man ser i krig. Dette er ikke i nærheten av resultatet av angrep som virkelig gjør skade. De tingene som deles langt sjeldnere er jeg enig i at folk flest ikke behøver å se gjennom mer åpne kanaler som Twitter osv, særlig fordi mange som ser er relativt unge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
12 hours ago, aklla said:

Jeg klarer ikke helt å syntes syndt på de så lenge deres eneste oppdrag er å drepe så mange ukrainere som mulig. Dreper de 10 ukrainere får de antagelig en medalje og skryt. Har de vært flinke soldater har de drept flere ukrainere allerede.

Det som er synd er at de i det hele tatt er der og at de er en fiende. Men så lenge det handler om at ukrainere må drepe eller bli drept så klarer jeg ikke syntes syndt på dem. Det er nå litt færre soldater og Ukraina er litt nærmere en seier og litt flere ukrainere overlever, takket være dette droneangrepet.
Optimalt sett hadde ingen trengt å dø, men det er jo ikke situasjonen.

De kan overgi seg, de kan rømme, flykte til andre land, gjemme seg i russland. Det er mange alternativer til å krige.

Om du undrar deg militærtjeneste eller deserterer er straffa i land med milde reaksjoner fengsel.

I Ukraina er det rapportar på at Russiske desertørar blir skutt. Overgir dei seg blir dei fengsla, eventuelt drept når dei kjem tilbake etter utveksling av krigsfanger. Videoen av ein soldat frå Wagnergruppa viste vel det siste.

Så alternativa til å krige for dei fleste Russare er ikkje eksisterande. Dei kan ikkje flykte vestover,  grensa vestover er i praksis stengt. Blir dei tatt i Russland blir dei sendt til fronten. Deserterørar blir sendt tilbake til fronten eller skutt på stedet.

Så det går å ha medfølelse til soldatane. Vernepliktige soldatar har fint lite inflytelse på kvar dei er. 

Endret av Samms
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DDDD skrev (52 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvorfor disse klippene klippes så fort, men hvis det er sadisme de ønsker, er det bare å filme mer / ikke klippe så fort før opplasting.

Denne nylige videoen ble klippet et halvt sekund etter at granaten eksploderte, så vi vet ikke helt skadeomfanget, men kan anta mye...

Har sett noen videoer som varer en stund etter treff, men i mange tilfeller ser man at dronen er på vei til å lette og fly vekk på slutten av klippet. Så det er nok også ofte slik at det ikke filmes så lenge etterpå, for å trygt få tilbake dronen uten å bli oppdaget.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Samms said:

I Ukraina er det rapportar på at Russiske desertørar blir skutt. Overgir dei seg blir dei fengsla, eventuelt drept når dei kjem tilbake etter utveksling av krigsfanger. Videoen av ein soldat frå Wagnergruppa viste vel det siste.

Så alternativa til å krige for dei fleste Russare er ikkje eksisterande. Dei kan ikkje flykte vestover,  grensa vestover er i praksis stengt. Blir dei tatt i Russland blir dei sendt til fronten. Deserterørar blir sendt tilbake til fronten eller skutt på stedet.

Dette burde vel si alt om behovet for at folket samler seg mot et av verdens verste regimer og styrter det. Når de klarte dette for 100 år siden i "bolsjevik vs tsar", burde de jo klare det igjen. Så kunne de tatt en avgjørelse på om folket skulle bestemme videre eller gli elegant over i en ny pakke med kleptomaner som sørger for "likhet for folket".

Dra i krig eller styrte det krigshissende kleptokratiet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (48 minutter siden):

Kunne vært interessant å vite om treningen av pilotene er taktisk trening, eller om det er utsjekk på vestlige fly. Den taktiske treningen er jo den mest omfattende, da det handler om "combined arms tactics", altså koordinert strid med flere våpengrener. 

Dette er den eneste tilleggsinformasjonen der ute så langt:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, torbjornen said:

Å samanlikne ein terrorist eller gal mann med folk som meir eller mindre blir tvinga ut i ein meiningslaus krig er ei dårleg samanlikning. (Og ei avsporing av debatten).

Uenig, fordi innlegget so ble besvart snakket opp russerne. De samme russiske soldater so torturerer barn, voldtar ukrainske kvinner o jentunger  og bomber sivile, slik so sykehus, skoler og boligblokker. De bomber og kritisk infrastruktur i håp om at flest mulig sivile ukrainere skal fryse og sulte i hjel. Denne krigen er jo og et resultat av en gal manns nazidrømmer, der putin og hans hær dreper og piner sivile i ett langt større omfang enn allverdens skoleskyting. Om noe viser jo sammenlikningen at russerne er verre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes sikkert gode, patriotiske russere som ikke dreper sivile også, men hva faen gjør de i Ukraina?

Fritt vilt. Jeg håper det dør akkurat så mange russere at de til slutt må trekke seg ut. Men dessverre ser det tallet ut til å være enormt. De er zombier som må nedkjempes til siste mann.

Da har ikke ukrainerne stort annet valg enn å drepe enhver russisk soldat som setter fot i Ukraina. Forhåpentligvis vil man etter hvert også slå til mot fler baser inne i Russland.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Bugle said:

At det er brutalt det som skjer med enkelte russiske soldater er jeg enig i.

Men hvordan man kan ha sympati eller prøve å gi de sympati er for meg helt uforståelig.

Russiske vernepliktige soldatar har liten innflytelse på kvar dei er. Det er ikkje sikkert alle Ukrainske soldatar har det heller. Sivilbefolkninga i Ukraina i alle fall i liten grad. På begge sider er det dei som ser grusomheita og viser følelsar for begge partar. Og det er kanskje ikkje galt.

For dei kan moderere dei som ser svart - kvitt, oss og dei. Den gjengen er gjerne meir høglytt og bidrar fort til endå større brutalitet. Og dei svelgjer gjerne det meste av propagandaen frå si side. Uavhengig av kva side dei er på.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (30 minutter siden):

Russiske vernepliktige soldatar har liten innflytelse på kvar dei er. Det er ikkje sikkert alle Ukrainske soldatar har det heller. Sivilbefolkninga i Ukraina i alle fall i liten grad. På begge sider er det dei som ser grusomheita og viser følelsar for begge partar. Og det er kanskje ikkje galt.

For dei kan moderere dei som ser svart - kvitt, oss og dei. Den gjengen er gjerne meir høglytt og bidrar fort til endå større brutalitet. Og dei svelgjer gjerne det meste av propagandaen frå si side. Uavhengig av kva side dei er på.

 

Selv om det du skriver på mange måter er riktig så er ingen her ukjente med realitetene i det du skriver, men i praksis så er det veldig lite relevant. 

Faktum er at vi til tross for å vite veldig godt at dette på individuelt nivå er en tragedie, så velger vi å ikke skal vi si ta hensyn til dette i våre betraktninger av konflikten eller hvem vi "heier" på. For, faktum er også at de er der, i et annet land. Faktum er at de bidrar i en angrepskrig mot Ukraina. Faktum er at de dreper ukrainske soldater og borgere. Faktum er også at noen av dem er der mer frivillig, og har gjort langt verre ting. Faktum er at de må dø for å stoppe denne krigen.

Om du synes synd på stakkarene som sendes til Ukraina mot sin vilje for å dø for Putins ønske om okkupasjon av Ukraina så får du rette kritikken mot de som er ansvarlige for dette, fremfor å belære oss om noe vi allerede er veldig klar over.

For faktum er, det ER svart hvit, oss og dem, Ukraina og Russland. Og nei, jeg vil ikke moderere dette i denne konflikten. Og jeg vil støtte en hver såkalt eskalering av konflikten så lenge dette innebærer å trene ukrainske soldater og gi dem mer kapable konvensjonelle våpen. Trening og våpen som gjør dem bedre rustet til å mer effektivt drepe Russiske soldater. Og jeg kommer til å "heie" dem fremover for hver eneste russisk soldat som drepes. For, det er faktisk prisen det russiske folk må betale for å bidra til Putins krig.

Brutalt ærlig, men det er hva som må til.

PS: Og det er åpenbart at dette gjelder stridende russere. Russere som har overgitt seg osv. må behandles i henhold til gjeldende konvensjoner.

Endret av Serpentbane
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Serpentbane said:

Selv om det du skriver på mange måter er riktig så er ingen her ukjente med realitetene i det du skriver, men i praksis så er det veldig lite relevant. 

Faktum er at vi til tross for å vite veldig godt at dette på individuelt nivå er en tragedie, så velger vi å ikke skal vi si ta hensyn til dette i våre betraktninger av konflikten eller hvem vi "heier" på. For, faktum er også at de er der, i et annet land. Faktum er at de bidrar i en angrepskrig mot Ukraina. Faktum at de er at de dreper ukrainske soldater og borgere. Faktum er også at noen av dem er der mer frivillig, og har gjort langt verre ting. Faktum er at de må dø for å stoppe denne krigen.

Om du synes synd på stakkarene som sendes til Ukraina mot sin vilje for å dø for Putins ønske om okkupasjon av Ukraina så får du rette kritikken mot de som er ansvarlige for dette, fremfor å belære oss om noe vi allerede er veldig klar over.

For faktum er, det ER svart hvit, oss og dem, Ukraina og Russland. Og nei, jeg vil ikke moderere dette i denne konflikten. Og jeg vil støtte en hver såkalt eskalering av konflikten så lenge dette innebærer å trene ukrainske soldater og gi dem mer kapable konvensjonelle våpen. Trening og våpen som gjør dem bedre rustet til å mer effektivt drepe Russiske soldater. Og jeg kommer til å "heie" dem fremover for hver eneste russisk soldat som drepes. For, det er faktisk prisen det russiske folk må betale for å bidra til Putins krig.

Brutalt ærlig, men det er hva som må til.

PS: Og det er åpenbart at dette gjelder stridende russere. Russere som har overgitt seg osv. må behandles i henhold til gjeldende konvensjoner.

Og i Russland sitter det folk som heiar på russlands kamp. Med akkurat same haldningar til ukrainske soldatar og kanskje også sivilbefolkning. Krigen er svart kvitt, ingen nyanser og dei andre er verdilause. Det er heilt greit å seie at fiendens soldater må dø i kampen, men det blir farleg når det blir ei glede å drepe.

På det strategiske nivået, målet er streng tatt ikkje å drepe så mange som mogeleg. Det er å øydelegge infrastruktur, industri og økonomi slik at motstanderen ikkje lenger kan kjempe vidare. Kampen er i dei fleste krigar slutt når det er tomt for ammunisjon, ikkje når slutt på soldatar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om forskjellige russiske strategier i Ukraina.

En strategi kan være at de prøver å ta mer område når de har muligheten til det. Det kan se ut til at det er dette de prøver på nå.

En litt mindre aggressiv strategi kan være å holde frontlinjen der den er.

En tredje mulighet er at en trekker seg noe tilbake om en møter ukrainske mot-offensiver. En kan da bli stående igjen på en mindre del. Det kan også være at de vil trekke seg tilbake til de områder de vil beholde.

Til mer aggressiv strategi til større tap vil de få.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...