Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Svein M said:

FN bør kvitte seg med den regelen at de 5 faste medlemene har vetorett.

At FN mister handlekraft er jo godt kjent fra historien. FN er vel versjon 2.0 av league of nations nettopp på grunn av slik problematikk.

Hadde vært interessant å se hva som skjer om man utelukker noen av de store landene med veto rett, for eksempel Russland. Vil de da like greit melde seg ut av FN og kjøre sin egen greie solo? Alternativt stifte sin egen skurke-FN der Nord-Korea, Kina og Syria kan være med uten å få kjeft av andre land hele tiden?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071
Svein M skrev (2 minutter siden):

FN bør kvitte seg med den regelen at de 5 faste medlemene har vetorett.

Da har du 5 medlemmer som trolig setter ned veto. :) 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (7 timer siden):

Selv om de ikke har hver meter under kontroll, passer de garantert på denne kolonnen. 

Jeg tror ikke m72 er best egnet til den kolonnen, men med min sterkt begrensende viten om noe som helst som har med det militære, våpen, taktikk og strategi så vil jeg fremdeles tro at m72 er en by å guerilla krigers våte drøm, så lett så mobil, man dukker opp sprenger noe, forsvinner, men altså skal ikke utale meg altfor mye om noe jeg egentlig ikke forstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke m72 er best egnet til den kolonnen, men med min sterkt begrensende viten om noe som helst som har med det militære, våpen, taktikk og strategi så vil jeg fremdeles tro at m72 er en by å guerilla krigers våte drøm, så lett så mobil, man dukker opp sprenger noe, forsvinner, men altså skal ikke utale meg altfor mye om noe jeg egentlig ikke forstår.

Kanskje ikke på samme nivå som javelin ja, men en milliard ganger bedre enn en molotovcocktail som er alternativet. Så vil godt egne seg i urban krigføring.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Abigor said:

At FN mister handlekraft er jo godt kjent fra historien. FN er vel versjon 2.0 av league of nations nettopp på grunn av slik problematikk.

Hadde vært interessant å se hva som skjer om man utelukker noen av de store landene med veto rett, for eksempel Russland. Vil de da like greit melde seg ut av FN og kjøre sin egen greie solo? Alternativt stifte sin egen skurke-FN der Nord-Korea, Kina og Syria kan være med uten å få kjeft av andre land hele tiden?

Under Korea-krigen så boikottet Sovjet-unionen FN (på grunn av at Taiwan satt i FN, ikke Kina), så da fikk FN faktisk til å vedta å sende styrker til Korea. 21 land sendte styrker, men 90% av soldatene var amerikanske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et av verdens største teknologiselskaper, Microsoft, har varslet stans i nesten all sin aktivitet i Russland.

– Det å avslutte mange aspekter av vår drift i Russland er i tråd med myndighetenes sanksjoner, skriver Microsoft i en uttalelse ifølge Sky News.

Selskapet legger til at de har agert mot russiske dataangrep på mer enn 20 ukrainske organisasjoner innen statlig virksomhet, IT og finans, samt at de jobber for å bistå ansatte som har måttet flykte fra Ukraina.

Microsoft slutter seg dermed til rekken av vestlige selskaper som stanser sin drift i Russland. Også teknologiselskaper som Apple, Oracle og SAP har forlatt landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Et av verdens største teknologiselskaper, Microsoft, har varslet stans i nesten all sin aktivitet i Russland.

– Det å avslutte mange aspekter av vår drift i Russland er i tråd med myndighetenes sanksjoner, skriver Microsoft i en uttalelse ifølge Sky News.

Selskapet legger til at de har agert mot russiske dataangrep på mer enn 20 ukrainske organisasjoner innen statlig virksomhet, IT og finans, samt at de jobber for å bistå ansatte som har måttet flykte fra Ukraina.

Microsoft slutter seg dermed til rekken av vestlige selskaper som stanser sin drift i Russland. Også teknologiselskaper som Apple, Oracle og SAP har forlatt landet.

Håper at produktene som befinner seg her også blir deaktivert. Det vil være ganske ødeleggende fram til andre alternativer er oppe og går.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kalle Klo said:

Under Korea-krigen så boikottet Sovjet-unionen FN (på grunn av at Taiwan satt i FN, ikke Kina), så da fikk FN faktisk til å vedta å sende styrker til Korea. 21 land sendte styrker, men 90% av soldatene var amerikanske. 

Nå kjenner jeg ikke krigen i Korea så godt, men resultatet der kan vel sies å være halveis vellykket og halveis fiasko? Uansett et godt eksempel på intensjon. Krig er galt uansett, men det spiller også en rolle hva som skjer etterpå. USA støttet vel Sør-Korea, jeg har aldri vært der selv men virker som et ganske ålreit land med mye teknologi og industri.

Så kan man jo spørre de som støttet nord hvordan resultatet ble der.

Jeg har hørt om folk som flykter fra nord-korea. Har ikke hørt om folk som flykter fra sør-korea. På samme måte som øst/vest tyskland. Eventuelt Frankrike (befridd av vesten) vs Polen og resten av øst europa ("befridd" av Soviet).

I ettertid er det ganske tydelig å si hvem som hadde moralsk rett og galt under kalde krigen. Det er kjekt å ha med seg når man ser krigen i Ukraina i dag.

Lenke til kommentar

Dette er så utrolig provoserende! Hva i helvete er galt med slike mennesker? Jævla rasister!

Quote

Polish 'ultra' fans intimidate BBC Africa reporters in migrant arrival town

My BBC Africa colleagues and I have been intimidated by "ultra" football fans in Przemyśl, in southern Poland, where we have been reporting on those fleeing the conflict in Ukraine.

We had been hearing over the last few days that they had come into the city to "protect" it from African and Asian refugees crossing over from Ukraine.

On Wednesday after finishing our day's reporting, our team, made up of me - a black Nigerian - my white Irish producer and a black British cameraman - decided to go out for dinner.

The first restaurant we went to said it was full, though it didn't look it - the waitress suggested we could go to a bar up the road - but the moment we got there, a woman ushered us out and said they were closed.

We ended up going to a pizza place.

As we left at about 20:00 local time we noticed about six men chatting among themselves about 30m (100ft) away. Locals had said these were the "ultra" fans patrolling the town.

The moment they saw us walking, they started towards us and quickly formed a loose semi-circle around us.

"Where are you from? What're you doing?" two or three asked at the same time. They weren't shouting, but we heard the menace in their voices.

When we explained we were journalists from London and with the BBC, they mumbled to each other and at first said we could go.

We hurriedly moved away from them but then one of them shouted for us to stop and ran over to check our ID cards.

As we walked back to our vehicle through the back roads of Przemyśl, we saw several small groups of men. Some stopped and stared at us while others just walked on.

In all a very unnerving situation.

BBC sin nyhets feed: https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60532634

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (22 minutter siden):

Var det flere som reagerte på at Jens Stoltenberg brukte ordene "fullverdig krig" om hvorfor NATO ikke ønsker å innføre en flyforbudssone over Ukraina i dag? Som om det er noe halvhjertet over krigføringen som skjer i Ukraina akkurat nå.

Nei, ikkje i det hele tatt. Eg klarte ihvertfall å forstå at han mener det er mye verre med en full krig mellom Nato-alliansen og Russland enn det som foregår i Ukraina i dag.

Ikkje at det ikkje er ille i Ukraina.

Ellers kan man si mye om engelsken til Stoltenberg 😁

Endret av Dragavon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (25 minutter siden):

Dette er så utrolig provoserende! Hva i helvete er galt med slike mennesker? Jævla rasister!

BBC sin nyhets feed: https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60532634

Dette er på ingen måte en unnskyldning for "Ultra"-medlemmer.
Men for å sette ting i perspektiv: Hviterussland har i et halvt år prøvd å importere migranter/flyktninger fra Afrika over grensen til Polen. Nå som grensen mellom Hviterussland og Ukraina er åpen og Polen tar imot flyktninger fra Ukraina så er det nok mange som har veldig høyt blodtrykk. Og det er merkelig hvis ikke Hviterussland bruker denne muligheten til videre hybridkrigføring.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (22 minutter siden):

Hvilke produkter da? Microsoft produkter?

Ja, deaktivering av microsoft lisenser i Russland for eks. Da vil jo latterlig mange pc’er med win-os bli ubrukelig. I tillegg tipper jeg office-365-pakken og Azure-tjenester også er godt utbredt. Kommer aldri i verden til å skje da

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Sentinelle said:

Intelligent analyse.

Nei, ingenting tyder på at det er særlig som er rett der. Han snakker om at Putin valgte å ta ting sakte de fem første dagene, men det stemmer jo rett og slett ikke. Russerne forsøkte seg på en rask seier der de veldig raskt fikk drept presidenten og tatt Kyiv og andre store byer. Men de feilet. Det var ikke et valg.

Og de tre siste dagene etter det intervjuet har ikke invasjonen gått særlig raskere heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Abigor said:

Nå kjenner jeg ikke krigen i Korea så godt, men resultatet der kan vel sies å være halveis vellykket og halveis fiasko? Uansett et godt eksempel på intensjon. Krig er galt uansett, men det spiller også en rolle hva som skjer etterpå. USA støttet vel Sør-Korea, jeg har aldri vært der selv men virker som et ganske ålreit land med mye teknologi og industri.

Så kan man jo spørre de som støttet nord hvordan resultatet ble der.

Jeg har hørt om folk som flykter fra nord-korea. Har ikke hørt om folk som flykter fra sør-korea. På samme måte som øst/vest tyskland. Eventuelt Frankrike (befridd av vesten) vs Polen og resten av øst europa ("befridd" av Soviet).

I ettertid er det ganske tydelig å si hvem som hadde moralsk rett og galt under kalde krigen. Det er kjekt å ha med seg når man ser krigen i Ukraina i dag.

FN-styrkene kom faktisk langt inn i Nord-Korea, og var i ferd med å slå Nord-Korea helt da Kina intervenerte og dyttet FN-styrkene tilbake til der grensen er i dag. 

Har vært i Sør-Korea selv, og det er et moderne land på linje med Japan og Taiwan. Var et militærtdiktatur fram til på 70-tallet, så mye framgang siden da. Selvfølgelig har de sine problemer (mye makt konsentrert i chaebols som Samsung og LG, og litt for tette bånd mellom business og myndigheter), men som du sier, få som vil argumentere for at det er bedre i Nord. 

Det spekuleres i at Kina hovedsaklig støtter Nord-Korea for å hindre et forent Korea å bli en regional maktfaktor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 time siden):

At FN mister handlekraft er jo godt kjent fra historien. FN er vel versjon 2.0 av league of nations nettopp på grunn av slik problematikk.

Hadde vært interessant å se hva som skjer om man utelukker noen av de store landene med veto rett, for eksempel Russland. Vil de da like greit melde seg ut av FN og kjøre sin egen greie solo? Alternativt stifte sin egen skurke-FN der Nord-Korea, Kina og Syria kan være med uten å få kjeft av andre land hele tiden?

FN er et speil av 2. verdenskrig og verdenssituasjonen da, det eneste nye er at Kina ble vetostat når de ble medlem på 70 - tallet.

Det gir lite mening at de relativt små statene Frankrike og Storbrittania er vetostater, mens eksempelvis India ikke er det. Likeledes er der ikke et eneste arabisk eller afrikansk land som har vetorett. FN er designet for å tjene de som var stormakter for 70 - 80 år siden.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...