Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Human Rights Watch sier Russland bruker klasevåpen mot sivilbefolkningen i Ukraina.

Ukraine: Cluster Munitions Launched Into Kharkiv Neighborhoods
https://www.hrw.org/news/2022/03/04/ukraine-cluster-munitions-launched-kharkiv-neighborhoods

Norsk e-tjeneste, Litauens regjering og NATO har også bekreftet dette tidligere.

Og hva så? Verken Russland eller Ukraina, eller for den del USA, har undertegnet avtalen om forbud mot klasevåpen. At det er så mye fokus rundt klasevåpen kan muligens ha sammenheng med at dette i sin tid var et norsk initiativ med Jonas Gahr Støre i spissen, der avtalen ble signert i Oslo. Pr. i dag har ca. 120 land undertegnet avtalen. Jeg vil ikke bli oppfattet som tilhenger av klasevåpen, men klasevåpen er bare en av mange måter å drepe uskyldig sivile på, og om en stryker med av en russisk rakett som skytes inn i en boligblokk, eller et klasevåpen, spiller mindre rolle for ofrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forresten årsaken til at Ukraina og evt. andre land ikke har søkt seg inn i EU og/eller NATO for lenge siden? Hvis de hadde vært medlem hadde neppe Russland angrepet. Kanskje så lite som en søknad hadde ført til krig, noe lignende det som skjer nå?

Eller har Ukraine heller ønsket å ha fordelene med uavhengighet og kjøre sin egen greie i grensen mellom øst og vest, uten å få tryggheten som de kunne trengt nå?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Det går nok bra om Russland hevder det var feil og at det ikke skjer gjentatte ganger. Men igjen de sa jo at før Ukraina bare var en øvelse selv til soldatene sine. Så Russland er absolutt ikke til å stole på...

Jeg er derimot ganske sikker på at Putin vil angripe NATO land, det er kun spørsmål om tid og kynisk taktikk. Er feks ikke en tilfeldighet at Ukraina krigen startet like etter langvarig Corona pandemi....

Du tror virkelig at Russland skal angripe NATO? Da til tross for at USA alene bruker over ti ganger så mye penger på militæret og andre og tredjeplass av NATO bruker like mye som Russland?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (1 minutt siden):

Du tror virkelig at Russland skal angripe NATO? Da til tross for at USA alene bruker over ti ganger så mye penger på militæret og andre og tredjeplass av NATO bruker like mye som Russland?

Jeg er ganske sikker på at Russland og Kina vil angripe NATO land ja. Jeg tror ikke det er lenge til heller, vi ser jo at ting går rasende  fort.... Og verden forandrer seg, det som var er ikke mer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Abigor skrev (Akkurat nå):

Hva er forresten årsaken til at Ukraina og evt. andre land ikke har søkt seg inn i EU og/eller NATO for lenge siden? Hvis de hadde vært medlem hadde neppe Russland angrepet. Kanskje så lite som en søknad hadde ført til krig, noe lignende det som skjer nå?

Eller har Ukraine heller ønsket å ha fordelene med uavhengighet og kjøre sin egen greie i grensen mellom øst og vest, uten å få tryggheten som de kunne trengt nå?

Fordi de ikke ønsket at Russland skulle angripe de i første omgang... Slike medlemskap skjer ikke over natten.
At det så ut til at de kom til å bli medlem av NATO etter hvert er trolig den største utløsende årsaken til at Putin kjørte på tross alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Og hva så? Verken Russland eller Ukraina, eller for den del USA, har undertegnet avtalen om forbud mot klasevåpen. At det er så mye fokus rundt klasevåpen kan muligens ha sammenheng med at dette i sin tid var et norsk initiativ med Jonas Gahr Støre i spissen, der avtalen ble signert i Oslo. Pr. i dag har ca. 120 land undertegnet avtalen. Jeg vil ikke bli oppfattet som tilhenger av klasevåpen, men klasevåpen er bare en av mange måter å drepe uskyldig sivile på, og om en stryker med av en russisk rakett som skytes inn i en boligblokk, eller et klasevåpen, spiller mindre rolle for ofrene.

Ikke Jonas Gahr Støre, men Jens Stoltenberg. Jeg lagde et lengre innlegg om det du nevner tidligere i denne tråden.

Tror det er så mye oppmerksomhet rundt dette fordi såpass mange av verdens land har undertegnet avtalen. Så er det én ting å ikke undertegne avtalen, eller ikke å ratifisere den, men det å faktisk bruke klasebomber blir nok sett på som ekstra brutalt da nøyaktigheten er såpass lav.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (28 minutter siden):

Gjelder forsåvidt nesten all kommunikasjon fra autoriteter (også i vårt land) og benyttes strategisk.

Er det mulig med litt mer nyanser? Du synes å sidestille informasjonsarbeidet som gjøres av bl.a. norske myndigheter og andre vestlige land, med det som foregår i Russland.

Vi vet alle at politikere "spinner," det vil si de beveger seg i grenselandet mot å lyve ved bare å ta med deler av historien, og av og til blir de tatt i løgn også. Tror du at Hadia Tajik hadde blitt utsatt for samme kjøret hvis hun hadde vært Putins arbeidsminister?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Ikke Jonas Gahr Støre, men Jens Stoltenberg. Jeg lagde et lengre innlegg om det du nevner tidligere i denne tråden.

Tror det er så mye oppmerksomhet rundt dette fordi såpass mange av verdens land har undertegnet avtalen. Så er det én ting å ikke undertegne avtalen, eller ikke å ratifisere den, men det å faktisk bruke klasebomber blir nok sett på som ekstra brutalt da nøyaktigheten er såpass lav.

Å bruke klasevåpen mot boligblokker og borettslag er jo helt utrolig. Russland trer fram som verdens største militære drittsekk....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (8 minutter siden):

Hva er forresten årsaken til at Ukraina og evt. andre land ikke har søkt seg inn i EU og/eller NATO for lenge siden? Hvis de hadde vært medlem hadde neppe Russland angrepet. Kanskje så lite som en søknad hadde ført til krig, noe lignende det som skjer nå?

Eller har Ukraine heller ønsket å ha fordelene med uavhengighet og kjøre sin egen greie i grensen mellom øst og vest, uten å få tryggheten som de kunne trengt nå?

Du kan lese om ukraina og nato her:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ukraine–NATO_relations

Det har vært en langvarig dialog og prosess, det har ikke kommet nå plutselig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Ikke Jonas Gahr Støre, men Jens Stoltenberg. Jeg lagde et lengre innlegg om det du nevner tidligere i denne tråden.

Tror det er så mye oppmerksomhet rundt dette fordi såpass mange av verdens land har undertegnet avtalen. Så er det én ting å ikke undertegne avtalen, eller ikke å ratifisere den, men det å faktisk bruke klasebomber blir nok sett på som ekstra brutalt da nøyaktigheten er såpass lav.

Jeg sjekket litt, det var verken Jonas som utenriksminister eller Jens som statsminister som var hovedpådrivere, det synes faktisk å ha vært SP med Åslaug Haga i spissen;

Ap var skeptiske til klase-forbud – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

2-5 år det avgjørende er situasjonen i verden, og når eventuelt USA faller.

Jeg tror Kina nå ser hvor samlet og fordømmende så og si "hele" verden har vært mot Russland. Russiske katter får ikke lov til å delta i events utenomlands (det bør jo gi en liten indikasjon), og jeg tror Russland ikke har tenkt over, og aldri i verden trodd, at dette kom til få så mye negative ringvirkninger. En ting er sanksjoner mot landet og oligarker, men man ser flust av firma legge ned sine operasjonelle filialer i Russland. Dette skaper arbeidsplasser og styrker Russlands økonomi (økt kjøpekraft = økt konsum). Videre tror jeg Kinesere ønsker først og fremst å bygge økonomi, og de ser nå hvor ille det kan gå. 

For ikke å snakke om at dette ville bryte ut til en full atom-krig hvor alle rykker tilbake til start. Mulig Putin er suicidal/syk/forvirret, men det tror jeg ikke Xi Jinping er. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (3 minutter siden):

Jeg tror Kina nå ser hvor samlet og fordømmende så og si "hele" verden har vært mot Russland. Russiske katter får ikke lov til å delta i events utenomlands (det bør jo gi en liten indikasjon), og jeg tror Russland ikke har tenkt over, og aldri i verden trodd, at dette kom til få så mye negative ringvirkninger. En ting er sanksjoner mot landet og oligarker, men man ser flust av firma legge ned sine operasjonelle filialer i Russland. Dette skaper arbeidsplasser og styrker Russlands økonomi (økt kjøpekraft = økt konsum). Videre tror jeg Kinesere ønsker først og fremst å bygge økonomi, og de ser nå hvor ille det kan gå. 

For ikke å snakke om at dette ville bryte ut til en full atom-krig hvor alle rykker tilbake til start. Mulig Putin er suicidal/syk/forvirret, men det tror jeg ikke Xi Jinping er. 

Jeg tror ikke de bryr seg, og igjen ditt perspektiv er annerledes enn Østens. For de så betyr det ikke så mye om Washington, NY og Berlin er atombombet, og bomber har de jo sprengt i sitt eget land også.

Moskva kan "flyttes".... Og bygges på ny... Og litt stråling tåler de, er ikke pinglete etc

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Dudeliduu said:

Fordi de ikke ønsket at Russland skulle angripe de i første omgang... Slike medlemskap skjer ikke over natten.
At det så ut til at de kom til å bli medlem av NATO etter hvert er trolig den største utløsende årsaken til at Putin kjørte på tross alt.

Da har Russland en effektiv måte å stoppe fremtidige NATO-medlemsskap på. Om et aktuelt land vurderer å søke blir de invadert. Og så kan jo Russland deretter vurdere å innvadere landene likevel, de er jo uansett ikke medlem av NATO.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke de bryr seg, og igjen ditt perspektiv er annerledes enn Østens. For de så betyr det ikke så mye om Washington, NY og Berlin er atombomber, og bomber har de jo sprengt i sitt eget land også.

Moskva kan "flyttes"....

Men de bryr seg om penger og økonomi. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Men de bryr seg om penger og økonomi. 

Nei det er VI som bryr oss om det.. Igjen det er så rart at vi ikke setter oss inn i hodet og tankegangen til 10 og 5 årsplaner til diktatur som består av 1-4 personer....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Nei det er VI som bryr oss om det.. Igjen det er så rart at vi ikke setter oss inn i 10 og 5 årsplaner til diktatur som består av 1-4 personer.

Hva bryr de seg om? Å diktere et folk som ikke vil eksistere i byer/land som ikke eksisterer? 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...