Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Nedward skrev (3 minutter siden):

Strømmen kan taes andre steder enn på selve kraftverket. Store kraftlinjer som går ut av området kan ødelegges f.eks.
Dette vet både russiske og ukrainske myndigheter. Hele opplegget rundt kraftverket er bare absurd.

Kraftlinjer kan erstattes, om man stenger ned ett atomkraftverk har man ikke strøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Etter kraftig artilleriskyts mot kjernekraftverket Zaporizjzja sør i Ukraina oppsto det natt til fredag brann i en bygning utenfor reaktorene. Tre timer senere var brannen slukket, og russiske styrker skal fredag morgen ha tatt kontroll over det som er Europas største atomkraftverk.

Og da var dette i gang. Jeg liker ikke at Russland har okkupert reaktorområdet rundt tsjernobyl og skyter artilleri mot atomkraftverk.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som har sagt at Russland blir å nekte kraftverkene normal drift.

Nei, men det kan jo tenkes, om man vil lamme ett land så kan man jo fjerne strøm for eksempel, da vil det jo bli verre/umulig å produsere en rekke ting som mat, våpen.... Pluss diverse annet som de er avhengige av.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Dragonlove said:

Mener jeg har lest noe om at myndighetene har sagt at man skal søke tilflukt i egen bolig om det skulle skje noe, det er uansett ikke plass til Hele Norge i tilfluktsrommene og det har det nok aldri vært heller.

Derav tenker jeg at å bygge gode kjellere i eneboliger og rekkehus fortsatt er viktig selv om MDG ønsker å få stopp på dette.

Ikke minst kan det være lurt å ha noen oppmålte treplater stående i en bod eller garasje som raskt kan skrus opp på vinduer om man må søke dekning i kjeller. Vinduer blir ofte blåst inn ved trykkbølger eller skadet av fragmenter.
Man kan også klargjøre for montering med lås så man slipper å skru. Dermed får man de opp ganske raskt.
For alle utvendige flater som har glass kan man vurdere å ha slikt klart. Hadde jeg eid en hytte ville de alltid bli montert om jeg ikke var på hytta i lengre perioder.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (2 minutter siden):

Av nysgjerrighet, sjekket jeg tilgang på offentlige tilfluktsrom i nærheten av der jeg bor.
Innenfor en 10km radius fra der jeg bor, er det kapasitet til 2700 personer, nå har jeg ikke nøyaktig tall for hvor mange som bor innenfor samme radius, men vil tippe det er iallefall 15-20 ganger den kapasiteten.

Så virker ikke ut som alternativ for meg, får satse på at jeg kan søke tilflukt på hytta i stedet.

 

Dragonlove skrev (2 minutter siden):

Mener jeg har lest noe om at myndighetene har sagt at man skal søke tilflukt i egen bolig om det skulle skje noe, det er uansett ikke plass til Hele Norge i tilfluktsrommene og det har det nok aldri vært heller.

De fleste bomberom er private, og jeg tviler sterkt på at de har blitt vedlikeholdt slik de skal (filter, renseanlegg osv). Mange blir nok brukt til arkivrom, lagringsplass og annet. 

De offentlige bomberommene blir det sikkert vannvittig trengsel og kø for å komme inn i, det er nok lurt å ihvertfall tenke på andre muligheter for tilflukt, evt stikke langt unna sivilisasjonen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

 

De fleste bomberom er private, og jeg tviler sterkt på at de har blitt vedlikeholdt slik de skal (filter, renseanlegg osv). Mange blir nok brukt til arkivrom, lagringsplass og annet. 

De offentlige bomberommene blir det sikkert vannvittig trengsel og kø for å komme inn i, det er nok lurt å ihvertfall tenke på andre muligheter for tilflukt, evt stikke langt unna sivilisasjonen. 

Ja med de våpnene som er i dag vil ikke jeg gjemme meg i ett bomberom iallefall, i mitt hode virker det som en betongfelle.

Lenke til kommentar

Under andre verdenskrig flyktet mange til landsbygda. Der var det fredelig og man hadde stort sett tilgang til mat. Om det mot alle odds skulle bli krig her igjen, i den grad at bomberom er et tema, vil jeg se det som et mye sikrere kort å alliere seg med noen som bor på bygda enn å bli værende i en by.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Dragonlove said:

Mener jeg har lest noe om at myndighetene har sagt at man skal søke tilflukt i egen bolig om det skulle skje noe, det er uansett ikke plass til Hele Norge i tilfluktsrommene og det har det nok aldri vært heller.

Det har nok ikke vært plass til alle noensinne nei. Men, under den kalde krigen så var kapasiteten mye bedre. Slik at de som er nærmest tilfluksrommene kanskje får plass. Slik at de får kommet seg vekk fra gatene og hus, kontorbygg, skoler med mere.

Under pandemien så fikk en jo innsikt i hvordan de hadde bygget ned det medisinskmateriell lagrene også. Samt fjerning av vaksineforskning/-produksjon hos FHI.

Også sykehuskapasiten har halvparten av sengekapasiteten som vi hadde på 80-tallet.

Rekrutter til forsvaret har systematisk vært bygget ned. Landet er helt på randen på mange fronter.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bomberom i Norge har i praksis blitt avviklet etter sovietunionens oppløsning. Selv store fjellhaller som var tiltenkt skjul ved atomkrig har blitt gjort om til datahaller og lagringsplass for kjøretøy og annet materiell.

På en av mine tidligere arbeidsplasser med lokaler fra 70-tallet så hadde de ett fullverdig bomberom med selv vernedrakter og dusjbåser spesiallaget for å vaske av seg radioaktivt støv. Men ingenting av dette var vedlikeholdt og hadde null funksjon. Hele arealet var fult av gamle kontormøbler og papiresker og annet søppel. 

Det samme med en blokk jeg vokste opp i på 70-tallet. Hele kjeller arealet var av bomberomstandard men ble brukt til alt annet. Riktignok kunne man der den gang søkt tilflukt i et slikt areal men ikke fungert godt særlig mange dager med sanitære og næringsmessige behov.

Slik er nok tilstanden for de aller fleste tilfluktsrom i sivil regi i dag - dessverre.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Fibonacci said:

Under andre verdenskrig flyktet mange til landsbygda. Der var det fredelig og man hadde stort sett tilgang til mat. Om det mot alle odds skulle bli krig her igjen, i den grad at bomberom er et tema, vil jeg se det som et mye sikrere kort å alliere seg med noen som bor på bygda enn å bli værende i en by.

Det kommer litt an på hvor den "bygda" er. Det er ofte landsbygda på vei mellom destinasjoner som blir lidende under en bakkeinvasjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Det har nok ikke vært plass til alle noensinne nei. Men, under den kalde krigen så var kapasiteten mye bedre. Slik at de som er nærmest tilfluksrommene kanskje får plass. Slik at de får kommet seg vekk fra gatene og hus, kontorbygg, skoler med mere.

Under pandemien så fikk en jo innsikt i hvordan de hadde bygget ned det medisinskmateriell lagrene også. Samt fjerning av vaksineforskning/-produksjon hos FHI.

Også sykehuskapasiten har halvparten av sengekapasiteten som vi hadde på 80-tallet.

Rekrutter til forsvaret har systematisk vært bygget ned. Landet er helt på randen på mange fronter.

Man blir gjerne late i fredstid og prioriterer velferdsgoder og "luksus" foran mer grunnleggende ting som beredskap. Så blir det panikk når krisen plutselig kommer. Først pandemi, og nå potensiell verdenskrig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Derav tenker jeg at å bygge gode kjellere i eneboliger og rekkehus fortsatt er viktig selv om MDG ønsker å få stopp på dette.

Såvidt off-topic, men ble litt nysgjerrig på hvor du har dette fra? Er MDG mot kjellere? Finner null om dette når jeg søker på Google.

Her i nabolaget mitt var MDG ivrig på entrepenøren til å presse gjennom bygging av større kjeller under et stort boligprosjekt for å få større bil- og sykkelparkinger vekk fra gata og under bakken.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Litt nysgjerrig på hvor du har dette fra? Er MDG mot kjellere? Finner null om dette når jeg søker på Google.

Her i nabolaget mitt var MDG ivrig på å presse gjennom bygging av større kjellere under et stort boligprosjekt for å få større bil- og sykkelparkinger vekk fra gata og under bakken.

Det ble linket i en annen tråd her i forumet innenfor siste 3-4 måneder hvor det var blitt publisert et forslag om å "Slutte å bygge kjellere" på bakgrunn av CO2 mengden sementproduksjon og lignende avgir. Jeg gidder ikke lete opp det nå, men bet meg merke i det ja.

Det var snakk om kjellere for privatboliger aka eneboliger og rekkehus etc. som vi også snakker om her. Ikke store bygårder og den slags.

PS. Det er godt mulig det ikke var MDG som stod bak dette men kommenterte det i en eller annen sammenheng. Altså messenger fremfor opphav. 

Men tilbake til topic. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Det ble linket i en annen tråd her i forumet innenfor siste 3-4 måneder hvor det var blitt publisert et forslag om å "Slutte å bygge kjellere" på bakgrunn av CO2 mengden sementproduksjon og lignende avgir. Jeg gidder ikke lete opp det nå, men bet meg merke i det ja.

Det var snakk om kjellere for privatboliger aka eneboliger og rekkehus etc. som vi også snakker om her. Ikke store bygårder og den slags.

Okay, takk.

Jeg fant den her: https://www.diskusjon.no/topic/1916884-–-vi-må-slutte-å-bygge-kjellere-ekstra/

Nevnes ikke et ord hverken fra eller om MDG i artikkelen eller i diskusjonstråden såvidt jeg ser. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Okay, takk.

Jeg fant den her: https://www.diskusjon.no/topic/1916884-–-vi-må-slutte-å-bygge-kjellere-ekstra/

Nevnes ikke et ord hverken fra eller om MDG i artikkelen eller i diskusjonstråden såvidt jeg ser. 

Som jeg skrev i det opprinnelige innlegget. MDG kan ha vært kommentator i en eller annen artikkel rundt dette og derav knyttningen. Altså ikke opphav men kommentar. 

Men da er det godt å få avklart at MDG aldri vil støtte dette punktet ved Klimalov :)

Spoiler


image.thumb.png.fd9679ca50d6f71649da482d7e8f9a3b.png

Back to topic.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, Serpentbane said:

Det området de har relativ kontroll på, særlig fra nordområdene og ned. 

Selv om de ikke har hver meter under kontroll, passer de garantert på denne kolonnen. 

Tviler ikke ett sekund på at man kan komme inn å skyte med M72, men som jeg skrev, å skyte fra 300m og håpe på å komme unna... Man må være klar for at det blir et enveisoppdrag. 

Kontroll og å kontrollere er to forskjellige ting

Man var nærmere enn 300 meter på vemork

https://no.wikipedia.org/wiki/Tungtvannsaksjonen

uansett er det offtopic nå

tråden handler ikke om m72 kan eller ikke kan brukes i den ukrainske krigen eller oppkontruerte problemtilfeller

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Som jeg skrev i det opprinnelige innlegget. MDG kan ha vært kommentator i en eller annen artikkel rundt dette og derav knyttningen. Altså ikke opphav men kommentar. 

Jaja. Jeg vet du misliker partiet MDG så jeg forstår egentlig hva det var et forsøk på da du trakk de inn som "mot kjellere", det er greit 😛 

Dersom kjelleranlegg under bolig kan ha flere tilrettelagte bruksområder i stedet for å stå permanent tomme og ubrukte vil jeg tro også MDG er veldig for å bygge større kjelleranlegg, det er rett i deres gate. Kanskje vi må begynne å stille sterkere krav til slik beredskap igjen når vi bygger boligblokker i Norge nå. Ikke minst bør det bevilges mer penger til å modernisere tilfluktsrom i offentlige bygg som for eksempel skoler. Dette har jeg ment lenge, uavhengig av denne krigen. Kan arealene ha nyttige daglige bruksfunksjoner i fredstid er det vinn-vinn for alle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...