Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Hvilke farer står vi ovenfor? 

Det vet ikke du og ikke jeg - men vi har i nyere historie vært preget av dette. Er det likt nå? Er noe annerledes?

Frykt hjelper ingen. Forståelse hjelper alle.

Mener du VG skal ringe og få uttalelser fra eksperter om risiko før de publiserer noe om en pågående hendelse som den i natt? Det tror jeg ikke du egentlig mener. VG oppdaterte hva som skjedde, de brukte ingen ladde ord, ingen egne spekulasjoner - kun gjengivelse av det involverte parter uttalte og sa.

Jeg forstår at man er redd for å bli redd. Men de dekke saken når den skjer. Så kommer ekspertuttalelsene senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, iblazeqt said:

Denne hendelsen bør vel være bevis nok på at Putin gir en regelrett faen i Russland og sitt eget folk? Det er jo langt større sannsynelighet for at russere blir rammet hardt, versus oss (for eks)? 

Ja, eller at Ukrainske styrker gir regelrett faen ved å forsvare krigen i disse områdene. Det er som sagt ikke et målrettet angrep fra Russland mot kraftverket.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Javel? Har det vært fare for ukontrollert kjernenedsmelting i Zaporizjzja-kraftverket?

jeg er ikke atom-ingeniør så det aner jeg ikke, men jeg registrerer at de fagmyndighetene/etatene i Norge som er eksperter og styrer beredskap, er bekymret for utslipp.

de fleste er dessuten enige om at kamphandlinger rundt atomkraftverk ikke er særlig smart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russisk-politi-gjennomfoerer-razzia-hos-menneskerettighetsorganisasjon.8a5zS7Pta

Sitat

Kontorene til menneskerettighetsorganisasjonen Memorial, som nylig ble forbudt av russisk rettsvesen, skal ha blitt oppsøkt av russisk politi fredag.

Pluss

Sitat

Den russiske dumaen, som er underhuset i Russlands føderale forsamling, har godkjent et lovforslag som tillater fengselsstraff for personer som sprer «falsk informasjon» om russiske militære styrker, melder russiske medier fredag morgen.

Dette begynner å ligne på Tyskland 1939.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

jeg er ikke atom-ingeniør så det aner jeg ikke, men jeg registrerer at de fagmyndighetene/etatene i Norge som er eksperter og styrer beredskap, er bekymret for utslipp.

de fleste er dessuten enige om at kamphandlinger rundt atomkraftverk ikke er særlig smart.

Ja, det er ingen tvil om at man bør være forsiktig med revolveren ved et atomkraftverk. Det kan godt hende det er fare for utslipp av både det ene og det andre.

Jeg er mer skeptisk til sensasjonsjournalistikken der ikke-kjernefysikere står i kø for å overgå hverandre om hvor potensielt katastrofalt dette kan være. Triggerord som "atom"-ditt og datt bør man ikke strø rundt seg i overskrifter med krigstyper. Man må ha is i magen når man omtaler slike fagfelt.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (5 minutter siden):

Ja, eller at Ukrainske styrker gir regelrett faen ved å forsvare krigen i disse områdene. Det er som sagt ikke et målrettet angrep fra Russland mot kraftverket.

Så det er Ukrainerne sin feil at Russerne skyter mot ett atomkraftverk? Skulle de bare gitt det fra seg da mener du, slik at Russerne kunne stengt det ned og lammet mesteparten av den Ukrainske befolkning?

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, iblazeqt said:

Om det stemmer - så er jeg utvilsomt enig. 

Ja, og hvorfor ser vi ingen tegn til NATO eller EU kommunisere dette ut til Ukraina? Målet er ikke å ødelegge reaktorne. Russland har allerede kontroll på de som ble angrepet i natt. Dersom det var intensjonen, ville de allerede vært ødelagt.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dragonlove said:

Så det er Ukrainerne sin feil at Russerne skyter mot ett atomkraftverk? Skulle de bare gitt det fra seg da mener du, slik at Russerne kunne stengt det ned og lammet mesteparten av den Ukrainske befolkning?

 

 

Nei, det er ikke Ukrainerne sin feil, men det betyr ikke at de trenger å eskalere faren ved å plassere styrkene sine rundt disse kraftverkene.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (1 minutt siden):

Ja, og hvorfor ser vi ingen tegn til NATO eller EU kommunisere dette ut til Ukraina? Målet er ikke å ødelegge reaktorne. Russland har allerede kontroll på de som ble angrepet i natt. Dersom det var intensjonen, ville de allerede vært ødelagt.

Hvorfor skal de kommunisere det ut til Ukraina? Jeg vil tro de vet selv at Russerne ikke er ute etter å ødelegge dette anlegget, men å ta over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
G skrev (25 minutter siden):

Er ikke alle steder som har særlig bomberomskapasitet. Og de er gjerne fylt med all slags lagerdritt som må slepes ut. Arkiver, fullt av bord/stoler og hva nå kommunene kan finne på å fylle dem med.

Av nysgjerrighet, sjekket jeg tilgang på offentlige tilfluktsrom i nærheten av der jeg bor.
Innenfor en 10km radius fra der jeg bor, er det kapasitet til 2700 personer, nå har jeg ikke nøyaktig tall for hvor mange som bor innenfor samme radius, men vil tippe det er iallefall 15-20 ganger den kapasiteten.

Så virker ikke ut som alternativ for meg, får satse på at jeg kan søke tilflukt på hytta i stedet.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (7 minutter siden):

Uten strøm så kan de jo bare legge ned hele landet.

Strømmen kan taes andre steder enn på selve kraftverket. Store kraftlinjer som går ut av området kan ødelegges f.eks.
Dette vet både russiske og ukrainske myndigheter. Hele opplegget rundt kraftverket er bare absurd.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (11 minutter siden):

Nei, det er ikke Ukrainerne sin feil, men det betyr ikke at de trenger å eskalere faren ved å plassere styrkene sine rundt disse kraftverkene.

Russiske militære kjenner nok godt til strategiske objekt som kjernekraftverk, vannforsyning osv.  Slå av strøm og vann er meget effektive våpen for å få til en generell overgivelse av befolkningen.   Derfor må de forsvares hvis man ikke ønsker å kapitulere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (2 minutter siden):

Av nysgjerrighet, sjekket jeg tilgang på offentlige tilfluktsrom i nærheten av der jeg bor.
Innenfor en 10km radius fra der jeg bor, er det kapasitet til 2700 personer, nå har jeg ikke nøyaktig tall for hvor mange som bor innenfor samme radius, men vil tippe det er iallefall 15-20 ganger den kapasiteten.

Så virker ikke ut som alternativ for meg, får satse på at jeg kan søke tilflukt på hytta i stedet.

Mener jeg har lest noe om at myndighetene har sagt at man skal søke tilflukt i egen bolig om det skulle skje noe, det er uansett ikke plass til Hele Norge i tilfluktsrommene og det har det nok aldri vært heller.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (6 minutter siden):

Uten strøm så kan de jo bare legge ned hele landet.

Ja og de er avhengige av strøm for å holde sikkerhetssystemene på atomreaktorene i gang. Kjølevann osv. Det var vel det som skjedde med Fukushima bl.a.

Den der saken med tilgrising av den russiske smøretraileren tar seg ikke godt ut i russisk media,

https://www.championat.com/skiing/news-4627625-eto-na-samom-dele-nebezopasno-bolshunov-o-dosrochnom-zavershenii-sezona.html

Det er en sånn disqus aktig sak under de artiklene som russerne diskuterer på, men den klarer jeg ikke å oversette sånn helt uten videre. Kunne vært artig å visst hva de skriver under..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...