Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Det er fakta at verden ikke har stått nærmere en verdensomspennende konflikt siden Cuba krisen og 1940 Polen også. Dette er meget alvorlige tider.

For historieløse ungdom kan det være noe vanskelig å forstå, dette ser vi i Finland også. Strømmen kommer fra veggen, melk og brød fra butikker og mobiltlf. har alt vi trenger ellers, bank, post og dokumenter osv.

 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Dassen skrev (5 minutter siden):

Mener du Polen i 1939?

Ja beklager, 1939 og Cubakrisen er lignende Rubicon tider..

Vi er nær å krysse Rubicon nå om Russerne gjør det.

i 1939 ble det krig og i Cuba unngikk man krig.

Denne åpne (varme) krigen i Ukraina minner mer om 1939 enn Cubakrisen som var en kald krig, jeg tror de fleste er enige med meg i dette.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

For historieløse ungdom kan det være noe vanskelig å forstå, dette ser vi i Finland også. Strømmen kommer fra veggen, melk og brød fra butikker og mobiltlf. har alt vi trenger ellers, bank, post og dokumenter osv.

 

Det er derfor historieløse ungdom nå prøver å søke informasjon, bla gjennom dette forumet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snikpellik said:

Jaja. Jeg vet du misliker partiet MDG så jeg forstår egentlig hva det var et forsøk på da du trakk de inn som "mot kjellere", det er greit 😛 

Dersom kjelleranlegg under bolig kan ha flere tilrettelagte bruksområder i stedet for å stå permanent tomme og ubrukte vil jeg tro også MDG er veldig for å bygge større kjelleranlegg, det er rett i deres gate. Kanskje vi må begynne å stille sterkere krav til slik beredskap igjen når vi bygger boligblokker i Norge nå. Ikke minst bør det bevilges mer penger til å modernisere tilfluktsrom i offentlige bygg som for eksempel skoler. Dette har jeg ment lenge, uavhengig av denne krigen. Kan arealene ha nyttige daglige bruksfunksjoner i fredstid er det vinn-vinn for alle. 

Tilfluktrom burde være ypperlige til treningsentere. Hvis ventilasjonen ikke holder til trening for noen få individer så holder heller ikke ventilasjonen til en massiv tilflukt ved bombeangrep. Treningsapparater har rikeslig med gulvplass rundt seg og burde ikke ta så lang tid å kaste utendørs ved behov. Dessuten så kan deler av tilfluksrommet nyttes til gymsal for treningsenteret med treningsmatter og steppingbokser for å skape ytterligere mest mulig tomme lokaler. Da vil det ihvertfall være delvis raskt å kunne flykte inn for en del mennesker.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe jeg ikke skjønner meg helt på, dersom en også skulle beskytte seg mot atombomber og ikke kun nedsmelting i et kjernekraftverk, er hvorfor dette ensidige jod-fokuset?

https://inis.iaea.org/collection/NCLCollectionStore/_Public/30/042/30042846.pdf

Strontium-90 kan ta plass i kroppen og forskyve kalsium. Ergo finnes det strontium som ikke er radioaktivt. Så hvorfor skal man ikke også spise strontium og/eller kalsium i ekstra mengder, sånn dersom det er trygt nok for nyrene til folk evt.?

Jeg tenker litt svart/hvitt her, enten så prepper man skikkelig for alle eventualiteter eller så lar man være å preppe mer enn mat og vann?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (25 minutter siden):

Jeg er sterkt uenig i at det kun er falleferdige kommunistboligblokker i Ukraina. Noen av de utbombede høyblokkene har jo like moderne fasader som norske nye boligblokker jo.

Det er ikke bare falleferdige kommunistblokker i  Ukraina, men det var allerede det fattigste landet i Europa før krigen begynte. Flere av flyktningene blir nok værende i Norge permanent hvis krigen blir langvarig. Nå tror jeg ikke at ukrainere blir en like stor byrde som andre flyktning-grupper har vært og enda er (tenker da i henholdt til kriminalitet og sosialstønad). 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
6 hours ago, Baranladion said:

President Putin has warned those opposing Russia's actions in Ukraine "not to exacerbate the situation" by imposing more restrictions on his country.

The Russian president was speaking at a government meeting broadcast on the state-controlled Rossiya 24 news channel.

"We have no ill intentions against our neighbours," Putin claims.

And he says his government sees "no need" for its neighbours to take further action that will "make our relations worse".

"I think everyone must think about how to normalise relations, co-operate normally and develop relations normally," he adds.

 

Aner man en litt mildere tone? 

Tviler egentlig litt på det. Tipper at de vil fortsette en stund med retorikk ala Nord-Korea-oppførsel i mot vesten.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (41 minutter siden):

For historieløse ungdom kan det være noe vanskelig å forstå, dette ser vi i Finland også. Strømmen kommer fra veggen, melk og brød fra butikker og mobiltlf. har alt vi trenger ellers, bank, post og dokumenter osv.

 

Tror ikke dette kun gjelder ungdommer, men godt voksne også. Vi er kanskje blitt litt for vant med at det automatisk kommer penger inn på konto som vi kan bytte mot mat, strøm og lignende, uten at vi tenker på alt arbeidet som ligger bak.

Lenke til kommentar

Satt å leste litt på den der russiske idrettsiden om at Yohaug hadde lagt skiene på hyllen

https://www.championat.com/skiing/news-4628261-tereze-johaug-obyavila-o-zavershenii-karery-na-kubke-mira-i-vyskazalas-ob-ukraine.html

 

Sitat

klippe klippe ... 

I think it's time to move on to other things, and not devote all my time to ski racing.

A military special operation ( the wording has been changed in accordance with the official position of the Russian Federation ) in Ukraine can make many things seem meaningless. My heart also belongs to the Ukrainian people who are now fighting for their freedom. In light of this, I am looking forward to the final fight at home with the flag on my chest and I am grateful for everything the sport has given me, ”Yohaug wrote on Instagram .

 

I kommentarfeltet under er det mye moderering, og noen skriver at "vi kan ikke noe for at Ukrainerne skyter på hverandre". 

Det kommer allikevel mye frem i sånne setninger og vi får håpe at russerne kan lese litt mellom linjene her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, blured said:

Er det egentlig vesentlig hvem som skjøt først?

Ja jeg synes det faktisk spiller litt rolle. Ikke mye, men litt. Dersom det er slik at Ukrainske soldater bruker et kjernekraftverk som skjold når de skyter på russerne som de vet kommer til å skyte tilbake, er det ikke bare deres eget liv de setter i fare, men også millioner av andres liv..

Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Videobeskjed til det ukrainske folk fra den hviterussiske opposisjonslederen Sviatlana Tsikhanouskaya, regnet av de fleste som den egentlige vinneren av valget der i 2020. Hun er i eksil Polen.

  Hide contents

 

 

Det hviterussiske folket bør vel kanskje tenke litt på timingen, at det å protestere i mot regimét sitt når de er opptatt på et annet lands territorie kanskje har større virkning enn når regimét er rolig og har tid til å etterfølge folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 minutter siden):

Ja jeg synes det faktisk spiller litt rolle. Ikke mye, men litt. Dersom det er slik at Ukrainske soldater bruker et kjernekraftverk som skjold når de skyter på russerne som de vet kommer til å skyte tilbake, er det ikke bare deres eget liv de setter i fare, men også millioner av andres liv..

Det du snakker om er å bruke en bombe som et skjold. Smeller det så dør alle. Hadde Ukraina vært desperate så kanskje, men de er ikke der enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, TheKims said:

Det du snakker om er å bruke en bombe som et skjold. Smeller det så dør alle. Hadde Ukraina vært desperate så kanskje, men de er ikke der enda.

Nei jeg snakker om å skyte fra et kjernekraftverk, med potensielt enorme konsekvenser. Kamphandlinger bør ikke initieres inne på et kjernekraftverk, verken om man er ukrainer eller russer. Skadeomfanget kan fort bli mye mer enn bare livet til de få stridene..

Endret av jallajall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...