Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drogin skrev (41 minutter siden):

...kommer til å være mer forsiktig med ved en eventuell neste invasjon, etter busslastene med strålesyke russere forrige gang..

Mer informasjon om disse? Vet det var snakk om russere som ikke hadde hørt om Tsjernobyl, og grov skyttergraver i området rundt det nedlagte kraftverket. Jeg hørte aldri detaljer, som at det var flere busslaster med strålesyke.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (7 minutter siden):

Det var mange påstander om kordan det gikk med dei russiske soldatene som var ved Tsjernobyl. Eg har ikkje sett noe troverdig enten dei blei sjuke eller ikkje.

Ukraina rapporterte at de flyktet i panikk når de første merket symptom på akutt strålings-sykdom (kvalme/oppkast) og fikk behandling på sykehus i Belarus.  Tror ikke man skal forvente noe mer info fra Russland.  Det er nok lagt lokk på.

Sitat
Radiation Basics
Symptoms of radiation sickness show up when you're exposed to levels of more than 500 millisieverts (mSv), or half a sievert. More than 4 to 5 Sv is likely to be fatal. The workers who got radiation sickness at Chernobyl received doses that measured 700 mSv to 13 Sv.

Nivåene:

Chernobyl Power Plant – 0.0012 mSv/hour  (ganske trygt om man holder seg innendørs m.a.o.)
The Red Forest – 0.1-10.0 mSv/hour

Hvis de gravde skyttergraver i "Red Forest" området hvor mange av de mest radioaktive trærne og jorden ble bulldoset ned, så kan de ha fått langt høyere doser pr time.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, SilverShaded said:

Det ble jo bygd en helt egen "by" for arbeiderne og familiene til de som jobbet ved Chernobyl, med høyblokker og alle familie-fasiliteter som trengtes. Da ulykken skjedde, fikk de beskjed om å pakke sammen og komme seg ut.....de ble fraktet vekk i busslaster. Hvor man av dem som ble strålesyke, tror jeg aldri ble oppgitt.

Det er her snakk om soldatene som flyttet inn 24.02.2022. 

Tall fra ulykken er det store sprik om, men det var mange. 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (18 minutter siden):

Ukraina rapporterte at de flyktet i panikk når de første merket symptom på akutt strålings-sykdom (kvalme/oppkast) og fikk behandling på sykehus i Belarus.  Tror ikke man skal forvente noe mer info fra Russland.  Det er nok lagt lokk på.

Eg såg dei rapportane ja, men det blei aldri bekrefta noe annet sted. Vi veit rett og slett ikkje noe sikkert.

Lenke til kommentar

Det største problemet var vel at de grov grøfter og skyttergraver og dermed grov seg ned i den delen av jordsmonnet som er mer radioaktivt enn overflaten, og at de på den måten kan ha blitt eksponert for radioaktivt støv og drit som de har pustet inn.
Som andre nevner så har det vært svært så tyst om saken siden de trakk seg ut, og vi får neppe vite noe mer før evt. etter et regimeskifte i Russland.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (1 time siden):

Eg såg dei rapportane ja, men det blei aldri bekrefta noe annet sted. Vi veit rett og slett ikkje noe sikkert.

Nei, da må du nesten gjøre som disse pro-Russiske vloggerne oppfordrer vestlig publikum til - du må rett og slett dra til Russisk kontrollert område for å sjekke det ut med egne øyne at de er helt uskadet og har det supert etter sitt møte med skumle narkomane neo-nazister.  (Noe annet ville jo være flaut for Russland.  Ta med i beregningen at du kan havne i fengsel hvis du vil finne ut noe annet eller rapporterer noe annet enn dette... 😄 )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...