Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
superrhino skrev (6 minutter siden):

jeg synes putin virket veldig stresset under dagens tale, tror det skjer mye i kremlin for øyeblikket...

Tipper det foregår er kamp om veien fremover, ja. De påstår altså at de har skutt på "militære og strategiske mål" og truffet alle sammen. Må si at hvis lekeplasser og utsiktsbruer for turister er utvalgte mål, setter de jammen siktet lavt.. 🙃

Lenke til kommentar
superrhino skrev (10 minutter siden):

 

merkelig prioritering å sende russiske soldater til Hvite-Russland når de egentlig trenges i sør for å erstatte falne.

Er dett bare et propaganda-stunt for å liksom underbygge påstanden om at Ukraina angivelig truer på Hvite-Russisk grense, eller har disse styrkene tenkt å gå inn i Ukraina (på nytt) og åpne ny front?

- det siste virker lite plausibelt med tanke på hvordan det endte forrige gang de forsøkte.

men, er bare å følge med. Mulig det er enda et desperat og håpløst sjakktrekk av Vladolf Putler

Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Usikker på hva som gjelder angående konsulater, men ambasadeområder anses vel som å være en del av staten som har ambasaden. Så potensiellt kan dette kanskje anses som angrep på tysk territorie...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (8 minutter siden):

Usikker på hva som gjelder angående konsulater, men ambasadeområder anses vel som å være en del av staten som har ambasaden. Så potensiellt kan dette kanskje anses som angrep på tysk territorie...

Det er riktig at et angrep på en ambassade regnes som et angrep på landet den representerer. Jeg vil tro det gjelder konsulat også, uten at jeg er sikker. Konsulater tilhører jo ambassaden og nasjonen den representerer.

Denne rammede delen av det tyske konsulatet har dog ikke vært i bruk siden invasjonen i februar. Det er visumkontoret.

Slovenias konsulat i Kharkiv ble ødelagt av russerne i mars:
https://www.reuters.com/world/europe/slovenias-consulate-ukraine-destroyed-attack-kharkiv-ministry-2022-03-01/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, SilverShaded said:

Ikke glem den store forskjellen : britene kunne forsvare seg, de dro til Tyskland og bombet i retur. Det kan ikke Ukraina gjøre.

Nå skrev jeg konkret om, og begrenset til hvem Putler etterligner, og ikke noe som helst om hva Churchill, Chamberlain, Roosevelt, Stalin eller noen som helst andre i verden gjorde tidligere, den gangen eller senere i verdenshistorien, så den forskjellen blir rimelig irrelevant i den sammenhengen...

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gjest MKII said:

Usikker på hva som gjelder angående konsulater, men ambasadeområder anses vel som å være en del av staten som har ambasaden. Så potensiellt kan dette kanskje anses som angrep på tysk territorie...

Nja.. USA tok vel knerten på kinesisk konsulat bygg i Serbia i 99 uten videre hendelser enn beklagelser. Ambassader etc er ikke regnet som «et annet land».

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (10 minutter siden):

Nå skrev jeg konkret om, og begrenset til hvem Putler etterligner, og ikke noe som helst om hva Churchill, Chamberlain, Roosevelt, Stalin eller noen som helst andre i verden gjorde tidligere, den gangen eller senere i verdenshistorien, så den forskjellen blir rimelig irrelevant i den sammenhengen...

Neeeh....du tok en situasjon fra en krig og sammenlignet med en situasjon i en annen krig, mens forutsetningene ikke er de samme. Du må gjerne mene Putin har likehetstrekk med Hitler, hvilket jeg ikke er uenig i, men eksempelet ditt har litt slagside, bare.

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snikpellik said:

Det er riktig at et angrep på en ambassade regnes som et angrep på landet den representerer. Jeg vil tro det gjelder konsulat også, uten at jeg er sikker. Konsulater tilhører jo ambassaden og nasjonen den representerer.

Denne rammede delen av det tyske konsulatet har dog ikke vært i bruk siden invasjonen i februar. Det er visumkontoret.

Slovenias konsulat i Kharkiv ble ødelagt av russerne i mars:
https://www.reuters.com/world/europe/slovenias-consulate-ukraine-destroyed-attack-kharkiv-ministry-2022-03-01/

Ser ut til at eiendommen ikke anses som tillhørende landet som har ambasaden slik jeg mener å ha lest, men at det er en misforståelse fra Wien-konvensjonen:

https://www.quora.com/Is-an-embassy-sovereign-territory?share=1

14 minutes ago, scuderia said:

Nja.. USA tok vel knerten på kinesisk konsulat bygg i Serbia i 99 uten videre hendelser enn beklagelser. Ambassader etc er ikke regnet som «et annet land».

I og for seg ikke noe bevis verken i den ene eller andre retningen at det ble valgt å ikke gjengjelde angrepet, men ser ut til å være en myte at området ambasaden ligger på er å anse som ambasadelandets territorie (se link over).

Lenke til kommentar
29 minutes ago, SilverShaded said:

Neeeh....du tok en situasjon fra en krig og sammenlignet med en situasjon i en annen krig, mens forutsetningene ikke er de samme. Du må gjerne mene Putin har likehetstrekk med Hitler, hvilket jeg ikke er uenig i, men eksempelet ditt har litt slagside, bare.

Nei, jeg skrev hva Putler gjør, og sammenlignet ikke konsekvensene eller andres handlinger med alle andre(s) handlinger eller hendelser verken før, da, eller i ettertid i verdenshistorien eller at alle andre faktorer eller konsekvenser er identiske...

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Regenburg said:

Hva betyr det at en stat er en terrorist stat? Rent juridisk?

https://duckduckgo.com/?q=definition+terrorist+state&t=vivaldi&ia=web

og

https://www.lawinsider.com/dictionary/terrorist-state
 

Quote

Terrorist state means any state, country, or nation designated by the United States Department of State as a state sponsor of terrorism.

Så kan sikkert "the United States" byttes ut med hvilket som helst land som anser at en annen stat bedriver/sponser terror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...