Jump to content

Jens Kr. Kirkebø

Medlemmer
  • Content Count

    973
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1401 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Disse 35 togene går via Narvik og Sverige, på helelektrifiserte linjer. Ang. fylling av lokomotiver så skjer det ved lokstallene. Der er loket frakoblet vognene, så om man skal ha hydrogenfylling på samme sted går det ikke an å fylle vogner på samme fyllestasjon. Skal du fylle andre steder må det lages stasjoner med spor som er 1500m lange der man trekker frem og fyller en og en vogn. Svært tidkrevende. Jeg kan nesten garantere at slik fylling heller ville blitt gjort fra bil og ikke faste stasjoner. Det er forøvrig helt minimalt med godsoverførsel mellom skip og tog i Norge. Eneste jeg kan komme på i farten er biler som fraktes med skip til Drammen og med tog videre.
  2. På containerskip er andelen selvsagt mye høyere. Husk at store deler av jernbanens godstrafikk er ting som tømmer, flis og biler. Containere utgjør en liten andel. Av godsfrakt er det vesentlig flere semitraller enn containere i de togene jeg vanligvis observerer. Og de fleste av de semitrallene tilhører selskaper som f.eks Bring, dvs. pakkepost.
  3. Tenker det er greit å vente 5-10 år jeg. Vår potensielle besparelse pr. år er i området 6000 kroner (2500,- i bensin og 3500,- i hurtiglading) og da er det ikke interessant å betale mye over 100k for hele pakka. Jeg kan heldigvis selge det gamle aggregatet for minst 25k.
  4. Jeg har infoen fra åpningen av Liertoppen. Da ble det sagt 1MW kabinett fordelt på 8 uttak. Det skal til slutt være 40 uttak der, så da kommer det vel opp 5 kabinetter til sammen.
  5. Det er mindre lastdeling på V3 men den er ikke borte. Å bygge ut for 250kW dedikert til hvert uttak er både dyrt og direkte sløseri da man aldri vil få utnyttet noe mer enn en brøkdel av toppeffekten. 125kW per uttak er mer enn nok til at brukerne aldri vil merke noe til lastdelingen.
  6. Nei, jeg bruker ikke 1000kWh fra generatoren, siden jeg ikke lader elbilen med den. Pr. nå så hurtiglader vi før vi kjører opp på hytta. Skal jeg dog investere i noe dyre greier skal det være noe som kan lade elbilen også. I år tipper jeg det gikk ~150L bensin til aggregatet. 90%? Jeg trenger 1000kWh i strøm. Du får neppe ut mer enn 60% som strøm? 60+30k er innafor, men ikke om tank + installasjon koster 60k til.
  7. Containerne vil nok gå på diesel helt uavhengig av hva slags fremdriftssystem som toget har. Godsvognene har ikke noe system for å fremføre strøm mellom vognene. Uansett utgjør temperatursensitive varer en meget liten del av transporten. Still deg f.eks opp langs E6 og tell lastebiler med og uten kjølecontainer bakpå. Du må telle rimelig mange uten kjølecontainer/henger før du finner en med.
  8. Som sagt kreves det ca. 1000kWh for å holde i vinterperioden. Da kreves omkring 50kg når man trekker fra tapene i brenselcellen. Vi er på hytta en snau uke (5-6 døgn) annenhver uke. Lading i den perioden er ikke nok til å holde liv i kameraene og internett-forbindelsen engang, særlig om det har snødd (panelene snør ned). Vi har 5,8kWh med paneler og det vil på sikt bli montert 1,2kWh til så totalen ender da på 7kWp.
  9. Svært lavt forbruk når jeg ikke er der, men det er da heller ikke noe lading av betydning fra sola fra midten av november til midten av februar. Så et slik anlegg må da dimensjoneres for å levere strøm i 3 måneder pr. år, anslagsvis 10kWh per dag i 12 dager pr. måned i 3 måneder. I tillegg kommer strømmen til lading av elbil ca. 6 måneder pr. år, anslagsvis 100kWh per måned. I de 6 månedene fra april til ut september er det strøm til overs så det holder. Bare i juni er vel overskuddet på over 500kWh. Selv med 1/10 del av kostnaden blir det for dyrt, da kostnad til lagring ikke er inkludert. Så tank og røropplegg kommer i tillegg, samt evt. nedgraving av tank eller et pent bygg rundt den. Og så vidt jeg vet må alt av slikt byttes etter 15 år pga. sertifiseringen (slik som på biler), hydrogenet gjør jo også stålet sprøtt over tid. Før dette kommer ned i 100k til sammen ferdig installert vil jeg tro man kan få kjøpt et 500kWh faststoff-batteri til samme pris...
  10. På Nordlandsbanen er det nok litt høyere enn snittet, men det er ganske lavt der også. Fiskeeksporten går vel stort sett via Narvik-Sverige.
  11. Skal jeg ha et system der jeg slipper frakt må jeg ha noe som holder hele vinteren. For hydrogen vil jeg tro behovet hadde vært omkring 50kg. Jeg tør ikke engang tenke på prisen på å få installert en 50kg hydrogentank med tilhørende utstyr for produksjon og komprimering. Samt å få ordnet papirarbeid mhp. sikkerhetssoner og slikt. Jeg kan tenke meg at naboprotestene også hadde blitt ganske store
  12. Av godset som går på tog i dag? Kun en bitte liten andel. Jeg tipper under 1% målt i vekt.
  13. Det er nok du som ikke leste sitatet. Den leverer kun varme, ikke noe strøm. Det er altså ikke snakk om noen brenselcelle. Uansett er hydrogen totalt uaktuelt så lenge eneste fyllemulighet er en stasjon i Asker man må booke tid på, og det kreves dyrt utstyr som må sertifiseres og har begrenset levetid. Og som dessuten må installeres av fagfolk. En brenselcelle på propan hadde derimot vært mye mer aktuelt, propan får jeg overalt og til en pris av 20,- pr. kg som inneholder 13,9kWh. Med f.eks 30% effektivitet betyr det under 5,- pr. kWh, noe som er billigere enn for bensinaggregat.
  14. Jeg har null bruk for en enhet som leverer 30kW med varme Jeg trenger noe som kan levere strøm, og der spillvarmen helst også kan utnyttes. En boiler er altså en sentralfyr, som kun leverer varme, om du ikke visste det fra før.
  15. Nei, bensinaggregatet står selvfølgelig i en ute-bod med god støyisolering. All spillvarmen forsvinner rett ut. Det er noe jeg helst vil unngå om jeg skal bytte løsning. Det er sikkert mye som finnes på papiret, men jeg har ennå til gode å se produkter til fornuftige priser man faktisk kan kjøpe. Eneste på markedet i Norge er vel Efoy sine metanol-brenselceller, som koster en formue for svært liten effekt ut og bruker metanol til 44,- pr. liter (som gjør det langt dyrere enn bensinaggregat). De virker heller ikke med 48V batteripakker. Linken din nevner heller ikke strømproduksjon, som er det primære målet mitt.
×
×
  • Create New...