Jump to content

Jens Kr. Kirkebø

Medlemmer
  • Content Count

    1407
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Jens Kr. Kirkebø last won the day on April 27

Jens Kr. Kirkebø had the most liked content!

Community Reputation

2456 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Store biler? Du mener altså at det er bedre å satse på små biler, som erstatter f.eks en VW Polo som kjøres 10.000km i året med en forbruk på 0,5l/mil fremfor å erstatte de store SUVene som kjører 25.000km i året og bruker 0,8l/mil? Utslippsreduksjonen er jo 4 ganger så stor ved å erstatte den store SUVen med elbil, skulle tro det MER enn oppveide for noe høyere utslipp og ressursbruk under produksjonen.
  2. Akkurat app-start av SuC er jo enkelt som fy å implementere. Appen vet på hvilken SuC man er (gps-posisjon), da er det bare å trykke inn stolpenummeret selv.
  3. SpaceX sin Raptor brenner av anslagsvis 120kg metan pr. sekund. Med 31 stk. på boosteren blir det ca. 3,7 tonn pr. sekund Bare turbopumpene (de som pumper metan og LOX inn i motoren) trekker 16MW. Per motor. Det er vel nærmere 22.000hk? For en brenselpumpe Total effekt fra motorene ved takeoff er ca. 212GW. Omkring 280 millioner hk?
  4. Du glemmer kvotesystemet. Kraftproduksjon er i kvotepliktig sektor, der totalutslippet er fastlagt. Om et kullkraftverk produserer mer, må de kjøpe kvoter som da ikke kan brukes et annet sted. Dermed kan vi øke kraftforbruket så mye vi bare ønsker, uten at utslippene øker. Jo større forbruk, jo dyrere blir kvotene og desto mer lønnsomt blir det å bygge ut mer fornybar kraft. Transport er derimot ikke i kvotepliktig sektor. Dvs. at det er ikke noe tak på hvor mye fossil energi som kan brukes i transport. En overgang fra bensinbil til elbil flytter derfor hele energibruken fra ikke-kvotepliktig sektor til kvotepliktig sektor. Det betyr at man i prinsippet kan regne 100% utslippsreduksjon for den bensinen som ikke lengre brukes. Hele kraftproduksjonen i EU er forøvrig i sterk endring. På få år har UK nesten kuttet sitt kullforbruk mens Tyskland har halvert sitt. Så EU-miksen blir bare renere og renere. Oljeproduksjonen blir derimot bare skitnere og skitnere, etterhvert som man må ty til mer oljesand, skiferolje og råolje med høyt svovelinnhold for å få nok tilgang på råvaren.
  5. Du får opplyse Audi om dette da, siden de bruker to induksjonsmotorer i e-tron...
  6. Eh, nei. Vi hadde en 2012 Leaf i mange år, etter å ha hatt den et par år kom Nissan med en oppgradering som drastisk økte bufferen på batteriet for å spare det. Vi mistet nesten 10% kapasitet på den oppdateringen.
  7. Startknapp er jo et område til som Tesla er bedre på. Leafen hadde startknapp, måtte trykke på bremsen først, så betjene den og til slutt girvelger. På Teslaen er det bare å trykke på bremsen og så betjene girvelgeren. Et steg mindre, en knapp mindre. Hvorfor gjør ikke alle det slik på ebiler og hybrider?
  8. Den løsningen på i3 var en av grunnene til at det ikke ble i3 på oss. Kona har leddgikt og klarte rett og slett ikke å betjene den. Den vribevegelsen var svært vanskelig å få til med nok kraft. Så det ble en Model 3 isteden, som hun fint klarer å betjene girspaken på. Leafen sin klarte hun også å betjene, men den tok jo mye plass i midtkonsollen. Så vi foretrekker begge Tesla sin løsing. Samme spak på Model 3 brukes jo også til å aktivere ACC eller AP.
  9. Lenovo byttet ihvertfall til USB-C for mer enn to år siden på toppmodellene. De har generelt byttet strømstandard på hele produktlinjen samtidig, så jeg vil tro også de billigere modellene hadde USB-C for 2-3 år siden. Apple hadde det vel også på alle sine? Jeg vet om ganske mange barn/ungdommer som har MacBook.
  10. 10% per år? Det har jeg aldri hørt om. Vi hurtiglader ganske mye i snitt, omkring 30% av bilens ladestrøm kommer fra hurtiglading (avlest via CAN-bus). Degradering er 4,9% på 3,5 år, 85.000km. X75D.
  11. Jeg sjekket nettopp 5 forskjellige konsument-laptoper på elkjop.no og 3 av de 5 kunne lades direkte fra USB-C (Lenovo, Acer og Samsung). De siste (HP og Asus) krevde 19V fra rund kontakt. Jeg vil tro også disse går over på USB-C på neste utgave.
  12. Fare for å ødelegge noe? Hvordan i all verden skulle det skje? Du mangler tydeligvis de riktige koblene. For iPad: https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/stroem-og-lading/apple-usb-c-til-lightning-kabel-1m/p-1041587/store/?gclid=Cj0KCQjwqfz6BRD8ARIsAIXQCf18gaBBY9JerF-feErJuHpSx17GebYJfK-P_yO32c3uJwdrwySzwVwaArVHEALw_wcB&gclsrc=aw.ds For mobilen: (antar du mener micro-USB og ikke mini-USB): https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/kabler-og-adaptere/usb-c-kabler/tilkoblingskabel-usb-c-til-micro-usb-06-m-p69167 USB-C kommer til å ta over så det er like greit å skaffe seg noen kabler med en gang.
  13. Godt mulig tab cooling er bedre for rask lading men jeg ser ikke nytteverdien slik det er nå. På vår siste Norgesferie hadde vi ingen hurtigladestopp på over 15 minutter. På 15 minutter fikk vår Model 3 200km effektiv rekkevidde, dvs. omtrent 3 timers kjøring på landevei. Det er ihvertfall MER enn bra nok for oss, og en LR lader enda raskere (vi har SR+). Audi e-tron er god på lading, men en Model 3 lader likevel raskere fra 10-80% (forutsatt SuC v3). De fleste hurtigladestoppene våre på siste tur var faktisk på kun 5-10 minutter. Akkurat nok til å gå på do. Totalt kjørte vi 190 mil, og ladet aldri mens vi spiste.
  14. Marinebatteri? Vi snakker jo om batterier til stasjonær lagring. At noen da drar inn marinebatterier for å vise kostnaden med batterier på land blir så feil som det kan være, noe jeg påpekte.
  15. Det var da også et ekstremt dyrt batteri med mye innpakning og lav energitetthet. Jeg har hørt 80Wh/kg, usikker på om det stemmer. Tesla ligger på maks $100/kWh nå, så for 1040kWh bør prisen ikke være mye over millionen inkl. innpakking, i produksjonskostnad. Forventes å minke ytterligere med ~10% per år en stund fremover. Uansett ville det vært idiotisk å lagre så store mengder strøm i et batteri. Batterier kan ta toppene og bunnene. Vedvarer ubalansen så starter man noen pumpekraftverk eller stopper noen magasinvannkraftverk.
×
×
  • Create New...