Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mag ne skrev (1 time siden):

«Dra til helvete, Elon Musk»

Det skjønner jeg meget godt at de sier, Musk er så på viddene at det er ikke rart at Tesla aksjen er ned 8-9% i dag

Hudflettes: - Dra til helvete (dagbladet.no)

 

bjokys skrev (1 time siden):

Musk viser nok en gang at mye rikdom ikke betyr at du nødvendigvis er intelligent. Han er en løgner, svindler, og i de siste årene, notorisk edgelord. Dessverre elsker folk å snakke om han, så han får oppmerksomhet, noe som er det siste en narcissistisk edgelord behøver.

Det overrasker meg ikke at dette kommer fra Musk. Han har Asperger, og forstår nok ikke alltid sosiale koder så godt. Derfor kan kan komme med slike for han rasjonelle utspill, uten å ofre en tanke på hvordan det kan oppfattes. Han har jo støtt fra seg en av sine egne barn på bakgrunn av en uttalelse om transkjønn eller noe og barnet har skiftet etternavn for å ikke ville bli knyttet til Musk. Noe som jo er litt komisk all den tid Musk mener han er med på å gjøre verden bedre med å få som mange barn som mulig fordi han mener det fødes for få barn, ja - det er visst det samme om barna ikke vil ha noe med faren å gjøre... 

Jeg mener ikke å forsvare han og si at det var ok, men det er greit å vite at Asperger er en diagnose der noe er feil i hjernen som gjør til at man sliter å kommunisere og reagere med normal atferd, så av og til kan det være greit å ikke legge så mye vekt på hva Musk sier da han mangler naturlige filter og ikke tenker helt rasjonelt. 

Endret av Fnugle
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Fnugle said:

 

Det overrasker meg ikke at dette kommer fra Musk. Han har Asperger, og forstår nok ikke alltid sosiale koder og folk med Asperger er ofte narssisistiske som du sier og mangler sannsynligvis naturlig empati. Derfor kan kan komme med slike for han rasjonelle utspill, uten å ofre en tanke på at han fornærmer noen. Han har jo støtt fra seg en av sine egne barn på bakgrunn av en uttalelse om transkjønn eller noe og barnet har skiftet etternavn for å ikke ville bli knyttet til Musk. Noe som jo er litt komisk all den tid Musk mener han er med på å gjøre verden bedre med å få som mange barn som mulig fordi han mener det fødes for få barn, ja - det er visst det samme om barna ikke vil ha noe med faren å gjøre... 

Jeg mener ikke å forsvare han og si at det var ok, men det er greit å vite at Asperger er en diagnose der noe er feil i hjernen, så av og til kan det være greit å ikke legge så mye vekt på hva Musk sier da han mangler naturlige filter og ikke tenker helt rasjonelt. 

Med andre ord, twitter er ikke det riktige stedet for han, greit å ha litt filter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 minutt siden):

Tenker du at alle truslene om atomvåpen fra russere er en slags frykt respons fra befolkningen? Et verbalt selvforsvar?

Det var et sitat fra artikkelen jeg lenket til. Jeg tenker, og håper så inderlig, at det kun er retorikk i håp om å få gjennomslag/redusert støtte til UA. Videre så har artikkelen et par gode poeng; 

 

1. Det er nok ikke tilfeldig at gassrørledningen ble sprengt på et slikt område at det ikke utløser art.5 

2. Hvorfor true med A-våpen over de nye «russiske» fylkene og hevde at UA da angriper russisk territorie, når det ikke kom noen trusler når UA angrep Krim? I håp om å skremme. 
 

3. ang ubåters plassering så har jeg ingen kommentar, da jeg ikke har fulgt med på deres bevegelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (36 minutter siden):

Kan vi droppe Elon? Eller bare lage en elon tråd?

Når verdens rikeste mann sprer det som effektivt er russisk propaganda til mange titalls millioner mennesker om Ukraina-situasjonen så synes jeg det er greit å diskutere i denne tråden. De aller fleste er helt uenig i det han har kommet med i kveld, men Musk har et enormt stort nedslagsfelt og mange påvirkes av han han mener og ytrer.

Det er noe dypt respektløst ved tweetene hans, og jeg tror mange er ekstremt lei av vestlige "forståsegpåere", tankies eller "fredselskere" som skal fortelle Ukraina hvordan det å ikke forsvare seg liksom skal bli til fred med Russland, om at de skal bli "nøytrale" eller lage en jævla poll om hvilke landområder de skal måtte avgi, samtidig som de kjemper en eksistensiell kamp mot en atommakt som fører annekteringskrig og bedriver krigsforbrytelser i stor skala mot dem. Innflytelsesrike folk som Elon Musk, Roger Waters, Noah Chomsky og andre som løper Putins ærend, enten det er bevisst eller ikke, med gode intensjoner eller ei, de fortjener den kritikken de får.

Når Musk skylder på "bot attack" fordi pollen han la ut ikke ga det resultatet han håpet, og så slettet den blir det bare patetisk.

Ellers er dette et greit poeng:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (30 minutter siden):

Det overrasker meg ikke at dette kommer fra Musk. Han har Asperger, og forstår nok ikke alltid sosiale koder og folk med Asperger er ofte narssisistiske som du sier og mangler sannsynligvis naturlig empati.

Dette er helt feil, og egentlig en ganske gammeldags oppfatning av hva de med høyfungerende autisme er, at autister har problemer med og vise følelser betyr ikke at de ikke har dem, de har faktisk ofte mye mer empati enn de normale, men at autister ofte har narsissisme er helt feil.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Dette er helt feil, og egentlig en ganske gammeldags oppfatning av hva de med høyfungerende autisme er, at autister har problemer med og vise følelser betyr ikke at de ikke har dem, de har faktisk ofte mye mer empati enn de normale, men at autister ofte har narsissisme er helt feil.  

Kanskje jeg formulerte meg noe klønete. Det er derfor jeg ikke skrev bombastisk at han er narssisist, og at han mangler "naturlig empati", ikke at han ikke har empati i det hele tatt. Så vidt meg bekjent er det vel bare psykopater som mangler helt empati. Men det handler om måten man reagerer eller tvert i mot ikke reagerer der andre reagerer naturlig med empati og hvordan man kommuniserer det med omverden. Men nå blir jo dette en veldig stor avsporing fra tråden, så får bare beklage det. Poenget er - jeg vektlegger ikke det Musk skriver så mye, med bakgrunn i hans diagnose.

Lenke til kommentar

Dette er ikke andre verdenskrig. Selv om Ukrainske styrker herjer med de russiske nå så kommer ikke Ukraina til å innta Moskva og utslette Russland. Det vil si, det er ikke 100% utenkelig at den Russiske Føderasjonen blir så svekket av dette eventyret at den går i oppløsning i en uendelighet av borgerkriger og indre stridigheter men akkurat det tror jeg ingen ønsker. 

Tror heller vi skal håpe på en forhandlet løsning.

'Drømmeløsningen' hvor Russland trekker seg ut av hele Ukraina inkludert Krim, legger ned svartehavsflåten, betaler solid krigserstatning og utleverer krigsforbrytere er dessverre ikke særlig realistisk.  

Vi trenger noe som løser Ukrainas sikkerhetsproblem, det vil si at de kan ikke ha begrensinger på eventuelt NATO-medlemskap. Vi må, dessverre, ta et minimum av hensyn til Russland, dels for å få en faktisk fredsavtale i stedet for en uendelig frossen konflikt, dels for at ikke vi skal få en snarlig revansjekrig når de bare får summet seg litt. Det kan innebære at nettopp Krim blir gitt til russland, eventuelt at Russland 'kjøper' Krim ved å betale krigserstatning(ingen sanksjoner opppheves før betalingen er fullført). Donbass må også muligens behandles spesielt, selv om de nå kan se ut til å kollapse. Donbass kan settes under FN-administrasjon for en tidsbegrenset periode og returneres til Ukraina når perioden er over.

Hva da med Putin? Det ordner seg. Russerne har tradisjon for endringer i ledelsen etter mislykkede utenrikseventyr. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (2 timer siden):

Du er opptatt av moral, Musk' forslag bærer mer preg av realisme, endog konsekvensetikk. Derfor mener du 'han driter seg ut', dere er på forskjellige plan å diskutere en løsning på. 

Musk's forslag han ingen elemnter av konskvensetikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...