Jump to content

Fnugle

Medlemmer
  • Content Count

    1758
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3130 :)

Recent Profile Visitors

2368 profile views
  1. https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/bGy8bl/siste-nytt-om-stroemkrisen Stuntet til Tibber skjedde i slutten av september, og det er nok mange som byttet de siste dagene og i starten av oktober. Snaut var det 152 000 kunder som byttet strømeleverandør de to månedene, vil nesten utelukkende tro at det meste er Tibber. Hva tror dere? Jeg tipper at minst 120 000 av kundene iallfall var folk som byttet fra Tibber. Må også si at det er litt morsomt at Tibber ikke vil si hvor mange kunder de har lenger. De har ikke gjort noe annet enn å skryte uhemmet av antall kunder de har når de har hatt vekst, men selvfølgelig er de tause når ting ikke går veien.
  2. Flyalarmen ble ved en feil utløst i gamle Sogn og Fjordan klokken 09.00 i dag tidlig: https://www.firda.no/birthe-utloyste-flyalarmen-i-heile-gamlefylket-eg-trykte-pa-feil-knapp/s/5-15-1479875 Må være mange som ble lettere panisk i dag tidlig med tanke på den spente situasjonen i Europa. Sikkert mange som tenkte at nå hadde det klikket for Russland... Men, hell i uhell, det ble faktisk oppdaget at ett av anleggene ikke virket, til tross for at anlegget ble testet i juni... Beredskapen i Norge er på topp kan man si...
  3. Kundkraft har eksistert siden 99, så ganske trist at de avvikles, får en ekkel smak i munnen av det hele. Ser Aksnes lovde at de ikke skulle bli noen endringer ved at Tibber kjøpte opp Kundkraft i fjor. https://schibsted.com/news/schibsted-becomes-shareholder-in-tibber-after-kundkraft-acquisition/?fbclid=IwAR2whZU4_-WUZmNZlKOZ5Kj3js3DyEOE8cu8Bo66c9v1kXJXCWaQE-kEOVE
  4. Etter å ha researchet dette litt mer, så viser det seg at dette ble kjent i Sverige rundt samme tid som Tibber endret avtalevilkårene om forhåndsbetaling. Det ble meldt i september at de skulle avvikle Kundekraft i løpet av oktober. Skjønner virkelig ikke hvordan dette har gått under radaren i Norge.
  5. Vel vel vel....da begynner allerede å gå nedover i Tibber, riktignok ikke i Norge, men...Et av deres selskap de kjøpte opp i Sverige legges nå ned etter 1 år. Mulig det har vært en del av planen deres å kjøpe opp for så å legge ned og lokke over kunder til Tibber Sverige, men dette gir jo ikke akkurat et heldig bilde av Tibber sin fremtid med tanke på dere stunt. https://www.firda.no/tibber-eigd-selskap-blir-lagt-ned-alle-tilsette-er-permitterte/s/5-15-1478037 Om dette faktisk var en del av planen deres så er det svært umusikalsk å kjøpe opp forså å legge ned og gi blaffen i de 11 ansatte som nå mister jobben.
  6. Blodpropp i etterkant av covid-infeksjon er nok også ekstremt underrapportert.
  7. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/trenger-ikke-betale-hele-regningen/77310908 Jeg fjernet forøvrig alt av estimering på min faktura da jeg betalte, og sendte samtidig melding til support for å informere om dette. Dette fikk jeg tilbake: "Varslingen er riktignok ikke i henhold til varslingsfristen, så varselet utsendt 29.09.22 er å anse som gyldig først etter 14 dager i følge Forbrukertilsynet. Det betyr at dersom du ikke betaler estimert forbruk denne måneden, vil du få det på neste faktura i november. Godtar du ikke de nye vilkårene, kan du når som helst fri deg fra avtalen med Tibber. Vi har ingen bindingstid eller bruddgebyr." Ehhhh dette skjønte jeg ikke? Om en betaler for faktisk forbruk i stedet for estimert forbruk, hvordan skal de da kreve dette inn på neste faktura? Meningen er jo at differansen skal avregnes med neste faktura, så om du faktisk betaler inn det du skal, så kan de ikke gjøre noe annet på neste faktura enn å estimere for neste måned, ja foruten at man selvsagt skal betale inn for de dagene man ikke har betalt for "estimert forbruk", eller er det kanskje det som de mener? Edit: Om de mener at du likevel skal betale inn for det som de estimerte, forså å først avregne det måneden etter det, så blir det jo heeelt feil. Da har man jo i praksis betalt inn enda mer på forhånd før det blir korrigert?
  8. Ang. veksten i Sverige, ser ut som det er vanskelig å få kontakt med support i Sverige også...
  9. Blir spennende å se hvordan de responderer på denne manøveren. Har hørt flere si at de skal gjøre det samme, så lurer på hvordan Tibber skal håndtere det og om de hadde tatt med dette i beregningen sin.
  10. Jupp, men selskapet har lenge annonsert at de skal doble staben, så at det lyses ut nye stillinger som de har planlagt overrasker meg ikke. Jeg tror derimot ikke at det nødvendigvis er et tegn på at driften nødvendigvis går bra eller at de er reddet, ansettelser koster og det er deres voldsomme vekststrategi som gjør til de at fortsatt går i underskudd selv med vekst. Det blir reddet av egenkapital, men det er begrenset hvor lenge de kan lene seg på det før sparegrisen er tømt. For alt vi vet, kan de ha satt på bremsene, det kan godt være de skulle ansette flere enn de har lyst ut med tanke på store vekstambisjonene, så at de lyser ut 3-4 stillinger sier egentlig ingenting om hvordan det går. Men de kommer nok ikke til å slå seg konkurs ved månedsskifte, men så fort har jeg ikke regnet med at det skulle gå konkurs heller med tanke på soliditeten deres. Det man kan merke seg er at det ser ut som Tibber fortsatt er i "kriseberedskap" og enda ikke er tilbake til normalen, nå har det snart gått en måned siden stuntet, og de har stanset all markedsaktivitet på sosiale medier. Siste innlegg på Facebook er publisert 1.oktober, og de har fortsatt stengt kommentarfeltet, bortsett fra et eldre innlegg. De som jobber med markedsføring til vanlig, er nok satt til å jobbe i kundesupport, det er nok mye opprydding endå med tanke på utmelding og faktureringsspørsmål etc. Det kan også være at de bevisst har blitt anbefalt av PR-rådgiver å ligge lavt med markedsføring til de føler det verste har blåst over, men å ikke poste noe på Facebook på 18 dager ødelegger Facebook-algoritmen deres og de vil måtte pøse på med betalte innlegg når de begynner igjen for å i det hele tatt være synlige selv blant egne følgere. Så jeg kan ikke tro at det er en spesielt ønsket situasjon fra deres side. Har derimot hørt at de har vokst bra i Sverige i det siste, og at det tar litt av edgen av kundeflukten i Norge, men er likevel usikker på om det er godt nytt siden de valgte å stifte Tibber Norge AS og Tibber Strøm AS i august. Skal vi se kynisk på det så er det ikke sikkert Tibber (les:eierene) trenger Norge for å overleve, de kan vel alltids legge ned Tibber i Norge og ha et bra konsept i utlandet. Blir bare spekulasjon fra min side, men Tibber Norge er sikkert den avdelingen som koster mest å drifte, og jeg tipper forretningsmodellen deres fungerer mye bedre i utlandet, sammen med deres vekstambisjoner. Om Tibber Norge blir en hindring for det som kan oppnås globalt, så er det sikkert fristende å kvitte seg med hindringen. Noe usikker hvordan det fungerer dog når Tibber AS er vel registrert som et foretak i Norge? Ene gründeren er jo svensk da... Mye kommer nok sikkert litt an på Schibsted også og hva de gjør i denne situasjonen med tanke på deres akutte likviditetskrise. Jeg har en følelse av at de kan komme til å kjøpe seg ut, de har iallfall gått ut i media og sagt at de må kutte på kostnader/investeringer i Schibsted. Hva det betyr i praksis er vanskelig å si.
  11. Ellers ser jeg at Tibber gikk ut i lokalavisa igjen for å påpeke at de ikke holder på å gå konkurs, at de ansetter mange nye og at folk misforstår og ikke skjønner forskjellen mellom soliditet og likviditet. De sier de har god soliditet, og at de derfor ikke er på vei til å gå konkurs. Prøvde å lese litt på dette, og det betyr altså at de har en god egenkapital og dermed kan tåle at det går litt dårlig, men de har samtidig dårlig likviditet, og utifra det jeg leser så er det ikke nødvendig sånn at det går bra selv om man har god soliditet. Men det er sikkert noen kloke hoder her som kan mer om dette enn meg. Lurer også på om Schibsted inngår som en del av egenkapitalen? Hva skjer feks. om de trekker seg ut?
  12. Så... nå leste jeg at denne betalingsutsettelsen som Tibber tilbyr er som de har lovet gratis i 30 dager, men etter det som påløper det renter på 22%, som i praksis er et forbrukslån. Vet ikke om dette er vanlig praksis, men det høres spekulativt ut og noen som skor seg på de med dårlig råd. Nå er også halve oktober gått og forhåndsstipuleringen har visst seg å bomme ganske mye med de faktiske strømprisene, mange får opp faktisk forbruk for perioden i Tibber-appen, og det ser ut som ganske mange skal betale inn rundt 1000+ for mye. Nå er det mange som lurer på om de kan teknisk sett bare betale inn det som står på appen til Tibber i stedenfor å betale fakturaen i sin helhet, fordi estimatet er så feil.
  13. Virker ikke som det er noe som helst logikk i det som kommer fra Kreml for tiden, så jeg anser det ikke som sannsynlig at det er noes som kan tolkes på den måten i det hele tatt...
  14. Hadde ikke overrasket meg at "de bommet litt" med vilje. På en sånn måte at det ikke skader noen, men at skytingen er såpass utenfor området at det er påfallende i den meningen at de skal skremme Vesten. Men så kommer de selvfølgelig til å unnskylde seg med at det var en feil.
  15. Jeg synest det er galt når de lar det gå utover kundene på den måten de gjorde. Men vi har nok forskjellige syn på hva som oppleves som et overtramp mot forbruker.
×
×
  • Create New...