Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (6 minutter siden):

Kanskje jeg formulerte meg noe klønete. Det er derfor jeg ikke skrev bombastisk at han er narssisist, og at han mangler "naturlig empati", ikke at han ikke har empati i det hele tatt.

Autister kan ha problemer med å putte foten i kjeften for og si det på godt norsk, i tillegg til vanskelighet med å fysisk vise følelser, men mangel på empati er ikke et problem, og en predisposisjon for narsissisme har de heller ikke. Så jeg hadde egentlig foretrukket om du hadde redigert vekk det, det er mange nok som tror autister er følelsesløse allerede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):
  • Dudchany appears to have fallen
  • Kreminna-Svatove road has come under the control of Ukrainian forces
  • US announces delivery of 4 more HIMARS in addition to 18 previously promised

How many HIMARS do you want? Yes.

Kommer flere meldinger om at russerne har sprengt broa etter seg i Dudchany, bl.a. denne: https://t.me/vanek_nikolaev/7335

Det er flere slike broer på vestbanken av elva sørover der. I Mylove (artig navn) og Novokairy. Lite veier ellers.

372618805_Skjermbilde2022-10-03kl_22_19_49.thumb.png.27a28a541b09e7b281215c36ae754317.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
SkyMarshall Arts skrev (1 minutt siden):

Ytterste konsekvens av atomkrig er 5 milliarder døde. Så kan du selv ta et valg.

Hva om Russland sier atomkrig eller verden og USA sier det samme, så kommer Kina snikende inn å sier det samme?

Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Kommer flere meldinger om at russerne har sprengt broa etter seg i Dudchany, bl.a. denne: https://t.me/vanek_nikolaev/7335

Det er flere slike broer på vestbanken av elva sørover der. I Mylove (artig navn) og Novokairy. Lite veier ellers.

372618805_Skjermbilde2022-10-03kl_22_19_49.thumb.png.27a28a541b09e7b281215c36ae754317.png


 

Da har de i det minste gjort én eller to fornuftige ting i dag. Spørsmålet er hvor i genseren det slutter å rakne når trådene først begynner.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (10 minutter siden):

Så, hvis Putin sier Nordland eller atombombe så sier du? 

Det jeg og sikkert flere tenker er følgende resonering: 

Dersom vi får slutt på krigen ved at UA gir opp noe av sitt land til Russland, så unngår vi en potensiell atomkrig, og ytteligere liv. 
 

(1)Motargument: da vet Putin og andre atommakter at de kan true til seg land, og det kan vi ikke ha noe av. 
 

(2)Motargument: Det vil ta Russland mange år å bygge kapital, trene opp og gjennoppbygge krigsmaterialet. Potensielt vil Putin dø av alderdom før den tid. Når andre atommakter ser hvor nære Russland nå er på å rakne. Tror dere de synes det er en bra Risk vs Reward ratio? Jeg tenker jo at det er ekstremt dårlig risk vs reward ratio. Selv om man lar Russland få noe. 
 

(3)Russland vil aldri kødde med nato-land. Derav bør man ta opp flere land for å minimere aktuelle områder andre atommakter kan erobre. 
 

I mitt hode er det en bedre løsning en total utslettelse. Ja det er egoistisk. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
SkyMarshall Arts skrev (1 minutt siden):

Da skal du leve på en planet hvor ingenting gror på en to tre år. Antageligvis skal du i torva som alle andre.

Riktig, og en slik situasjon er jeg redd for at utvikler seg om andre atomnasjoner ser at de kan anekte land ved bruk av atomtrusler/krig.

Iran og Nord-Korea er vel i ekstase nå.

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra at Putin gjør noe helt uventet - som å sprenge en atombombe over egne styrker. Det vil gi alibi for videre bruk av atomvåpen, han vil få rett i sin påstand om at Ukraina har utviklet A-våpen, eller at "NATO var først" og deretter eskalere.

Det ville være like fornuftig som å sprenge North Stream 1 og 2 - som han alt har gjort..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 minutter siden):

 

Vi trenger noe som løser Ukrainas sikkerhetsproblem, det vil si at de kan ikke ha begrensinger på eventuelt NATO-medlemskap. Vi må, dessverre, ta et minimum av hensyn til Russland, dels for å få en faktisk fredsavtale i stedet for en uendelig frossen konflikt, dels for at ikke vi skal få en snarlig revansjekrig når de bare får summet seg litt. Det kan innebære at nettopp Krim blir gitt til russland, eventuelt at Russland 'kjøper' Krim ved å betale krigserstatning(ingen sanksjoner opppheves før betalingen er fullført). Donbass må også muligens behandles spesielt, selv om de nå kan se ut til å kollapse. Donbass kan settes under FN-administrasjon for en tidsbegrenset periode og returneres til Ukraina når perioden er over.

Den diplomatiske løsningen du beskriver, kunne Russland kanskje oppnådd for bare ett år siden.

Krim ble da ansett som tilnærmet russisk av det meste av verden. Den store andelen russere i øst-ukraina kunne med fredelige midler i FN-regi blitt selvstyrte regioner hvor Kiev måtte akseptere FNs vilje.
Ukrainas evt NATO/EU-medlemsskap var fortsatt i det blå og handelen øst-vest var i positiv utvikling.

Nå er alt dette utopi pga Putins fatale feilvurderinger…..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Inspector skrev (7 minutter siden):

Den diplomatiske løsningen du beskriver, kunne Russland kanskje oppnådd for bare ett år siden.

Krim ble da ansett som tilnærmet russisk av det meste av verden. Den store andelen russere i øst-ukraina kunne med fredelige midler i FN-regi blitt selvstyrte regioner hvor Kiev måtte akseptere FNs vilje.
Ukrainas evt NATO/EU-medlemsskap var fortsatt i det blå og handelen øst-vest var i positiv utvikling.

Nå er alt dette utopi pga Putins fatale feilvurderinger…..

Kan virke som Putin føler at han har det travelt, mtp. alderdom.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at vi, om ikke så lenge, kommer til å se Russland prøveskyte atomvåpen et sted. Mulig på et øde sted i Russland, kanskje Sibir. Slik at de får vist hva de har å by på. Da de begynner å bli desperate. 
 

Uansett så burde vi ikke gi etter for truslene for ellers vil vi havne i en situasjon hvor de store, Russland, Kina mv. kan bare true til seg land mv. ved trusler om bruk av atomvåpen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg spør deg. Hva skal vi gi til Putin om han ber om det. Det du sier er at om Putin vil være verdensdintator så skal han få det?

Det tok putin 8år fra han annekterte Krim til han begynte på resten. Annektering av Krim var en fjert i forhold til motstanden han nå møter. Jeg har ingen tro på at han ville forsøkt, ei heller klart, å utgi seg på flere slike raid før alderdommen tar han. Jeg tror også andre atommakter ser hvor mye Russland sliter, og at summa sumarum, så går Putin i netto-tap, selv med noen områder i UA. Dog bare synsing fra min side, som mye annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...