Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Vi skulle vel hatt 5 ganger så mange KV-skip, og likevel hadde vi ikke kunne dekke en stor nok del av havområdene våre. I tillegg har jeg hørt lite om inspeksjon og kontroller av russiske trålere, fra KV. Så det virker mest som en "vi er klar over at dere spionerer, men så lenge tingene våre ikke saboteres skal vi ikke gjøre noe nummer ut av det". Trist. Minner om holdningene fra tidligere om at vi må ligge lavt så vi ikke irriterer store og sterke naboer. Mulig det er avtaler på kammerset som ikke er helt offentlige også.

NRK har vel også hatt noen reportasjer om russiske yachts som i stor grad vil sole seg i nærheten av kystfort, militære installasjoner, havrørledninger. Der norske myndigheter virker å være helt i tåka. Får bare håpe denne tåka nå har lettet, at man innser vi har en nabo med alt annet enn gode intensjoner for verden og menneskeheten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Pop said:

Vi skulle vel hatt 5 ganger så mange KV-skip, og likevel hadde vi ikke kunne dekke en stor nok del av havområdene våre. I tillegg har jeg hørt lite om inspeksjon og kontroller av russiske trålere, fra KV. Så det virker mest som en "vi er klar over at dere spionerer, men så lenge tingene våre ikke saboteres skal vi ikke gjøre noe nummer ut av det". Trist. Minner om holdningene fra tidligere om at vi må ligge lavt så vi ikke irriterer store og sterke naboer. Mulig det er avtaler på kammerset som ikke er helt offentlige også.

NRK har vel også hatt noen reportasjer om russiske yachts som i stor grad vil sole seg i nærheten av kystfort, militære installasjoner, havrørledninger. Der norske myndigheter virker å være helt i tåka. Får bare håpe denne tåka nå har lettet, at man innser vi har en nabo med alt annet enn gode intensjoner for verden og menneskeheten.

Den norske stat er veldig flinke til å ta sin egen befolkning, men nåde hvis de provoserer russerne. Faen heller. 

Endret av Albania
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke tenkt over det før, men ser ut som at Russerene sender egne båter til Norge for å bunkre fiskeflåten sin. 
Avbildet er en Russisk kjemikalietanker som har gått fra Murmansk og går rett mot ett område bestående av vertfall 5 russiske fiskebåter. Trolig for å levere diesel til de russiske fartøyene i området. 
52996863_Skjermbilde2022-10-04kl_09_38_34.thumb.png.883eb560c84653973636e386afbf2248.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Brother Ursus said:

+44 tanks ;)

Ser for meg fortellerstemmen til David Attenborough: "In spite of the dangerous predators lurking around every corner, the fertile fields of Ukraine, are where Russian tanks are compelled to migrate for their final rest."

FeNO3fQWAAA9Xw2.jpg

Som gammel kavalerist husker jeg da jeg for første så 8 Leoparder oppstilt på rekke, side ved side, og kjente på en slags "wow!"-følelse av så mange, så mye kampkraft samlet. Å her se anslag på over 2000 stridsvogner tapt i kamp, virker bare helt hinsides.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Ukraina kan ikke fortsette til de tar Moskva..

Om de ønsker fred må det skje i forståelse med Russland. Det er mye stahet i Russland, vil de godta å miste Krim? Altså 'godta' som i å skrive under en fredsavtale som gir Krim tilbake? Selv om Krim er tapt på slagmarken? Må Ukraina gå inn i Russland og ta eller true Belgorod? Vil Russland selv da nekte å akseptere nederlaget?

Det var vel aldri plane for Ukraina å ta Moskva heller men å gjenopprette grensene fra 01.01.14. og det inkluderer ikke Moskva. De må ta territoriene og holde på dem før de kan forhandle om noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet mener film viser drone over Mongstad
https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/zErvVO/siste-nytt-om-gasslekkasjene-i-oestersjoeen?pinnedEntry=234789

Sitat

Fredag skrev BT om antatte droneobservasjoner over Mongstad forsyningsbase.

Observasjonen ble gjort av ansatte torsdag kveld og natt til fredag, men politiet som rykket ut så ingen droner.

Politioverbetjent Kurt Inge Hordvik har sett gjennom overvåkingsfilm og sier de med stor sannsynlighet kan bekrefte at det var en drone inne på forsyningsbasen.

– Vi har ingen mistenkte eller siktede i saken.

Hordvik poengterer at observasjonene ikke knytter seg til Equinor sitt anlegg, som ligger i nærheten av basen.

– Det er ett bilde vi må få analysert nærmere. Men pr. nå mener vi det er mer sannsynlig enn usannsynlig at det viser en drone.

Fredag sa Hordvik at det er vanskelig å vurdere hva overvåkingsfilmen viser.

Overbetjenten forteller om mange dronetips for tiden, og at politiet gjerne tar imot slike tips.

Politiet har utplassert dronesensorer på oljeplattformer
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQrz90/politiet-har-utplassert-dronesensorer-paa-oljeplattformer

Sitat

Det har vært flere ubekreftede observasjoner av droner innenfor sikkerhetssonen til norske plattformer på norsk sokkel. Nå har politiet utplassert sitt dronesensor-system for å identifisere eventuelle droner i området.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (57 minutter siden):

+44 tanks ;)

Ser for meg fortellerstemmen til David Attenborough: "In spite of the dangerous predators lurking around every corner, the fertile fields of Ukraine, are where Russian tanks are compelled to migrate for their final rest."

FeNO3fQWAAA9Xw2.jpg

Hvis dette er riktig, er store deler av russlands materiell tapt. Man må derfor se på dette som propaganda og med en god klype salt.
Sannheten ligger nok et sted mellom ukrainske og russiske rapporter. 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (39 minutter siden):

 

Er veldig spent på denne offensiven og hvor fort det vil gå. I Mylove har russerne mulighet til å sinke ukrainerne en del bare på grunn av geografien, selv om de trekker seg lengre tilbake sørover. Kulverten over vannet inn til Mylove har en bro i enden som er enkel å ødelegge, noe jeg vil tro de har gjort. Det er en kjempeomvei rundt på vestsida. Spørsmålet er om det er tørt nok til å bruke jordene og traktorveiene på vestsida.

Retning Mylove sett fra nord mot sør:

1155301832_Skjermbilde2022-10-04kl_10_44_11.thumb.png.bdf84349b885bc796ba22db611842df4.png

Spoiler

569025399_Skjermbilde2022-10-04kl_10_53_44.thumb.png.406e939a396132a2902ea532ea9b34eb.png

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 minutter siden):

Kanskje de burde, og samtidig gjort resten av verden en tjeneste. De kunne avnazifisert russland og nedrustet  russland og fjernet atomvåpen.

Artig tanke men dessverre en praktisk umulighet. :D

Da ser jeg det som mer sannsynlig at Russland blir så svekket av konflikten at det rakner i etterkant. Det avhenger litt av hvor sta russerne velger å være. Jo fortere de gir seg jo større er sjansen for at de klarer å holde føderasjonen samlet. 

Lenke til kommentar

Mulig jeg sparker inn en åpen dør her og presenterer gammelt nytt. Men jeg tror ikke dette har blitt postet før.


Det ser ut til at det ble funnet en drone full av eksplosiver langs gassrørene i østersjøen allerede i 2015.

Dessverre står det ikke noe om hvem som eide den dronen. Men det vet nok svenskene med stor grad av sikkerhet.
https://www.pipeline-journal.net/news/explosive-laden-drone-found-near-nord-stream-pipeline?utm_source=substack&utm_medium=email

Endret av Nedward
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 minutter siden):

Kanskje de burde, og samtidig gjort resten av verden en tjeneste. De kunne avnazifisert russland og nedrustet  russland og fjernet atomvåpen.

Det er vel litt optimistisk å tro at Ukraina skulle kunne gjennomføre noe slikt, og jeg har liten tro på at de har en slik målsetning. Går de over i en angrepskrig mot en annen nasjon vil det føre til internasjonale komplikasjoner. Hvis noen skal trekke tennene på den russiske tigeren må det gjøres av en koalisjon med et felles mål. For at det skulle bli bli aktuelt, måtte Putin ha startet en stor eskalering av krigen som krevde aggressiv respons fra USA/Nato. Nå har annekteringen fått godkjent-stempel i det russiske 'overhuset' også, og det betyr vel at Putin vil føle seg fri til å gjennomføre truslene sine.om at han "ikke vil finne seg i" angrep i de annekterte regionene. Jeg tror ikke han vil gå over den røde atomvåpen-streken, men faren er til stede.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, frohmage said:

Nå som Elon Musk himself har uttalt at Ukraina ikke kan vinne krigen er det vel like greit at de gir russerne det de vil ha først som sist..

Når man tenker at man har en god ide til fred, bør det at ruSSia today siterer ideen være en god indikasjon på at man er rimelig langt ute å kjøre...

Image

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...