Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Windfarmer said:

Og hvis noen gidder å lese min take på dette så er det Russland. Ikke fordi jeg sitter på noen som helst bevis for at russerne har gjort det, men dagens videre utvikling tyder entydig på at russerne har gjort det. Og hvorfor?

¤ jeg fløy i går inn mot Flesland, og to av fire norske fregatter lå fortsatt ved kai

¤ Jonas har i dag blitt haglet ned av spørsmål om hva vi har gjort og ikke gjort, dette til tross for at det har blitt observert droner i Nordsjøen i flere uker, og Jonas svarte noe i retning av at nå må vi være årvåkne og tenke oss godt om

¤ i går uttalte Oberstløytnant Palle Ydstebø noe i retning av at norske gassinstallasjoner sannsynligvis er det feiteste sabotasjemålet i verden for øyeblikket, og jeg tror han er inne på noe

¤ og Støre må tenke seg om litt til, men han er årvåken

Kanskje passiviteten er et tegn på at de vet hvem som det er gjort det og de er allierte så det ikke er noe å patruljere for?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Energistyrelsen: Over halvdelen af gassen er ude af rørledninger
Energistyrelsen forventer fortsat, at al gas er ude af Nord Stream 1 og 2 omkring søndag, siger direktør
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/energistyrelsen-over-halvdelen-af-gassen-er-ude-af-roerledninger/9447257

Allerede tirsdag morgen ble det meldt at trykket i NS2 hadde falt fra 105 til 7 bar. Det vil si at 93% hadde lekket ut allerede da. Enten snakker danske Energistyrelsen om et annet rør eller så strider det mot meldingene fra tirsdag morgen. Her må man bare smøre seg med tålmodighet så ting blir kontrollert og korrigert.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Et rent utslipp av naturgass, som inneholder mye metan, er vel mye verre enn CO2-utslipp fra forbrenning av den samme gassen?

Burde man fyrt av et bluss og tent på utslippene slik at gassen ble forbrent?

Og siden du fremmer dette forslaget kan du fortelle meg forskjellen mellom metan og CO2's langsiktige effekt i atmosfæren?

Å brenne av denne metangassen hadde også produsert en annen klimagass, den nå herostratiske berømte kullsyren, også benevnt CO2.

Gi meg forskjellen mellom metan i fri form i atmosfæren, og CO2 i atmosfæren. Og jeg skal nesten garantere deg en Nobelpris.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Ser det er litt kritikk på regjeringen for manglende respons og tiltak på norsk sokkel. 

Men ha i bakhodet at mye som gjøres ikke avsløres for oss. 

Det håper jeg da virkelig at du har rett i. Men jeg har en gryende mistanke om at Støre bare går og surrer og tenker seg grundig om, før han ikke bestemmer seg.

Denne statsministeren er hele tiden på etterskudd.

Og mitt innlegg har ingenting med Arbeiderpartiet eller Høyre, eller sympatier for det ene eller andre partiet å gjøre. Støre er ingen leder, han er en rævdilter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Allerede tirsdag morgen ble det meldt at trykket i NS2 hadde falt fra 105 til 7 bar. 

Trykket er 7 bar ved hullet - dvs vanntrykket - det er helt korrekt. Men det tar tid å utjevne trykket fra resten av lina og tømme den for gass. Slike gassledninger pakkes og mottaker av gass kan f.eks. stenge sin ventil (f.eks. for vedlikehold en dag eller 2), uten at det betyr at trykket øker nevneverdig i andre enden.

Det tar lang tid før trykket utjevnes eller øker, selv om ventilen er stengt. I dette tilfellet er det åpent - trykket jevner seg ut, men det tar lang tid.

Det er vel kanskje en avsporing - men jeg tror de neste ukene blir avgjørende. Putin skjønner nå at slaget er tapt, og vil nok være troende til å gjøre andre deperate operasjoner også.

Jeg vil tro at Baltic Pipe ikke blir åpnet uten en full inspeksjon av linjen.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (4 minutter siden):

Og siden du fremmer dette forslaget kan du fortelle meg forskjellen mellom metan og CO2's langsiktige effekt i atmosfæren?

Å brenne av denne metangassen hadde også produsert en annen klimagass, den nå herostratiske berømte kullsyren, også benevnt CO2.

Gi meg forskjellen mellom metan i fri form i atmosfæren, og CO2 i atmosfæren. Og jeg skal nesten garantere deg en Nobelpris.

Det er et kjempetema, men gasser har ulik klimapåvirkning og tidligere estimater av forholdene mellom de og CO2 justeres med rykk og napp når det kommer ny forskning på dette. Levetiden til gassene er også ulik så det er ikke rett fram og sammenligne, men per nå så har jeg sett tall fra 20 til 34 ganger verre enn CO2 i et 100-års perspektiv. Naturgass er ikke 100% metan og blandingen varierer. I denne diskusjonen er det ikke så viktig om det er det ene eller det andre tallet. Det viktige poenget å ta hjem er at naturgass er mye verre for klimaet enn CO2.

Brenner man metan så konverterer man det til lik mengde (mol) CO2. Det vil si at klimabelastningen minker mye. Poenget å ta hjem er altså at man vil redusere klimabelastingen kraftig ved å tenne på utslippene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (8 minutter siden):
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Allerede tirsdag morgen ble det meldt at trykket i NS2 hadde falt fra 105 til 7 bar. 

Trykket er 7 bar ved hullet - dvs vanntrykket - det er helt korrekt. Men det tar tid å utjevne trykket fra resten av lina og tømme den for gass.

Det har neppe vært noen og målt trykket ved hullet ennå og det er heller ikke noen vits. Det var på tysk side av NS2 (Griefswald) man observerte at trykket falt natt til tirsdag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det er et kjempetema, men gasser har ulik klimapåvirkning og tidligere estimater av forholdene mellom de og CO2 justeres med rykk og napp når det kommer ny forskning på dette. Levetiden til gassene er også ulik så det er ikke rett fram og sammenligne, men per nå så har jeg sett tall fra 20 til 34 ganger verre enn CO2 i et 100-års perspektiv. Naturgass er ikke 100% metan og blandingen varierer. I denne diskusjonen er det ikke så viktig om det er det ene eller det andre tallet. Det viktige poenget å ta hjem er at naturgass er mye verre for klimaet enn CO2.

Brenner man metan så konverterer man det til lik mengde (mol) CO2. Det vil si at klimabelastningen minker mye. Poenget å ta hjem er altså at man vil redusere klimabelastingen kraftig ved å tenne på utslippene.

Jeg har egentlig lyst til å svare slik at jeg kan linke inn til AR6 og der det kapittelet der dette tema diskuteres, men da kommer vi laaangt utenfor denne strengens tema.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Simen1 said:

Det har neppe vært noen og målt trykket ved hullet ennå og det er heller ikke noen vits. Det var på tysk side av NS2 (Griefswald) man observerte at trykket falt natt til tirsdag.

Ja, antar vi at ledningen er revet tvers av så kan sørenden av ledningen ha falt til 7 bar, mens nordsiden av ledningen fortsatt tømmer seg. Og det kan være slik at nordsiden av ledningen er trykket sammen slik at det tar lengre tid før ledningen er tom.

Man må egentlig måle trykket ved begge endene og på både NS1 og NS2 før man kan konkludere at all gassen har lekket ut.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (41 minutter siden):

Allerede tirsdag morgen ble det meldt at trykket i NS2 hadde falt fra 105 til 7 bar. Det vil si at 93% hadde lekket ut allerede da. Enten snakker danske Energistyrelsen om et annet rør eller så strider det mot meldingene fra tirsdag morgen. Her må man bare smøre seg med tålmodighet så ting blir kontrollert og korrigert.

Et fall på 7 bar er vel kanskje mer naturlig, på det tidspunktet?

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (40 minutter siden):

Ser det er litt kritikk på regjeringen for manglende respons og tiltak på norsk sokkel. 

Men ha i bakhodet at mye som gjøres ikke avsløres for oss. 

hadde jeg eid ei fiskeskøyte og ei potent rifle, så skulle jeg patruljert området for egen regning og skutt etter alt jeg så av droner (med vinger)

men nok blitt arrestert :grin2:

- bøter fra norsk politi hadde skremt meg mer, enn "erstatningskrav fra Putin" på ødelagt drone.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Serpentbane said:

Ser det er litt kritikk på regjeringen for manglende respons og tiltak på norsk sokkel. 

Men ha i bakhodet at mye som gjøres ikke avsløres for oss. 

Elendig strategi....det skaper frykt og elendighet hos norske borgere. Tror nok dessverre at Støre ikke var kjapt nok på ballen denne gangen heller. Han sa jo at det var oljeselskapene selv so var ansvarlig for sikkerhet......det er jo bare tull fordi det er trussel på rikets sikkerhet når en blir truet av en krigsnasjon. 

Fremfor at det bygger seg opp uro blant folk kunne Støre med fordel reagert raskere, gjort det i full åpenhet og i det minste ha ekstra fly i luften og ekstra skip strategisk plassert til overvåkning av viktige installasjoner. At en evt. fiende ser at beredskapen strammes er neppe feil uansett. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Ser det er litt kritikk på regjeringen for manglende respons og tiltak på norsk sokkel. 

Men ha i bakhodet at mye som gjøres ikke avsløres for oss. 

This. Det ble også sagt i går at beredskapen ble skjerpet for flere uker siden, men at de ikke ville gå inn på hva som ble gjort og hva som skulle gjøres videre. Politiet sa også i dag at de har etterforsket disse dronene siden hendelsene.

Det samme gjelder forsåvidt våpenleveranser. Mye er blitt annonsert uker etter det er sendt og ukrainerne har tatt det i bruk. I et par tilfeller måneder.

Er veldig enkelt for opposisjonspolitikere å hoppe på ballen og rope høyt om at "ingenting blir gjort" i slike saker.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...