Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kjøleskap skrev (2 timer siden):

Og plutselig kan man ikke dra til Sverige igjen uten masse styr. Hva er det de tror dette vil løse? Jeg er villig til å vedde opp til 50 kroner på at smittetallene hadde vært akkurat de samme i både Norge og Sverige i dag om grensene mellom de to landene hadde vært åpne hele tiden.

Er det ikkje litt ironisk at svenskane som gjekk høgt på bana og meinte at svenskar blei uglesett og det som verre var, og at samhaldet i Norden var "øydelagt" no sjølv er dei som strammar inn, og har (nesten) like strenge tiltak som Norge hadde tidlegare?

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (5 minutter siden):

skrekkspådommane frå FHI om 300 000 smitta per dag (som berre er mogeleg i teorien).

FHI skrev klart og tydelig i rapporten at dette ikke var en spådom (prediksjon) eller realistisk scenario, men en modell på eksponensiell vekst. Det var medier som ignorerte dette og rapporterte ting som «FHI mener det kan bli...».

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Ein veit at koronaavdelingane krev mykje ressursar, og at sjukepleiarane der uansett må bruke fullt smittevernutstyr for ikkje å sjølv bli sjuke. Samstundes veit ein at ei årsak til problema i helsevesenet er at mange er i karantene.

Forslag: Kvifor ikkje bruke sjukepleiarar i karantene til å ta seg av koronapasientar? Evt. også bruke sjukepleiarar som er- eller nyleg har vore smitta til dette? Sistnemnde gruppe kan då droppe smittevernutstyret når dei er på jobb, noko som vil skape tryggheit ved at pasientane får sjå ansikt og ikkje berre masker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Ein veit at koronaavdelingane krev mykje ressursar, og at sjukepleiarane der uansett må bruke fullt smittevernutstyr for ikkje å sjølv bli sjuke. Samstundes veit ein at ei årsak til problema i helsevesenet er at mange er i karantene.

Forslag: Kvifor ikkje bruke sjukepleiarar i karantene til å ta seg av koronapasientar? Evt. også bruke sjukepleiarar som er- eller nyleg har vore smitta til dette? Sistnemnde gruppe kan då droppe smittevernutstyret når dei er på jobb, noko som vil skape tryggheit ved at pasientane får sjå ansikt og ikkje berre masker.

Mulig koronapasienter, som så mye annet, krever litt spesialkompetanse og at man ikke ville rukket å lære opp karantenesykepleierne før de var ferdig i karantene. Hvis ikke så er det en knakende god idé du kommer med 👍🏻

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

FHI skrev klart og tydelig i rapporten at dette ikke var en spådom (prediksjon) eller realistisk scenario, men en modell på eksponensiell vekst. Det var medier som ignorerte dette og rapporterte ting som «FHI mener det kan bli...».

Eg tykkjer @MoromannMoromann (og enkelte andre) overdriv ein del, men det er ikkje mogeleg å komme vekk frå at han har ein del rett når det gjeld media si rolle under koronapandemien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er høyere smitte i land med mer Omicron som Danmark og UK, så jeg ser ikke bort fra at at vi fort kan få en dobling i smittetall fra det vi har nå. Fra London ser det ut til at Omicron gir ca 50% så mange sykehusinnleggelser i forhold til smittetallet (At Omicron virker mildere kan også delvis skyldes at den yngre befolkningen smittes først, og at flere nå er vaksinert og med flere doser.) 

1855863446_coronavirus-data-explorer(2).thumb.png.0d38161060e1d07fbd78f2780362503a.png

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Er det ikkje hjelp i å diskutere med han? Eg meiner at det er fornuftig av han å vere forsiktig, men det er stor skilnad på å vere forsiktig og å leve i frykt for eit virus som trass alt er relativt ufarleg for dei fleste.

Nei. Helt i orden å være forsiktig, men du leste bakteppet antar jeg. Det ble avtalt for et par uker siden at han skulle komme hit nyttårsaften dersom vi ikke var smittet (ingen symptomer + negativ hjemmetest). Nå er beslutningen omgjort, og han sitter å hakker tenner foran TV apparatet. Han har ikke forstått risiko eller hvilken beskyttelse han selv faktisk har. Alt pga ensidig nyhetsinformasjon. I sommer var det litt bedre, for da var nyhetene litt annerledes. Men viruset er akkurat like farlig nå, som da, bortsett fra at han nå er fullvaksinert + at Omikron sannsynligvis er mildere. Det er ikke mulig å tale fornuft til ham fordi nyhetene nå er "så dramatiske". Vi voksne klarer oss fint uten ham. Verre når han skuffer barna pga dette tullet.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

FHI skrev klart og tydelig i rapporten at dette ikke var en spådom (prediksjon) eller realistisk scenario, men en modell på eksponensiell vekst. Det var medier som ignorerte dette og rapporterte ting som «FHI mener det kan bli...».

FHIs kommunikasjon av denne rapporten var direkte skremmende svak. Journalister og beslutningstakere leser stort sett kun sammendrag og konklusjon av slike rapporter, ikke detaljerte utlegninger inne i rapporten om modeller og hvordan tallene fremkommer. Likevel velger FHI å prestere i sammendraget for den aktuelle rapporten (som ett av ni kulepunkter) kun beregningen som gav de et resultat på mellom 90 000 og 250 000 smittede om tre uker, samt et ditto høyt antall innlagte per dag.

Det stod ingenting om forutsetninger for dette scenariet, om det er et worst-case eller et sannsynlig/mulig scenario og om de hadde beregnet flere scenarier. Det er skremmende svak kommunikasjon bak den rapporten som igjen fikk myndighetene til å stenge ned landet. Jeg har riktignok ikke skrevet risikorapporter om smittespredning, men jeg har skrevet flere titalls ingeniørfaglige rapporter i løpet av min karriere. For en så viktig rapport som dette ville jeg aldri presentert ei så tynn smørje i sammendraget. 

En alternativ og bedre fremgangsmåte ville vært å presentere kort tre ulike beregningsscenarier (lavt, middels og høyt) og kort forutsetninger bak disse og hvilke resultater de gav. Samt henvisning til det kapittelet eller sidetallet man fant mer informasjon om modellene og forutsetninger man la til grunn. Når en rapport og beregning får så store konsekvenser som dette, bør den kommuniseres ut på en langt bedre og mer balansert måte enn FHI gjorde i dette tilfellet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):
Snikpellik skrev (2 timer siden):

FHI skrev klart og tydelig i rapporten at dette ikke var en spådom (prediksjon) eller realistisk scenario, men en modell på eksponensiell vekst. Det var medier som ignorerte dette og rapporterte ting som «FHI mener det kan bli...».

FHIs kommunikasjon av denne rapporten var direkte skremmende svak. Journalister og beslutningstakere leser stort sett kun sammendrag og konklusjon av slike rapporter, ikke detaljerte utlegninger inne i rapporten om modeller og hvordan tallene fremkommer. Likevel velger FHI å prestere i sammendraget for den aktuelle rapporten (som ett av ni kulepunkter) kun beregningen som gav de et resultat på mellom 90 000 og 250 000 smittede om tre uker, samt et ditto høyt antall innlagte per dag.

Da er det kanskje bedre å fortelle sannheten som @Snikpellik gjorde, i stede for det mange andre gjør? Dessverre er det ikke bare medier som ignorerer dette, men noen her også.
Kommentarer var ikke ment bestemt til deg @OlavEH, Jeg ville bare ha med sammenhengen. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

FHI skrev klart og tydelig i rapporten at dette ikke var en spådom (prediksjon) eller realistisk scenario, men en modell på eksponensiell vekst. Det var medier som ignorerte dette og rapporterte ting som «FHI mener det kan bli...».

300 000 smittede per dag hadde vært topp, så hadde panedmien vært en saga blott før februar.

Lenke til kommentar

Det ville ha vore ein fin draum om det ikkje var for visse sideeffektar ("italienske" tilstandar på sjukehusa, samfunn som går i stå osv.)

Kunsten er å dra dette ut så mykje at ein unngår desse sideeffektane, men samstundes ha så mykje fortgang i smitten at ein etter kvart oppnår tilstrekkeleg immunitet og blir ferdig med pandemien. Denne balansegangen er ikkje enkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett at mildare virus samt mange trippelvaksinerte gjorde at ein kunne halde 15 000 smitta per dag samstundes som talet på innlagde ville ha halde seg stabilt på 300-400.

Om så litt over halvparten av vaksinemotstandarane vaksinerte seg kunne ein doble smittetrykket på nytt.

Med 30 000 smitta per dag ville i teorien 3 millionar nordmenn ha blitt smitta før midten av april. I tillegg kjem den skjulte smitten, som kanskje er like stor.

Så det er ikkje heilt umogeleg å bli ferdig med pandemien i løpet av vinteren. Men då er føresetnaden at fleire vaksinerer seg, at omikron-varianten gjev betydeleg mildare sjukdomsbilete samt at tiltaka til ei kvar tid er forholdsmessige og ikkje for strenge.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Intensivsykepleier beordret på jobb i julen

Sitat

– Det er en spennende pasientgruppe, men det er utrolig frustrerende at de er uvaksinerte, sier hun.

Hun legger til:

– Det oppleves provoserende at de ikke har tatt vaksinen, så blir jeg beordret på jobb i julen. Men vi behandler dem med respekt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kzeg4e/intensivsykepleieren-cecilie-beordret-paa-jobb-i-julen

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Han er ikke interessert i faktabaserte risikoanalyser. Sånn er det dessverre å ha angst.

Jeg synes ikke det nødvendigvis er riktig å angstforklare alle som begrenser sosial omgangskrets i jul/nyttårstider nå. Jeg har selv en far som begrenser omgangskretsen til kun 2 stk utenfor husets vegger fordi han er i risikogruppe og sliter med et par helseting. Det er andre julen på rad vi har blitt enige om dette. Det er ikke noe jeg holder mot han og hans kone.

Selv om jeg forstår frustrasjonen tenker jeg at litt mer forståelse ovenfor din far nok også hadde vært på plass. Men ofte ser man kun sine egne behov. Barn klarer fint å forstå "Bestefar er litt bekymret for helsen sin akkurat nå". Det er trist å se at man har så lite forståelse for andres bekymringer, selv om de kan være irrasjonelle til en viss grad.

På den annen side har jeg en mor som ikke vil ta vaksinen og til henne har jeg gitt beskjeden om at jeg ikke besøker før hun evt. tar vaksinen eller at dette har blåst helt over. Jeg ønsker ikke sitte i en situasjon hvor hun smittes av meg og havner på sykehus og det som verre er. Vi gjorde det klart at det måtte bli konsekvensen hvis hun stod på det valget. Vi respekterer hennes valg men det gjør oss selvsagt bekymret. Vi har dog ukentlig+ telefonkontakt som det sosiale. Begge er i 70 årene.

Min svigermor har vi besøkskontakt med i julen fordi hun er innenfor vår ukentlige kohort.

EDIT:
Ellers er jeg enig i at media bidrar til å hause opp bekymringer og burde vært sitt ansvar mer bevist. Det skulle kanskje vært slik at alle nyhetsartikler rundt pandemier og endemier kun ble rapportert av helsemyndighetene og kan leses på deres sider (henvis dit i nyhetene) og at aviser hadde begrensede tillatelser her. Kjør heller på med snylterne på stortinget og strømsituasjonen.

 

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ellers må jeg si at jeg blir litt overasket over hvorfor man blir sjokkert over dette.

Quote

VINTERBRO/THAILAND: Fredag 17. desember startet familien fra Vinterbro på reisen mot Thailand, med forventninger om noen dager med sol, sommer og strandliv etter nok et krevende korona-år. Turen ble bestilt i høst, mens alt virket greit, i god tid før omikron dukket opp og nye og inngripende tiltak trådte i kraft her hjemme.

Sjokk

Før turen hadde familien gjort en rekke forberedelser; droppet barnas fritidsaktiviteter, tatt den yngste ut av SFO, og generelt vært forsiktige. Negative PCR-tester ble tatt tirsdag før avreise, og de ble testet igjen på flyplassen når de landet i Thailand.

– Vi landet lørdag 18. desember, og tok en PCR-test, forteller Silje Hoel Nikolic på samtale på messenger fra hotellrommet i Phuket.

 

https://www.oblad.no/familiens-juleferie-i-thailand-ble-korona-mareritt-det-eneste-vi-vil-na-er-a-komme-oss-hjem/s/5-68-1102386?seshat_browser_id=a4a2d5ef-5965-4300-bfe7-fcb6c3265d23&seshat_client_unix_time=1640848044036&seshat_session_id=a654ef00-5654-4e60-aac9-afa3db03d208

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 9a5e7...7f1

Hvorfor er det så mye smitte nå som mange er vaksinerte både 1 og 2-3 ganger?Flokkimunitet snakket noen også om.Ser ikke ut som verken vaksiner,portforbud,munnbind,distanse,håndvask,flokkimunitet hjelper stort.Skjønner ikke stort av dette hysteriet.Var ikke vaksinen og felles dugnad veien ut av pandemien?

Anonymous poster hash: 9a5e7...7f1

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Guest 9a5e7...7f1 said:

 

Hvorfor er det så mye smitte nå som mange er vaksinerte både 1 og 2-3 ganger?Flokkimunitet snakket noen også om.Ser ikke ut som verken vaksiner,portforbud,munnbind,distanse,håndvask,flokkimunitet hjelper stort.Skjønner ikke stort av dette hysteriet.Var ikke vaksinen og felles dugnad veien ut av pandemien?

 

Godt spørsmål! Svaret er vel at vaksinene bare beskytter marginalt mot smitte? De uvaksinerte står for omkring 20% av smittetallene siste uken i følge FHI sin ukesrapport, så selv om de er overrepresentert som gruppe (ca 2.5x?) er det altså «bare» omkring 20%. Resten (brorparten) av smitten er hos de vaksinerte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Guest 9a5e7...7f1 said:

Hvorfor er det så mye smitte nå som mange er vaksinerte både 1 og 2-3 ganger?Flokkimunitet snakket noen også om.Ser ikke ut som verken vaksiner,portforbud,munnbind,distanse,håndvask,flokkimunitet hjelper stort.Skjønner ikke stort av dette hysteriet.Var ikke vaksinen og felles dugnad veien ut av pandemien?

Anonymous poster hash: 9a5e7...7f1

Dette er den nye normalen. Vaksine hvert år.

Når alt de har er en hammer, så vil alt se ut som spikere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...