Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Maabren skrev (1 minutt siden):

Sia du må ha det inn med teskje, eg vil ha minst mulig tiltak, men di tiltaka vi må ha(munnbind avstand ved behov samt grensekontroll) bør brukast av alle utan smutthull og unnasluntrere. Da kan flest mulig leve mest mulig normalt til pandemien er over og det kan fort ordne seg viss fleire land følger samme linja. Det er jaffal 1000 ganger betre enn alternativa(seigpining og frislepp).

Man kan ikke leve som normalt ved avstandsrestriksjoner. 

Og seigpiningen er det din strategi som medfører. Du sier ganske enkelt at vi må ha tiltak inn i evigheten fordi viruset aldri kommer til å forsvinne og/eller at vi klarer å holde det ute av landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, OlavEH said:

Initielt virker? Problemet da er bare at det blir kortsiktig brannslukking. Igjen og igjen og igjen. For et virus som blir mindre alvorlig og farlig etter som flere blir vaksinert. Det er på høy tide at man hoster opp en klar exitplan for dette. Om ikke tredje dose av vaksinen virker særs bra, er det nå blitt så mange runder med tiltak og restriksjoner at det nå er mer enn nok. Ved neste korsvei bør det slippes opp igjen, slik at det øker sjansen for at vi blir ferdig med dette. Man skal være rimelig ekstrem om man faktisk mener at tiltakene og restriksjonene bør fortsette inn i evigheten.

Jeg er enig i at vi er kloke nok til å kunne komme opp med en "exit"-plan. Men, det er mange nasjoner som skal samkjøres. Ikke minst U-land. Vi har tid til å komme opp med en "exit"-plan også. Det er jo ikke som at "London" bombes akkurat dette her. Ihvertfall ikke i Norge riktig enda.

Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at vi er kloke nok til å kunne komme opp med en "exit"-plan. Men, det er mange nasjoner som skal samkjøres. Ikke minst U-land. Vi har tid til å komme opp med en "exit"-plan også. Det er jo ikke som at "London" bombes akkurat dette her. Ihvertfall ikke i Norge riktig enda.

Tid? Si det til dem som enda en gang mister jobben eller blir permittert. Eller enda en gang tvinges inn i ensomhet på hjemmekontoret eller hybelen. Det har gått mer enn nok tid allerede.  Myndighetenes og helsetoppenes langsiktige plan i dette har vært totalt fraværende. Spesielt Hdir og klovnen Guldvog er mildt sagt uskikket til sin rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (6 minutter siden):

Klart viruset kan forsvinne. Endemisk eller epidemi er bare tilstander viruset er i før det forsvinner og angir bare at mindre og mindre områder blir besudla av corona-viruset. 

 

Sia du må ha det inn med teskje, eg vil ha minst mulig tiltak, men di tiltaka vi må ha(munnbind avstand ved behov samt grensekontroll) bør brukast av alle utan smutthull og unnasluntrere. Da kan flest mulig leve mest mulig normalt til pandemien er over og det kan fort ordne seg viss fleire land følger samme linja. Det er jaffal 1000 ganger betre enn alternativa(seigpining og frislepp).

Totalt urealistisk. Heldigvis er det bare et marginalt fåtall i verden som fremdeles tror på denne utopien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, torbjornen said:

Det gjekk vel ei god stund frå Helsedirektoratet ville ha innstrammingar før regjeringa gjorde det. Det einaste som kom var eit råd om å unngå handhelsing, elles skulle folk leve som normalt. Det var viktig at folk gjekk på konsertar eller julebord.

Ja, de levde vel i en utopisk tilstand om hva og hvordan pandemien gikk for seg i Norge. Men, de hadde altså rådgiverne rundt seg den nye regjeringen også.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, OlavEH said:

Man kan ikke leve som normalt ved avstandsrestriksjoner. 

Og seigpiningen er det din strategi som medfører. Du sier ganske enkelt at vi må ha tiltak inn i evigheten fordi viruset aldri kommer til å forsvinne og/eller at vi klarer å holde det ute av landet.

Det har jeg vel aldri sagt at vi må ha. Da tror jeg ikke du har lest så mange av mine innlegg. Jeg er opptatt av ståa rundt viruset, og er interesserert i fakta.

Jeg har selv en "exit"-plan for slutten av januar, men den kan modifiseres ved behov. Har jo skrevet om meg og at jeg får 3. dosen øyeblikk. Men, det blir jo som med alle endringer, altså noe nytt å skulle forholde seg til. Ja, hvordan skal det gå liksom..

Siden jeg ikke vet alt. Dilemmaet:

1. Jeg ønsker å få i meg viruset etter at 3. dosen er på plass og har fått tid å skape immunitet. Kommer ikke aktivt til å oppsøke det direkte, men håpe på at det kommer inn indirekte med lav nok viral load?

2. Jeg frykter virusets potensielle skadevirkninger. Ønsker absolutt ikke å miste smak/lukt på enkelte noter for evig og alltid eksempelvis. Og det er jo "hjerneskader" som folk virker å være helt happy å leve med. "Det går mest sannsynlig over sier dem", uten egentlig å vite endesvaret.. Det er så mildt å leve med hjerneskade!?

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (21 minutter siden):

Historia kan tolkast dit ein vil, hjelper lite når dagens samfunn sprer smitten på ein måte som ikkje var mulig før. Virus har ikkje eit mål om å bli slik eller slik, mutasjonane oppstår tilfeldig og utan noko mål og meining. Det einaste som er sikkert er at dess fleire mutasjonar dess større sjans for å få ein direkte stygg variant. Eventyret om viruset som bare vil smitte mest mulig samt overleve er og blir eit eventyr. 

Historia viser at dei variantane som er mest smittsame overlever, medan dei andre blir utkonkurrerte.

Eit virus som gjer verten alvorleg sjuk eller drep verten sin spreier seg som regel dårleg. Eit virus som smittar verten utan at verten blir nevneverdig sjuk har eit stort potensial til å smitte mange. Verten kan då bli ein superspreiar.

Ei tredje mogelegheit er at det går lang tid før sjukdommen blir alvorleg. Verten kan då rekke å smitte mange før h?n sjølv får symptom, men likevel bli alvorleg sjuk og/eller døy. Men dette er vel meir uvanleg, og ein har ikkje sett ei slik utvikling med koronapandemien til no. Heller tvert imot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Det har jeg vel aldri sagt at vi må ha. Da tror jeg ikke du har lest så mange av mine innlegg. Jeg er opptatt av ståa rundt viruset, og er interesserert i fakta.

Jeg har selv en "exit"-plan for slutten av januar, men den kan modifiseres ved behov. Har jo skrevet om meg og at jeg får 3. dosen øyeblikk. Men, det blir jo som med alle endringer, altså noe nytt å skulle forholde seg til. Ja, hvordan skal det gå liksom..

Siden jeg ikke vet alt. Dilemmaet:

1. Jeg ønsker å få i meg viruset etter at 3. dosen er på plass og har fått tid å skape immunitet

2. Jeg frykter virusets potensielle skadevirkninger. Ønsker absolutt ikke å miste smak/lukt på enkelte noter for evig og alltid eksempelvis. Og det er jo "hjerneskader" som folk virker å være helt happy å leve med. Det er så mildt å leve med hjerneskade!?

Tøft av deg å satse på å få viruset etter 3. dose. Det slår meg at du har hatt litt frykt for covid, så det står respekt i at du går fryktløs inn for å få det nå 🙂

Det med tap av lukt/smak virker å være litt lotto, men heldigvis får de fleste tilbake begge deler etter kort tid, om man i det hele tatt mister det.

For det er jo dette som må være løsningen: at flest mulig blir eksponert for viruset (etter å ha fått vaksine), så flokkimmuniteten kan bygges opp.

Man kommer til å få omikron enten man vil eller ikke, så det er like greit å bare innfinne seg med det først som sist. Det går ikke an å unngå det for alltid. Det er som å si at man aldri mer skal bli syk i sitt liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, OlavEH said:

Tid? Si det til dem som enda en gang mister jobben eller blir permittert. Eller enda en gang tvinges inn i ensomhet på hjemmekontoret eller hybelen. Det har gått mer enn nok tid allerede.  Myndighetenes og helsetoppenes langsiktige plan i dette har vært totalt fraværende. Spesielt Hdir og klovnen Guldvog er mildt sagt uskikket til sin rolle.

Det er ingen som er uenige med deg i at det har gått tid.

Langsiktige planer? Ja kunne kanskje deles. Men hvorfor gjøres ikke det?

Hdir gjør jo en utmerket jobb vel. Selv om det ikke passer ditt narrativ, så kan det være at de gjør en utmerket jobb i sine roller for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Hdir gjør jo en utmerket jobb vel. Selv om det ikke passer ditt narrativ, så kan det være at de gjør en utmerket jobb i sine roller for det.

Nei, absolutt ikke. De klarer beviselig ikke å tenke forholdsmessighet, de bruker et argument som signaleffekt som støtte for et så inngripende tiltak som portforbud og de har vel knapt anbefalt og prioritert en kraftig oppskalering av helsevesenet i det hele tatt siden mars 2020 (noe som åpenbart er deres oppgave siden det faktisk står på deres hjemmesider at de har ansvar for helseberedskapen). Hver gang jeg ser Guldvog på TV klarer jeg ikke å la være og tenke hvordan er det er mulig at en såpass enspora person kan ha så utstrakte fullmakter gjennom smittevernloven. Det er rett og slett nitrist. Og temmelig skummelt.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Fibonacci said:

Tøft av deg å satse på å få viruset etter 3. dose. Det slår meg at du har hatt litt frykt for covid, så det står respekt i at du går fryktløs inn for å få det nå 🙂

Det med tap av lukt/smak virker å være litt lotto, men heldigvis får de fleste tilbake begge deler etter kort tid, om man i det hele tatt mister det.

For det er jo dette som må være løsningen: at flest mulig blir eksponert for viruset (etter å ha fått vaksine), så flokkimmuniteten kan bygges opp.

Man kommer til å få omikron enten man vil eller ikke, så det er like greit å bare innfinne seg med det først som sist. Det går ikke an å unngå det for alltid. Det er som å si at man aldri mer skal bli syk i sitt liv.

Jeg har et forsett som jeg har utsatt lenge. Å komme meg mer i bevegelse. Hadde dette forsettet forrige nyttår også, men droppet da fort tankene jeg hadde om å delta i organisert "kroppsutfoldelse".

Kommer nok til å være skeptiker og forsiktighets-"fyrste". Sånt er vanskelig å gi slipp på antar jeg. Men, får håpe det går raskere enn det man gruer seg for.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, OlavEH said:

Nei, absolutt ikke. De klarer beviselig ikke å tenke forholdsmessighet, de bruker et argument som signaleffekt som støtte for et så inngripende tiltak som portforbud og de har vel knapt anbefalt og prioritert en kraftig oppskalering av helsevesenet i det hele tatt siden mars 2020 (noe som åpenbart er deres oppgave siden det faktisk står på deres hjemmesider at de har ansvar for helseberedskapen). Hver gang jeg ser Guldvog på TV klarer jeg ikke å la være og tenke hvordan er det er mulig at en såpass enspora person kan ha så utstrakte fullmakter gjennom smittevernloven. Det er rett og slett nitrist. Og temmelig skummelt.

Ok, så en av Guldvåg sine roller som leder av Hdir er å forsøke å få til de beste råd om oppskalering av helsevesenet, men da i osmose med at Regjering og Storting følger rådene?

Hva sier det samlede foregående Storting og det rådende Storting om de sakene da? Er de enige, eller vil de at oljefondet spares til kommende generasjoner istedetfor? Vet jo at det tar "ca. et kvatte" å utdanne nye helsearbeidere da, men likevel..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (16 minutter siden):

Tid? Si det til dem som enda en gang mister jobben eller blir permittert. Eller enda en gang tvinges inn i ensomhet på hjemmekontoret eller hybelen. Det har gått mer enn nok tid allerede.  Myndighetenes og helsetoppenes langsiktige plan i dette har vært totalt fraværende. Spesielt Hdir og klovnen Guldvog er mildt sagt uskikket til sin rolle.

No er vel årsaka til tiltaka at belastninga på sjukehusa ikkje må bli for høg og at ein vil vere føre var til ein har meir handfaste data om omikronvarianten. Helsedirektoratet og Guldvog har vel ikkje sagt at vi skal leve med strenge koronatiltak til evig tid? Eg tykkjer du skyt høgt over mål. Men eg kan vere med på at dei burde ha vore flinkare til å kommunisere ut kva som er den langsiktige strategien for å komme ut av pandemien, nemleg å halde smitten under kontroll til immuniteten i befolkninga er blitt stor nok til at pandemien går over. Elles er det vel Nakstad som er den som har fronta Helsedirektoratet mest. Alle kjenner jo til at han pleier å vere "bekymra".

Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Ok, så en av Guldvåg sine roller som leder av Hdir er å forsøke å få til de beste råd om oppskalering av helsevesenet, men da osmose med at Regjering og Storting følger rådene?

Selvfølgelig må de gjøre det. Men har Hdir faktisk foreslått dette da? Jeg har ikke sett noe som helst om dette etter mars 2020. Både Høie og nå Kjerkol har vært mest opptatt av å ansvarsfraskrive seg selv og finne på unnskyldninger for hvorfor det ikke er gjort noe. Det hadde dog vært langt vanskeligere å ikke gjøre noe dersom det hadde kommet en VELDIG klar anbefaling fra Hdir allerede på forsommeren 2020 om å umiddelbart sette i gang sterke tiltak for rask og kraftig oppskalering av helsevesenet, både spesial- og primærhelsetjenesten. Men jeg kan ikke huske å ha sett noe som helst om dette. Guldvog stod jo også senest for et par uker siden på Debatten og kokte ihop bortforklaringer for hvorfor dette ikke hjalp. Det var triste greier.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

No er vel årsaka til tiltaka at belastninga på sjukehusa ikkje må bli for høg og at ein vil vere føre var til ein har meir handfaste data om omikronvarianten. Helsedirektoratet og Guldvog har vel ikkje sagt at vi skal leve med strenge koronatiltak til evig tid? Eg tykkjer du skyt høgt over mål. Men eg kan vere med på at dei burde ha vore flinkare til å kommunisere ut kva som er den langsiktige strategien for å komme ut av pandemien, nemleg å halde smitten under kontroll til immuniteten i befolkninga er blitt stor nok til at pandemien går over. Elles er det vel Nakstad som er den som har fronta Helsedirektoratet mest. Alle kjenner jo til at han pleier å vere "bekymra".

Nakstad fronter, men Guldvog er sjefen. Og har fremstått som SÆRS lite overbevisende i de tilfellene jeg har sett ham opptre offentlig. Og immuniteten i befolkningen kunne vært høyere om man hadde vært villig til å tolerere noe mer risiko og høyere smiettetall. Noe de ikke har gjort. Og to doser med vaksine var tydeligvis plan A, B, C og D. Når det ikke fungerte er det knapt gjort det minste spøtt de siste 21 månedene for å øke kapasitet i helsevesenet og dermed tolerere en del høyere smitte uten at det igjen kommer en runde med så sterke restriksjoner som det gjorde for et par uker siden. Noe som både politikere og helsemyndigheter må ta ansvar for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (9 minutter siden):

Nei, absolutt ikke. De klarer beviselig ikke å tenke forholdsmessighet, de bruker et argument som signaleffekt som støtte for et så inngripende tiltak som portforbud og de har vel knapt anbefalt og prioritert en kraftig oppskalering av helsevesenet i det hele tatt siden mars 2020 (noe som åpenbart er deres oppgave siden det faktisk står på deres hjemmesider at de har ansvar for helseberedskapen). Hver gang jeg ser Guldvog på TV klarer jeg ikke å la være og tenke hvordan er det er mulig at en såpass enspora person kan ha så utstrakte fullmakter gjennom smittevernloven. Det er rett og slett nitrist. Og temmelig skummelt.

Det er vel ikkje Helsedirektoratet som løyver pengar i eit statsbudsjett eller som bestemmer kva for reformer som skal gjerast i helsevesenet.

Dette er eit politisk ansvar.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikkje Helsedirektoratet som løyver pengar i eit statsbudsjett eller som bestemmer kva for reformer som skal gjerast i helsevesenet.

Dette er eit politisk ansvar.

Det er riktig, men som jeg skrev i det forrige innlegget du siterte:
"Det hadde dog vært langt vanskeligere å ikke gjøre noe dersom det hadde kommet en VELDIG klar anbefaling fra Hdir allerede på forsommeren 2020 om å umiddelbart sette i gang sterke tiltak for rask og kraftig oppskalering av helsevesenet, både spesial- og primærhelsetjenesten". 

Og dette er faktisk en av Hdirs oppgaver. Det står følgende på deres hjemmesider.

I tillegg har Helsedirektoratet et helhetlig ansvar for den nasjonale helseberedskapen

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Nakstad fronter, men Guldvog er sjefen. Og har fremstått som SÆRS lite overbevisende i de tilfellene jeg har sett ham opptre offentlig. Og immuniteten i befolkningen kunne vært høyere om man hadde vært villig til å tolerere noe mer risiko og høyere smiettetall. Noe de ikke har gjort. Og to doser med vaksine var tydeligvis plan A, B, C og D. Når det ikke fungerte er det knapt gjort det minste spøtt de siste 21 månedene for å øke kapasitet i helsevesenet og dermed tolerere en del høyere smitte uten at det igjen kommer en runde med så sterke restriksjoner som det gjorde for et par uker siden. Noe som både politikere og helsemyndigheter må ta ansvar for.

Nja.. De slapp jo opp rundt skolestart. Var jo virkelig ikke helt et sjakktrekk å slippe opp riktig så mye. Men, det var jo et eksperiment det også som gammel og ny regjering tydeligvis likte omfanget av.

Dessuten så hviler det jo til stadighet i den skjøre helsekapasiteten som de beskytter. Så at de tar mindre risiko henger nok mye i sammen med det målt i forhold til å få opp immuniteten naturlig.

Og det kan være to forklaringer bak hvorfor Camilla Stoltenberg plutselig er så redd omikronvarianten. For det første, og la oss inderlig håpe det, så er hun oppriktig bekymret for folks helse og ønsker at det skal gå best mulig for helsen hos folk. For det andre så går det an å ihvertfall tenke tanken om at det "kan være en bortforklaring" i å skulle demme opp nok for at sykehusene ikke bryter i sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (21 minutter siden):

Tid? Si det til dem som enda en gang mister jobben eller blir permittert. Eller enda en gang tvinges inn i ensomhet på hjemmekontoret eller hybelen. Det har gått mer enn nok tid allerede.  Myndighetenes og helsetoppenes langsiktige plan i dette har vært totalt fraværende. Spesielt Hdir og klovnen Guldvog er mildt sagt uskikket til sin rolle.

Myndighetene og helsetoppene gjør en fenomenal innsats synes jeg, i forhold til at det ikke er sikker kunnskap om hvordan virusene vil oppføre seg. Ellers er nok alle enige om at isolasjon er det minst fruktbare for menneskene. Nå lever vi heldigvis i en digital verden, slik at man kan gjennomføre veldig mye på tross av forholdene.

Og de har klart å slå ned smitten igjen.

Sitat

Norge har sluppet unna den verste omikron-bølgen. Det gjorde ikke Danmark.

I Norge har smitten gått ned. I Danmark går den rett i været. Forklaringen er doblingstiden til omikronvarianten.

Sitat

Norge innførte tiltak før omikron ble dominerende

Hvorfor har det gått så mye verre med Danmark enn med Norge de siste ukene?

Forklaringen kan være at Norge klarte å få på plass smittebegrensende tiltak før omikronvarianten rakk å bli dominerende. Omikron er mer smittsom og kommer derfor ugjenkallelig til å ta over for deltavarianten.

– Danmark er midt i omikron-bølgen. Det ble den dominerende varianten før jul, mens de ennå ikke hadde fått i gang de skarpe tiltakene i samfunnet, sier fagdirektør Frode Forland ved FHI.

Norge er foreløpig i en «lykkelig situasjon»:

Vi har rukket å vaksinere flere med tredje dose. Særlig de eldre, som er mer utsatt for sykdom.

Flere ting i samfunnet ble stengt ned en–to uker før jul, mens vi ennå hadde relativt lite omikronsmitte.

– Den nedadgående kurven i Norge er først og fremst en nedadgående kurve på deltavarianten, som vi vet påvirkes av de tiltakene vi har, sier Forland.

Dobling hver sjette dag i Norge

Også i Norge ser man en betydelig stigning i antallet nye omikrontilfeller.

Men mens man i Norge ser en doblingstakt på seks dager, har Danmark sett en doblingstakt på to–tre dager. Da øker antallet smittede mye raskere.

 

https://www.aftenposten.no/verden/i/a7yn5O/norge-har-sluppet-unna-den-verste-omikron-boelgen-det-gjorde-ikke-danm?fbclid=IwAR0Rsymht1_WRz0fLHwkrbWFnECzlb8yQWJ3y-cRSre_DuTNAGq4o4oCeTQ

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...