Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fustasjeopphengsforkobling skrev (59 minutter siden):

Nå er jeg F... dritlei av fryktbasert og pessimistisk vinkling.

*Snip*

Bravo!

Jeg har også familiemedlemmer som har blitt skadet av å se for mye på nyheter, og dermed har fått sterkt amputert sosialt liv.

Mange har blitt totalt germofobe av konstant mas i media om hvor farlig alt er og ensidig vinkling på worst case-scenarier og tragiske enkeltskjebner.

Jeg bruker å spørre slike folk om når de har tenkt å leve som normalt igjen, og om planen deres er å aldri bli syk av noe som helst resten av sitt liv.

Nå må folk for f... slutte å være så jævlig redd dette viruset. Alle kommer til å få det, og vi har gjort det vi kan mtp. vaksiner. Om man ikke er i en risikogruppe eller er åtti år, er det helt marginal risiko, særlig om man er vaksinert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Bravo!

Jeg har også familiemedlemmer som har blitt skadet av å se for mye på nyheter, og dermed har fått sterkt amputert sosialt liv.

Mange har blitt totalt germofobe av konstant mas i media om hvor farlig alt er og ensidig vinkling på worst case-scenarier og tragiske enkeltskjebner.

Jeg bruker å spørre slike folk om når de har tenkt å leve som normalt igjen, og om planen deres er å aldri bli syk av noe som helst resten av sitt liv.

Nå må folk for f... slutte å være så jævlig redd dette viruset. Alle kommer til å få det, og vi har gjort det vi kan mtp. vaksiner. Om man ikke er i en risikogruppe eller er åtti år, er det helt marginal risiko, særlig om man er vaksinert.

Godt å se at det er flere våkne innpå her blant alle krise maksimererne også. Dette er noe som virkelig bør på dagsorden. Her inne blir man kjapt sablet ned om man ser litt edruelig på hvordan risiko bildet er om dagen. Dette går nok igjen i store deler av samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del positivt fra ukerapporten som ble publisert i dag. Tiltakene og tredjedose-vaksinering har god effekt, tallet på innleggelser i de eldste aldersgruppene har sunket. Det økte derimot i gruppa 18-29.

Forholdet mellom uvaksinerte og vaksinerte på sykehus vokser seg større og større, uvaksinerte utgjorde nå hele 59% av de innlagte (!). De uvaksinerte innlagte har stort sett ingen underliggende sykdommer. Dette viser at vaksinene har veldig bra effekt også over en del tid for de som har to doser. Det er høye smittetall hver dag nå, så vi kommer gradvis nærmere en ganske så ålreit immunitet i befolkningen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (12 timer siden):

Dette er ikkje i mot retningslinjene. Det var vel FHI som tilrådde at dei kommunane som hadde kapasitet kunne tilby timar til alle over 18, og så bestemte regjeringa dette forrige helg. Min kommune oppdaterte vaksineinformasjonen tysdag (21/12). Det står i lokalavisa at det vart sett 46 dosar 27/12 (kommunen har i underkant av 3000 innbyggjarar), og i følgje kommunelegen finst det no ikkje fleire armar å setje tredjedosar på sidan det ikkje har gått lang nok tid sidan 2. dose. Kommunen låg langt på etterskot på grunn av skeivfordelinga i sommar, og realiteten er nok at ein difor ikkje kan komme skikkeleg i gang med friske under 65 år før etter nyttår uansett. Eg ser det slik at det viktigaste resultatet av endringa lokalt er at alle som var i risikogruppene sist no har mogelegheit til å få vaksine uavhengig av alder, og så er det tempo og rekkjefølgje frå i sommar/haust som bestemmer vegen vidare.

Elles virkar det som at ingen av nabokommunane vaksinerer i romjula, trass i at desse stort sett var komne lenger med vaksineringa i sommar. (Dei er dermed sikkert også komne langt med tredjedosane til gruppa 45-64 allereie). Frykt for smitteauke og press på kommunale helsetenester har vore nemnt som (bort)forklaring av ein kommune, som heller ville massevaksinere etter nyttår. Ein annan kommune hadde bestemt seg for ikkje å vaksinere fordi dei rekna med at mange ville vere bortreiste eller kvi seg for å risikere biverknader i jula. Så her må nok folk i risikogrupper under 45 finne seg i å vente til etter nyttår.

Elles er det vel også slik at mange kommunar har planlagt vaksinering i forhold til dei signala som har vore gitt tidlegare (ned til 45 år og 5 månader sidan dose 2), og så har desse siste endringane komme for seint til at ein har prioritert å setje opp ekstra timar i jula.

Forstår, opplever det som langt vanskeligere å følge med på rådene til FHI vedrørende vaksinering enn det tidligere har vært, informasjonsflyten har stagnert litt hvor FHI opererer med noen retningslinjer og regjeringen med noen andre, men de som jobber med dette har vel kontrollen 😅. Min lille kommune har holdt vaksinerings senteret i full drift hele  romjulen så langt, både med timeavtaler og dropin, samt mulighet å få kombinere bytur til Ålesund og vaksinering da en har drop in vaksinering på Moa gjennom hele romjulen uansett hvor du kommer fra. Skikkelig flotte lavterskel tilbud! :) Så her har vertfall kommunene virkelig steppet opp for å få satt så mange vaksiner i armene rundt om som mulig. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at mange begynte å leve som normalt igjen etter fullvaksineringen i høst, men så dukket Omikron opp.

Det er veldig forståelig at folk er redd for å bli smittet av en mutasjon man ikke vet rekkevidden av, selv om det ser lysere ut for hver dag som går. Det er som kjent ingen i FHI som har bekreftet noe endelig ennå, bortsett fra at dette viruset smitter mye lettere enn Delta.

Jeg tenker at vi har ulike erfaringer med sykdom og død i familiene, og at det påvirker hvordan vi tar det.

Statistikk gir oss kunnskap, men ikke håp i periodene det går dårlig. Helsetoppene eller politikerne må bli flinkere til å trøste befolkningen. Synes i hvertfall ikke den clairvoyante coachen som dukker opp på facebooksiden min hver gang hen slipper ny video bør fylle den rollen.

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (33 minutter siden):

:roll: Hva får du som svar egentlig?

Jeg får aldri noe slikkelig svar på dette, for de vet aldri hva "endgame" er! 

Man ser ofte i kommentarfeltene at "vi må være flinke å følge tiltakene, så vi kan leve normalt igjen" - men ingen har noen langvarig løsning på hvordan det skal oppnås.

Bottom line er at vi sannsynligvis bare kommer til å "bli kvitt dritten" når nok mennesker har blitt immune eller dødd. Brutalt, men slik fungerer nå en gang naturen.

Edit: eller når en mildere variant (omikron?) tar over og blir dominerende.

Endret av Fibonacci
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (18 minutter siden):

Og plutselig kan man ikke dra til Sverige igjen uten masse styr. Hva er det de tror dette vil løse? Jeg er villig til å vedde opp til 50 kroner på at smittetallene hadde vært akkurat de samme i både Norge og Sverige i dag om grensene mellom de to landene hadde vært åpne hele tiden.

Har aldri forstått denne iveren etter å teste på grensa når smitten er bortimot lik på begge sider. Er det bare fordi man har en god anledning til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Sitat

 

Disse får ikke registrert vaksinen i Norge. Ewelina er en av dem

Flere EU-borgere som bor i Norge er vaksinert i hjemlandet. I statistikken vises de som uvaksinerte, og de får heller ikke norsk vaksinepass. I Oslo oppfordres de til å ta kontakt.

 

Sitat

Per i dag regnes hun som en av de uvaksinerte i Norge, på tross av at hun er dobbeltvaksinert.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2021/12/29/disse-far-ikke-registrert-vaksinen-i-norge-ewelina-er-en-av-dem/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (5 minutter siden):

Skandaløst at vaksiner eller påvist sykdom ikke blir registrert på tvers av landegrenser. Heldigvis har vi ikke koronasertifikat innenlands, så det får små praktiske konsekvenser.

I rapportene er de tydelige på at dette gjør at tallene er veldig usikkre. Om vi ser på andel uvaksinerte nordmenn innlagt så er den stabil på 35% (ikke sett siste rapport for uke 51). Men dette lager ikke så blodrøde overskrifter i Dagbladet lenger så det er vel ikke særlig interessant å vinkle det slik. Fortsatt «høyt» tall, men det er vel ingen tvil om at vaksinen har en effekt selv om den ikke er så stor som først skissert. Nå er vel antall innlagte veldige lave i Norge generelt så dette enspora fokuset på å lage to båser begynner å hå litt ut på dato. 

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (52 minutter siden):

Og plutselig kan man ikke dra til Sverige igjen uten masse styr. Hva er det de tror dette vil løse? Jeg er villig til å vedde opp til 50 kroner på at smittetallene hadde vært akkurat de samme i både Norge og Sverige i dag om grensene mellom de to landene hadde vært åpne hele tiden.

Tanken er nok at Norges høye smittetall statistisk vil flyte over til Sverige som har mindre. Det er forsåvidt en riktig tanke det, men det kan være flere faktorer, nemlig hvem som reiser. Svært mange nordmenn bare gjør sine daglige gjøremål på våre vante plasser og har dermed lite mobilitet som både kan utsette en for smitte og utsette andre for smitte. De som krysser grensa er nok statistisk blant de mest mobile dom dermed har stort potensiale for å spre smitte.

Juridisk så er det vanskelig/umulig å sette opp sjekkpunkter innenlands. Dermed blir det grensa man har og tar den muligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (6 timer siden):

Bra G. Man kan ikke slutte å leve her i verden. Han vil ikke høre på noen form for fornuft, annet enn nyheter fra helvete. Det ødelegger livet hans, og er også svært negativt for alle rundt ham.

Er det ikkje hjelp i å diskutere med han? Eg meiner at det er fornuftig av han å vere forsiktig, men det er stor skilnad på å vere forsiktig og å leve i frykt for eit virus som trass alt er relativt ufarleg for dei fleste.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/vanvittig-smitte-rekord-over-23.000-smittede/9062286

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/80-prosent-av-koronatilfellene-i-danmark-naa-trolig-omikron.ZdfJu7itt?utm_source=share-btn

Mulig denne hører inn i verdenstråden. Men vi i Norge liker jo å se hen til Danmark med tanke på utvikling, og da er nok 23 000 smittede registrert i Danmark siste døgn, og 80 % omikron, av interesse. 

Vi før nok en del svar om Omikron fra Danmark de neste ukene. 

Endret av RichardNoname
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Godt å se at det er flere våkne innpå her blant alle krise maksimererne også. Dette er noe som virkelig bør på dagsorden. Her inne blir man kjapt sablet ned om man ser litt edruelig på hvordan risiko bildet er om dagen. Dette går nok igjen i store deler av samfunnet.

Eg trur dei fleste vil vere einige om at det er eit breitt spekter av synspunkt som kjem til uttrykk i denne tråden. Og slik bør det jo også vere, sidan forumet heiter diskusjon.no

Eigentleg er det litt både- og også når det gjeld koronaviruset. Viruset er forholdsvis ufarleg for dei fleste av oss. Vi er utruleg heldige som bur i eit land med god økonomi, godt helsevesen, god tillit til styresmakter og media samt at folk har god utdanning og er godt opplyste. Samstundes har viruset framleis potensial nok til å få helsevesenet til å kollapse både her og (ikkje minst) elles i verda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 timer siden):

Jeg tror at mange begynte å leve som normalt igjen etter fullvaksineringen i høst, men så dukket Omikron opp.

Det er veldig forståelig at folk er redd for å bli smittet av en mutasjon man ikke vet rekkevidden av, selv om det ser lysere ut for hver dag som går. Det er som kjent ingen i FHI som har bekreftet noe endelig ennå, bortsett fra at dette viruset smitter mye lettere enn Delta.

Jeg tenker at vi har ulike erfaringer med sykdom og død i familiene, og at det påvirker hvordan vi tar det.

Statistikk gir oss kunnskap, men ikke håp i periodene det går dårlig. Helsetoppene eller politikerne må bli flinkere til å trøste befolkningen. Synes i hvertfall ikke den clairvoyante coachen som dukker opp på facebooksiden min hver gang hen slipper ny video bør fylle den rollen.

Eg hadde eigentleg håpa at folk er i stand til å gjere seg nokre sjølvstendige tankar, i staden for å la seg styre blindt enten det er av gjenopningsdansen til Raja og jubelen til Stordalen eller skrekkspådommane frå FHI om 300 000 smitta per dag (som berre er mogeleg i teorien). Det er lurt å bruke hovudet i eit ope samfunn, enten ein ynskjer å halde litt avstand for eigen del til korona, omgangssjuke, influensa eller forkjølelse, eller fordi ein tek omsyn til andre (f.eks. ved å halde seg heime når ein er sjuk). Og samstundes følgje påboda som er no, sende nokre varme tankar til utslitne sjukepleiarar, men utan å la seg rive med av koronahysteri.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...