Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, Per H said:

Enig. Bilbelte-analogien er så dum som det går an. Tror ikke det er så mye sjanse for blodpropper, hjertebetennelse og Gullain-Barre av bruk av bilbelte 🤣
 

COVID-vaksinene har en alvorlig bivirkningsprofil som overgår skandalevaksinen Pandemrix - ca. 250 alvorlige bivirkninger/million doser vs ca 460 alvorlige bivirkninger/million doser COVID19 vaksinene. Men dette hører vi ikke noe om, selv om dette er fullt offentlige data fra legemiddelverket 🤔

kjennetegnet på propaganda er at informasjonen fremstilles ensidig og med appell til følelser - hele «informasjonskampanjen» til myndighetene rundt vaksinene er ren propaganda og lite egnet for å faktisk gi grunnlag for «informert samtykke». Hvor mange hadde vært villige til å ta vaksinene hvis de visste at de hadde værre bivirkninger en Pandemrix? (Vent, ikke svar på det, sikkert skremmende mange som ikke forstår tall her i landet 🤣)

 

Er ikke så farlig med bukken som har havresekken vet du, les: Staten.

De lar bare være å betale ut pasientskadeerstatning til brorparten av ofrene, så har de fikset det i begge ender. Vaksiner utrullet, noen få som får bivirkninger får ikke en gang høvelig økonomisk hjelp og må leve videre også med enkelte lyter.

Kan det hende at de ikke aspirerte pandemrix-vaksinen også, at det er der det egentlig kan ha ligget et ukjent svar? Nå er det på høy tid å gidde å bruke 3 sekunder pr. vaksine på å aspirere dem synes jeg. Når det kommer signaler om at det kan være direkte smart å drive på med. Danskene har jo skjønt det sent i mars 2021, så hvorfor skal det gå så mange mnd. ekstra før Norge skjønner dette dilemmaet at man får 2,4 ganger flere ofre i covid-vaksineprogrammet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi snakke litt om "fritidskarantene"? 

Sitat

Fritidskarantene vil si at du må fortsatt være i karantene på fritiden din og kan for eksempel ikke dra på besøk til andre eller drive med fritidsaktiviteter.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/smittekarantene-og-isolasjon-sporsmal-og-svar/id2891647/#tocNode_2

Man kan altså klarere seg selv med negativ hurtigtest for å gå på jobb, men på fritiden må man holde seg for seg selv. Da er plutselig ikke hurtigtesten god nok. 

Det vil overraske meg stort om folk faktisk er så pliktoppfyllende at de overholder dette. Det hele minner mest om utnytting enn noe annet, at det ikke er økonomi til å skaffe vikarer til å dekke opp fravær. Eller at det blir veldig upraktisk for foreldre og samfunnet hvis f.eks. barn må holdes hjemme fordi barnehagen ikke har personell en dag. 

Kom dette "tiltaket" fra fagmiljøet? Eller er det regjeringen som har funnet på noe sjennialt? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, G said:

De lar bare være å betale ut pasientskadeerstatning til brorparten av ofrene, så har de fikset det i begge ender. Vaksiner utrullet, noen få som får bivirkninger får ikke en gang høvelig økonomisk hjelp og må leve videre også med enkelte lyter

Godt poeng. Så vidt jeg vet fikk bare 47 pasienter erstatning for Pandemrix-skader. Det er utrolig vanskelig som privatperson å faktisk bevise en 100% garantert årsakssammenheng, og staten har nærmest endeløse ressurser å bruke på å knuse enkeltindivider til støv.
 

Vaksinebivirkningene tar man risikoen for selv - hverken produsenten eller staten ønsker å ta det ansvaret, selv om staten tar den «på papiret» gjennom pasientskadeerstatningen er realiteten en litt annen…

Endret av Per H
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, toreae said:

Gjelder Guillain-Barré syndrom en eller flere av vaksinene (alle)? Har du link til dette?

Det er sjelden da, men det forekommer. På Janssen vaksinen er den nå en «offisiell» sjelden bivirkning. Den andre linken gjelder et Pfizer case.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34567447/

https://legemiddelverket.no/nyheter/covid-19-vaccine-janssen-guillain-barr-syndrome-settes-pa-listen-over-svert-sjeldne-bivirkninger

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvordan går vaksineringer rundt omkring i landet egentlig? Ser det står i media at det går alt for treigt for at vi skal klare å nå det hårete februar målet til FHI. I kommunen min så valgte de den 20. desember å gå mot retningslinjene ved å tilby 3. doser for alle uansett alder eller risikogrupper bare det var 20 uker siden du fikk 2. dose. Etter denne endringen har vaksineringen gått fra at de ikke klarte å fylle opp timene til at de ofte jobber overtid for å klare å ta unna alle som kommer å vil ha vaksine. Jeg vet ikke om dette er unikt eller om det er noe alle etter hvert har begynt med? Om ikke så kan det kanskje være en ide å endre retningslinjene på landsbasis slik alle begynner å følge denne modellen om det ikke allerede er gjort?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Per H said:

Godt poeng. Så vidt jeg vet fikk bare 47 pasienter erstatning for Pandemrix-skader. Det er utrolig vanskelig som privatperson å faktisk bevise en 100% garantert årsakssammenheng, og staten har nærmest endeløse ressurser å bruke på å knuse enkeltindivider til støv.
 

Vaksinebivirkningene tar man risikoen for selv - hverken produsenten eller staten ønsker å ta det ansvaret, selv om staten tar den «på papiret» gjennom pasientskadeerstatningen er realiteten en litt annen…

På kornet det der. Har ikke sjekket tallet ditt, men tar det for god fisk at det stemmer. Uansett så er fasiten nokså tydelig.

Jeg selv fikk aldri noen bivirkninger selv om jeg tok pandemrix. Men, jeg visste ikke om aspirering en gang den gang. Og nå når jeg vet at de bør aspirere vaksiner så tenker jeg at det er viktig nok å forlange dersom man vaksineres framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Hvordan går vaksineringer rundt omkring i landet egentlig? Ser det står i media at det går alt for treigt for at vi skal klare å nå det hårete februar målet til FHI. I kommunen min så valgte de den 20. desember å gå mot retningslinjene ved å tilby 3. doser for alle uansett alder eller risikogrupper bare det var 20 uker siden du fikk 2. dose. Etter denne endringen har vaksineringen gått fra at de ikke klarte å fylle opp timene til at de ofte jobber overtid for å klare å ta unna alle som kommer å vil ha vaksine. Jeg vet ikke om dette er unikt eller om det er noe alle etter hvert har begynt med? Om ikke så kan det kanskje være en ide å endre retningslinjene på landsbasis slik alle begynner å følge denne modellen om det ikke allerede er gjort?

Se linken over hvor Camilla Stoltenberg gikk ut i Aftenposten å sa at de ikke kunne anbefale 3 dose til 18-44 års gruppen. Dette pga at det har svært lite for seg og så må man tenke på bivirkninger i denne gruppen. når dette kommer fra vaksine propaganda gjengen så er det verdt å ta innover seg.
 

Egentlig er det du sier nå om at de rett og slett ikke klarer å ta unna et svært dårlig tegn for da kan de som kan ha et ørlite utbytte av den i de øvre alders gruppene bli stående uten eller å vegre seg for å møte om pga mye folk.  

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Se linken over hvor Camilla Stoltenberg gikk ut i Aftenposten å sa at de ikke kunne anbefale 3 dose til 18-44 års gruppen. Dette pga at det har svært lite for seg og så må man tenke på bivirkninger i denne gruppen. Egentlig er det du sier nå om at de rett og slett ikke klarer å ta unna et svært dårlig tegn for da kan de som kan ha et ørlite utbytte av den i de øvre alders gruppene bli stående uten eller å vegre seg for å møte om pga mye folk.  

Fullstendig urelevant for hva jeg faktisk spør om. De mellom 18 og 44 år som har 20 ukers mellomrom fra 2. doser er i all hovedsak 18-44 åringer som befinner seg i div. risikogrupper. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (19 minutter siden):
toreae skrev (25 minutter siden):

Gjelder Guillain-Barré syndrom en eller flere av vaksinene (alle)? Har du link til dette?

Det er sjelden da, men det forekommer. På Janssen vaksinen er den nå en «offisiell» sjelden bivirkning. Den andre linken gjelder et Pfizer case.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34567447/

https://legemiddelverket.no/nyheter/covid-19-vaccine-janssen-guillain-barr-syndrome-settes-pa-listen-over-svert-sjeldne-bivirkninger

Jeg vet ikke hvor mange Janssen vaksine det er satt i Norge, om noen. En på Pfizer er riktignok en mer en null, men det er vel fortsatt litt tynn suppe...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å få erstatning etter vaksine skal egentlig ikke være så vanskelig. Så lenge det er sannsynlig at vaksinen er årsak til skaden, så holder det. Koronavaksinene er med i listen over "anbefalte vaksiner" og dekkes av reglene under.

https://www.npe.no/no/Erstatningssoker/utvalgte_skadeomraader/Erstatningvedvaksineskade/

Sitat

Det er egne regler for årsaker og bevis som gjør det lettere å få erstatning ved skader av de anbefalte vaksinene, enn ved andre vaksiner. Reglene finner du i pasientskadeloven.

Du har krav på erstatning så lenge vaksinen i vaksineprogrammet kan være årsak til skaden, og det ikke finnes én eller flere andre mer sannsynlige årsaker.

Dette med årsak og virkning er ikke så lett. Jeg har tatt en hel haug med vaksiner opp igjennom. Hvis jeg får påvist kreft i morgen, er det vaksinene? Eller ville jeg fått det uansett? Folk blir jo syke. Hver dag, hele året er det noen som får påvist noe de aldri ville sett for seg skulle ramme dem. Det ligger vel i menneskets natur å lete etter noe å skylde på, det er vanskelig å innfinne seg med at det var uflaks og tilfeldigheter. Selv om det i stor grad kan være nettopp det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Fullstendig urelevant for hva jeg faktisk spør om. De mellom 18 og 44 år som har 20 ukers mellomrom fra 2. doser er i all hovedsak 18-44 åringer som befinner seg i div. risikogrupper. 

Beklager. For å svare på spørsmålet så går det dårlig. De regner med å ikke nå målet på 700k og får mange avbestillinger. Småkonger i små kommuner som trosser anbefalinger kan også være et problem tydeligvis ^^ 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det sitte så fordømt langt inne å lempe på tiltak? Næringsministeren lover ikke åpne kraner igjen etter 12 januar. 
https://www.tv2.no/nyheter/14454849/ 

Så ser man nok en gang en slags føre var strategi (les man må ha tilak nå for å unngå enda strengere tiltak) 

Sitat

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) sier han har forståelse for at bransjen er frustrert, men sier at regjeringen ikke så noen andre alternativer.

– Det er ikke en enkel beslutning å gå til så inngripenene tiltak som vi gjorde i september. Vi fryktet at hvis vi ikke innførte tiltak, risikerte vi en større nedstenging, og det er det ingen som ønsker. Og så får vi klare, helsefaglige råd om at når det er alkohol i bildet så sprer smitten seg kraftig, sier Vestre.

 

Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Beklager. For å svare på spørsmålet så går det dårlig. De regner med å ikke nå målet på 700k og får mange avbestillinger. Småkonger i små kommuner som trosser anbefalinger kan også være et problem tydeligvis ^^ 

Ja det hindrer nok vaksinasjonsmålet at kommuner gjør tiltak for å fylle opp vaksineringstimene sine å får satt flere dosere fortere, det må være av de mest logiske slutningen jeg har sett på mine år her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Ja det hindrer nok vaksinasjonsmålet at kommuner gjør tiltak for å fylle opp vaksineringstimene sine å får satt flere dosere fortere, det må være av de mest logiske slutningen jeg har sett på mine år her på forumet.

Som du sa så var det for fullt og de måtte utvide kapsiteten. Det kan nok før til at de som trenger de ikke møtte opp eller valgte å reise hjem.. Av og til må ting ta litt lenger tid å gå i riktig rekke følge. Å skynde seg langsomt er et ikke helt ukjent utrykk for dette. Å la folk som ikke har noe nytte av det ta opp kapasitet er helt unødvendig og trolig en av grunnene til at retningslinjene er som de er. Disse små kongene gjør nok oss en bjørnetjeneste her. 
 

her var forøvrig noen artikler om målene. 
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/34XOnq/fikk-520-vaksine-avbestillinger-paa-en-dag

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVl5ao/fhi-tror-ikke-vi-naar-booster-maalet-i-julen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (13 minutter siden):

Som du sa så var det for fullt og de måtte utvide kapsiteten. Det kan nok før til at de som trenger de ikke møtte opp eller valgte å reise hjem.. Av og til må ting ta litt lenger tid å gå i riktig rekke følge. Å skynde seg langsomt er et ikke helt ukjent utrykk for dette. Å la folk som ikke har noe nytte av det ta opp kapasitet er helt unødvendig og trolig en av grunnene til at retningslinjene er som de er. Disse små kongene gjør nok oss en bjørnetjeneste her. 
 

her var forøvrig noen artikler om målene. 
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/34XOnq/fikk-520-vaksine-avbestillinger-paa-en-dag

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVl5ao/fhi-tror-ikke-vi-naar-booster-maalet-i-julen

Jeg sier som jeg sa i innlegget rett over. De som er 18-44 år som har nok mellomrom for å få en 3. dose er i all hovedsak mennesker i div. risikogrupper, spesielt på disse kanter hvor de mest skjerpede risikogruppene ikke fikk vaksiner før i Juni. Så din noe tafatte konklusjon om at folk som ikke trenger det tar opp kapasitet faller på sin egen urimelighet. Når en har en dag hvor en har kapasitet til å sette X antall doser så må en selvfølgelig gjøre det en kan for å få satt disse dosene, at en da gir muligheten til de som er i risikogruppe under 45 år må da vel bare være flott? At du spekulerer i at folk over 45 henholdsvis har så mye sosial angst at de ikke tørr seg inn på fulle vaksinasjonssenter er jo og en noe merkelig argumentasjon. Men her har en og muligheter å få satt vaksine hos fastlegen om du av forskjellige grunner ikke tørr eller vil til vaksinasjons senteret :). Selv har jo jeg en PTSD diagnose som kan gjøre slikt noe utfordrende med masse ukjente folk rundt meg, men det har gått veldig greit selv om det er en utfordrende situasjon, men om det er 100 folk der eller 50 spiller faktisk absolutt ingen rolle overhode når det er slikt en sliter med. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
MTH skrev (4 timer siden):

Jeg tror du misforstod, og du har også fullstendig feiltolket informasjonen du henviser til. Vi fikk et drømmescenario her til lands grunnet en strategi som fungerte bra for å begrense smitten samt sørget for tilstrekkelig behandlingskapasitet for dem som ble innlagt.

Poenget var at uten tiltak og tillit til helsemyndighetene kunne vi fort endt opp med et syvdoblet antall COVID dødsfall sammenliknet med sesonginfluesaen slik som vi har sett i USA og andre land hvor man har flere som deler ditt tankesett. 

Til og med din egen kilde krediterer tiltakene vi har gjennomført, så her vet jeg ikke om du bare plukker tilfeldig det som passer deg eller bare ikke forstår hva du henviser til: 

 

Jeg bare viste til at de konkrete tallene er svært gode. Det får bli opp til seg om synsing om at dette er utelukkende pga tiltak og ikke andre faktorer som befolkningstetthet, generasjonsboliger, væremåte, bmi i befolking osv..

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 timer siden):

Kan vi snakke litt om "fritidskarantene"? 

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/smittekarantene-og-isolasjon-sporsmal-og-svar/id2891647/#tocNode_2

Man kan altså klarere seg selv med negativ hurtigtest for å gå på jobb, men på fritiden må man holde seg for seg selv. Da er plutselig ikke hurtigtesten god nok. 

Det vil overraske meg stort om folk faktisk er så pliktoppfyllende at de overholder dette. Det hele minner mest om utnytting enn noe annet, at det ikke er økonomi til å skaffe vikarer til å dekke opp fravær. Eller at det blir veldig upraktisk for foreldre og samfunnet hvis f.eks. barn må holdes hjemme fordi barnehagen ikke har personell en dag. 

Kom dette "tiltaket" fra fagmiljøet? Eller er det regjeringen som har funnet på noe sjennialt? 

Håper virkelig noen prøver denne bastarden av en regel rettslig. Det henger jo ikke på greip, og setter presedens for at politikere kan innføre nærmest hva de vil av regler bare de begrunner det med "smittevern".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 timer siden):

Hvordan går vaksineringer rundt omkring i landet egentlig? Ser det står i media at det går alt for treigt for at vi skal klare å nå det hårete februar målet til FHI. I kommunen min så valgte de den 20. desember å gå mot retningslinjene ved å tilby 3. doser for alle uansett alder eller risikogrupper bare det var 20 uker siden du fikk 2. dose. Etter denne endringen har vaksineringen gått fra at de ikke klarte å fylle opp timene til at de ofte jobber overtid for å klare å ta unna alle som kommer å vil ha vaksine. Jeg vet ikke om dette er unikt eller om det er noe alle etter hvert har begynt med? Om ikke så kan det kanskje være en ide å endre retningslinjene på landsbasis slik alle begynner å følge denne modellen om det ikke allerede er gjort?

Dette er ikkje i mot retningslinjene. Det var vel FHI som tilrådde at dei kommunane som hadde kapasitet kunne tilby timar til alle over 18, og så bestemte regjeringa dette forrige helg. Min kommune oppdaterte vaksineinformasjonen tysdag (21/12). Det står i lokalavisa at det vart sett 46 dosar 27/12 (kommunen har i underkant av 3000 innbyggjarar), og i følgje kommunelegen finst det no ikkje fleire armar å setje tredjedosar på sidan det ikkje har gått lang nok tid sidan 2. dose. Kommunen låg langt på etterskot på grunn av skeivfordelinga i sommar, og realiteten er nok at ein difor ikkje kan komme skikkeleg i gang med friske under 65 år før etter nyttår uansett. Eg ser det slik at det viktigaste resultatet av endringa lokalt er at alle som var i risikogruppene sist no har mogelegheit til å få vaksine uavhengig av alder, og så er det tempo og rekkjefølgje frå i sommar/haust som bestemmer vegen vidare.

Elles virkar det som at ingen av nabokommunane vaksinerer i romjula, trass i at desse stort sett var komne lenger med vaksineringa i sommar. (Dei er dermed sikkert også komne langt med tredjedosane til gruppa 45-64 allereie). Frykt for smitteauke og press på kommunale helsetenester har vore nemnt som (bort)forklaring av ein kommune, som heller ville massevaksinere etter nyttår. Ein annan kommune hadde bestemt seg for ikkje å vaksinere fordi dei rekna med at mange ville vere bortreiste eller kvi seg for å risikere biverknader i jula. Så her må nok folk i risikogrupper under 45 finne seg i å vente til etter nyttår.

Elles er det vel også slik at mange kommunar har planlagt vaksinering i forhold til dei signala som har vore gitt tidlegare (ned til 45 år og 5 månader sidan dose 2), og så har desse siste endringane komme for seint til at ein har prioritert å setje opp ekstra timar i jula.

Lenke til kommentar
Sitat

God vaksinedekning

Når det gjeld vaksinedekninga, kan Ravn fortelle at kommunen ligg svært godt an.

– Vi har nådd det punktet at vi ikkje har fleire armar å stikke i, som er modne for tredje dose!

Det må gå minst 20 veker mellom andre og tredje dose. Måndag vart det sett 46 vaksinedosar, og no vert det ikkje sett fleire før i neste månad.

Han seier folk har vore flinke å stille opp for å ta vaksinen.

– Folk er kjempeflinke! Også dei som set vaksinene og vaksinekoordinatoren gjer ein kjempejobb!

https://www.firda.no/smitten-held-fram-i-fjaler-smittesporarane-har-hatt-det-travelt/s/5-15-1341252

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...