Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (6 timer siden):

Ein faktor som ikkje blir nemnt er at skeivfordelinga førte til at mange kommunar ikkje kom skikkeleg i gang med vaksinering av friske under 65 før på slutten av sommaren. Dette gjer at det for svært mange ikkje er gått 4 og ein halv månad (20 veker) sidan 2. dose.

Eg fekk min 2. dose i slutten av juli, og hadde eg ikkje vore i risikogruppe hadde vel dette neppe skjedd før rundt månadskiftet august/september. Eg ville då ha måtta vente til midten av januar for å få booster. Men det er iallefall viktig at folk som bur i Oslo-området og som er tilrådd å vaksinere seg nyttar høvet til å få oppfriskingsdosar når dei kan.

I min kommune som grenser til Oslo, har de virkelig fått tempoet opp. Nå vil jeg få 3. dose samtidig med jevnaldrende i Oslo. Da blir det 21 uker siden forrige dose. Hvis ikke mobilen hadde gått i svart da jeg fikk meldingen, ville jeg sikret meg time før jul med 19 uker i mellom.

Og veldig fint at ansatte i barnehage og skole prioriteres. Det var feil at de ikke ble tatt hensyn til i 1. runde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (6 timer siden):

Dei som er over 18 kan ta booster. Dei som er over 45 samt risikogruppene bør ta booster.

I tillegg er vel barnehagetilsette og lærarar no av openberre grunnar prioriterte uavhengig av alder.

De avventer antagelig for å se hvor mange som blir innlagt på sykehus i den aldersgruppen? Det anbefales altså ikke vaksinering i hytt og pine.

Sånn sett er det vanskelig å se for seg Støre som vaksinediktator, for de som måtte mene det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (13 minutter siden):

De burde laget en slik propaganda graf for å vise at alder dominerer i mye større grad, men fanden tegner seg ikke selv på veggen :)

Med jevnt rundt 2 - 2,5 vaksinerte innlagte pr 100k, hvilke aldersgrupper mener du dominerer blant de vaksinerte da? Hvis vi sier 80-89 år så tar du enkelt tallet 12,1 for uke 48 og trekker fra de 2-2,5 vaksinerte og står igjen med 9,6-10,1 uvaksinerte i den aldersgruppa og ingen flere vaksinerte å trekke fra andre aldersgrupper.

1690826538_Screenshot2021-12-28at13-00-17CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.12e3f42b1e7f3cfbb070a3e0bf82b572.png

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Med jevnt rundt 2 - 2,5 vaksinerte innlagte pr 100k, hvilke aldersgrupper mener du dominerer blant de vaksinerte da? Hvis vi sier 80-89 år så tar du enkelt tallet 12,1 for uke 48 og trekker fra de 2-2,5 vaksinerte og står igjen med 9,6-10,1 uvaksinerte i den aldersgruppa og ingen flere vaksinerte å trekke fra andre aldersgrupper.

1690826538_Screenshot2021-12-28at13-00-17CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.12e3f42b1e7f3cfbb070a3e0bf82b572.png

Se tallene jeg ga deg i svaret mitt tidligere her hvor det viser at ca 80% av innlagte er over 45år. En stor andel av de yngre har etter all sannsynlighet underliggende sykdommer også ref en masse undersøkelser som bekrefter tallene vi ser at alder og underliggende sykdom øker sjangsene for alvorlig sykdom betraktelig. 
 

Jeg forstår hvorfor de kjører vaksine propaganda i ren Kina stil. Hensikten er jo åpenbart å få vaksinert flere, men disse grafene må man ta med en klype salt når en vet hensikten med dem og ser tallene som er håndplukket for å fremstille dem. Det får nok lurt noen enkle sjeler da så helt bortkastet var ikke det konsulent bidraget til PR-bransjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til å med bananrepublikken Sverige krever negativ COVID test for å slippe inn i landet, absolutt alle land i verden har dette kravet bortsett ifra Norge.

Før valget kritiserte AP Solberg regjeringen for manglende testing ved grensekontrollen blant annet, som forventet er de enda slapper med detta selv. Testingen her er nærmest frivillig da den kan gjøres etter at man har passert grense å hvem kontrollerer? Samt det krever kun en hurtigtest og når man før har pass grensa uten test så er man garantert i kontakt med mange personer.

Må ha inn flest mulig velgere, det er viktigst.

Sist ap regjeringen gjorde Oslo om til et voldteksmekka siden de hadde null kontroll på noe som helst, historien gjentar seg.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Morromann said:

Det er absolutt ingen empiriske data overhodet rundt omicron som tyder på at noe slikt kommer til å skje overhodet; det blir ikke massivt med innleggelser fra en sur forkjølelse; det har aldri noensinne i verdenshistorien funnet sted; og omicron ER en sur forkjølelse. Dette må være første gang på århundrer at regjeringer og ledere har skapt en slik enorm massepanikk over såpass lite sopm det omicron er. Jeg tror faktisk ikke man har sett større hysteri siden hekseprosessenes dager. Men europeiske ledere lukker både øyne og ører fra hvilke erfaringer Sør-Afrika har gjort. Og til og med for egne erfaringer over en måned etter at denne godartede forkjøelsen som ikke har tatt et eneste menneskeliv dukket opp.

Hva mener du med surt i denne sammenheng, sånn sur lukt vi får ved forråtnelse?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Morromann said:

 Og til og med for egne erfaringer over en måned etter at denne godartede forkjøelsen som ikke har tatt et eneste menneskeliv dukket opp.

Når du skriver som att du vet allt så tycker jag att du borde försöka vara lite insatt i datan i alla fall. 

Sökte på döds fall av omikron och på noen minut fant jag att tal för ett land som både vara högre än 0 och 1 (för du fick också med dig att det tidigare var ett dödsfall i UK men du verkar ha glömt bort det). 

Man kan också lura på hvorfor folk faktiskt blir innlagte på grund av en "godarted forkjøelse".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (8 minutter siden):

Når du skriver som att du vet allt så tycker jag att du borde försöka vara lite insatt i datan i alla fall. 

Sökte på döds fall av omikron och på noen minut fant jag att tal för ett land som både vara högre än 0 och 1 (för du fick också med dig att det tidigare var ett dödsfall i UK men du verkar ha glömt bort det). 

Man kan också lura på hvorfor folk faktiskt blir innlagte på grund av en "godarted forkjøelse".

Folk har dødd i alle år av mindre ting. Tror faktisk ingen har overlevd enda. 

Av samme grunn som folk blir innlagt av en urinveisinfeksjon og dør.. Det var i løpet av siste to uker lagt inn 2700stk av luftveisinfeksjoner. 3x mer enn det var pga corona over en 4 ukers periode så om man skal blåse tall ut av proposjoner i FHI stil så var det 6x så mange innlagt pga helt "vanlige" luftveisinfeksjoner. Det blir ikke plastret på forsiden av alle tabloid avisene med døds teller og nit-pickede statistikker dog så det er vel gjerne derfor de ikke har klart å få de fleste til å bli livredde for det enda. Jeg tror nok de ser potensiale fremover og kommer til å prøve på det når corona blåser over når de ser hvor lett vi biter på 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Håper at statistikken stemmer og at han har rett i sin "vaksinefrelse" med stemmen sin fra Sørlandet.

Preben bruker i hvert fall sterke ord.

Sitat

– Det er vaksinasjon som redder oss fra en katastrofe, sier overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet (FHI).

https://www.aftenposten.no/norge/i/dnb2wO/like-foer-jul-skjedde-det-noe-naa-dominerer-de-uvaksinerte-koronapasien

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Ok, så därför ska vi bara lyssna på vad Morroman påstår?  Inget at det du tar opp er väl noe som man normalt kallar en godartad forkjölelse. 

for så og si alle så er ikke en godartet forkjølelse noe problem, men såklart kan det dø folk av det også. Dere (for å snakke ditt språk) har dratt frykten ut av alle proporsjoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble nektet vaksine – var én dag for tidlig ute
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pW4kkV/ble-nektet-vaksine-var-en-dag-for-tidlig-ute

Sitat

GJETTUM (VG) – Jeg ble bryskt avvist, forteller Marianne Kirchoff (62) i Bærum.

Hun var ikke én dag for tidlig ute til en avtale, men dukket opp tilfeldig når det ikke hadde gått nok tid siden forrige dose til at hun kan få den tredje. Hun klager på at helsepersonellet følger reglene og har ivaretatt helsen hennes, og ringer avisa. Tåpelig også av VG å lage sak på noe sånt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er noe som er verdt å tenke på når en tredje dose nå skal prakkes på en stor aldersgruppe som egentlig ikke har behov eller særlig nytte av det. Helt sprøtt når en tenker på at mange land har problemer med å få vaksiner til sin 50+ aldersgruppe og de med underliggende sykdommer som faktisk kan ha stor nytte av et skudd. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0GXy32/etterlatte-etter-astrazeneca-doedsfall-opproert-over-manglende-beklagelse

 

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om denne tabellen har blitt postet før, men synes uansett den bør bli sett og er verd å poste på nytt slik at man får satt i perspektiv hvordan COVID måler seg mot influensa. Her snakker vi altså også med smittevernsregler og testing (som sannsynligvis gjør at den vanlige influensaen har fått en høyere dødelighet i forhold til COVID enn hva den faktisk er).

jvp210048t1_1620430592.92326.png?Expires

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2778234

Det er selvfølgelig ikke sammenliknbart med vår situasjon, men dette er virkeligheten skulle vi føyet oss etter dem som mener vaksiner er unødvendig og at det bare er en forkjølelse eller influensa. Det er nok til at i hvert fall jeg ser den umiddelbare nytten av å vedlikeholde et visst immunitetsnivå med vaksinene.

Endret av MTH
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Ble nektet vaksine – var én dag for tidlig ute
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pW4kkV/ble-nektet-vaksine-var-en-dag-for-tidlig-ute

Hun var ikke én dag for tidlig ute til en avtale, men dukket opp tilfeldig når det ikke hadde gått nok tid siden forrige dose til at hun kan få den tredje. Hun klager på at helsepersonellet følger reglene og har ivaretatt helsen hennes, og ringer avisa. Tåpelig også av VG å lage sak på noe sånt. 

Omtrent like tåpelig som å ikke være romslige på 1 dag. I norge har vi 4.5mnd, men i storbritania har de vel 3mnd. Dette er ikke skrevet i sten og 1 dag bør være ubetydelig.

 

Jeg hadde gitt beng i å komme igjen for å være ærlig. Jeg møtte også opp til annonsert pfizer 2. dose vaksinering og ble møtt i døra av at i dag var det moderna og man fikk ikke velge. Jeg sa at da ventet jeg heller til jeg fikk velge da jeg ikke ville mikse og fikk en hoven kommentar om at det fikk jeg aldri så da ble det ingen vaksine på meg. Sa bare "ok" å kjørte derfra igjen. Velge fikk jeg dog senere akkurat som forutsett da de er så lystne på å få satt stikk at man trolig kan få hjemme besøk snart. 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...