Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg synes den generelle tråden Covid19: Nyheter og diskusjon rundt Coronaviruset har blitt veldig stor og uoversiktelig. Derfor ønsker jeg å lage en ny tråd om dette viruset i Norge. Det vil si diskusjon, nyheter, tall, tiltak, strategi, konkrete historier, forskning, vaksineringen og annet om viruset i Norge.

Jeg vil samtidig minne om at forumkategorien Koronaviruset har en rekke andre tråder som går mer spesifikt inn på andre koronarelaterte ting. Denne tråden er ikke ment som erstatning for andre koronarelaterte tråder, eller duplett med disse, men som et supplement om korona i Norge.

____

Hva er koronaviruset?

I desember i 2019 ble det påvist en ny type koronavirus, kalt 2019-nCoV (2019 novel coronavirus). De første sykdomstilfellene ble påvist blant personer som hadde oppholdt seg på et marked som selger levende dyr i byen Wuhan, Kina. [1]

Hvor finner jeg oppdatert informasjon om koronaviruset (coronaviruset)?

Koronavirus - Faktaside på FHI

Koronavirus (Coronavirus) - Fakta og råd (Helsenorge.no)

Spørsmål og svar om koronavirus (Helsenorge.no)

Nyheter:

NRK sin dekning med siste nytt og fortløpende informasjon finner du her

Dette kan du gjøre for å forebygge smitte:

  • Unngå å hoste eller nyse direkte på andre.
  • Hold minst én meters avstand til personer som hoster.
  • Hoste inn i et papirlommetørkle som du kaster. Deretter må du vaske deg på hendene.
  • Hvis du ikke har et papirlommetørkle, bør du hoste i albukroken slik at du ikke sprer dråper ut i lufta.
  • Vask hendene ofte og grundig med såpe og lunkent vann, spesielt når du har vært ute blant folk.
  • Du kan også bruke et desinfeksjonsmiddel som inneholder alkohol, hvis du ikke har såpe og vann tilgjengelig.
  • Finn alternativer til håndhilsing og klemming.

Kilde: Helsenorge.no, hentet 11.03.2020.

Hvilke symptomer har koronaviruset?

Sykdommen rammer luftveier, og kan utarte seg som en mild forkjølelse eller ha et mer alvorlig forløp med dødelig utgang. Det er vanskelig å angi et sikkert tall for dødelighet, siden det ofte er de sykeste som testes. Det er spesielt menn med underliggende tilleggssykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdom som utvikler et alvorlig forløp.[2]

Symptomene ligner de man ser ved forkjølelse og influensa.[3] Det er altså:

  • Feber,
  • Sår hals
  • Hoste.
  • Noen utvikler lungebetennelse med pustevansker

Hva gjør jeg hvis jeg tror jeg er smittet av koronaviruset?

  • Hvis du er syk og trenger legehjelp, eller har behov for individuell helserådgivning, kontakt fastlege. Nødnummeret 113 og legevakten 116 117 skal ikke benyttes til generelle spørsmål om koronaviruset. Disse numrene er forbeholdt personer som er reelt syke, og avhengig av akutt helsehjelp. Ikke ring nødnummer eller legevakt dersom du ikke er akutt syk.[4]

Telefonnumre for henvendelser om koronaviruset pr. 11.03.2020

Nasjonale nummer

  • Helsedirektoratets informasjonstelefon: 815 55 015

Kommunale nummer

  • Bergen: 55 56 77 00 (8-21 hverdager, 9-17 lørdag og søndag)
  • Bærum: 67 50 59 99
  • Fredrikstad og Hvaler: 69 38 11 08
  • Haugesund: [email protected]
  • Indre Østfold: 477 80 110 (10-21 hverdager, 12-18 lørdag og søndag)
  • Kristiansand: 948 09 041 (10-15 hverdager)
  • Oslo: 21 80 21 82, for mistenkt smittet. (12-21 hverdager, 12.30-19.30 lørdag og søndag)
  • Sarpsborg: 902 62 442 (08-23)
  • Stavanger 51 50 72 20 (9-18 hverdager, 10-16 lørdag og søndag)
  • Trondheim: 905 09 052 (8-19 hverdager)

Kilde: TV2 / NTB

Hvilke områder har utbredt spredning av covid-19 (coronavirus):

Se oppdatert informasjon på FHI: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/omrader-med-vedvarende-spredning-av-koronaviruset-coronaviruset/

Informasjon om hjemmekarantene og hjemmeisolering i forbindelse med Covid-19:

Merk at det er forskjell på hjemmekarantene og isolering, og at rådene for dette kan endre seg raskt. Se oppdatert informasjon og råd på FHI: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/hjemmekarantene-og-hjemmeisolering-i-forbindelse-med-covid-19/

____

Tenker jeg skal bruke dette innlegget til mer informative ting om hvor man finner offisiell info, statistikk osv. I første omgang tar jeg bare opp nåværende status for korona i Norge pr (1.12.20 kl 12):

Antall smittede: 36 150

Mørketall på smittede: FHI estimerte rundt 20 000 for et par uker siden.

Antall døde: 332

Antall innlagte: 127

Antall på intensiven: 35

Antall på respirator: 19

Antall med langtidsskader: ?

Antall arbeidsledige (sammenlignet med før pandemien): ?

Smitterisiko akkurat nå, målt som antall smittede siste 14 dager: ?

(merk at noen var isolerte/i karantene på forhånd eller kom fra utlandet sånn at det ikke sier noe om hvor mye smitterisiko de utgjorde inntil de isolerte seg.

Folketall: 5 384 576 (SSB 30.9.2020)

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 9 måneder senere...
Sitat

ANBEFALER AT ARBEIDSREISENDE FRA IRLAND UNNTAS INNREISEKARANTENE

Folkehelseinstituttet anbefaler at arbeidsreisende fra Irland unntas innreisekarantene. De har 103 tilfeller per 100.000 tilfeller med en andel positive på 3,9 prosent. I tillegg anbefales den finske regionen Södra Savolax unntatt. De anbefaler videre å fjerne innreisekarantenen for de finske regionene Östra Savolax, Lappland og Åland.

Hvorfor risikere det? Irland har lockdown. 

https://www.dublinlive.ie/news/dublin-news/irelandlockdown-level3-level2-latest-dublin-19272689

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Justisdepartementet vurderer endringer i karantenehotell-ordningen

Henning Jakhelln Kjøita er en av mange som er oppgitt over reglene om karantenehotell. Nå sier justisdepartementet at de jobber med en ny forskrift for folk som skal hjem til jul.

https://www.nrk.no/norge/justisdepartementet-vurderer-endringer-i-karantenehotell-ordningen-1.15258375

Hva gjør vel ny koronabølge bare folk får nusset på kjæresten sin 10 dager tidligere 😷🤒

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

534 nye smittetilfeller i Norge

Tirsdag er det registrert 534 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge, viser VGs oversikt. Det er ti tilfeller mer enn gjenomsnittet per dag den siste uken (524). Det er også en økning på 116 fra mandag, da det ble registrert 418 smittetilfeller.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar blir klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt - bare når den er registrert. Tallet blir justert når smittetilfellene flyttes til prøvedatoen.

35 kommuner har stigende smittetrend, mens den i 19 kommuner er synkende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (14 timer siden):

Det er som forutsagt. Men vingle Raymond er vingle Raymond. Ikke den skarpeste kniven i skuffa. Hvor mange ganger har Oslo brutt feks arbeidsmiljøloven? Vingle Raymond og den unge lovende Lan Marie Nguyen Berg som må lære seg hva ord som 'følge loven' betyr.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, RazorSharp0001 said:

 

Ser ut som jeg kjenner det offentlige systemet litt for godt, min erfaring er at det er enkelt individer som redder ledelsen oftest.

Etter å ha jobbet noen år i en stor statlig etat vet jeg litt for mye om dette. Og når man er lei av å redde dårlig ledelse og setter hardt mot hardt eller holder de til sitt ord (avtaler gjort for gang på gang å redde ledelsen) så blir det andre boller. Det hele minner meg om helt andre type organisasjoner ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Det er som forutsagt. Men vingle Raymond er vingle Raymond. Ikke den skarpeste kniven i skuffa. Hvor mange ganger har Oslo brutt feks arbeidsmiljøloven? Vingle Raymond og den unge lovende Lan Marie Nguyen Berg som må lære seg hva ord som 'følge loven' betyr.

Jeg ser at jeg griper litt etter enkeltstrå når jeg roser for enkelte handlinger som ant. er foreslått/innarbeidet av andre rundt personen i rampelyset. Men noen ganger vil man bedras. Uansett får man ta de "seire" man får.

Etter å ha lest dagens artikkel om at politikere i Oslo ikke ønsker å kutte i lønn som resten av Oslo antakelig må med argumenter som "selv om vi har gode lønninger må man forstå at vi har familier å forsørge med folk som har blitt permittert og mistet jobb". Altså hvor virkelighetsfjern går det ann å være som politiker. Skammelig.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

 

Helseministeren vedgår for dårlige koronaverktøy

Lokale smittejegere savner bedre digitale verktøy for koronasporing. – Dette er jo komplisert, svarer helseminister Bent Høie (H).

– Det føles litt gammeldags. Det er rart at vi må sende inn smitteskjemaer manuelt nå i 2020, sier sykepleier Hilde Nordskag.

 

https://www.digi.no/artikler/helseministeren-vedgar-for-darlige-koronaverktoy/503277

(se også Aftenposten - for abonnenter):

https://www.aftenposten.no/norge/i/9OEmzl/slik-svikter-norges-overvaaking-av-pandemien-viktige-data-kommer-ikke

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra Dagbladet fikk kritikk for den der. Det burde de også få for å dra fram vaksineskepsis fra fugleinfluensavaksinen i 2010 akkurat nå. Dette er er veldig feil tidspunkt å helle bensin på konspirasjonsteoretikernes bål (selv om det rent teknisk er riktig at fugleinfluensavaksinen ga alvorlige bivirkninger for noen). Det kan taes opp på et helt annet tidspunkt, om det skulle være så viktig å dra fram den saken atter en gang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 minutter siden):

 

Hehe, det bildet minner om franske tegnefilmer hvor perspektivene er noe "odd"; spesielt med de skiltene som står tett i tett og de rare bygningene. Som noe fra "Trillingene fra Belleville" eller lignende tegnefilmer.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Bra Dagbladet fikk kritikk for den der. Det burde de også få for å dra fram vaksineskepsis fra fugleinfluensavaksinen i 2010 akkurat nå. Dette er er veldig feil tidspunkt å helle bensin på konspirasjonsteoretikernes bål (selv om det rent teknisk er riktig at fugleinfluensavaksinen ga alvorlige bivirkninger for noen). Det kan taes opp på et helt annet tidspunkt, om det skulle være så viktig å dra fram den saken atter en gang.

Har lagt merke til det dere her inne reagert på med dagbladet spesielt med tanke på Facebook siden og er helt enig at de pendlet vaksine frykt..

Alltid greit ha fokus på negative aspekt vedrørende vaksiner, men dagbladet tok det alt for langt til et nivå som nærmer seg "anti vaxxer" bevegelsen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nye koronatiltak i dag:

Sitat
  • Reisende fra røde land må framvise attest på negativ covid-19-test når de kommer til Norge. Testen må være tatt under 72 timer før innreisen. Dersom personen ikke framviser en slik test, kan vedkommende bli nektet innreise. Dette iverksettes fra midnatt, natt til mandag 9. november.
  • Kravet skal ikke gjelde for nordmenn, personer som har bosted i Norge eller personer i transitt.
  • Kravet gjelder ikke personer som jevnlig kommer til Norge fra Sverige og Finland for å jobbe.

Argh! Da er vi jo like langt. Det er jo nettopp Sverige som er et problem her.

Sitat

 

Anbefalinger for hele landet

Sosial kontakt:

  • Anbefaling om at alle i de kommende ukene i størst mulig grad må holde seg hjemme og begrense sosial kontakt med andre mennesker.

 

Anbefalinger er ikke sterkt nok. Det tolkes som "ikke krav" og dermed fritt frem.

Sitat

Begrensingen om at man ikke bør ha flere enn fem gjester, gjelder ikke for barnehage- eller barneskolekohorter.

I følge VGs aldersstatistikken på smittede så sprer smitten seg veldig mye i skolemiljøene nå. Det virker ikke som noe smart unntak, da det gjerne er mye mindre kontroll med smittevernet på fritida enn det er på skolen.

Sitat

Unngå unødvendige innenlandsreiser. Arbeidsreiser som vurderes som nødvendige og reiser til fritidseiendommer som kan gjennomføres uten kontakt med andre er unntatt.

Her bør de være tydeligere på hva som er nødvendig eller ei.

Sitat

Alle universiteter, høgskoler og fagskoler skal vurdere om de i perioden framover kan redusere undervisning og annen aktivitet som bidrar til økt mobilitet, blant annet press på kollektivtrafikken.

Igjen, for utydelig tolkes som fritt frem.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Over 50 personer har fått påvist koronasmitte på Apalløkka ungdomsskole i Oslo. Det opplyser skolen selv på sine hjemmesider.

 

Det skal være både ansatte og elever blant de smittede.

 

Bydelsoverlegen har satt 14 av 15 klasser i karantene, opplyser skolen. Disse må nå teste seg for koronavirus.

 

Ukjent smittekilde

Skolens rektor, Elisabeth Dullum sier de ikke er kjent med årsaken til smitteutbruddet.

 

Hun legger til at få personer har symptomer.

 

– Vi har et fantastisk samarbeid med bydelsoverlege og smittesporingsteamet. Jeg må også få skryte av elever, foreldre og ansatte. Selv om vi er best når vi er på skolen, er det også mye godt som kommer frem i en slik situasjon. Det har vært mye heiarop, sier Dullum til NRK.

https://www.nrk.no/osloogviken/over-50-personer-smittet-pa-osloskole-1.15261005

Lenke til kommentar
4 hours ago, John-B said:

Er det gratis å teste seg uten å ha symptomer?

Jeg skal på reise og trenger en negativ test.

På FHI står følgende: 

Jeg tolker dette som en ganske klar indikasjon på at det ikke er ønskelig at folk uten symptomer/mistanke om smitte skal teste seg.

Men samtidig leser jeg dette i dag:
 

Altså en oppfordring til testing uten symptom/mistanke om smitte.

Om jeg bare møter opp på en test-stasjon, blir en da spurt om hvorfor en tester seg, om en har symptomer osv?

Du fyller inn at du har symptomer på forhånd ihvertfall i kommunen jeg sokner til. Logg inn på Helsenorge.no slå av en chat med de som guider der, forklar hva du opplever av symptomer.

Tror du kan lyve deg til en test, men det blir da en moralsk greie som du selv må leve med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

Hvis du skal reise med fly til utlandet trenger du et Covid-19 negative certificate.

Dette dokumentet får du neppe ved å møte opp på en drop in teststasjon. Da tror jeg testsvaret kommer digitalt ved innlogging hos Helsenorge.

Ring Aleris.

Forresten, er dette innenlands? Jeg er ikke oppdatert her. Det virker som det er opptil den enkelte kommunes kapasitet. Og det oppfordres til løgn hvis testen ellers må betales av egen lomme ved manglende symptomer. Den koster jo mye mer enn en vanlig legetime.

Testresultatet blir sendt fastlege.

Det må gå an å få fastlege til å skrive en slags attestasjon vel? Jeg er ikke sikker på hvordan myndighetene har tenkt å få betalt for testingen som gjøres ekstra. Kanskje de som guider på Helsenorge.no vet svarene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...