Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (9 timer siden):

Kan vi snakke litt om "fritidskarantene"? 

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/smittekarantene-og-isolasjon-sporsmal-og-svar/id2891647/#tocNode_2

Man kan altså klarere seg selv med negativ hurtigtest for å gå på jobb, men på fritiden må man holde seg for seg selv. Da er plutselig ikke hurtigtesten god nok. 

Det vil overraske meg stort om folk faktisk er så pliktoppfyllende at de overholder dette. Det hele minner mest om utnytting enn noe annet, at det ikke er økonomi til å skaffe vikarer til å dekke opp fravær. Eller at det blir veldig upraktisk for foreldre og samfunnet hvis f.eks. barn må holdes hjemme fordi barnehagen ikke har personell en dag. 

Kom dette "tiltaket" fra fagmiljøet? Eller er det regjeringen som har funnet på noe sjennialt? 

Det er iallefall sterk motstand mot dette tiltaket blant dei det gjeld.

https://www.nrk.no/norge/kunnskapsministeren-opprettholder-karantenefritak-i-skolen-1.15788018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, minim said:

Se linken over hvor Camilla Stoltenberg gikk ut i Aftenposten å sa at de ikke kunne anbefale 3 dose til 18-44 års gruppen. Dette pga at det har svært lite for seg og så må man tenke på bivirkninger i denne gruppen. når dette kommer fra vaksine propaganda gjengen så er det verdt å ta innover seg.

De nektet dem ikke heller sånn direkte, men lot det være helt frivillig. Husker anbefalingen rundt det der fra Camilla Stoltenberg veldig godt. Men det er riktig som du sier, at hun ikke kunne gå helt god for det da de ikke har nok data på den aldersgruppen enda.

Tør gjette på at her finnes det enda mer rom for bivirkninger dersom de lar være å aspirere. Du har immunforsvar som er toppjustert på disse 18-åringene, men forbi barnefasen hvor kanskje det nonspesifikke immunforsvaret og morsmelkforsvaret trør til litt hardere.

Endret av G
Lenke til kommentar
15 hours ago, toreae said:

Jeg vet ikke hvor mange Janssen vaksine det er satt i Norge, om noen. En på Pfizer er riktignok en mer en null, men det er vel fortsatt litt tynn suppe...

Konteksten her var bivirkninger ved bruk av bilbelte vs vaksinering… ikke et forsøk på å «bevise» at GBS er en vanlig bivirkning. Hvis du ser på mitt opprinnelige innlegg ser du at det var litt bruk av humor og ironi der ;) Jeg kunne også brukt thrombocytopeni - ikke en vanlig bivirkning det heller, men forekommer. Poenget var virkelig bare at «bilbelteanalogien» ikke holder mål. Ta bort GBS og erstatt det med «andre alvorlige bivirkninger» da, hvis det gir mer mening for deg 👍

16 hours ago, Per H said:

Enig. Bilbelte-analogien er så dum som det går an. Tror ikke det er så mye sjanse for blodpropper, hjertebetennelse og Gullain-Barre av bruk av bilbelte 🤣

 

Endret av Per H
Lenke til kommentar
15 hours ago, toreae said:

Jeg vet ikke hvor mange Janssen vaksine det er satt i Norge, om noen. En på Pfizer er riktignok en mer en null, men det er vel fortsatt litt tynn suppe...

Hva med resten av vaksinebivirkningene da. Alt i fra tap av luktesans til organer til blokkering av at hjernen dreneres for blod (eller var det lymfevæske, husker ikke 100 på det)? Long covid, samt for ikke å glemme ting som ikke havner i long covid en gang, men bare er ekstra ubehagelig (ting som lett kan mistolkes til å være generellt sterkt ubehag).

Det er jo ikke alle bivirkninger som oppstår momentant eller over de første dagene heller.

Jeg tror at det er en del mørketall. Selv for disse hjertebetennelsene så finnes det kanskje mildere varianter? Som folk ikke oppdager men bare har det noe jævlig en kort stund?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, :utakt said:

Å få erstatning etter vaksine skal egentlig ikke være så vanskelig. Så lenge det er sannsynlig at vaksinen er årsak til skaden, så holder det. Koronavaksinene er med i listen over "anbefalte vaksiner" og dekkes av reglene under.

https://www.npe.no/no/Erstatningssoker/utvalgte_skadeomraader/Erstatningvedvaksineskade/

Dette med årsak og virkning er ikke så lett. Jeg har tatt en hel haug med vaksiner opp igjennom. Hvis jeg får påvist kreft i morgen, er det vaksinene? Eller ville jeg fått det uansett? Folk blir jo syke. Hver dag, hele året er det noen som får påvist noe de aldri ville sett for seg skulle ramme dem. Det ligger vel i menneskets natur å lete etter noe å skylde på, det er vanskelig å innfinne seg med at det var uflaks og tilfeldigheter. Selv om det i stor grad kan være nettopp det.

Da kjenner du kanskje dårlig til hvordan Pasientskadenemda opererer. Fordi det er den sakene havner i til slutt etter at helsebyråkratene i samråd med innhenting av skriftlige legespesialistuttalelser for saken har konkludert.

Alle disse byråkratene følger et system som jeg ikke husker merkelappene for i farten. Hvor de har "en kakepai delt i tre kakestykker". Dersom du ikke innfrir kriteriet for minst 2 av 3 kakestykker så kan du bare glemme å få medhold. Det der er de knallharde på, og om du innfrir 1 så vil jeg si at det er rimelig sansynlighet allerede da. Så jeg tror vi legger bort den tanken din med en gang jeg.

Dette er det sleipe med systemet, men også det som skaper en styreretning så ikke hvem som helst får erstatning heller. Staten er bukken og havresekken samtidig. Det kan stride i mot en hver menneskes oppfattelse av rettferdighet enkelte av disse avslagene.

Altså her har Staten greie muligheter til å så tvil om det ene med det andre om de så ønsker. Tvilen kommer ikke noen tilgode hos Pasientskadenemda sånn jeg forstår embetet deres. Når arbeidsredskapet deres er minst 2 av 3 kriterier må innfris. Er det god nok tvil på et av kriteriene så innfris jo ikke det kriteriet. Det er jo nokså åpenbart vel?

Skal du komme videre så må du sikkert ta det med menneskerettsdomstolen i Haag.

Det finnes et ledd før det i Norge, men jeg vet ikke om Sivilombudsmannen har "kompetanse" i så spesifikke helsesaker. Ville overrasket meg litt om så er tilfelle.

 

Som dere ser nedenfor så er vilkår nr. 2 det med penger el. minst 15 % invaliditet relativt enkelt å oppfylle, men det er ikke nok. Når helsebyråkratene spesiellt kan så tvil om vilkår 1 det om at skaden må skyldes svikt i behandlingen.

Jeg tror at de fleste med gangsyn klarer å se at her kan det lett sås en del tvil. Og det er nettopp det som ofte skjer i sakene. Altså de velger seg å så stor nok tvil. Slik tenker jeg at de får til så mange avslag.

Det står forresten at alle tre må være oppfylt, så mulig jeg bommet litt der. Men det siste kriteriet er jo ikke det verste. Man må være tidlig ute. Men, hva med langtidssliterne som oljearbeiderne som ble kjemikalieforpestet i mange år. Fikk de noensinne medhold særlig mange? Kanskje tredjevilkåret også er for stramt?

En kan si og tenke hva man vil om ordningen er god eller dårlig. Den er tydelig ihvertfall om at her er nåløyet trangt. Men det er de som er rammet av en helsemessig skade som lider.

En kan jo også si at det jo bare dreier seg om en økonomisk anerkjennelse. Men, for enkelte så kan kanskje det å kjøpe seg et eller annet som Staten ellers ikke ville ha dekket på NAV Hjelpemiddelsentralen kanskje vært det lille som gjorde hverdagen et lite hakk mer utholdelig?

Det åpner seg vel også en del ekstradører når det foreligger papirer på et tydelig feilgrep i regi Staten vel? En bør jo håpe at det ihvertfall er slik. Så det er jo kanskje viktig likevel med anerkjennelsen utover økonomi?

En annen "tortur" som Staten bedriver er at saksbehandlingstidene gjerne kan være 2-3 år uten at det får konsekvenser for helsebyråkratene. Det tar den tid det tar liksom. Sånn sett mentalt slitsom for de som står i saksbehandlingskø.

 

https://www.helsenorge.no/klage-og-erstatning/slik-soker-du-erstatning/

For å ha rett til pasientskadeerstatning må tre vilkår være oppfylt:

  • Skaden må skyldes svikt i behandlingen.
  • Skaden må ha ført til et økonomisk tap på minst 10 000 kroner, eller du må ha blitt påført en varig og betydelig medisinsk invaliditet på minst 15 prosent.
  • Skaden må ikke være for gammel. Hovedregelen er at et krav er foreldet etter tre år.

Hos Norsk pasientskadeerstatning kan du lese mer om hva som skal til for å få erstatning for en pasientskade, eller sjekke om du kan søke erstatning for skaden din.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (29 minutter siden):
toreae skrev (15 timer siden):

Jeg vet ikke hvor mange Janssen vaksine det er satt i Norge, om noen. En på Pfizer er riktignok en mer en null, men det er vel fortsatt litt tynn suppe...

Konteksten her var bivirkninger ved bruk av bilbelte vs vaksinering… ikke et forsøk på å «bevise» at GBS er en vanlig bivirkning. Hvis du ser på mitt opprinnelige innlegg ser du at det var litt bruk av humor og ironi der ;) Jeg kunne også brukt thrombocytopeni - ikke en vanlig bivirkning det heller, men forekommer. Poenget var virkelig bare at «bilbelteanalogien» ikke holder mål. Ta bort GBS og erstatt det med «andre alvorlige bivirkninger» da, hvis det gir mer mening for deg 👍

Per H skrev (16 timer siden):

Enig. Bilbelte-analogien er så dum som det går an. Tror ikke det er så mye sjanse for blodpropper, hjertebetennelse og Gullain-Barre av bruk av bilbelte 🤣

 

Ok. I bilulykker er det sikkert en liten % (promille?) hvor det hadde vært bedre om man ikke brukte bilbelte. Uten at jeg har noen som helst tall på det er det vel mye større sjanse for en nordmann å havne i en bilulykke hvor det hadde vært bedre å ikke bruke bilbelte, enn det er å få GBS pga. vaksine? Så ja, Jeg "bytter" ut din GBS for at det skal gi mening.

Lenke til kommentar
1 hour ago, toreae said:

Ok. I bilulykker er det sikkert en liten % (promille?) hvor det hadde vært bedre om man ikke brukte bilbelte. Uten at jeg har noen som helst tall på det er det vel mye større sjanse for en nordmann å havne i en bilulykke hvor det hadde vært bedre å ikke bruke bilbelte, enn det er å få GBS pga. vaksine? Så ja, Jeg "bytter" ut din GBS for at det skal gi mening.

Jeg har spurt en gang før og ikke fått svar enda. Jeg synes at du har mye fornuftig å komme med.

Helt klart at CBS er fryktelig lite i omfang, altså sjeldent. Men hva med alle de andre bivirkningene da? F.eks. myokarditt og perikarditt som i Norge ser ut til å skje på 1 av litt over 13 tusen personer. Mens i Danmark som aspirerer vaksinene sine siden sent mars 2021 ser tilsvarende statistik på hva var det igjen 1 av litt over 33 tusen personer (husker ikke tallet der), men noe i det sporet.

https://www.youtube.com/watch?v=hkopHLQjtVQ (kilde)

Skummet (spolet) litt, kanskje herfra er verdt å se.

Har gjenbesøkt video i fra start. Hele videoen er verdt å se, men her kommer han innpå noe vesentlig virker det som.

Her forklarer Niels Høiby om hvordan det henger sammen at de stoppet opp med aspirering en stund.

Jeg vet i hvilket land jeg hadde foretrukket å motta covid-vaksinen ihvertfall. Med ca. 2,4 ganger lavere risiko.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg F... dritlei av fryktbasert og pessimistisk vinkling. Min far har barikert seg inne i eget hus i snart to år. Først ventende på å bli vaksinert. Nå når han ble fullvaksinert for ca 2 måneder siden er han likevel akkurat like full av angst (selv om han omtrent er maksimalt beskyttet per nå). Frykten sitter så dypt at han ikke kan komme å feire nyttårsaften med sine barnebarn, som han ikke har sett på ca 1,5 år. Fordi han sitter å hører på frykt scenarier hele dagen. Fy F.. jeg er så J.. forbanna!!! Barna har fått beskjed om at bestefaren (som bor 6 timer kjøring unna) endelig skulle komme til nyttårsaften, men nå må de få kontrabeskjeden og skuffelsen midt i trynet. Fordi noen forbanna fagfolk og medier ikke kan fortelle ting hverken balansert eller med realisme. Negative scenarier hauses opp. Positive tas i med ildtang. Mas om smitte, vaksinering, avstand og drit og lort. "Vær forsiktig" fordi vi vet ikke enda hvor farlig Omikron er. Med all sannsynlighet er Omikron langt mindre farlig. I tillegg til at folk er vaksinert. I tillegg til at folk utviser forsiktighet og tar selvtester for å kunne samles til en nyttårsaften. Ingen kommer til å unnslippe Covid. Alle vil få det før eller siden. Min far er nå så godt beskyttet han omtrent kunne vært. Skulle han (mot all sannsynlighet) blitt utsatt for smitte, kunne det omtrent ikke vært et bedre tidspunkt for ham. Jeg håper dere som er ansvarlige for slikt som dette virkelig kjenner på hva i H.. dere driver på med!

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kanskje han behøver en prat med en helsearbeidende person?

Selv er jeg nokså avstengt inntil videre. Tar helserisikoen i slutten av januar tenker jeg. Da skal nyttårsforsettene få begynne å virke. Da er jeg 3. dose-vaksinert.

Jeg valgte å feire julaften med familie om det sier noe om meg. Men, jeg smågruet meg litt, må innrømme det.

Så i januar da tar jeg dobbeltrisiko :blink: først 3. dose vaksine deretter å inkludere meg tilbake mer i samfunnet. Nok er nok også for meg. Skal bli greit "å bli ferdig" med denne pandemien.

Men lover ingenting. Plutselig kommer det noe nyheter :laugh:

Men planen er altså nokså klar for min del.

Endret av G
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Nå er jeg F... dritlei av fryktbasert og pessimistisk vinkling

Bra innlegg, du er ikke alene om å føle det slik. Man begynner å Ane konturene av tidenes propagandakampanje - bare for å holde frykten gående. Balansert dekning er tilnærmet fraværende. Når trippelvaksinerte er redde for å gå ut døra fungerer enten vaksinene veldig dårlig, eller så har disse menneskene gjennom medias fryktkampanje fått ett helt forskrudd bilde av risikoen ved dette viruset.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Per H said:

Bra innlegg, du er ikke alene om å føle det slik. Man begynner å Ane konturene av tidenes propagandakampanje - bare for å holde frykten gående. Balansert dekning er tilnærmet fraværende. Når trippelvaksinerte er redde for å gå ut døra fungerer enten vaksinene veldig dårlig, eller så har disse menneskene gjennom medias fryktkampanje fått ett helt forskrudd bilde av risikoen ved dette viruset.

Husk nå at Mr. Fustasj.. prater om en enkeltperson i sin nære omgangskrets da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Kanskje han behøver en prat med en helsearbeidende person?

Selv er jeg nokså avstengt inntil videre. Tar helserisikoen i slutten av januar tenker jeg. Da skal nyttårsforsettene få begynne å virke. Da er jeg 3. dose-vaksinert.

Jeg valgte å feire julaften med familie om det sier noe om meg. Men, jeg smågruet meg litt, må innrømme det.

Så i januar da tar jeg dobbeltrisiko :blink: først 3. dose vaksine deretter å inkludere meg tilbake mer i samfunnet. Nok er nok også for meg. Skal bli greit "å bli ferdig" med denne pandemien.

Men lover ingenting. Plutselig kommer det noe nyheter :laugh:

Men planen er altså nokså klar for min del.

Bra G. Man kan ikke slutte å leve her i verden. Han vil ikke høre på noen form for fornuft, annet enn nyheter fra helvete. Det ødelegger livet hans, og er også svært negativt for alle rundt ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (7 minutter siden):

@Fustasjeopphengsforkobling Er han også redd de 4 andre koronavirus typene vi har i sirkulasjon som også gir forkjølelse? Influensa?

Det er mange som er besatt av dette og tar ting helt ut av perspektiv hva risiko angår. Gleder meg til den dagen dette blir bare sett på som vanlig forkjølelse.

Han er ikke interessert i faktabaserte risikoanalyser. Sånn er det dessverre å ha angst.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall litt i topplokket til å forstå at det nok finnes en og annen som kan havne litt utpå i dybden og bli sittende med spesielle inntrykk. Kjenner selvsagt ikke noen slik person selv. Men, plutselig så kan det være at noen tenker slikt om meg? ;)

Har noen bekjente som har utsatt vaksinering og ikke ønsker mRNA. Men dersom det ikke har med nanopartikkelstørrelsen til spikeproteinet og/eller disse ACE2-reseptorene så ville jeg ikke forstått meg på valget. Er jo fæle bivirkninger ser det ut til uansett hvordan spikeproteinet uttrykkes. Til og med på helvirus-vaksiner med blodplateforstyrrelser og det ene med det andre.

Jeg lurer ærlig talt på hvilken vaksine de egentlig venter på.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (37 minutter siden):

Jeg har spurt en gang før og ikke fått svar enda. Jeg synes at du har mye fornuftig å komme med.

Helt klart at CBS er fryktelig lite i omfang, altså sjeldent. Men hva med alle de andre bivirkningene da? F.eks. myokarditt og perikarditt som i Norge ser ut til å skje på 1 av litt over 13 tusen personer. Mens i Danmark som aspirerer vaksinene sine siden sent mars 2021 ser tilsvarende statistik på hva var det igjen 1 av litt over 33 tusen personer (husker ikke tallet der), men noe i det sporet.

https://www.youtube.com/watch?v=hkopHLQjtVQ (kilde)

Skummet (spolet) litt, kanskje herfra er verdt å se.

Har gjenbesøkt video i fra start. Hele videoen er verdt å se, men her kommer han innpå noe vesentlig virker det som.

Jeg vet i hvilket land jeg hadde foretrukket å motta covid-vaksinen ihvertfall. Med ca. 2,4 ganger lavere risiko.

Det hele er bare at GBS var litt "malpassert" i argumentet til @Per H.
Jeg lurer også på hvorfor man ikke aspirerer i Norge. For meg virker det å være en billig forsikring (lavthengende frukt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan står det til med nedgangen av seksualrelaterte sykdommer?

Blir det en oppblomstring utover våren/sommeren montro?

Har en annen tanke som er mer nærliggende nå. Det er dette med rakettoppskyting. De som tjuvstarter med det, er det også folk som ikke respekterer covid-smittevern i like stor grad? Tilbøyelighet for regelbryting mao.?? Altså går det an å plotte kart over nabolaget sitt og forstå det slik at der bør en ihvertfall holde seg unna? :fun:

Ønsker dere et godt nyttår!

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...