Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Hovedoppgaven til vaksinen er å beskytte mot alvorlig sykdomsforløp og begrense belastningen på helsevesenet. Noe vi ser konsekvensen av med antall uvaksinerte som nå er innlagt. At man fortsatt kan smittes når man er vaksinert er det vel kun her i tråden at man har nektet på.

Er det noe man må fokusere mindre på så er det smittetall. Fokuser heller på antall innlagte, vaksineringsgrad på disse og dødsfall.

Endret av Theo343
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Theo343 said:

Hovedoppgaven til vaksinen er å beskytte mot alvorlig sykdomsforløp. At man fortsatt kan være smittsom når man er vaksinert har vært vist til hele tiden selv om det har vært kraftig motsagt.

Kan ikke bare de som har underliggende sykdommer og dårlig immunforsvar, og da ikke tåler Covid, de kan ta så mange doser de bare ønsker. Ingen poeng å gi denne vaksinen til friske mennesker som faktisk tåler en influensa...

Men dette går ikke fordi dere ønsker ZERO COVID. Lykke til med det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Betroz said:

Kan ikke bare de som har underliggende sykdommer og dårlig immunforsvar, og da ikke tåler Covid, de kan ta så mange doser de bare ønsker. Ingen poeng å gi denne vaksinen til friske mennesker som faktisk tåler en influensa...

Men dette går ikke fordi dere ønsker ZERO COVID. Lykke til med det...

Hvem er dere som ønsker det? Ellers korrigerte jeg en vesentlig del i innlegget som du kanskje så.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Theo343 said:

Hvem er dere som ønsker det? Ellers korrigerte jeg en vesentlig del i innlegget som du kanskje så.

Jeg er klar over at du ikke skrev det. Men det virker slik fra mitt ståsted at folk ikke vil slutte å teste seg før Zero Covid eller at WHO sier at nå er pandemien over.  Inntil da så blir det flere runder med vaksine doser.

Lenke til kommentar

Nykode Therapeutics – Norway-based Nykode Therapeutics AS dosed the first patient with its T cell focused next-generation SARS-CoV-2 vaccine candidate in its VB-D-01 Phase I/II trial. The vaccine is designed to prime T cells in order to potentially generate a broad immune response against current and future variants. VB10.2210 encodes a combination of conserved and immuno-dominant T cell epitope hotspots spanning multiple SARS-CoV-2 antigens.

Kilde: https://www.biospace.com/

PS: Fase 1/2 forsøk er gruelig tidlig til info. Et slikt produkt ser nok ikke dagen før om mange år? Eller ihvertfall mange mange mnd.

Dersom det da ikke finnes unntak som kan framskride eksperimentene. Men skjer kun i USA, England, Russland, Kina slikt vel?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9a5e7...7f1
kremt skrev (1 time siden):

Virker nytteløst. Må vi helt til dose 5 eller 6 før de fleste mister troen?

Tror faktisk de står i kø til nr både 8 og 9.

Anonymous poster hash: 9a5e7...7f1

Lenke til kommentar
17 hours ago, Kjøleskap said:

Og plutselig kan man ikke dra til Sverige igjen uten masse styr. Hva er det de tror dette vil løse? Jeg er villig til å vedde opp til 50 kroner på at smittetallene hadde vært akkurat de samme i både Norge og Sverige i dag om grensene mellom de to landene hadde vært åpne hele tiden.

Tøft veddemål da, må si. Gitt at Sverige har omtrent dobbelt så stor befolkning, har f.eks. et EU-basert landbruk som nok påvirker maten til en viss grad (vi er hva vi eter) og at de også har mange flere mørkhudete som kanskje er lave på vitamin D. Hyggelig at du tør vedde. Men, hvordan utbetaler du når du taper, for ikke bare er det for sent å legge veddemålet, men ingen ønsker å avsløre sin identitet for en så lav pengesum likevel. Stråmann + stråmann veddemål vil jeg kalle dette for :laugh:

Lenke til kommentar
17 hours ago, Fibonacci said:

Skandaløst at vaksiner eller påvist sykdom ikke blir registrert på tvers av landegrenser. Heldigvis har vi ikke koronasertifikat innenlands, så det får små praktiske konsekvenser.

Kan det være fordi vi er et EØS-medlem og ikke et EU-medlem. Norge ønsker jo å bevare sin selvstendighet, så da må det jo gå utover noe når byråkratene må oppdage det minste avvik for en hver ting som ikke glir på skinner.

Lenke til kommentar
15 hours ago, torbjornen said:

Eg hadde eigentleg håpa at folk er i stand til å gjere seg nokre sjølvstendige tankar, i staden for å la seg styre blindt enten det er av gjenopningsdansen til Raja og jubelen til Stordalen eller skrekkspådommane frå FHI om 300 000 smitta per dag (som berre er mogeleg i teorien). Det er lurt å bruke hovudet i eit ope samfunn, enten ein ynskjer å halde litt avstand for eigen del til korona, omgangssjuke, influensa eller forkjølelse, eller fordi ein tek omsyn til andre (f.eks. ved å halde seg heime når ein er sjuk). Og samstundes følgje påboda som er no, sende nokre varme tankar til utslitne sjukepleiarar, men utan å la seg rive med av koronahysteri.

Nå var jo 300 tusen et versteanslag da. De forventet nok ikke det. De gjør seg anslag som er for høye og for lave også har de en midtre egentlig forventet kurve som de nok tror mer på hos FHI. Kan ikke tro noe annet. Eksempel fra en annen kilde på internettet. Dersom FHI har en tilsvarende modell, så ville de nok trodd mer på den røde linjen hovedsaklig, men så kunne det hende at det mørk rosa inntreffer, men det lys rosa kanskje ikke inntreffer, men at det også er mulig. 300 tusen anslaget lå åpenbart på det ytterste de kunne tenke seg at kunne skje. Og det stod tydelig også i artiklene som ble skrevet om det tema den gang:

21936224_web1_20200623-BPD-covid-case-pr

Dette ser ut å være for en region i Canada

https://www.saobserver.net/news/b-c-s-covid-19-modelling-on-track-for-next-phase-of-reopening/

300 tusen, det er mange det pr. dag. Mer smittsomt enn norovirus dette !? Noroviruset er fader meg smittsomt nok om du spør meg. Jobbet i en bedrift en gang hvor jeg fikk noroviruset fra noen andre ansatte, gikk hjem for å nyte helgen. Spydde meg blå i trynet over et kort tidspunkt lørdag, natt til en søndag. Kom på jobb på mandag (eller måtte jeg ta noen egenmeldingsdager, husker ikke) og fikk høre at halve arbeidsstokken hadde hatt dette viruset den samme helgen. 40 ansatte sånn omtrentlig var det der.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, torbjornen said:

Ein veit at koronaavdelingane krev mykje ressursar, og at sjukepleiarane der uansett må bruke fullt smittevernutstyr for ikkje å sjølv bli sjuke. Samstundes veit ein at ei årsak til problema i helsevesenet er at mange er i karantene.

Forslag: Kvifor ikkje bruke sjukepleiarar i karantene til å ta seg av koronapasientar? Evt. også bruke sjukepleiarar som er- eller nyleg har vore smitta til dette? Sistnemnde gruppe kan då droppe smittevernutstyret når dei er på jobb, noko som vil skape tryggheit ved at pasientane får sjå ansikt og ikkje berre masker.

Det ville ha vært en katastrofe for disse sykepleierne, da de ville ha risikert en helt enorm viral load. Noe som kan gjøre disse helsearbeiderne enda mer syke dersom de først får sykdommen selv.

Dessuten så er det uetisk å utsette noen som åpenbart kan være smittefrie for pasienter som har viruset. Dobbelt sett uetisk på to vis altså. Altså både for den sykepleieren som har fått viruset påvist, men også for den sykepleieren som bare er i en utklareringskarantene.

  

15 hours ago, RichardNoname said:

Mulig koronapasienter, som så mye annet, krever litt spesialkompetanse og at man ikke ville rukket å lære opp karantenesykepleierne før de var ferdig i karantene. Hvis ikke så er det en knakende god idé du kommer med 👍🏻

Nei, det er en idé oppstått på et forum. Som ikke har helsefaglig forståelse i bunn.

Endret av G
Lenke til kommentar
15 hours ago, Svein M said:

Er høyere smitte i land med mer Omicron som Danmark og UK, så jeg ser ikke bort fra at at vi fort kan få en dobling i smittetall fra det vi har nå. Fra London ser det ut til at Omicron gir ca 50% så mange sykehusinnleggelser i forhold til smittetallet (At Omicron virker mildere kan også delvis skyldes at den yngre befolkningen smittes først, og at flere nå er vaksinert og med flere doser.) 

1855863446_coronavirus-data-explorer(2).

Er vel på høy tid å forsøke å forstå hvordan Norge får til den smitteutviklingen som grafen viser der vel?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Betroz said:

Julen 2022 så kommer julenissen med vaksine doser istedenfor vanlige pakker :p

Julen 2022 så har ivermectin kommet inn i varmen? Julenissen har stått på et 3 ukers forbehandlingsopplegg på ivermectin, og må hurtigteste seg dagen før og på dagen han skal besøke familien ;):xmas:

Behind_bubble_Seattle_Santa_brings_holid

Men, da må man få ut Madsen i Legemiddelverket. Kan jo hende at Pfizer og andre setter ned prisen på antiviral medisin når Staten knekker deres psyke på prismodellen de har forespeilet seg. Så vi får kanskje Pfizermectin, Merckmectin el. Andremectin istedet?

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, torbjornen said:

Sett at mildare virus samt mange trippelvaksinerte gjorde at ein kunne halde 15 000 smitta per dag samstundes som talet på innlagde ville ha halde seg stabilt på 300-400.

Om så litt over halvparten av vaksinemotstandarane vaksinerte seg kunne ein doble smittetrykket på nytt.

Med 30 000 smitta per dag ville i teorien 3 millionar nordmenn ha blitt smitta før midten av april. I tillegg kjem den skjulte smitten, som kanskje er like stor.

Så det er ikkje heilt umogeleg å bli ferdig med pandemien i løpet av vinteren. Men då er føresetnaden at fleire vaksinerer seg, at omikron-varianten gjev betydeleg mildare sjukdomsbilete samt at tiltaka til ei kvar tid er forholdsmessige og ikkje for strenge.

Ser ut for at du ikkje tenker over faren ved såpass høgt smittetrykk i forhold til nye mutasjoner. Får vi ein feile mutasjon som omgår vaksinene totalt kan såpass stort smittetrykk medføre at man ikkje rekker å reagere før det går til helvete. Når det er sagt er sjansen dessverre stor for at vi bikker 15 tusen smitta pr dag pga for mange som ikkje bryr seg med å bruke munnbind eller avstand ved behov. Spørs dog om støre & co trekker i handbrekket ved 10 tusen smitta pr dag. Smittetrykket burde reduserast til langt under 100 innlagde for å få tilbake kontrollen samt lette litt på arbeidspresset for di i helsevesenet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (2 minutter siden):

Smittetrykket burde reduserast til langt under 100 innlagde for å få tilbake kontrollen samt lette litt på arbeidspresset for di i helsevesenet. 

Totalt urealistiske feberfantasier. Veien ut av dette går ikke gjennom zero-covid, men gjennom en kombinasjon av kryssimmunitet fra vaksiner og smitte. Og da må langt flere bli smittet først. Din strategi ville enten forutsatt at man oppførte seg som det diktatur på linje med Kina og/eller medførte at pandemien ble forlenget inn i evigheten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Jeg synes ikke det nødvendigvis er riktig å angstforklare alle som begrenser sosial omgangskrets i jul/nyttårstider nå. Jeg har selv en far som begrenser omgangskretsen til kun 2 stk utenfor husets vegger fordi han er i risikogruppe og sliter med et par helseting. Det er andre julen på rad vi har blitt enige om dette. Det er ikke noe jeg holder mot han og hans kone.

Selv om jeg forstår frustrasjonen tenker jeg at litt mer forståelse ovenfor din far nok også hadde vært på plass. Men ofte ser man kun sine egne behov. Barn klarer fint å forstå "Bestefar er litt bekymret for helsen sin akkurat nå". Det er trist å se at man har så lite forståelse for andres bekymringer, selv om de kan være irrasjonelle til en viss grad.

På den annen side har jeg en mor som ikke vil ta vaksinen og til henne har jeg gitt beskjeden om at jeg ikke besøker før hun evt. tar vaksinen eller at dette har blåst helt over. Jeg ønsker ikke sitte i en situasjon hvor hun smittes av meg og havner på sykehus og det som verre er. Vi gjorde det klart at det måtte bli konsekvensen hvis hun stod på det valget. Vi respekterer hennes valg men det gjør oss selvsagt bekymret. Vi har dog ukentlig+ telefonkontakt som det sosiale. Begge er i 70 årene.

Min svigermor har vi besøkskontakt med i julen fordi hun er innenfor vår ukentlige kohort.

EDIT:
Ellers er jeg enig i at media bidrar til å hause opp bekymringer og burde vært sitt ansvar mer bevist. Det skulle kanskje vært slik at alle nyhetsartikler rundt pandemier og endemier kun ble rapportert av helsemyndighetene og kan leses på deres sider (henvis dit i nyhetene) og at aviser hadde begrensede tillatelser her. Kjør heller på med snylterne på stortinget og strømsituasjonen.

 

Jeg skal ikke grave i dine nære relasjoner. Jeg kjenner ikke deres situasjon. Er enig i at vi ikke nødvendigvis skal angstforklare alle som begrenser sosial omgang i jul/nyttår, men min far har angstdiagnose fra før epidemien, og den kom bare på toppen. Jeg har måttet berolige ham i snart to år. Det har vært hysterisk til tider med husregler for ditt og datt, kommandering av hans kone som må følge reglementet etc.

Barna har fått forklaringen du nevner gjentatte ganger før. Nå skulle det endelig bli "en lysning", men samme forklaring må de få nok en gang. Og hver gang har jeg forstått hans situasjon, men da var han uvaksinert. Han har ikke sett barnebarnet sitt på 1,5 år pga dette. Han har derimot avlyst avtale tidligere om at min søster og hennes barn kunne komme på besøk ifjor sommer. Da avlyste han da de var halvveis på vei i bilen, og bilturen tar 6,5 time. Det er mye forhistorie her for å si det sånn. Når han ble fullvaksinert for 2 måneder siden, noe som betyr at han er bortimot så godt beskyttet som han kan bli. I tillegg til at Omikron er mindre alvorlig. I tillegg til at vi avtalte for er par uker siden premissene for at han kunne komme. Risikoanalyser, vitaminer, you name it.. Vi satt da i timeslange telefonsamtaler, og jeg forstår bekymringer han har, og har forsvart ham hver gang. Det er derimot nesten ingen forskjell i risiko for ham å sitte der han sitter, kontra å sitte hos min søster på nyttårsaften. Barna har ikke vært på skolen på en uke, ingen er syke, og alle skulle teste seg. Han kommer uansett til å få Covid før eller senere. Det er ikke sånn at han magisk unnslipper. Alle vil få det. Spørsmålet er ikke om, men når. Når han nå er så godt som maksimalt beskyttet kunne det nesten ikke vært et bedre tidspunkt om han, mot all sannsynlighet, skulle blitt smittet. Skal han kunne ha et liv, se sine barnebarn etc, finnes ikke bedre tidspunkt. Legger han opp regimet slik han gjør vil han aldri se sine barnebarn igjen. Det er hans valg, men det er utenfor sunn fornuft og rasjonelle beslutninger, og det går utover andre enn kun ham selv. Jeg vet han lider av det, men min tålmodighet er brukt opp. Skrekkinnslag fra TV overvinner alt, og jeg gidder ikke bruke mer krefter på å prate med han om det.

Jeg har også en mor som ikke vil vaksinere seg. Jeg har bedt henne gjentatte ganger om å gjøre det, men der er det motsatt. Der må jeg overbevise henne om å holde seg hjemme. Hun har sine lidelser, men hun skal på kafé en gang i uken, slik hun alltid har gjort. Banna bein. Da ringer hun meg for å kjøre henne. Jeg sier jeg kan komme med middag til henne, men da kan hun heller ta taxi til kafeen selv. Så da kjører jeg heller henne, da det blir meningsløst å la være kun av prinsipp. Sjansen for at jeg smitter henne før folk på kafeen, eller de som har vært i taxien før henne smitter henne, er svært lav.

Så slik er livets ulike nyanser og sider. Alle kan ikke samles under samme kam. Skal man leve etter relative risikoanalyser så er de ulike for ulike mennesker, og vil også vektes ulikt av ulike mennesker. Gruppe-beskyldninger må opphøre. Ulike individer lever ulike liv, på ulike premisser. Å blande seg opp i hva andre gjør er en uting som gjøres fra begge sider (vaksine-fanatikere og antivaksine-fanatikere). Det gjør bare vondt verre, ved å skape harme og polarisering på toppen av elendigheten. Ytringsfrihet må vi ha, men istedenfor å bygge oppunder gruppementalitet, og sette grupper oppimot hverandre, så sett pekefingeren der den bør være. På politikere som har neglisjert sykehusenes nødskrik i årevis, og fortsatt ikke gjør alt i sin makt for å fikse opp. Der bør kravet fra folkedypet ligge.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting. Ble barn julen 2020 mer redd nissen? Han er jo åpenbart en skummel fyr sånn i utgangspunktet, så tenker at covid ikke har gjort saken særlig bedre?

Behind_bubble_Seattle_Santa_brings_holid

 

Ellers:

zJLFzIpvEdRPdQ6XMc3XiwIs0v0bJM5B0-KsYpXE

– Folk har nok drøyd veldig lenge med å gå til lege
Plutselig økte antall utrykninger.

...

– Akuttoppdragene har dreid seg hovedsakelig om hjerneslagsymptomer, brystsmerter, pustevansker, rus og psykiatri. Vi opplever ikke så mange akutte koronaoppdrag, sier Øverland.

...

Vi har sett på akuttoppdrag for perioden januar til og med oktober 2021 og samme periode i 2019. 2020 var et litt uvanlig år med korona. Derfor er det vanskelig å sammenligne med.

..

– I likhet med andre sykehus, har vi hatt mange innleggelser generelt. Det gjelder ikke bare i Vestre Viken eller Norge, men også for eksempel i Tyskland. Og slik har det vært i hele høst.

Det sier Martin Stolzenbach Olsen, avdelingssjef ved kirurgisk avdeling. Han tror noe av forklaringen ligger i at samfunnet var stengt ned i en lang periode.

– Veldig få øyeblikkelig-hjelp-pasienter kom til sykehusene under selve nedstengningen, forteller han.

..

– Tidlig i pandemien så vi at de med vanlige sykdommer ikke kom til sykehusene. Men nå kommer de. Og det er alt fra mageproblemer, til alvorlige infeksjoner og slag, har fagdirektør Susanne Hernes ved Sørlandet sykehus uttalt til Fædrelandsvennen.

https://www.nrk.no/osloogviken/utsatte-helseplagene-sine-under-pandemiaret-_-na-har-ambulansetjenesten-mer-a-gjore-enn-for-koronaen-1.15763183

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/28/2021 at 7:52 PM, :utakt said:

Å få erstatning etter vaksine skal egentlig ikke være så vanskelig. Så lenge det er sannsynlig at vaksinen er årsak til skaden, så holder det. Koronavaksinene er med i listen over "anbefalte vaksiner" og dekkes av reglene under.

Saken er ikke covid-relatert, men for å sette det du påpeker i litt perspektiv så drar jeg fram denne greia med pasientskadeerstatning rundt koronavaksiner på ny.

Når Staten på alle bauer og kanter selv ved feilbehandling som leder til dødsfall går fri, hvordan kan så et vaksinepåvirket offer forvente å bli hørt?

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/kirsten-jonas-dode-etter-sykehustabbe-i-finnmark-_-myndighetene-mente-ingen-kunne-klandres-1.15721548

Men denne biten av artikkelen kan faktisk tenkes å bli covid-relatert også:

– Stress og turnusarbeid er risikofaktorer

Roy Jonas mener man i større grad bør se på arbeidsbelastningen til helsepersonell når dødsfall skjer. Dette er en tanke forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen, er helt enig i.P å generelt grunnlag peker hun ut tre forhold som særlig relevante for pasientsikkerheten.– Underbemanning, stress, turnus- og nattarbeid. Sverresdatter Larsen sier at forbundet forventer at disse forholdene undersøkes når alvorlige saker vurderes.– Vi må begynne å snakke om den samlende belastningen, og ikke bare enkeltfaktorene, sier hun.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...