Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Akuttsjef: − Ansatte på overtid har sikret behandling av kritisk syke
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5nAvd6/akuttsjef-ansatte-paa-overtid-har-sikret-behandling-av-kritisk-syke

Sitat

Ansatte på overtid har vært redningen for kritisk syke intensivpasienter ved Oslo universitetssykehus i sommer. Klinikksjef Øyvind Skraastad krever nå målrettede tiltak for å øke intensivkapasiteten på sykehusene.

– Vi har kommet oss gjennom sommeren. Staben er utnyttet til det ytterste. Ansatte på overtid har sikret mottak og behandling av kritisk syke pasienter, sier Skraastad.

Sitat

Akuttklinikken i Oslo universitetssykehus har hatt 20 prosent flere respiratordøgn enn i fjor sommer. Samtidig har vikarene fra Sverige og Danmark uteblitt.

De har i mange år «reddet» intensivkapasiteten ved å ta ekstra vakter Norge. I sommer er vaktene i stor grad dekket av egne ansatte som har inngått såkalte merarbeidsavtaler. Det betyr at sykehuset ikke bryter arbeidsmiljøloven fordi den ekstra arbeidsbelastningen er frivillig.

– Våre egne ansatte har vært lojalt på plass gjennom pandemien. Intensivkapasiteten i norske sykehus er for lav. Nå er det helt nødvendig at vi får midler til å ansette flere sykepleiere og leger, slik at vi kan bemanne de intensivsengene vi trenger. Det kreves ingen utredning for å starte opp første del av en trinnvis opptrapping, sier Skraastad.

 

Endret av Snikpellik
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nakstad: - Veldig dumt:

Sitat

Det siste døgnet er det registrert 666 coronasmittede i Norge. Det er 191 flere enn samme dag i forrige uke, og smittetrenden er økende.

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sier til Dagbladet TV at det er en utvikling vi ikke liker.

- Selv om vi har langt færre innleggelser nå enn det vi hadde på tilsvarende smittenivå i fjor høst, så er det klart at hvis dette fortsetter å vokse, vil vi kunne få flere innleggelser og alvorlige sykdomstilfeller. Det er veldig dumt når vi bare er noen få uker unna at de aller fleste i Norge er tilbudt vaksine, sier Nakstad.

Det er best å være tålmodig en stund til.

Endret av Subara
  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, OlavEH said:

Ang Nyborg så har hun vært..

Det jeg lurer mest på som jeg merket meg var det høye R-tallet hun opererer med. Siden R0 = 8 til 9 er noe jeg så når jeg såvidt sveipet innom på den twitterkontoen pga. denne tråden løftet henne fram i lyset. Har selv lest R-tall på 8 fra andre kilder. Mulig det er dette hun har brukt som kilde. Mens FHI prater om et betydelig lavt R-tall i forhold. Hvor ligger R-tallet liksom? Kunne ha vært interessant å hørt noen redegjøre for hva R-tallet er mest nærliggende å være nå.

Kanskje Dr. John Campbell har noen tall. Lenge siden jeg besøkte hans youtube-kanal.

  

4 hours ago, Morromann said:

Jeg sier bare at vi skal være veldig glade for at det ikke er hun som bestemmer smittevernet her i landet. Det at hun fikk så overdrevent mye taletid på Debatten i fjor var et eksempel på hvor populistiske NRK har blitt, selv i en krisesituasjon. Det var som seansen med Charter-Svein, bare med motstatt fortegn og bare enda mer ekstremt.

Nå er Charter-Svein sin fagplattform å drikke seg dritings i syden. Mens Nyborg ihvertfall har en helsefaglig utdannelse. Uten å orke å sette meg videre inn i Nyborg sine visjoner, så var det nok viktig med hennes røst i år 2020 når alle trodde det kun var som influensa.

  

4 hours ago, Jotun said:

Vi er tilsynelatende forbi denne faren for kollaps i helsevesenet. Det var de i israel også.... Så blir jo spennende hvordan det utvikler seg.

Israel har fått kjøpt seg litt tid mener du vel egentlig? Nå er det jo røster derfra som mener det er på vei til å fylle sykehusene om smittetrenden ikke snur.

  

4 hours ago, Morromann said:

Ja da:). Men det er nå slik at det å ikke ha unntakstilstand som griper inn i sosial menneskelig kontakt eller bevelse er det naturlige og at terskelen for å innføre slike tiltak bør være ganske stor og jeg er enig i at et hirtigspredende virus som kan drepe 10% av de smittede kan legitimere en unntakstilstand og det var nettopp det vi fryktet i mars 2020. Men det er ikke lenger noe sannsynlig scenarie lenger og legitimiteten til unntakstilstand er nå for lengst borte og jeg tror som stadig flere jurister nå gjør at å holde på slik sannsynligvis er et menneskeretighetsbrudd. Vel, det som nå skjer i Australia er i aller høyeste grad et brudd på menneskerettighetene og ansvarlige politikere der nede bør settes under tiltale for forbrytelser mot egen befolkning.

Vi unngikk en Italia ved å innføre "grove" tiltak i mars 2020. Det tror jeg de fleste ser om man sammenlikner seg med andre nasjoner som virkelig slet. Sverige slet også nokså heftig, hvor norsk helsepersonell valgte å reise til forskjellige land for å bistå. Og dette var alpha-mutasjonen.

Hva er det Australia skal stilles for menneskerettighetsbrudd for, at de har neglisjert vaksineinnkjøp? Du tror ikke de behøver tiltak der i en relativt uvaksinert befolkning?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Akuttsjef: − Ansatte på overtid har sikret behandling av kritisk syke
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5nAvd6/akuttsjef-ansatte-paa-overtid-har-sikret-behandling-av-kritisk-syke

 

Dette sier jo litt hvor sinnsykt mye personale som mangler i helsesektoren og ikke bare på de helt spesialiserte tingene heller som intensivsykepleiere. Bare man innehar bittelitt kvalifikasjoner (les student innafor en  relevant helseprofesjon) så får man seg lett en deltidsstilling på sykehjem, hjemmesykepleie eller andre relevante steder. Det la jeg merke til altså -  her kunne jeg nærmest cherrypicke arbeidsgivere (er forøvrig mye bedre betalt på vaksinesenteret enn pleieassistent). 

Nå venter snart en kveldsvakt. Skal bli gøy. 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Subara said:

Nakstad: - Veldig dumt:

Det er best å være tålmodig en stund til.

"Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sier til Dagbladet TV at det er en utvikling vi ikke liker.

- Selv om vi har langt færre innleggelser nå enn det vi hadde på tilsvarende smittenivå i fjor høst, så er det klart at hvis dette fortsetter å vokse, vil vi kunne få flere innleggelser og alvorlige sykdomstilfeller." 

Nu er det ikke helt sammanligbart men 1 november var smittenivån som den er nu och det var ganske eksakt dubbelt så många inlagda som nu och det gäller också intensiv och respirator. Vet ikke hvis jag skulle kalla det långt färre. 

Tycker egentligen det är fler smittede och fler inlagda nu än vad jag hade förväntat med tanke på vaksineringen. 

Var en period med relativt konstant antal smittede och relativt konstant antal inlagda. Var lite fler än 10% inlagda jämfört med smittede per dag. 

Färre ja, men verkar kanske vara 1/2-1/3 inlagda nu jämfört med tidigare relativt smittetal trots all vaksinering. 

Hoppas allt går bra men kan ikke si jag er sikker. Man kan ju också se lite på andra länder där allt har gått opp trots vaksinering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Tror ikke vi snakker forbi hverandre, jeg har ikke deltatt i diskusjonen. Men er langt på vei enig med deg, og synes det er litt unødvendig å eksperimentere med å la veldig mange barn smittes før vi vet mer om konsekvensene. For akkurat nå er det veldig usikkert, og det er barn det er snakk om. Man bør ikke ta sjanser med barn på den måten før vi er mer sikre.

Ja, det er fra midten av september dose to virkelig skyter fart. Jeg får min andre dose i slutten av september, i likhet med svært mange andre i aldersgruppen rundt 30 år i Oslo. Så en veldig stor del av befolkningen vil ha oppnådd full beskyttelse fra midten av oktober og utover.

Betyr det at det også er helt slutt på dette med kohorter for barn, bare de tester nok antall ganger negativt?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

Jeg kjenner meg nå ikke igjen i påstander om at folk ikke vasket hendene etter totalettbesøk før coronaen kom. Det gjelder ihvertfall ikke noen mennesker jeg kjenner. Jeg vet ikke hvike holdningsendringer du snakker om. Jeg lever nå med de lovpålagte restriksjoner som finnes å leve som pre-12.mars igjen. Bruker ikke munnbind, driver ikke overdreven vasking, bruker IKKE antibac, følger ikke en eneste "anbefaling" når det kun er anbefaling og er ikke redd for at fremmede skal gå en meter nær meg, hverken innendørs eller utendørs. Jeg har et immunforsvar tross alt og jeg akter å ikke ødelegge det. Men vasker hender når jeg kommer hjem og før jeg skal spise gjør jeg jo. Slik jeg alltid har gjort.

Prosentandelen som ikke vasker hendene etter toalettbesøk utgjør en betydelig prosentandel ihvertfall. Vet ikke nøyaktig hvilken, men 10 - 20 % ville ikke overrasket meg dersom noen med skjult kamera montert på herretoalett laget reell anonymisert (slette video) statistikk over dette. Jeg har sett nok menn som ikke vasker hendene etter toalettbesøket.

  

4 hours ago, Morromann said:

Som sagt, det er nå millarder av mennesker i verden og det finnes mye rart - ja. Men personlig kjenner jeg ingen slike uhygienske mennesker, hverken i familie, venner eller annen omgangskrets.

Jo greit det. Men, hvor ofte har du dem med på offentlig toalett til å observere oppførsel? Jeg tror ikke jeg heller har så ulik fokus på det enn deg. Men, når jeg oppdager det ved tilfeldigheter ved å stå ved siden av noen som er på vei ut av et herretoalett så synes jeg det er motbydelig å se. Tror det er naturlig når man er opplært i at hygiene er fornuftig. Jeg har heller ingen egen OCD på håndvasking eller renhold, det kan jeg love dere. Tør vedde på at min heim har mer skitt en mange andres. Men skitt er jo ikke så farlig i seg selv. Selvsagt så vil allergikere slite med sånt. Men, jeg er ikke allergiker. Bakterier fra endetarm derimot kan fort gi slik "turistdiaré". Altså e.coli infeksjon som kommer på feil sted i fordøyelsessystemet. Ubehandlet så leder det gjerne til dehydrering som kan være skummelt om når for langt. Selvsagt så vil en del komme igjennom det nokså uskadet, men med ganske heftig ubehag av oppkast, diaré og gjerne kjenne seg veldig slakk om de sliter med å få i seg tilstrekkelig væske og elektrolytter.

  

4 hours ago, OlavEH said:

Men vi bør ikke komme til et punkt hvor det kommer tvangstiltak for hele befolkningen, f.eks påbudt bruk av munnbind, før man havner i en veldig alvorlig situasjon igjen. Det er en uting om man skal bli så risikoaverse at tilnærmet nullrisiko er det eneste akseptable. Denne pandemien har vist stygge tendenser til at vi beveger oss i den retningen.

Jeg tror at man skal være glad for at Norge har et visst fokus på risiko nå. Det er ikke mange år tilbake hvor jeg husker at det f.eks. var uvanlig i Norge med sånn vaskekjegle som varsler om glatt gulv på kjøpesentre. Dette har etterhvert kommet til Norge også, men det var en stund slik at dette helst var slikt du så i utlandet på ferie. Som et eksempel. Nordmenn er ikke best i verden på absolutt alt selv om en del av dem innbiller seg det. Så de fornuftige endringer som har kommet bør man verdsette litt for hva det er verdt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Dette sier jo litt hvor sinnsykt mye personale som mangler i helsesektoren og ikke bare på de helt spesialiserte tingene heller som intensivsykepleiere. Bare man innehar bittelitt kvalifikasjoner (les student innafor en  relevant helseprofesjon) så får man seg lett en deltidsstilling på sykehjem, hjemmesykepleie eller andre relevante steder. Det la jeg merke til altså -  her kunne jeg nærmest cherrypicke arbeidsgivere (er forøvrig mye bedre betalt på vaksinesenteret enn pleieassistent). 

Nå venter snart en kveldsvakt. Skal bli gøy. 

Sånn går det når man lønner yrker som er totalt ubrukelig for samfunnet for høyt.

Hvem gidder drive med se at folk dø, syke folk, og tragedier konstant mot en lønn som er lavere en ekstremt mange andre yrker.

I mine øyne burde vanlig sykepleiere ha minimum 500k før skatt fra start, spesialist sykepleiere 600k før skatt fra start.

Så bygge på med ansiennitet øke lønnen med 5-10k årlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

"Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sier til Dagbladet TV at det er en utvikling vi ikke liker.

- Selv om vi har langt færre innleggelser nå enn det vi hadde på tilsvarende smittenivå i fjor høst, så er det klart at hvis dette fortsetter å vokse, vil vi kunne få flere innleggelser og alvorlige sykdomstilfeller." 

Nu er det ikke helt sammanligbart men 1 november var smittenivån som den er nu och det var ganske eksakt dubbelt så många inlagda som nu och det gäller också intensiv och respirator. Vet ikke hvis jag skulle kalla det långt färre. 

Tycker egentligen det är fler smittede och fler inlagda nu än vad jag hade förväntat med tanke på vaksineringen. 

Var en period med relativt konstant antal smittede och relativt konstant antal inlagda. Var lite fler än 10% inlagda jämfört med smittede per dag. 

Färre ja, men verkar kanske vara 1/2-1/3 inlagda nu jämfört med tidigare relativt smittetal trots all vaksinering. 

Hoppas allt går bra men kan ikke si jag er sikker. Man kan ju också se lite på andra länder där allt har gått opp trots vaksinering.

Tallene fra Israel, med 90% ferdigvaksinerte voksne og 40% av barn sier i hvert fall at dette er langt fra over, og at vaksinene har en liten beskyttelse. De har over 100% flere smittetilfeller enn på samme tid i fjor, og bare litt lavere antall innlagte og på intensivavdelingen. Omtrent like mange daglige dødsfall som i fjor. (ref. grafene som ble publisert på "Corona i verden" -tråden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Andre1980 said:

Tallene fra Israel, med 90% ferdigvaksinerte voksne og 40% av barn sier i hvert fall at dette er langt fra over, og at vaksinene har en liten beskyttelse. De har over 100% flere smittetilfeller enn på samme tid i fjor, og bare litt lavere antall innlagte og på intensivavdelingen. Omtrent like mange daglige dødsfall som i fjor. (ref. grafene som ble publisert på "Corona i verden" -tråden. 

Dessverre utopi å tro at verden blir normal igjen med det første. Spesielt når vi ser antall innlagte fortsetter å øke i sterkt vaksinerte land som Israel 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (27 minutter siden):

Tallene fra Israel, med 90% ferdigvaksinerte voksne og 40% av barn sier i hvert fall at dette er langt fra over, og at vaksinene har en liten beskyttelse. De har over 100% flere smittetilfeller enn på samme tid i fjor, og bare litt lavere antall innlagte og på intensivavdelingen. Omtrent like mange daglige dødsfall som i fjor. (ref. grafene som ble publisert på "Corona i verden" -tråden. 

Jeg sliter litt med disse tallene, selv om de har 90% av voksne og 40% av barn vaksinert, så er det kun 59,4% av den totale befolkningen som er vaksinert, 64% har fått første dose, altså er nesten 40% av befolkningen fortsatt uvaksinert..

I Norge er vi jo snart på 70% av befolkningen fått 1. dose, selv uten å ha satt noen på barn

De må isåfall ha enorme mengde med barn?

Grafene sier også lite om fordelingen av alvorlig syke / døde er vaksinerte eller ei

Endret av Covidiot
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Israel har fått kjøpt seg litt tid mener du vel egentlig? Nå er det jo røster derfra som mener det er på vei til å fylle sykehusene om smittetrenden ikke snur.

Som eg skriver: Vi til "tilsynelatende" forbi faren. Dette VAR tilsynelatende Israel også, noe som kanskje viser seg å ikke være så bra allikevel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (38 minutter siden):

Tallene fra Israel, med 90% ferdigvaksinerte voksne og 40% av barn sier i hvert fall at dette er langt fra over, og at vaksinene har en liten beskyttelse.  

Nei. De tilsier at vaksinen har mindre beskyttelse mot delta. Ikke at den er liten.

Det derimot tallene fra Israel viser er ENORM forskjell på smitte blandt uvaksinerte og vaksinerte.

 

74098830.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (12 minutter siden):

Jeg sliter litt med disse tallene, selv om de har 90% av voksne og 40% av barn vaksinert, så er det kun 59,4% av den totale befolkningen som er vaksinert, 64% har fått første dose, altså er nesten 40% av befolkningen fortsatt uvaksinert..

I Norge er vi jo snart på 70% av befolkningen fått 1. dose, selv uten å ha satt noen på barn

De må isåfall ha enorme mengde med barn?

Grafene sier også lite om fordelingen av alvorlig syke / døde er vaksinerte eller ei

Jeg forstår hva du mener... 

Jeg brukte tallene fra dagbladets artikkel her: https://www.dagbladet.no/nyheter/doblet-smitten---vil-fa-trobbel/74098414

Sitat

Nesten 90 prosent av landets voksne innbyggere er fullvaksinert. I tillegg har over 40 prosent av landets unge mellom 12 og 18 år også blitt vaksinert.

Samtidig sier reuters: https://graphics.reuters.com/world-coronavirus-tracker-and-maps/countries-and-territories/israel/

Sitat

Israel has administered at least 11,879,505 doses of COVID vaccines so far. Assuming every person needs 2 doses, that’s enough to have vaccinated about 65.6% of the country’s population.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 minutter siden):

Nei. De tilsier at vaksinen har mindre beskyttelse mot delta. Ikke at den er liten.

Det derimot tallene fra Israel viser er ENORM forskjell på smitte blandt uvaksinerte og vaksinerte.

 

74098830.jpg

Den der viser bare alvorlige tilfeller i befolkningen over 60. Du må se på hele befolkningen under ett, og da er de omtrent der de var for 1 år siden, delta eller ikke delta. 

 

Demografi Israel (Norges tall i parantes):

0-14 år: 27,83% (17,26%)

15-64 år: 59,76% (65,22%)

65 år og eldre: 12,41% (17,53%)

Endret av Andre1980
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Morromann said:

I slutten av september vil de fleste være fullvaksinerte. Hvis det ikke er tid for å avslutte denne nedstenginssituasjonen da, når er det? Når mener du vi kan gjøre det? For: coronaviruset vil aldri noensinne forsvinne og være med mennesker så lenge det er mennesker på planeten. Så den logiske slutningen må bli at vi må leve med nedstenginger, begrensninger av menneskelig kontakt for all fremtid hver eneste høst og vinter i all fremtid fremover.

Eller - helt til oljefondet er tomt og vi befinner oss i en økonomisk ruin og samfunnet har kollapset. Det blir slutten om man skal holde på slikt. Den dagen vi ikke lenge har penger til å opprettholde helsevesen eller til å lønne politi som håndhever smittevern - da tar det slutt av seg selv. Men er det verdt prisen? Er coronaviruset nå i sistre halvdel av 2021 av en såpass katastrofal ødeleggende kraft at vi skal gamble bort økonomien vår, samfunnsmaskineriet vårt og fremtiden til de yngre generajsonene for å beskytte oss mot det?

Mulig jeg misforstår, men jeg forstår virkelig ikke hva du konkret mener vi skal gjøre om ikke det å fullvaksinere mesteparten av befolkningen er godt nok hva du da mener? Zero-covid som Australia? Det virker kanskje en stund, men det kommer alltid tilbake igjen. Hele tiden. Akkurat som insekter alltid kommer tilbake om sommeren.

Sier ikke pandemien er over men pandemi er ikke synonymt med nedstenging. Asiasyken, Hongkong-syken og svineinfluensaen var også pandemier men vi stengte ikke ned samfunnet av den grunn. Og man drev heller ikke massestesting under en lav sko for å finne maksimalt med personer som kunne ha virusene i seg. Man gikk på innlagte og døde.

Når det er sagt er jeg langt fra sikker på at de kommer til å gjøre det i det hele tatt. Jeg mistenker valgflesk her, eller at de velger å ta en Boris Jonson-strategi hvor de velger å overlate ansvaret til kommunene og selv slippe å ta støyten for ansvarer, altså delegere ansvar nedover.

Vel, tek man med at man trenger 3 uker for at vaksinen skal virke optimalt snakker vi nok heller om slutten av oktober før mest alle er fullvaksinerte.

Vi har ikkje nedstenging i norge. Vi har rett og slett åpna opp for mykje slik at smitten kjem lettare inn i landet. Det medfører fleire langtidsskada samt døde pga corona-viruset. Erna & co kunne fint venta med oppåpninga til etter at alle som kunne og ville ta vaksinen + 3 uker. Dvs i slutten av oktober.

Mulig at corona-viruset aldri vil forsvinne, men i så fall er det politisk villa. Er ingen problem å stenge ute mest all smitte som kjem inn til landet ved hjelp av testing/karantene/isolasjon utan noko form for smutthull(over 10% vaksinerte kan ta med seg smitte inn til landet). Når man så tek smitteutbrudda(menneskelig feil og idioter) lokalt med smittesporing/isolasjon/karantene/avstand/munnbind osv vil vi nærmast ikkje ha noko smitte att i landet som kan smitte di som ikkje kan ta vaksinen eller er for unge til å få den. Dermed vil di fleste få ein tilnærma normal kvardag tilbake der bare reising inn og ut av landet blir vanskeligare men fullt mulig for di som vil/må reise.

Kostnaden med testing/karantene/isolasjon på grensa er bagatellmessig i forhold til den seigpininga erna & co har bedrive. Zero-covid blir i så måte utopi da det mest sannsynlig ikkje er mulig å oppnå pga litt for mange menneskelige feil i fleire ledd. Derimot kan man få ned smittetrykket til eit minst mulig nivå. Problemet med coronaviruset er at man alltid ligger på etterskudd med smittesporing osv. For kvart utbrudd blir det ein ny vanskelig kamp for å innhente smitten før den blir ukontrollerbar. Difor burde man heller stoppe problemet før det kjem inn til landet. Kontroll med corona-viruset på grensa er det enklaste og minst begrensande tiltaket man kan ha for å holde langtidsskada og døde lågast mulig.

Åpner vi heilt opp når flest mulig er vaksinert vil vi få smitte blant di som ikkje kan nytte vaksine samt blant barn. Jokeren her blir alle di vaksinerte som er i ferd med å misse sin beskyttelse pga dårlig vaksine. Det kan, om smitten stiger nok, medføre at innleggelse og død får ein alvorlig auke utover hausten. Det er kanskje greit for di som ikkje blir berørt, men for alle som får livet ødelagt er det neppe noko positivt å sjå fram til. Kva om det blir deg eller ein av dine nærmaste som blir langtidsskadd eller må dø? Forsatt verdt å åpne opp alt og la smitten gå ukontrollert som den vil?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye tiltak i Bergen:

Sitat

Bergen kommune innfører no ei besøksgrense på ti personar i private heimar.

Det blir også påbod om å bruke munnbind om det er fare for at ein ikkje kan halde 1 meter avstand.

Det blir eit generelt påbod om å bruke munnbind i taxi.

Bystyret anbefaler også tilsette som må bruke kollektivtransport om å ha heimekontor.

Dei nye tiltaka går inn i dei tiltaka som allereie er i bruk, og vil vera gjeldane til og med 22. august.

https://www.nrk.no/vestland/bergen-med-fleire-nye-koronatiltak_-pabod-om-munnbind-og-maks-ti-gjestar-1.15606845

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

NYE TILTAK I BERGEN: MAKS TI PERSONER PÅ BESØK

Bergen kommune innfører enda strengere tiltak for å få ned smitten i kommunen, det opplyser byrådet på en pressekonferanse onsdag ettermiddag.

– Nå har vi havnet i en situasjon hvor smitten går løs i Bergen, da må vi stramme inn, sier fungerende byrådsleder Lubna Boby Jaffery (Ap).

Nå innfører kommunen en begrensing på ti personer på besøk. Fullvaksinerte telles ikke i antallsbegrensningen.

Kommunen innfører også:

  • Påbud om munnbind når det ikke kan holdes mer enn en meters avstand på kjøpesentre, kollektivtransport, kultur, sports og fritidsaktiviteter
  • Påbud om munnbind i taxi for sjåfør og passasjer
  • Anbefaling til arbeidsgiver om å sørge for at ansatte som er avhengig av kollektivtransport til arbeid, får hjemmekontor, for å få ned trengselen på kollektivtransporten

Tiltakene kommer i tillegg til tiltakene som ble innført torsdag i forrige uke. Disse reglene gjelder til og med 22. august. Hvis situasjonen forverrer seg, kan det bli nødvendig med flere grep, opplyser kommunen.

– Dette er veldig vanskelig. Det har vært krevende å komme frem til hva tiltaksnivå som det er rett å legge seg på i denne situasjonen. Vil gjerne si at det er ubehagelig å måtte innføre nye og inngripende tiltak for bergenserne, sier helsebyråd Beate Huse.

Det siste døgnet er det registrert 92 nye smittede i Bergen kommune, tirsdag var det samme tallet 103. Smittetallene har ligget stabilt høyt de siste ukene.

Fra før av har det blant annet vært et forbud mot å samle mer en ti stykker i hjemmet og påbud om munnbind på serveringssteder.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nye-tiltak-i-bergen.x6gtFxccE

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husa var veldig opptatt av og presisere at det er lovstridig ifølge smittevernloven å ikke oppgi nærkontakter, i ryddighetens navn burde hun i samme åndedrag sagt at det imdlertidig ikke er straffbart.

Skjønner godt de er interessert i disse opplysningene, om det også faktisk burde være straffbart er og en annen diskusjon.

Men så lenge det ikke er straffbart bør det i en rettstat som Norge også opplyses om dette, mange spesiellt unge er nok ikke klar over sine rettigheter.

Sitat

§ 5-1.Plikter for en person som er smittet med en allmennfarlig smittsom sykdom

Den som har grunn til å anta at han selv eller noen han har omsorgen for, er smittet med en allmennfarlig smittsom sykdom, skal snarest gi beskjed til lege og oppsøke legen for nødvendig undersøkelse.

En smittet person med en allmennfarlig smittsom sykdom har plikt til å gi nødvendige opplysninger om hvem smitten kan være overført fra. Dersom overføringen kan ha skjedd ved miljøsmitte, f.eks. drikkevann, matvarer eller dyr, har vedkommende også plikt til å opplyse om dette. Dessuten har vedkommende plikt til å opplyse hvem han eller hun selv kan ha overført smitten til. Opplysningene skal gis til den undersøkende legen eller til kommunelegen.

En smittet person med en allmennfarlig smittsom sykdom har plikt til å ta imot og følge den personlige smittevernveiledningen som legen gir, jf. § 2-1 for å motvirke at sykdommen blir overført til andre og plikt til å la seg isolere dersom det er nødvendig.

 

Sitat

§ 8-1.Straff

Med unntak av overtredelse av plikter etter § 5-1 eller plikter som omfattes av helsepersonellovgivningen, straffes forsettlig eller uaktsom overtredelse av loven her eller vedtak gitt med hjemmel i loven med bot eller fengsel inntil 2 år. Dersom overtredelsen har tap av menneskeliv eller betydelig skade på kropp eller helse som følge, er straffen bot eller fengsel inntil 4 år.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...