Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Elbiler er en vits i mange europeiske land, og det er rundt 11-13% markedsandel i snitt for Europa på BEV. Men, og der er stort men: noen land har eksepsjonell stor andel (gjett hvilket land i Europa som er på topp?) og drar snittet veldig opp.
Problemet med å eksportere biler fra Norge er pris. I mange aktuelle land er bilene våre for store og for dyre så de må dumpes med tap hvis eksport.

Lykke til, bostyrer

For noen svært få år siden, ble elbiler "hånet" fordi de bare utgjorde promiller av bilstanden. Nå gjøres det altså narr av elbiler fordi de "bare" har 10-13 % markedsandel.

Og minner om at den totale kjøretøystanden i Norge er så liten, at det i liten grad påvirker de Europeiske tallene nevneverdig. Norges kjøretøybestand (personbiler) er ca 2,5 millioner, Tyskland alene har over 43,4 millioner. 2,9 mill mot 48 mill for den totale bilparken.

https://www.ssb.no/201145/biler.utvalgte-land-sa-417

Altså, en øknig fra under 1 % til nå 10-13 % er faktisk en formidabel økning, som neppe kommer til å stoppe opp, til tross for en liten "hump" nå pga dyrtid. Tvert om, det kommer til å "eksplodere" til sammenligning de neste årene. Snart kan vi snakke om at ice-bilene bare utgjør 10-13 %, og har synkende andel.

Tviler på at vi trenger å se så mange år frem i tid før trenden er soleklar. Selv om bare 3-5 år så tror jeg vi har minst 30-40 % markedsandel, og da er jeg sannsynligvis pessimistisk i antagelsen!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (9 timer siden):

For noen svært få år siden, ble elbiler "hånet" fordi de bare utgjorde promiller av bilstanden. Nå gjøres det altså narr av elbiler fordi de "bare" har 10-13 % markedsandel.

Og minner om at den totale kjøretøystanden i Norge er så liten, at det i liten grad påvirker de Europeiske tallene nevneverdig. Norges kjøretøybestand (personbiler) er ca 2,5 millioner, Tyskland alene har over 43,4 millioner. 2,9 mill mot 48 mill for den totale bilparken.

https://www.ssb.no/201145/biler.utvalgte-land-sa-417

Altså, en øknig fra under 1 % til nå 10-13 % er faktisk en formidabel økning, som neppe kommer til å stoppe opp, til tross for en liten "hump" nå pga dyrtid. Tvert om, det kommer til å "eksplodere" til sammenligning de neste årene. Snart kan vi snakke om at ice-bilene bare utgjør 10-13 %, og har synkende andel.

Tviler på at vi trenger å se så mange år frem i tid før trenden er soleklar. Selv om bare 3-5 år så tror jeg vi har minst 30-40 % markedsandel, og da er jeg sannsynligvis pessimistisk i antagelsen!

Hvem gjør narr av dette? Utviklinga er bra, men eksporten av disse bilene som vi snakket om her vil trolig bli vanskeligere enn å bare pushe dem ut av Norge til nærmeste kjøper. Skjer ihvertfall ikke uten at noen tar regninga..

Var en eller annen smarting her inne som sa at nå tok det av Europa fordi Spania meldte om en tripling av BEV-salget. Totalen til Spania var da 6% markedsandel, opp fra 2%.

Lenke til kommentar

Tesla har satt ned prisen på 3 og Y i natt , tallene er i følge elbil24.

 

Model Y bakhjulsdrift 447.521 kr (–10.000 kr)
Model Y Long Range bakhjulsdrift 472.196 kr (–30.000 kr)
Model Y Long Range 483.429 kr (–52.958 kr)
Model Y Performance 513.663 kr (–60.458 kr)

Model 3 bakhjulsdrift: 355.600 kr (–32.000 kr)
Model 3 Long Range: 441.418 kr (–37.000 kr)
Model 3 Performance: 534.765 kr (–55.000 kr)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (9 minutter siden):

Tesla har satt ned prisen på 3 og Y i natt , tallene er i følge elbil24.

 

Model Y bakhjulsdrift 447.521 kr (–10.000 kr)
Model Y Long Range bakhjulsdrift 472.196 kr (–30.000 kr)
Model Y Long Range 483.429 kr (–52.958 kr)
Model Y Performance 513.663 kr (–60.458 kr)

Model 3 bakhjulsdrift: 355.600 kr (–32.000 kr)
Model 3 Long Range: 441.418 kr (–37.000 kr)
Model 3 Performance: 534.765 kr (–55.000 kr)

Model 3 er så sinnsykt value nå. Helt latterlig. 

 

Men en skal dog merke seg at de nye prisene kommer uten rentekampanjen de har hatt. 

 

Usikker på hva som skjer med min som er i bestiling nå, om jeg får ny pris og rente kampanje så blir det saker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wow såpass ja. At de kan droppe prisene med over 50 og 60k(!) NOK er drøyt faktisk. 355k for nye Model 3 også er jo ganske så rått. Ca samme pris som i 2021 det når jeg kjøpte min model 3 :D Da starta den på 350k. Eneste minuset med dette er at vi som evt skal selge, taper enda litt mer nå...😅

Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Hææææ? Glem hva jeg nettopp skrev, model 3 rwd versjonen starter jo på 324.990 kr nå?! Whaaaaat?! Og LR versjonen på 409.990 NOK. 419.990 NOK for model Y RWD og 449.990 for LR versjonen. Sjekka nettopp det på Teslas hjemmeside. Drøyt as.. 

Det er juksepriser uten avgifter etc. RWD model 3 starter nå på kr 355 600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Det er juksepriser uten avgifter etc. RWD model 3 starter nå på kr 355 600

Åja stemmer det, begynte å lurte litt nå 😅 Da skal jeg endre det kjapt. Men fortsatt en drøy prisjustering!

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (46 minutter siden):

Hvem gjør narr av dette? Utviklinga er bra, men eksporten av disse bilene som vi snakket om her vil trolig bli vanskeligere enn å bare pushe dem ut av Norge til nærmeste kjøper. Skjer ihvertfall ikke uten at noen tar regninga..

Var en eller annen smarting her inne som sa at nå tok det av Europa fordi Spania meldte om en tripling av BEV-salget. Totalen til Spania var da 6% markedsandel, opp fra 2%.

Prosentregning er morsomt slik. Med få enheter, skal det lite til for å få dobling, tripling og kvadrupling. Dess høyere antall å beregne fra, blir det derimot vanskelig å få til selv en dobling, selv om i antall så øker kanskje salget i antall biler med mer enn det gjorde totalt de 5 første årene!

Jeg brukte "gjøre narr av" fordi du mente det var så dårlig forhold når BEV's "bare" utgjorde 10-13 %, nettopp ved å peke på at det ikke var så lenge siden BEV's bare utgjorde promiller av bilstanden.

Fakta er jo som jeg skrev, at dette er en enorm endring, gitt den korte tiden vi snakker om. Det vil nok fort dra seg opp til 80-90 %, men dess høyere prosent, dess vanskeligere blir det å øke i prosent! 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Det er juksepriser uten avgifter etc. RWD model 3 starter nå på kr 355 600

Fremdeles så billig at de andre bør bli skremt nå. Veldig skremt! Hvem pokker vil vurdere en Kona, med mindre de absolutt ikke vil ha Tesla, eller de trenger 100 kg taklast? 🤪

Også mange andre biler som nå er totalt overpriset!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Fremdeles så billig at de andre bør bli skremt nå. Veldig skremt! Hvem pokker vil vurdere en Kona, med mindre de absolutt ikke vil ha Tesla, eller de trenger 100 kg taklast? 🤪

Også mange andre biler som nå er totalt overpriset!

Ja det er latterlig mye bil for pengene! Gleder meg sykt til å få min billigbil😅

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Hehe bare vær glad du ikke skal selge en plaid du sånn som meg, der snakker vi tap der😂

Haha ja tviler ikke på det 😂 Sånnsett ikke så ille for min del. Hadde blitt et tap på rundt 100k, kanskje enda mindre.

Men har ikke tenkt å selge med det første, blir å montere spoiler på torsdag! Kan vise bilde. Blir å gjøre det rett etter jeg har tatt etterbehandling av coatinga 😉

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snowleopard said:

Også mange andre biler som nå er totalt overpriset!

Min aller første tanke var "Men for i f**n i hel***e da..." , da Mod Y har blitt 53k billigere. 
Men for min del så faller jeg til ro med at Mod Y slår egentlig Enyaq bare på hengervekt, ikke noe urovekkende på rekkeviddeforskjellen. (Dette er mitt synspunkt, kan være Excel-ark forskjeller men ikke noe eureka ting).
Godt at dem senker prisen ytterliggere slik at flere har mulighet til å bytte ut den gamle bilen sin (meg inkludert).

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (22 minutter siden):

Min aller første tanke var "Men for i f**n i hel***e da..." , da Mod Y har blitt 53k billigere. 
Men for min del så faller jeg til ro med at Mod Y slår egentlig Enyaq bare på hengervekt, ikke noe urovekkende på rekkeviddeforskjellen. (Dette er mitt synspunkt, kan være Excel-ark forskjeller men ikke noe eureka ting).
Godt at dem senker prisen ytterliggere slik at flere har mulighet til å bytte ut den gamle bilen sin (meg inkludert).

For min del er det 2 ting som Tesla bør få i orden! Det ene er HUD, det andre er V2L/V2H. Begge er ting man får i nye Kona. Taklastkapasiteten er og bedre på Kona.

Mye er jo smak og behag, men synes generelt Tesla leverer på topp på mye, både rask (og billig) lading, lavt forbruk, pen å se på, gode ytelser og god på programvare. 

Skulle gjerne hatt valg på interiør, der jeg gjerne hadde sett lysebrunt skinn. Og så ville jeg hatt flere fargevalg eksteriørt.

Enyaq/ID.4/Tavascan/Q4 Etron er nok gode biler, og de har endel tilvalg man kan ta for å "individualisere, og de har vel bedre lykter dersom man betaler ekstra for det. Bilen(e) ser grei ut, der Tavascan likevel skiller seg ut positivt.

Jeg har mine tanker om prisingen av bilene, og spesielt på alle tilvalgene. Virker som man kan gå seg vill i konfigureringen, og man blir fort "påtvunget" valg man ikke ønsker, for å få med det man "ikke klarer seg uten", og blir derved fort dyrere enn det smaker.

Men jeg personlig har mine kvaler mot VAG som gjør at jeg ikke ønsker å ha en bil fra de. Men jeg oppfatter jo at andre ser det helt på en annen måte, og vanskelig klarer å se på noe som ikke er VAG.

Så godt vi er forskjellig. Men som sagt, selv blant mange biler jeg faktisk kunne tenkt meg å ha, så virker det ikke som noen er bedre totalpakke, med mindre man må ha noe av det Tesla ikke leverer, men som konkurrentene velvillig selger deg (mot et godt tillegg).

Så er det og mange som setter pris på at det er få valg å rote med. Bare å bestille SR eller AWD med eller uten 4WD eller Performance. Utenom det er det bare eksteriør og interiørfarge og felgstørrelse. That's it. Helt topp for mange, for enkelt for noen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Tviler på at vi trenger å se så mange år frem i tid før trenden er soleklar. Selv om bare 3-5 år så tror jeg vi har minst 30-40 % markedsandel, og da er jeg sannsynligvis pessimistisk i antagelsen!

Er nok bare et spørsmål om tid før EU kommer med et direktiv som forbyr bensin og diesel brukt i personbefordring på vei...
Tipper en gang mellom de neste fem til ti år jeg.
Men trenden på frivillig overgang til EL-bil er jo så god nå at mulig de slipper det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Y er jo den utgående varianten da. Er nok mere "value" i prisdroppen på 3 nå som er "siste generasjon".

Ang Enyaq å Model Y så blir det ganske så forskjellige biler og man må ha en viss teknologisk interesse kansje for å like Y bedre. Om man ikke er interessert i sånt og bare vil ha en komfortabel og grei bil så er nok enyaq liksågreit valg.

Får bare håpe de har fikset så appen funker på de nye da. På gamle enyaq var den jo innmari ustabil og man kunne jo ikke låse opp bilen med appen engang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...