Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (7 minutter siden):

Coronapasset blir grønt etter en uke etter 2 dose. 3 uker relativt god beskyttelse etter dose 1. Noen EU land vil ha 2 uker etter dose 2, men EU passet utstedt her til lands blir grønt etter 1 uke. På jobb så flytter vi nærmest folk frem på dose 2 uten å spørre på forhånd nå. Folk får heller ringe inn om det ikke passer. Det er ekstremt gode forsyninger om dagen kan man si. 

Vet det. Snakket ikke om koronapasset, men ca. når vi får en stor "bølge" med veldig mange fullt beskyttede. Synes det gir mening å åpne opp for massesmitte først når alle har fått mulighet til å beskytte seg som best, altså litt etter alle har fått dose to.

Når det gjelder det du snakker om tenker jeg å ta en telefon til bydelen for å få fremskyndet dose to i dag, har ennå ikke fått noen melding om fremskynding. Mange jeg kjenner har gjort det nå, med suksess. Fantastiske greier, gleder meg faktisk skikkelig til ikke å kunne løfte armen igjen 😅 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Vet det. Snakket ikke om koronapasset, men ca. når vi får en stor "bølge" med veldig mange fullt beskyttede. Synes det gir mening å åpne opp for massesmitte først når alle har fått mulighet til å beskytte seg som best.

Når det gjelder det du snakker om tenker jeg å ta en telefon til bydelen for å få fremskyndet dose to i dag, har ennå ikke fått noen melding om fremskynding. Mange jeg kjenner har gjort det nå, med suksess. Fantastiske greier, gleder meg faktisk skikkelig til ikke å kunne løfte armen igjen 😅 

Ring bydelen din du får garantert fremskyndet. Dvs disclaimer - må ha gått en liten stund siden dose 1 da. Men har det gått 5-6 uker så går dette nok fint.  

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Fantastiske greier, gleder meg faktisk skikkelig til ikke å kunne løfte armen igjen 😅 

Jeg hadde det litt sånn etter første dose (pfizer), men etter andre dose (moderna) var den biten helt grei. Hadde isteden 38.5 feber neste dag, så ok dagen etter der igjen.

Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Ring bydelen din du får garantert fremskyndet. 

Har forstått det sånn at det er null stress! Flere jeg kjenner har fått på dagen. Har bare måttet time det sånn at jeg ikke skal på jobb dagen etter. Litt småleit i min jobb som fotograf ikke å kunne løfte armen, haha...

xRun skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde det litt sånn etter første dose (pfizer), men etter andre dose (moderna) var den biten helt grei. Hadde isteden 38.5 feber neste dag, så ok dagen etter der igjen.

Ja, vanskelig å vite før, kanskje merker jeg ingenting av dose to for alt vi vet. Greit å ikke belage seg på å få gjort så veldig mye praktisk dagen etter tenker jeg :) 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Har forstått det sånn at det er null stress! Flere jeg kjenner har fått på dagen. Har bare måttet time det sånn at jeg ikke skal på jobb dagen etter. Litt småleit i min jobb som fotograf ikke å kunne løfte armen, haha...

Ja, vanskelig å vite før, kanskje merker jeg ingenting av dose to for alt vi vet. Greit å ikke belage seg på å få gjort så veldig mye praktisk dagen etter tenker jeg :) 

Ja det er ofte sånn man kan få på dagen om man er villig til det, selv om timebøkene er fulle så er det alltid avbestillinger, folk som ikke møter opp osv og nå i det siste folk som ikke vil ha noe annet som dose 2. Vi kan ikke tvinge folk til å ta vaksine så. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Her kan du stemme direkte fra bilen
https://www.ao.no/her-kan-du-stemme-direkte-fra-bilen/s/5-128-153819

Sitat

Tirsdag åpnet forhåndsstemmingen til stortingsvalget. I Oslo har landets første drive-in-valglokale mottatt sine første stemmer.

Drive-in-stemmingen foregår på på Valle Hovin i Oslo. Det er ett av flere tiltak i valglokalene rundt i landet for at årets stemmeavgiving skal være mer smittevernvennlig.

Midlertidige endringer i valgloven åpner blant annet for at personer i karantene skal få egne valglokaler, mens koronasmittede i isolasjon skal få stemme hjemmefra. Alle skal få bruke stemmeretten sin hvis de vil, og kommunene har ikke lov til å innføre smitteverntiltak som går imot dette prinsippet.

 

Endret av Snikpellik
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Lørenskog kommune skriver at ca. 5000 personer vil få melding fra dem om forkortet intervall i løpet av de neste to ukene. Vaksinesenteret vil følge retningslinjene fra FHI når de forkorter intervallene.

Studenten i familien adresse Oslo, etter å ha byttet adresse til utenfor Oslo, har fått time til vaksinering i Oslo 3 uker før tiden med en ukes forvarsel, så det virker ikke som noen mangelvare.

Lenke til kommentar
Subara skrev (38 minutter siden):

Lørenskog kommune skriver at ca. 5000 personer vil få melding fra dem om forkortet intervall i løpet av de neste to ukene. Vaksinesenteret vil følge retningslinjene fra FHI når de forkorter intervallene.

Studenten i familien adresse Oslo, etter å ha byttet adresse til utenfor Oslo, har fått time til vaksinering i Oslo 3 uker før tiden med en ukes forvarsel, så det virker ikke som noen mangelvare.

Jeg skal ta dose 2 i morgen, hadde egentlig time 17. September.

Er i slutten av 30 årene, så var egentlig i aller siste gruppe.. holder til på sentrale østlandet, så det går unna mange steder nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Har forstått det sånn at det er null stress! Flere jeg kjenner har fått på dagen. Har bare måttet time det sånn at jeg ikke skal på jobb dagen etter. Litt småleit i min jobb som fotograf ikke å kunne løfte armen, haha...

Ja, vanskelig å vite før, kanskje merker jeg ingenting av dose to for alt vi vet. Greit å ikke belage seg på å få gjort så veldig mye praktisk dagen etter tenker jeg :) 

Ber dem ikke folk ikke ringe dem og heller vente på man får beskjed ?

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Ja det er ofte sånn man kan få på dagen om man er villig til det, selv om timebøkene er fulle så er det alltid avbestillinger, folk som ikke møter opp osv og nå i det siste folk som ikke vil ha noe annet som dose 2. Vi kan ikke tvinge folk til å ta vaksine så. 

Hvor ringer man da ? Leste at dem ber folk ikke ringe inn for nettopp det.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Om du hadde barn. Dette sier jeg ikke for å være kjip, men jeg tror ikke man kan sette seg inn i hvordan det er å ha barn, å ha det fulle ansvaret for et annet menneske, før man faktisk har det. No offence.

Som far har jeg selv opplevd å ha en 3 måneder gammel baby innlagt på sykehus og få pustemaske grunnet RS-virus, har en sjuåring som senest i Februar 2020 lå svært utslått av influensa i en uke, og det tok flere uker før han var helt seg selv igjen. I samme periode døde det sågar 2stk av/med influensa i nærliggende kommuner.

Skal innrømme jeg under disse hendelsen aldri var på tanken av at samfunnet måtte stenge ned/leve med strenge tiltak slik at mine barn skulle unngått dette.

I den grad jeg er bekymret for høsten, er jeg like bekymret for "vanlige" virus som for COVID-19 - ingen her i hustanden har vært syke siden Mars 2020, barna har til tider hatt veldig såre og tørre fingre grunnet overdrevent håndvask og spriting. De har knapt blitt utsatt for bakterier på halvannet år

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (14 minutter siden):

Hvor ringer man da ? Leste at dem ber folk ikke ringe inn for nettopp det.

Ringer til egen kommune/bydel. Det er store muligheter å få det fremskyndet nå og det sier sitt når vi faktisk tvangsfremskynder folk uten å spørre dem på forhånd om dagen. Dvs ikke tvang da, men flytter på timene uten å ringe rundt til folk. Da får folk heller ringe inn om nytt tidspunkt ikke passer. foreløpig har det ikke vært mange av de henvendelsene. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Ringer til egen kommune/bydel. Det er store muligheter å få det fremskyndet nå og det sier sitt når vi faktisk tvangsfremskynder folk uten å spørre dem på forhånd om dagen. Dvs ikke tvang da, men flytter på timene uten å ringe rundt til folk. Da får folk heller ringe inn om nytt tidspunkt ikke passer. foreløpig har det ikke vært mange av de henvendelsene. 

Fortsatt den mixen av typer  for dose 2?

Lenke til kommentar
14 hours ago, Snikpellik said:

Jeg synes ca. 2.8% av påvist smittede innlagt på sykehus er en veldig høy andel, spesielt i et halvår vi i stor grad har hatt fullvaksinert de aller eldste og mest utsatte. Vi har dog hatt utrolig få smittede her i Norge, som gjør at tallene er lave. Men den prosentandelen forteller at vi må vente med å få altfor skyhøye smittetall til flere har fått mulighet til å fullvaksinere seg. Og det er veldig snart, kanskje bare om en måned-halvannen. Så her er det all grunn til å være positiv!

Ja la oss håpe det går riktig vei. Disse rapportene om dårlig Delta-beskyttelse og avtagende antistoffer er litt uroende pga. usikkerheten det fører med seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...