Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Andre1980 skrev (1 time siden):

Den der viser bare alvorlige tilfeller i befolkningen over 60. 

Nei. I dette tilfellet er det interessant å se en vaksinert gruppe og om man blir alvorlig syk. 

Å bli litt pjusk av covid gjør meg ingenting. 

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Covidiot skrev (44 minutter siden):

Husa var veldig opptatt av og presisere at det er lovstridig ifølge smittevernloven å ikke oppgi nærkontakter, i ryddighetens navn burde hun i samme åndedrag sagt at det imdlertidig ikke er straffbart.

Skjønner godt de er interessert i disse opplysningene, om det også faktisk burde være straffbart er og en annen diskusjon.

Men så lenge det ikke er straffbart bør det i en rettstat som Norge også opplyses om dette, mange spesiellt unge er nok ikke klar over sine rettigheter.

 

 

 

Det er jo litt interessant at man heller ikke kan bli straffet for å ikke følge plikten til isolasjon.
Men kommunene har vel egne forskrifter som kan utløse straffeansvar for å bryte karanteneplikt.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (40 minutter siden):

Å bli litt pjusk av covid gjør meg ingenting. 

Det er selvsagt greit. (Jeg mener det samme), men nå er det fortsatt en viss andel som ikke har fått sin første vaksine av ymse grunner. (Vil ikke, feil aldersgruppe, helsemessige årsaker etc) som kan skape en kostnad og belastning f.eks i intensivavdelinger, så det er ikke helt uproblematisk heller.

Nedward skrev (3 minutter siden):

Det er jo litt interessant at man heller ikke kan bli straffet for å ikke følge plikten til isolasjon.
Men kommunene har vel egne forskrifter som kan utløse straffeansvar for å bryte karanteneplikt.

Merkelig. Kan det utløse erstatningspikt da? F.eks ved grovt forsett å utsette andre for smitte med vitende og vilje. Var det ikke en sånn HIV-sak for en drøss med år siden? En casanova som bevisst smittet andre i et homofilt miljø.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Det er selvsagt greit. (Jeg mener det samme), men nå er det fortsatt en viss andel som ikke har fått sin første vaksine av ymse grunner. (Vil ikke, feil aldersgruppe, helsemessige årsaker etc) som kan skape en kostnad og belastning f.eks i intensivavdelinger, så det er ikke helt uproblematisk heller.

Dette gjaldt jo kun om vaksinen var god. Ikke om vi skulle åpne.

Lenke til kommentar

Koronasertifikatet. Først nå når avreise nærmer seg har jeg begynt å prøve å forstå alt som må være i orden.

Spoiler

 

F.eks. noe så enkelt som koronasertifikatet er jo et mangesidig troll:

Du har riktignok norsk og EU type. Hvor på den norske står det tydelig at ikke er et gyldig reisedokument. Så finnes galskapen i farger og mange har jo ikke fargeskriver. Så hvor viktig er den lille detaljen. Tipper at det er QR-koden som må være i orden om jeg skal tippe, og at farge er underordnet. Det er jo uansett skrevet ut av deg og mange folk hadde uansett greid å lage en PDF-forfalskning som de skriver ut om nødvendig. Hvilke kontrollmekanismer de har utover dette er jo litt ullent. Det finnes jo en rar app, som "kun" sjekker QR-kodens gyldighet (antar jeg):

https://www.fhi.no/nyheter/2021/slik-blir-det-nye-koronasertifikatet/

https://play.google.com/store/apps/details?id=no.fhi.KoronasertifikatKontrollapp

Virker jo ikke som du skal drasse på denne. At appen kun er for kontrollsteder.

Ellers kunne man jo ha logget inn hos Helsenorge.no som nok er hensikten for de som tør kun reise papirløst. Da må jo datatrafikken i det du står i grensekontrollene fungere i innland og i utland.

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Nedward said:

Det er jo litt interessant at man heller ikke kan bli straffet for å ikke følge plikten til isolasjon.
Men kommunene har vel egne forskrifter som kan utløse straffeansvar for å bryte karanteneplikt.

Aner ikke hva som gjelder. Men dersom det manglet mulighet for å straffe så kan jo politiet uansett holde deg i varetekt dersom de mener at de midlertidig har lov til det dersom det er sterk grunn til å tro at du har gjort noe straffbart. Men, du har jo rett på å kontakte advokatbistand og de skal jo ikke holde folk dersom det ikke er hjemlet i noe skikkelig lovbokstaver. Men, sånn dersom de tenker at du kan være til fare for andre, kanskje på et sånt grunnlag inntil ting er avklart i ene eller andre retning.

Edit: er litt trøtt. Mulig det ga mening det jeg skrev. Altså politiet har jo en midlertidig myndighet i det at de er myndighetspersoner som kan holde på folk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Selv om jeg nå en stund har vært optimistisk er ikke jeg en "stabeis" som står ved alt jeg sier og er ikke flau over å innrømme at jeg kanskje har tatt feil. Men etter nå å ha sett kurvene fra Israel hvor både antall innlagte og antall døde peker skarpt oppover samt rapporter om at vaksinene sannsynligvis svikter etter et halvt år begynner bekymringen igjen å krype inn. Kurvene her i Norge for døde og innlagte er ikke bekymringsfulle foreløbig, men i september og ikke minst i oktober vil det være mer enn 6 måneder og mer siden de eldste og de i risikogruppene fikk andre dosen og da frykter jeg vi ser et oppsving i innlagte og døde igjen. Derfor - for å unngå å havne der Israel er nå bør myndighetene i Norge så fort som overhodet mulig sørge for å få satt tredjedoser på de eldste slik at vi unngår en ny bølge av innlagte og døde samt av nye nedstenginger av samfunnet. Men jeg er bekymret for at den klassiske norske beslutningsvegringen setter inn nok en gang; "vi vil vente og se". "Vente og se" mens de eldste og mest sårbare igjen står helt ubeskyttet mot coronasmitte? Nei, vi har ikke noen tid å miste. Andredosene til friske 30-åringer får vente, man får holde seg til det opprinnelige 12-ukers-intervallet; dessuten er de godt beskyttet tre uker etter førstedosen. Men det er våre eldre og svake som igjen blir i fare, samt helsevesenet om vaksinene begynner å svikte for det tidligste vaksinekullet neste måned. Derfor bør tredjedoser til de eldste og svake nå få førsteprioritering i vaksinepolitikken og det så fort som overhodet mulig.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Men etter nå å ha sett kurvene fra Israel hvor både antall innlagte og antall døde peker skarpt oppover samt rapporter om at vaksinene sannsynligvis svikter etter et halvt år begynner bekymringen å krype inn.

Hvor troverdige er disse dataene? Vi husker jo at de tidlige rapportene fra Israel, om at vaksinene var dårlige mot Delta, forholdsvis fort ble motbevist av mer troverdig data, der man så at beskyttelsen mot alvorlig sykdom fortsatt var 85-90% for alle de kjente vaksinene.

Endret av Dispatcher
Lenke til kommentar
Dispatcher skrev (4 minutter siden):

Hvor troverdige er disse dataene? Vi husker at de tidlige rapportene fra Israel, om at vaksinene var dårlige mot Delta, forholdsvis fort ble motbevist av mer troverdig data, der man så at beskyttelsen mot alvorlig sykdom fortsatt var 85-90% for alle de kjente vaksinene.

Vel, jeg håper jeg tar feil men jeg så de nå i tråden for corona i verden, og det er jo isåfall også relevant for Norge og burde dersom det stemmer være en grunn for regjeringen å ha krisemøte for vaksinestrategien fremover.

Israel startet vaksineringen mye tidligere og mye raskere enn Norge så de er jo egentlig "prøvekluten". Så en eventuell vaksinesvikt vil komme senere her, men om det stemmer vil vi merke det alt i oktober senest med mindre man iverksetter massevaksinering med tredjedoser så fort som overhodet mulig.

Igjen; jeg tar det med absolutte smittetall med knusende ro, men når antall innlagte og døde går raskt oppover som grafene viser i Israel, vel da må man ta det på alvor.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (46 minutter siden):

Igjen; jeg tar det med absolutte smittetall med knusende ro, men når antall innlagte og døde går raskt oppover som grafene viser i Israel, vel da må man ta det på alvor.

Hvor ille er egentlig situasjonen i Israel? Ser man på grafen på worldometer så er det ikke mange dødsfall vi snakker om. Sånn cirka 10-15 for dagen i en befolkning på 9 millioner mennesker. Så vidt jeg har fått med meg er situasjonen også den at de fleste fullvaksinerte som ender på sykehus og eventuelt dør nesten uten unntak er svært gamle og skrøpelige mennesker som gjerne har flere underliggende tilstander.

Jeg ble en gang fortalt at hvis man lever til å bli mer enn 80 år så er det kun én dødsårsak man dør av: Alderdom.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (17 timer siden):

Er du like hysterisk hver vinter, eller er det bare etter at covid dukket opp du krever nulltoleranse for død?

Jepp. Hva vil du frem til? Synes 900 døde er like ille som ett eller 10-100 døde. 

Åja, stemmer det. Så lenge antall smittede er over antall døde, så er det liksom helt greit at folk dør, så lenge det er under. Great logic.

Enn så lenge tallet ikke er over, så trenger man ikke å foreta seg noe. 

Kan like gjerne fortelle brannfolk at det ikke er noe vits i å redde folk, da det potensielt kan skade dem selv... eller politifolk. 

La dem rane, drepe, begå terrorisme.. man kan jo dø av å bekjempe handlingene deres.

Kan like gjerne brenne landets lover, da det potensielt utgjør fare for dem som er utdannet til å bekjempe kriminalitet.

Nei vent. Det er myndighetene aka aliens som står bak dette her. 

Endret av Laffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laffe skrev (1 time siden):

Bla bla bla bla. 

Det er noe som heter å sette tiltak i forhold til konsekvenser. Mener du vi skal sette alle kluter til for å forhindre alle dødsfall, koste hva det koste vil? Leve som i Sydney, der alle er trygge i hver sine hjem, men de sitter i praksis i verdens største fengsel?

Folk som er villige til å ofre all frihet for trygghet er svært urovekkende.

Zero covid, zero death, zero disease... Dette er mentalitet fullstendig frakoblet den virkelige verden og naturen.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (15 minutter siden):

Haha

Like uvirkelig som det å ta vaksine. :)

regner med at du har tatt BCG, polio, røde hunder vaksinene når du var liten?  Jeg hsr ikke tatt det, og jeg lever like bra

 så slutt med det tullet. Jeg er glad for at foreldrene mine nektet skolen min å vaksinere meg mot disse.

Endret av Laffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laffe skrev (Akkurat nå):

Like uvirkelig som det å ta vaksine. :)

regner med at du har tatt BCG, polio, røde hunder vaksinene når du var liten?  Jeg hsr ikke tatt det, og jeg lever like bra

 så slutt med det tullet. 

Så ett dødsfall er ett for mye, men du er samtidig vaksinemotstander og vil naturen gå sin gang? 🤔

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...