Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (4 minutter siden):

Nei, overleger, professorer i epidemiologi og den slags bør man ikke lytte til, da er det bedre å bruke sin egen sunne fornuft og det man har lest på twitter til å ta avgjørelser.

Og hvorfor har disse rett og ikke FHI? Denne gjengen har jo spådd død og fordervelse under hele pandemiperioden, men det har ikke blitt i nærheten av like ille som de har spådd. Og en av dem, Nyborg, virker jo rimelig labil når man ser på Twitter-kontoen hennes samt hennes opptreden på Debatten i fjor. En annen, Dag Svanæs, er jo ikke fagperson engang men professor i IT. Han har på en eller annen måte klart å opphøye seg selv til ekspert på covid-19 og snike seg med medisinerne i disse kronikkene. Det er ikke spesielt mye grunn til å ta disse på alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Påpek gjerne noe faktafeil i det "hysterikerne" skriver. 

Svanæs, Nyborg, Klein, Andersen osv er konspirasjonsteoretikere på høyt nivå. Det burde være unødvendig å påpeke.  Det selv om flere i denne gjengen har doktorgrad i medisin. Ja det er synd å si det men i mine øyne er de på en måte på lik linje med plandemic, antivaxxere osv - bare på motsatt side. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Svanæs, Nyborg, Klein, Andersen osv er konspirasjonsteoretikere på høyt nivå. Det burde være unødvendig å påpeke.  Det selv om flere i denne gjengen har doktorgrad i medisin. 


De har vel hatt mer rett enn deg, som fra starten av har ønsket å bare la viruset gå sin gang, uten restriksjoner, å la alle bli smittet, og har vært i mot alle tiltak som er innført. Fasiten så langt er jo at du har tatt grundig feil, mens Nyborg faktisk hadde rett, selv om viruset ikke var på langt nær så farlig som man først trodde.

At du er uenig med disse fagpersonene er jo ingen overraskelse.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Nyborgs famøse 150.000 døde på Debatten i fjor burde være grunn nok til å slutte og høre på denne gjengen. Selv ikke utskjelte Sverige kommer til å score i nærheten av det der. 

Venter fortsatt på at du plukker fra hverandre alle feilene i dagens artikkel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):


De har vel hatt mer rett enn deg, som fra starten av har ønsket å bare la viruset gå sin gang, uten restriksjoner, å la alle bli smittet, og har vært i mot alle tiltak som er innført. Fasiten så langt er jo at du har tatt grundig feil, mens Nyborg faktisk hadde rett, selv om viruset ikke var på langt nær så farlig som man først trodde.

At du er uenig med disse fagpersonene er jo ingen overraskelse.

Nei, Nyborg hadde ikke rett. På Debatten i fjor satte hun og hevdet at de overhodet ikke hadde kontroll på det tidspunktet (noe som var feil), og etterlyste total nedstengning av samfunnet (noe som var unødvendig). Hun opererte også med noen helt hinsides tall, og kombinerte disse på mildt sagt tendensiøse måter. Når Solvang fremla et mulig utfall om 20 000 døde, sa hun at dette hørtes lite ut (noe som iallfall var total skivbom)..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


De har vel hatt mer rett enn deg, som fra starten av har ønsket å bare la viruset gå sin gang, uten restriksjoner, å la alle bli smittet, og har vært i mot alle tiltak som er innført. Fasiten så langt er jo at du har tatt grundig feil, mens Nyborg faktisk hadde rett, selv om viruset ikke var på langt nær så farlig som man først trodde.

At du er uenig med disse fagpersonene er jo ingen overraskelse.

Et fåtall av disse er egentlig fagpersoner selv om flere av dem har legetittelen. Nå klarer jeg ikke å finne leserbrevet sånn i farta, men det var et tyvetalls smittevernsfolk som gikk hardt ut mot Bjørg Marit Andersen og co i en kronikk. Og de jobbet faktisk med smittevern på flere sykehus her til lands. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Venter fortsatt på at du plukker fra hverandre alle feilene i dagens artikkel. 

Kan hjälpa han lite. 60% får long covid är nog langt i fra sanningen trots att det er flera studier som har fått det resultatet (pga av dåligt sampling for eksempel). 

Resten tror jag är helt ok och de brukar ju tydligen tal fra FHI också (har ikke läst deras rapport så vet ikke hvis de skriver rätt).

I grunden handlar det om om det är lurt att slippe viruset fritt till och med innan barn eventuellt kan ha blivit vaksinerade. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Venter fortsatt på at du plukker fra hverandre alle feilene i dagens artikkel. 

Det kunne vært interessant med en oversikt over alle studier som finnes ang både long-covid og alvorsgraden om barn får sykdommen. Er det studiene de viser til det eneste som finnes, eller har de cherrypicket det absolutt verste de har klart å finne for å få det til å passe inn i sine sedvanlige dommedagsspådommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (8 minutter siden):

Nei, Nyborg hadde ikke rett. På Debatten i fjor satte hun og hevdet at de overhodet ikke hadde kontroll på det tidspunktet (noe som var feil), og etterlyste total nedstengning av samfunnet (noe som var unødvendig). 


At hun tok feil på tall er helt sikkert, dog gjorde også WHO, CDC og alle andre det samme, man trodde i starten viruset var langt med dødelig enn det var.

At regjeringen hadde kontroll på det tidspunktet, er nok en overdrivelse, og vi fikk altså nærmest nedstenging av landet etterhvert, karantenehoteller osv.

Det kan dog være Nyborg hadde et poeng. New Zealand stengte jo faktisk ned alt tidlig, og har klart seg eksepsjonelt godt.
Ser man til land som har hatt få restriksjoner, så er jo fasiten nå at det var riktig å innføre strenge tiltak, da vaksinene kom raskt, og man kunne reddet mange liv ved å innføre nettopp strenge tiltak tidligere.

Jeg personlig ser helst at de åpner opp nå. Jeg er vaksinert og flink til å holde avstand, bruker alltid munnbind, er fremdeles mye hjemme, ikke noe behov for å være på arbeidsplass osv. slik at for meg er risikoen minimal, men jeg ser likevel at disse 11 har et poeng, ved at full åpning vil føre til en stor smittespredning blant barn og unge, som kan gi en stor belastning på helsevesenet, både i høst og i lang tid fremover for de som utvikler symptomer over lengre tid.

Så er det jo også et hensyn å ta til barn og unge som ikke er vaksinert. Dette er mennesker, ikke bare tall, som kan slite med både kjente og så langt ukjente problemer i lang lang tid etter smitte.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):


De har vel hatt mer rett enn deg, som fra starten av har ønsket å bare la viruset gå sin gang, uten restriksjoner, å la alle bli smittet, og har vært i mot alle tiltak som er innført. Fasiten så langt er jo at du har tatt grundig feil, mens Nyborg faktisk hadde rett, selv om viruset ikke var på langt nær så farlig som man først trodde.

At du er uenig med disse fagpersonene er jo ingen overraskelse.

Men hva er forskjellen på nå og mars 2020?

En god del vil jeg si. Vi har vaksinen og vi vet at viruset ikke er så dødelig som man fryktet, med 10% døde blant smittede.

Men den logikken jeg ser fra disse; at man skal fortsette å stenge ned samfunnet selv når de aller fleste er fullvaksinerte på grunn av intensiv PCR-tester betyr jo at det her aldri tar slutt. Det er ingen annen løsning da; det betyr for alltid, altså the new normal. En verden basert på frykt for covid-19 og hvor vaksinering egentlig ikke betyr noe som helst. Jeg vil påstå at disse folkene snakker ned vaksinen og i praksis like store vaksineskeptikere som Kari Jaquesson & co. Eventuelt ser de ikke på vaksine som slutten på lockdown, kun som et "tillegg" til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

Svanæs, Nyborg, Klein, Andersen osv er konspirasjonsteoretikere på høyt nivå. Det burde være unødvendig å påpeke.  Det selv om flere i denne gjengen har doktorgrad i medisin. Ja det er synd å si det men i mine øyne er de på en måte på lik linje med plandemic, antivaxxere osv - bare på motsatt side. 

Jeg vil påstå at selv om det ikke er tilsiktet vil deres dystre spådommer og nøre opp under konspirasjonsteoretikernes retorikk. De skriver jo da på nettet "hva var det vi sa; de vil ikke avslutte dette". Og noe som er virkelig skummelt er jo at de setter vaksineprogrammet i fare ved at en del kanskje tenker "jeg gidder ikke ta vaksinen likevel, den virker vel ikke siden de ikke vil åpne opp samfunnet".

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):

Jeg personlig ser helst at de åpner opp nå. Jeg er vaksinert og flink til å holde avstand, bruker alltid munnbind, er fremdeles mye hjemme, ikke noe behov for å være på arbeidsplass osv. slik at for meg er risikoen minimal, men jeg ser likevel at disse 11 har et poeng, ved at full åpning vil føre til en stor smittespredning blant barn og unge, som kan gi en stor belastning på helsevesenet, både i høst og i lang tid fremover, fordi som utvikler symptomer over lengre tid.

Det eneste jeg er enig med dem i er at jeg mener foreldre kan få velge om barn ned til 12 skal vaksineres. Men merkelig nok så jeg ikke at disse stod på barrikadene for at folk skulle få ta Janssen-vaksinen. Da skulle de plutselig umyndiggjøres. Dog kan det også diskuteres om ikke vaksinene vi har igjen etter at alle over 18 er vaksinert bør sendes til land med dårlig råd og lav vaksinedekning.

Det bør være overveiende sannsynlig at helsevesenet knekker sammen i høst for at man ikke skal fortsett gjenåpningen. Alt annet bør være uaktuelt. Vi kan ikke drive og flytte mållinjen for dette viruset hele tiden. Det kommer stadig nye argumenter for hvorfor vi ikke kan gå tilbake til normalen. Vi er blitt en nasjon med risikoaverse pingler som vil påtvinge alle andre sine bekymringer.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (7 minutter siden):

Det kunne vært interessant med en oversikt over alle studier som finnes ang både long-covid og alvorsgraden om barn får sykdommen. Er det studiene de viser til det eneste som finnes, eller har de cherrypicket det absolutt verste de har klart å finne for å få det til å passe inn i sine sedvanlige dommedagsspådommer.

Dette er sikkert ikke alt, men her ligger det hvertfall en god del. 

https://covidfactcheck.se/

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Men hva er forskjellen på nå og mars 2020?

En god del vil jeg si. Vi har vaksinen og vi vet at viruset ikke er så dødelig som man fryktet, med 10% døde blant smittede...


Det er vel også litt av poenget her, at man venter til alle er vaksinert før man åpner helt, og trolig unngår en stor smittespredning blant barn og unge.

De aller fleste eldre er nå vaksinert, slik at risikoen er betydelig lavere i dag enn i starten av pandemien.

Jeg har ingen anelse om hvor alvorlig det ville være om smitten spredde seg blant hundretusenvis av barn og unge, men det kommer vi trolig til å finne ut om noen måneder.

I min verden er all smittespredning særdeles negativt, da det gir grobunn for nye mutasjoner, men kjør på !

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...