Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
toreae skrev (5 minutter siden):

Har vel nevnt det før, men det er kanskje snakk om at i Israel har det kanskje hatt for for kort tid mellom dosene.

Den veldig norske "vente og se"-holdningen har av og til gitt gode og overraskende resultater - dog ikke alltid. Men akkurat der kan vi ha lagt gullegget. Helt klart en holdning med både gode og dårlige sider. Det er ikke alltid så lurt å være for rask med å gjennomføre  noe heller.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Fresh Prince skrev (På 2021-8-5 den 10.44):

Fortsatt ikke skjedd noe nytt etter fellesferien. I følge VGs statistikk er rundt en halv million mellom 18-44 ikke vaksinerte. Og det vaksineres nesten bare dose 2 nå. Tror ikke vi bryter 80 % i denne aldersgruppen. Kanskje 75 % om det skjer noe rundt studiestart. Men bra oppslutning ellers.

Endret av Fresh Prince
Lenke til kommentar

Vaksinen var väl testad med 3 ukers interval så längre är ikke ens testade i noen studie. 

Nu ökar ju smitten i väldigt många länder och det ser ut att inlagda och döda också ökar efter ett tag. Dock ikke lika många som tidigare. 

Tror väl helt enkelt att delta viruset är vanskliga å hantera både med tilltak och vaksiner. Tror att vaksinerade blir för lätt smittede och faktiskt också smitter videre mycket oftare än vad man trott som er det stora problemet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å hildrande du. Nå skal jeg vekk i fra forblåste tverregnede Jæren over there som har 30 varmegrader. Montro hvordan aklimatiseringen blir for meg. Testet forøvrig negativt på PCR-testen. Kostet litt flesk å kjøpe den testen der for å kunne få nødvendigreiset for å besøke en person som er syk.

Lenke til kommentar
G skrev (19 minutter siden):

:laugh: ja kanskje. Men burde jo ikke være sånn i og med at de på 12 uker skal være litt tryggere. Så ser ikke helt lineært ut den grafen som representerer dette.

Opprinnelig anbefaling fra Pfizer var vel 3 uker. Det var det de hadde data på, det ga god effekt på utvikling av antistoffer, og det var det som ble anbefalt. Jeg har ikke sett at det ble utelukket at andre intervall kunne virke inn på spesifikke måter ift. varighet eller respons, kun at det anbefalte var hva de hadde data på at fungerte.

Når det er sagt, så kom universitetet i Birmingham med noen funn fra en studie i vår om at antistoff-responsen hos visse grupper kunne være bedre med et intervall på både 8 og 12 uker.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-07-22/longer-gap-between-pfizer-doses-boosts-antibodies-study-finds
https://www.birmingham.ac.uk/news/latest/2021/05/covid-pfizer-vaccination-interval-antibody-response.aspx

Det er nok flere hensyn og prioriteringer vedr. behov for rask respons, størrelsen på responsen, og varigheten av antistoffene også, ift. hvilke behov som måtte være i forskjellige situasjoner, f.eks. om man er i en smittebølge i sterk vekst, hvilke målgrupper av populasjonen det dreier seg om, eller om en variant med endrede egenskaper blir dominant. Deler av dette er beslutninger som tas på ikke utelukkende medisinsk grunnlag, og kan variere ift. om man vil gi flere en del beskyttelse eller litt færre maks beskyttelse. Det vil også være naturlig at en samler flere datapunkter over tid, og at konklusjonene derfra vil kunne utvikle seg over tid.

Så lang story kort: det kan være dynamisk ift. en rekke faktorer.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner jeg begynner å bli ganske optimistisk med tanke på høsten nå:

Selv om Bergen har et høyt smittetrykk nå, så har det ikke påvirket Haukeland nevnverdig enda. Man har sett at det svinger veldig og selv om det f.eks. har økt med 7 pasienter på 2 dager, så minker det fort også, fordi man ser at liggetiden har blitt vesentlig kortere, pasientene kan fort skrives ut og det er veldig få som havner på intensiv: 

Sitat

Nå skrives koronapasienter i Bergen ut etter få dager: – De er mindre syke

– Pasientene som blir innlagt på sykehus nå er mindre syke. Dette er uavhengig av om de har fått én eller to vaksinedoser, sier Torleiv Kvalvik, overlege ved Haukeland.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/pWMrP6/foer-vaksinen-laa-koronapasienter-paa-sykehus-i-uker-naa-kan-de-skrives-u

300 innlagte nå, skaper neppe samme utfordringer nå, fordi de skrives raskere ut, og det antagelig noe mindre press på intensiven. Det skal veldig mye til for at vi trenger svært strenge tiltak utover høsten.

Det er noen men da, det kan være noen faktorer som gjør til at vi ikke skal få ta på lett på det heller: Usikkerheten rundt vaksineeffekt og at risikogrupper kan begynne å miste effekten utpå høsten, ref. tall frå Israel. Og eventuell mutasjon som virker såpass på vaksinene at flere fullvaksinerte blir alvorlig syke.

Tror ikke fullstendig frislipp og opphøring av TISK er veien å gå. Tror det er fornuftig at vi som samfunn holder på noen svært enkle smitteverntak, og fortsetter å isolere nærkontakter og smittede til vi ser hvordan det går med høsten. Frislipp vil gi veldig høye smittetall, og det vil uansett ble noen innlagte og kritisk syke av høye smittetall.

Man skal ikke kimse av årets influensasesong samtidig med covid-innleggelser heller, selv om intensivavdelingene trolig har mindre press, så har man ikke samtidig hatt covid og influensa sesong, og som vi vet, har mange spådd en ekstra tøff influensasesong som følge av usikkerhet til influensavaksine. Jeg tror det fort blir hektisk for sykehusene. Det beste vi kan gjøre  som samfunn er også at ekstra mange vaksinerer seg for influensa i år, iallfall risikogrupper.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig har timen min for dose 2 blitt flyttet frem en måned nå og skal tas i begynnelsen av september. Det ser lysere ut. Vil da være fullstendig beskyttet innen 1.oktober. Tror det blir ganske viktig, det er pressekonferanse i morgen og jeg ser for meg at det blir satt en dato for gjenåpning trinn 4, tenker kanskje 1.oktober siden flere prognoser nå viser at mange vil ha fått dose 2 innen oktober nå.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Morromann said:

Men ingenting om tredjedoser med vaksine? Isåfall blir jeg skuffet. Og ikke rent lite bekymret heller. Jeg har alvorlig syke familiemedlemmer som risikerer å miste immuniteten i neste måned dersom de siste studiene fra Israel stemmer.

Har godnyhet til deg. Sånn dersom Israel får fingeren ut og får dette godkjent til videre benyttelse:

Quote

Alle de 88 pasientene med moderat til svært alvorlig covid-19-sykdom overlevde etter å ha fått det israelske legemiddelet EXO-CD24.
731
– Legene viser til at pasientene responderer bra. Dette er veldig oppløftende og støtter håpet vårt om at dette legemiddelet blir en «gamechanger», sier professor Nadir Arber til Times of Israel.

Israel begynte å teste legemiddelet på greske sykehus i februar. Den gangen forlot 29 av 30 pasientene sykehuset innen fem dager. Legemiddelet ble testet i Hellas på grunn av mangel på alvorlige tilfeller i Israel. Legemiddelet er utviklet av Ichilov medisinske senter i Tel Aviv.

<snip>

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/08/12/195779289/ny-suksesstudie-for-israelsk-inhalator-mot-covid-19

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk time i morgen til andredose via tekstmelding i kveld. For å bekrefte måtte man logge seg inn på helseboka.app-en som sist, noe som antagelig egentlig ikke var nødvendig, bare hvis man måtte endre timen?

So far so good. Jeg prøver å logge inn fra mobilen med diverse minID, bankID, lastet ned helseboka.app-en på nytt. Midt inne i denne prosessen skal man legge inn PL_ _ _ _  i tomme felter med tall ytterst, loddrett og vannrett. Starter på nytt igjen for at dette dumme vinduet ikke skal dukke opp igjen, men det gjør det likevel. Jeg prøver meg på timebestillingslink fra PC-en, men den har ikke oppfattet at jeg fikk tekstmeldingen. Ringer vaksinesenteret som stengte kl. 14 , så her er det bare å ordne opp selv. Fikk da hjelp av yngre familiemedlem som lagde et sekssifret tallpassord for meg i det uleselige vinduet, smart å velge fødselsdatoen min, og vipps så var jeg igjennom.

Godt fornøyd med at det løste seg til slutt med en av årets viktigste tekstmeldinger og at jeg måtte vente 10 uker på andredose istedenfor 12. Tenker bare på alle som sitter og trykker på mobilen, ikke kommer videre, og lurer på om de får den timen likevel når de ikke har klart å bekrefte den, og kommunen kan nok vente seg en telefonstorm i morgen tidlig 😅

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

 

Selv om Bergen har et høyt smittetrykk nå, så har det ikke påvirket Haukeland nevnverdig enda. Man har sett at det svinger veldig og selv om det f.eks. har økt med 7 pasienter på 2 dager, så minker det fort også, fordi man ser at liggetiden har blitt vesentlig kortere, pasientene kan fort skrives ut og det er veldig få som havner på intensiv: 

 

Vært ganske tydelig trend i lang tid dette.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Subara skrev (15 minutter siden):

Jeg fikk time i morgen til andredose via tekstmelding i kveld. For å bekrefte måtte man logge seg inn på helseboka.app-en som sist, noe som antagelig egentlig ikke var nødvendig, bare hvis man måtte endre timen?

So far so good. Jeg prøver å logge inn fra mobilen med diverse minID, bankID, lastet ned helseboka.app-en på nytt. Midt inne i denne prosessen skal man legge inn PL_ _ _ _  i tomme felter med tall ytterst, loddrett og vannrett. Starter på nytt igjen for at dette dumme vinduet ikke skal dukke opp igjen, men det gjør det likevel. Jeg prøver meg på timebestillingslink fra PC-en, men den har ikke oppfattet at jeg fikk tekstmeldingen. Ringer vaksinesenteret som stengte kl. 14 , så her er det bare å ordne opp selv. Fikk da hjelp av yngre familiemedlem som lagde et sekssifret tallpassord for meg i det uleselige vinduet, smart å velge fødselsdatoen min, og vipps så var jeg igjennom.

Godt fornøyd med at det løste seg til slutt med en av årets viktigste tekstmeldinger og at jeg måtte vente 10 uker på andredose istedenfor 12. Tenker bare på alle som sitter og trykker på mobilen, ikke kommer videre, og lurer på om de får den timen likevel når de ikke har klart å bekrefte den, og kommunen kan nok vente seg en telefonstorm i morgen tidlig 😅

Rart system, jeg fikk også ny time idag, faktisk over 1 mnd tidligere enn opprinnelig! men alt går automatisk her, trenger ikke bekrefte noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (21 minutter siden):

Rart system, jeg fikk også ny time idag, faktisk over 1 mnd tidligere enn opprinnelig! men alt går automatisk her, trenger ikke bekrefte noe som helst.

Ja, fikk vite av hjelperen min (et menneske), at jeg egentlig ikke trengte å bekrefte timen i denne appen. Jeg brukte samme helseapp ved første dose. Da måtte man inn i app-en og velge tidspunkt på datoen man fikk tildelt. Litt forvirrende at man denne gangen ikke trengte å gjøre noen ting, med mindre at timen måtte byttes.

Og den svarer også på at timen ble bekreftet, i tilfelle man valgte å gjøre det på den måten.

Spoiler

1017415720_IMG_56422.thumb.jpeg.9b7cdb4c78d4c5b4081219409abefd2f.jpeg

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

11 fagpersoner går i mot regjeringens plan om gjenåpning i September

 

Sitat

 

For å unngå å utsette både barn og unge og resten av befolkningen for uakseptabel helserisiko krever vi:

1. Regjeringen må utsette gjenåpningen av landet til det er helsemessig forsvarlig. Det betyr å vente til vaksine er tilbudt alle aldersgrupper som forsvarlig kan vaksineres.

2. I påvente av vedtak om å utvide vaksineprogrammet til lavere aldersgrupper, må smitten holdes under kontroll på et meget lavt smittenivå gjennom nødvendige smitteverntiltak. Kommunene må fortsatt få ressurser til å fortsette dagens TISK-strategi og raskt slå ned lokale utbrudd med målrettede lokale smitteverntiltak. Nasjonale tiltak må gjeninnføres hvis dagens utvikling fortsetter og smitten igjen kommer ut av kontroll.

3. Regjeringen må gi tydelig beskjed om at veien ut av pandemien ikke går gjennom flokkimmunitet, som ved å akseptere smitte av barn og unge, men gjennom å tilby vaksine til alle som kan vaksineres, mens smittenivået fortsatt holdes lavt.

 


https://www.dagbladet.no/meninger/uansvarlig-helsepolitikk/74107430
 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):

11 fagpersoner går i mot regjeringens plan om gjenåpning i September

 


https://www.dagbladet.no/meninger/uansvarlig-helsepolitikk/74107430
 

Tja disse folka her skal man ikke høre på, hysteri på høyt nivå. Og selvfølgelig i Dagbladet også. Disse her har ikke hatt rett en eneste gang. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Tja disse folka her skal man ikke høre på, hysteri på høyt nivå. 


Nei, overleger, professorer i epidemiologi og den slags bør man ikke lytte til, da er det bedre å bruke sin egen sunne fornuft og det man har lest på twitter til å ta avgjørelser.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):


Nei, overleger, professorer i epidemiologi og den slags bør man ikke lytte til, da er det bedre å bruke sin egen sunne fornuft og det man har lest på twitter til å ta avgjørelser.

Spar meg for dette. Har disse folka her hatt rett EN eneste gang i løpet av pandemien? Folk fra FHI har gått hardt ut mot disse her. Aavitsland sendte til og med et lite stikk mot Bjørg Marit på Twitter.  Ja mange av disse her har tom ment at FHI driver med uredelighet. 

Endret av William_S
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...