Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 minutter siden):

Ja da:). Men det er nå slik at det å ikke ha unntakstilstand som griper inn i sosial menneskelig kontakt eller bevelse er det naturlige og at terskelen for å innføre slike tiltak bør være ganske stor og jeg er enig i at et hirtigspredende virus som kan drepe 10% av de smittede kan legitimere en unntakstilstand og det var nettopp det vi fryktet i mars 2020. Men det er ikke lenger noe sannsynlig scenarie lenger og legitimiteten til unntakstilstand er nå for lengst borte og jeg tror som stadig flere jurister nå gjør at å holde på slik sannsynligvis er et menneskeretighetsbrudd. Vel, det som nå skjer i Australia er i aller høyeste grad et brudd på menneskerettighetene og ansvarlige politikere der nede bør settes under tiltale for forbrytelser mot egen befolkning.

Men det er ikke feil å si frislipp av tiltak. Når alle tiltak er borte er vi fri fra tiltak. Det er og blir riktig å si det. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Covidiot skrev (3 minutter siden):

Senest i går var kommuneoverlegen i Bergen ute og sa at om man ble smittet risikerte man havne utenforarbeidslivet.
Dette har skapt en frykt i deler av befolkningen som blir vanskelig og bli kvitt.

Ja såg dette. Helt sykt at han kan stå og si noe slikt. 

Man kan risikere å havne ut av arbeidslivet ved å ta seg en liten promenering over et gangfelt. Skal vi ta hensyn til slike ting og?

Det er noen, som dessverre har roller basert på kunnskap, som ikke helt vet hvordan man bør kommunisere ut til folk. Det han sier er jo ikke feil. Men man er nødt til å presisere. Selv om man åpenbart ønsker å få lave smittetall, må man faktisk gi menigmann mulighet til å ta vurderinger ut fra fakta som stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på om vi kanskje snakker litt forbi hverandre i tråden. Regjeringen sa "leve som normalt" i slutten av september. Da er nok vaksineringen kommet en god del lenger. Problemet slik jeg ser det er at skolestart er neste uke. Og det skal åpnes med tilnærmet ingen smitteverntiltak. På stigende kurver. 

Tror ikke vi snakker forbi hverandre, jeg har ikke deltatt i diskusjonen. Men er langt på vei enig med deg, og synes det er litt unødvendig å eksperimentere med å la veldig mange barn smittes før vi vet mer om konsekvensene. For akkurat nå er det veldig usikkert, og det er barn det er snakk om. Man bør ikke ta sjanser med barn på den måten før vi er mer sikre.

Ja, det er fra midten av september dose to virkelig skyter fart. Jeg får min andre dose i slutten av september, i likhet med svært mange andre i aldersgruppen rundt 30 år i Oslo. Så en veldig stor del av befolkningen vil ha oppnådd full beskyttelse fra midten av oktober og utover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (9 minutter siden):

Her har myndigheter skap seg selv ett problem, i store deler av befolkningen er det nå blitt en konsensus om at ingen skal dø av COVID-19. Selv om det nå er snakk om slutten av September, når alle over 18 år er fullvaksinert er det jo hylekor  i diverse sosiale medier.

Uttalelser som "Vi har ingen og miste", kommuner som kommer med pressemelding og kondolanser når de har ett(1) dødsfall,  advarsel om at vi kan bli neste India eller "sett inn land som har høy smitte på gitt tidspunkt". Senest i går var kommuneoverlegen i Bergen ute og sa at om man ble smittet risikerte man havne utenforarbeidslivet.
Dette har skapt en frykt i deler av befolkningen som blir vanskelig og bli kvitt.

Å bli smittet av COVID-19 fremstår for mange som rene dødsdommen, i beste fall ett liv i invaliditet.

 

 

Her er det en ideologisk konflikt mellom norske helsemyndigheter og aktører som står for noe helt annet enn regjeringen. De du sikter til er zero-covidister, noe regjeringen/FHI/HDI ikke er og heller aldri har vært, men enkelte, som smitteteamet i Bergen er åpenbart det i motsetning til regjeringen som har beina på jorda og i virkeligheten. Hva med zero suicide? Lockdowns fører til og har også ført til selvmord. Er det mindre ille enn at noen dør av covid-19 og isåfall hvorfor? Er det verre at en person på kanskje 102 år og som er sengeliggende og lam etter et slag for 20 år siden og kroppen er så svekket at ingen vaksine virker dør av covid enn at kanskje 20 unge mennesker tar sitt eget liv grunnet sosial isolsasjon? Isåfall - hvorfor? Skulle gjerne visst hva zero-covidistene mener om det.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Jeg sier bare at vi skal være veldig glade for at det ikke er hun som bestemmer smittevernet her i landet. Det at hun fikk så overdrevent mye taletid på Debatten i fjor var et eksempel på hvor populistiske NRK har blitt, selv i en krisesituasjon.

Altså, det er mange jeg her uenig med i denne debatten. Jeg er ikke spesielt begeistret for f.eks Nakstad heller, men han er da uansett langt mer nyansert enn Nyborg og ganske sikkert mulig å føre en god debatt/diskusjon med. Men den lille klikken som har skrevet en lang rekke kronikker sammen (deriblant Nyborg, Andersen, Klein, Gilbert, Westin og et par til) og konsekvent vært negative, er det nok ikke mulig å føre en god diskusjon med. Og verst av disse er Nyborg som debatterer på en ekstremt tendensiøs måte på sin Twitter-konto (samt IT-professor Dag Svanæs som av en eller annen merkelig grunn har sneket seg med alle disse medisinerne i sin kronikkskriving, og opphøyd seg selv til ekspert i et emne som har lite med hans yrke å gjøre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (15 minutter siden):

Altså, det er mange jeg her uenig med i denne debatten. Jeg er ikke spesielt begeistret for f.eks Nakstad heller, men han er da uansett langt mer nyansert enn Nyborg og ganske sikkert mulig å føre en god debatt/diskusjon med. Men den lille klikken som har skrevet en lang rekke kronikker sammen (deriblant Nyborg, Andersen, Klein, Gilbert, Westin og et par til) og konsekvent vært negative, er det nok ikke mulig å føre en god diskusjon med. Og verst av disse er Nyborg som debatterer på en ekstremt tendensiøs måte på sin Twitter-konto (samt IT-professor Dag Svanæs som av en eller annen merkelig grunn har sneket seg med alle disse medisinerne i sin kronikkskriving, og opphøyd seg selv til ekspert i et emne som har lite med hans yrke å gjøre).

Ja, de(Nyborg, Gilbert etc) er Norges svar på Eric Feigl-Ding og Christina Pagel, internasjonale corona-kjendiser som konsekvent og på permanent basis sitter på Twitter og melder elendighet og katastrofe. Det er flere av dem ute i verden men vi har våre egne her hjemme også. Men i Norge blir i det minste de mest ekstreme holdt utenfor de større beslutningene om smittevernstiltak, mens de i en del andre land har langt mer innflytelse. I Australia for eksempel.

Ser at hun linker til Feigl-Ding på Twitter-veggen sin. Kan ikke akkurat si jeg er overrasket.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (25 minutter siden):

Hvor er vi på andelen fullvaksinerte, sist jeg sjekket var vi på omtrent 35 %. Kanskje vi nærmer oss 40 % nå? Det er et stykke igjen. 

Hvis en stor prosentandel av barna blir smittet så vil også antallet med alvorlig utfall øke. Det sier seg selv. Så kan man godt si at det "bare" er så og så mange prosent som blir alvorlig syke, men hvis det blir tusen innleggelser som kunne vært unngått med litt mer smittevern i skolen så syns jeg det hvertfall er mange hundre for mye.

Slutten av september. Du skal ha rimelig høy spredningsrate om alle barn skal bli syke innen den tid.

:utakt skrev (25 minutter siden):

Om du hadde barn. Dette sier jeg ikke for å være kjip, men jeg tror ikke man kan sette seg inn i hvordan det er å ha barn, å ha det fulle ansvaret for et annet menneske, før man faktisk har det. No offence.

Nå kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg har en viss formening om hvordan jeg ville opptredt. Du må prioritere annerledes om du får barn, men det er lite sannsynlig at du forandrer deg totalt som menneske. Og søstera mi har barn i barneskolen. Og hun har ikke et spesielt annerledes standpunkt til dette vedrørende min nevø enn det jeg ville hatt. Hun jobber forøvrig med smittesporing i den kommunen hun bor i.

Man blir ikke nødvendigvis en bedre forelder kun fordi man er VELDIG bekymret på verne av eget barn enn om man kun er moderat bekymret. Muttern var f.eks. overbekymret på mine vegne. Jeg er ganske sikker på at det var kontraproduktivt i endel situasjoner.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (32 minutter siden):

Ang Nyborg så har hun vært konsekvent negativ så langt. Opptredenen på den nevnte Debatten var av en annen verden. Og Twitter-kontoen er jo et oppkomme av krisemaksimering og negative nyheter. Jeg har ikke sett en eneste nyanserende link eller ytring der inne. Og når noen prøver seg på å diskutere med henne, selv de som forsøkte seg med seriøse og nyanserte motargumenter, blir de klubbet ned med hersketeknikker. Så jeg gir ikke mye for henne, og om jeg bruker personkarakteristikker er det helt fortjent.

Ang barn og unge, har jeg null problemer med at de ned til 12 blir vaksinert siden vaksinen er testet ut på denne aldersgruppen. Men jeg tror det er minimal sjanse for at alle barna blir smittet om nesten alle voksne er fullvaksinert. Og det er lite som tyder på at mange av barn og unge vil bli alvorlig syke, og det er iallfall ikke grunn til å ha mange tiltak pga dette. Om jeg hadde barn ville jeg hatt null problemer med å sende de i barnehage og skole i høst. Og jeg ville iallfall ikke ønsket ustrakte tiltak bare fordi andre foreldre ville vært langt mer bekymrede.

Nyborg er også helt ekstremt opptatt av å spille offer hver gang noen sier henne i mot. Hevder at folk er ute etter henne osv. Hun er helt klart å regne på lik linje som plandemic folka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Nyborg er også helt ekstremt opptatt av å spille offer hver gang noen sier henne i mot. Hevder at folk er ute etter henne osv. Hun er helt klart å regne på lik linje som plandemic folka. 

Ja, når hun skriver noe sånt som at "fiendene er mange og sinnsykt mektige", så er jo dette en konspirasjonsteori. Det er vanskelig å ta slike folk seriøst. Om hun har noe fornuftig innimellom, så drukner det i all krisemaksimeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (31 minutter siden):
:utakt skrev (35 minutter siden):

Hvor er vi på andelen fullvaksinerte, sist jeg sjekket var vi på omtrent 35 %. Kanskje vi nærmer oss 40 % nå? Det er et stykke igjen.

36.69% av befolkningen er fullvaksinerte ifølge VG. Vi passerte 2 millioner fullvaksinerte i dag. Fortsatt et stykke igjen ja.

I tid snakker vi nok om en avslutning av 2. vaksinerunde i slutten av september. @OlavEH Vi kan nok fortsette å senke skuldrene fram mot da og videre fremover. Men 2019 kommer vi aldri tilbake til. Tida går ikke baklengs og det er ikke noe mål i seg selv å reversere de erfaringene vi har gjort oss gjennom pandemien, endringer i beredskapen eller holdningsendringer når det kommer til f.eks håndvask. Unnasluntring av håndvask etter dobesøk er uakseptabelt - pandemi eller ei.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

I tid snakker vi nok om en avslutning av 2. vaksinerunde i slutten av september. Vi kan nok fortsette å senke skuldrene fram mot da og videre fremover. Men 2019 kommer vi aldri tilbake til. Tida går ikke baklengs og det er ikke noe mål i seg selv å reversere de erfaringene vi har gjort oss gjennom pandemien, endringer i beredskapen eller holdningsendringer når det kommer til f.eks håndvask. Unnasluntring av håndvask etter dobesøk er uakseptabelt - pandemi eller ei.

 

Jeg kjenner meg nå ikke igjen i påstander om at folk ikke vasket hendene etter totalettbesøk før coronaen kom. Det gjelder ihvertfall ikke noen mennesker jeg kjenner. Jeg vet ikke hvike holdningsendringer du snakker om. Jeg lever nå med de lovpålagte restriksjoner som finnes å leve som pre-12.mars igjen. Bruker ikke munnbind, driver ikke overdreven vasking, bruker IKKE antibac, følger ikke en eneste "anbefaling" når det kun er anbefaling og er ikke redd for at fremmede skal gå en meter nær meg, hverken innendørs eller utendørs. Jeg har et immunforsvar tross alt og jeg akter å ikke ødelegge det. Men vasker hender når jeg kommer hjem og før jeg skal spise gjør jeg jo. Slik jeg alltid har gjort.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner meg nå ikke igjen i påstander om at folk ikke vasket hendene etter totalettbesøk før coronaen kom. Jeg vet ikke hvike holdningsendringer du snakker om. Jeg lever nå med de lovpålagte restriksjoner som finnes å leve som pre-12.mars igjen. Bruker ikke munnbind, driver ikke overdreven vasking, bruker IKKE antibac, følger ikke en eneste "anbefaling" når det kun er anbefaling og er ikke redd for at fremmede skal gå en meter nær meg, hverken innendørs eller utendørs. Jeg har et immunforsvar tross alt og jeg akter å ikke ødelegge det. Men vasker hender når jeg kommer hjem og før jeg skal spise gjør jeg jo. Slik jeg alltid har gjort.

Hehe du skal ikke være mange minuttene på et offentlig totalett på feks flyplass for å observere mye rart hva gjelder håndhygiene. Men det er på siden av diskusjonen. ;) 

Uansett selv om innenriksrestriksjonene fjernes så er det nok mye som tyder på at det vil være restriksjoner for å komme inn i landet fra utlandet i lang tid. Når kan man kjøre alle veier til Sverige igjen liksom? 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Hehe du skal ikke være mange minuttene på et offentlig totalett på feks flyplass for å observere mye rart hva gjelder håndhygiene. Men det er på siden av diskusjonen. ;) 

Som sagt, det er nå millarder av mennesker i verden og det finnes mye rart - ja. Men personlig kjenner jeg ingen slike uhygienske mennesker, hverken i familie, venner eller annen omgangskrets.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Som sagt, det er nå millarder av mennesker i verden og det finnes mye rart - ja. Men personlig kjenner jeg ingen slike uhygienske mennesker, hverken i familie, venner eller annen omgangskrets.

Vi er nå ikke et tiltaksfritt samfunn før absolutt alt av reiserestriksjoner er opphevet (Mæland skryter vel fortsatt av å ha Europas strengeste innreiseregime) og man kan fritt bruke alle grenseoverganger og slippe å få en vattpinne i nesa for å komme inn i landet. Akkurat dette tror jeg sitter ekstremt langt inne å fjerne. Nå tar det jo gjerne 5-6 timer å kjøre Gøteborg-Oslo pga dette. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

I tid snakker vi nok om en avslutning av 2. vaksinerunde i slutten av september. @OlavEH Vi kan nok fortsette å senke skuldrene fram mot da og videre fremover. Men 2019 kommer vi aldri tilbake til. Tida går ikke baklengs og det er ikke noe mål i seg selv å reversere de erfaringene vi har gjort oss gjennom pandemien, endringer i beredskapen eller holdningsendringer når det kommer til f.eks håndvask. Unnasluntring av håndvask etter dobesøk er uakseptabelt - pandemi eller ei.

Bedre krisebedreskap bør jo iallfall være et must, og det aller viktigste. I det bør det også inngå en soleklar plan for hvordan håndtere en pandemi uten den grad av nedstengning vi har opplevd det siste halvannet år (forutsatt noenlunde samme alvorsgrad på pandemien). 

Om folk blir flinkere med hygiene, og sykehusene har bedre rutiner på dette, vil det også være bra.

Men vi bør ikke komme til et punkt hvor det kommer tvangstiltak for hele befolkningen, f.eks påbudt bruk av munnbind, før man havner i en veldig alvorlig situasjon igjen. Det er en uting om man skal bli så risikoaverse at tilnærmet nullrisiko er det eneste akseptable. Denne pandemien har vist stygge tendenser til at vi beveger oss i den retningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Jepp, og deretter noen uker til full beskyttelse. Er vel ca. 3 uker fra dose to til man oppnår full effekt.

Coronapasset blir grønt etter en uke etter 2 dose. 3 uker relativt god beskyttelse etter dose 1. Noen EU land vil ha 2 uker etter dose 2, men EU passet utstedt her til lands blir grønt etter 1 uke. På jobb så flytter vi nærmest folk frem på dose 2 uten å spørre på forhånd nå (dvs de får selvsagt beskjed om ny time pr sms). Folk får heller ringe inn om det ikke passer. Det er ekstremt gode forsyninger om dagen kan man si. Kan med sikkerhet si at selv om noen etternølere får dose 1 nå så blir det ikke dose 2 om hele 12 uker selv om timen settes opp slik. 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (29 minutter siden):

Slutten av september. Du skal ha rimelig høy spredningsrate om alle barn skal bli syke innen den tid.

Vi har fortsatt ikke begynt massevaksineringen av barn, så det er kanskje ingen magisk grense i slutten av september på den fronten. Vet ikke hvordan evt. flokkimmunitet i øvrig befolkning vil påvirke. Det er i hvert fall en fare for at veldig mange barn blir smittet innenfor et relativt kort tidsrom på noen måneder det kommende halvåret.

På tide å komme i gang med dette nå, mener jeg. Forstår det slik at norske myndigheter ønsker å vente på mer data, men det er nå sånn at land rundt oss og andre land vi sammenligner oss med er i gang for lengst. Føler meg temmelig sikker på at vaksinering av barn er nødvendig for å få runda helt av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...