Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (5 timer siden):

Det vil være forskjell på biologisk krigføring og å oppføre seg som normalt. 

Det skal ha blitt gitt en gave til indianerne som de syntes var spennende, den var innpakket i mange lag og de pakket ut lag etter lag. Til slutt fant de innholdet, og de begynte å bli syke og dø. 

Lignende forsøk er å sende brev med miltbrannsporer, som har vært omtalt i nyhetene enkelte ganger. Derfor er det naturlig å ha det med i loven. 

Det at en tenåring ikke vil oppgi alle sine bevegelser og kontakter, er på et helt annet plan. Da er det tenåringen som kommer i kontakt med en totalitær tenkning. 

Det er forskjell på biologisk krigføring og det å være grovt uaktsom eller spre sykdom med overlegg. Jeg tar forøvrig ikke opp spørsmålet om hvorvidt tenåringen, eller andre for den saks skyld, bør straffes eller tvinges til å oppgi noe som helst. Jeg har konstatert at brudd på isolasjonsplikten i smittevernloven ikke utløser straff og at straffeloven kan komme til anvendelse hvis du grovt uaktsomt eller med overlegg sprer smittsom sykdom. 

Det ville likevel vært interessant å vite hva som er akseptabele smittevernstiltak iht. straffeloven, for å slippe straffeansvar. Jeg føler ikke at vrøvl om biologisk krigføring og totalitære regimer bidrar til noen oppklaring her.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (6 timer siden):

Straffelovens paragraf 237 gir lovhjemmel til å straffe den som smitter andre med vilje ser jeg. Smittevernloven gir dog myndighetene hjemmel til å isolere deg med tvang dersom det synes nødvendig. Men kun hvis du er syk. Begynner å tenke at ramaskriket rundt at karantenehotell er lovstridig kanskje har litt substans likevel.

Det ble lagt til et par setninger i paragraf 4-3 i smittevernloven tidligere i år, i et forsøk på å gjøre karantenehotell lovlig:

"Kongen kan for å forebygge eller motvirke overføring av SARS-CoV-2 gi forskrift om hvor og hvordan personer som reiser inn til Norge, skal gjennomføre karantene. Kongen kan også gi forskrift om egenandel for personer i karantene eller deres arbeids- eller oppdragsgiver til dekning av kostnader ved karanteneopphold."

IANAL, men dette må nok ses både opp mot grunnloven (frihetsberøvelse) og også opp mot resten av smittevernloven som, som du sier, egentlig fokuserer på at du må være syk før det kan gjøres inngrep. Med covid-19 har man jo gått vekk fra dette prinsippet, og du kan bli erklært syk om du har reist i feil land, eller tilfeldigvis testet positivt på en test som ikke er laget for å detektere om du er syk.

De som har nektet å dra på karantenhotell og deretter nektet å vedta boten på 20 000 kroner har vel alltid fått beskjed om at saken er henlagt. Mistenker at det er en grunn til at påtalemyndigheten ikke ønsker å prøve dette rettslig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Holder pressekonferanse fredag
Sitat

 

Fredag 13. august klokken 12.30 inviterer regjeringen til pressekonferanse om koronasituasjonen med helse- og omsorgsminister Bent Høie, helsedirektør Bjørn Guldvog og direktør i Folkehelseinstituttet Camilla Stoltenberg.

Torsdag sier statsminister Erna Solberg til NTB at gjenåpningen, og da trinn 4, ikke har blitt behandlet ferdig.

 

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Men ingenting om tredjedoser med vaksine? Isåfall blir jeg skuffet. Og ikke rent lite bekymret heller. Jeg har alvorlig syke familiemedlemmer som risikerer å miste immuniteten i neste måned dersom de siste studiene fra Israel stemmer.

https://www.nrk.no/urix/bent-hoie-avviser-who-sjef_-_-ingen-gode-grunner-til-a-svekke-norges-beskyttelse-1.15606635

Sitat

Høie sier at dersom det skulle være nødvendig med en tredje vaksinedose, vil Norge ta det i bruk.

Men vi skal jo ikke komme med slike dårlige nyheter nå. Det er jo snart valg! Her skal det åpnes! 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (16 minutter siden):

https://www.nrk.no/urix/bent-hoie-avviser-who-sjef_-_-ingen-gode-grunner-til-a-svekke-norges-beskyttelse-1.15606635

Men vi skal jo ikke komme med slike dårlige nyheter nå. Det er jo snart valg! Her skal det åpnes! 

Jeg vil jo selvfølgelig at det skal åpnes jeg også. Men ikke på bekostning av svekket immunitet hos de svakeste av oss. Jeg mener, og har ment lenge at det er greit å avslutte hele unntakstiltsanden når det bare er fullt ut friske 25-30-åringr igjen som ikke er fullvaksinerte; men om de svakeste mister immuniteten sin - vel, det er noe annet. Men vi behøver jo ikke å utsette gjenåpningen dersom vi umiddelbart setter i gang og gir boostere til de svakeste; det er jo ikke noe motsetningsforhold der. Det kan de gjøre og da kan de trygt gå i gang med å avslutte unntakstilstanden som planlagt. Det vil være en vinn-vinn-situasjon.

Jeg vet ikke hva du mener helt; det er ikke populistisk å avslutte en unntakstilstand som har vært et nøædvendig onde så fort som overhodet mulig når situasjonen tilsier det; det er noe de aller fleste i samfunnet ønsker,; lockdown er ekstremt skadelig for økonomien og for hjulene i samfunnet; men nye data om lengden på vaksinens virkning gjør at man kanskje må ta noe grep, men umiddelbar igangsettelse av boostere må være prioritet nummer 1 og ikke mer lockdowns; det må komme i andre rekke. Altså - at man setter i gang med å gi boostere i god tid før de gamle og svake mister immuniteten sin og samtidig også SLIPPER å måtte gå til flere samfunnsdestruktive nedstenginger.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Håper inderlig ikke Høie og Solbergs uttalelse for noen dager siden om full gjenåpning i slutten av september er et rent valgkamputspill. Regjeringen skal etter all sannsynlighet byttes ut like før den tid, og det ville vært et slag for en ny regjering å måtte gjøre om helt på retorikken. 

Jeg har en bekjent som er litt innpå bak de lukkede dørene som mener det kan være litt valgkamp bak Høies lovnad, fordi det ikke eksisterer planer for det enda. Full gjenåpning i september er heller ikke blant de tre hovedscenariene regjeringen opererer med som sannsynlig. Så vi får se.

Lenke til kommentar
6 hours ago, William_S said:

Rabies smitter heldigvis ikke fra menneske til menneske..men generelt om man blir bitt av en hund i et utviklingsland er det rett på legekontoret for å få satt rabiesvaksine. Da kan det forhindres.

Vet ikke sikkert hvor godt en sånn nødvaksine vil fungere. Rabies kan drepe på få timer også, ubehandlet. Tar liksom litt tid for immunforsvaret å bygge seg noe forsvar. Er vel en amerikansk jente som har overlevd rabies, som jeg har lest. Det beste er at du er forhåndsvaksinert for rabies og deretter får disse boosterdosene som også nyttes som nødvaksinering etter at du er blitt bitt. Litt interessant da at en forhåndsvaksinering (grunnvaksinering) på menneske krever 3 rabiesvaksinedoser. Og jeg tror det er snakk om 5 boosterdoser dersom du er uvaksinert etter å ha blitt bitt av et rabiesinfisert dyr eller menneske. Samt at den forhåndsvaksinerte nok også blir gitt boosterdoser dersom bitt av hund eller annet som krever slik oppfølging (uten at jeg vet hvor mange boosterdoser en vaksinert behøver). En veldig dødelig sykdom er det ihvertfall.

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Håper inderlig ikke Høie og Solbergs uttalelse for noen dager siden om full gjenåpning i slutten av september er et rent valgkamputspill. Regjeringen skal etter all sannsynlighet byttes ut like før den tid, og det ville vært et slag for en ny regjering å måtte gjøre om helt på retorikken. 

Jeg har en bekjent som er litt innpå bak de lukkede dørene som mener det kan være litt valgkamp bak Høies lovnad, fordi det ikke eksisterer planer for det enda. Full gjenåpning i september er heller ikke blant de tre hovedscenariene regjeringen opererer med som sannsynlig. Så vi får se.

Det er vel ikke noen bombe om dette er valgflesk? Regjeringens oppslutning er mildt sagt elendig nå så hva vil da ikke gi noe bedre løft en et løfte om å avslutte tiltakene. Selv om regjeringen skulle tape så er det ikke slik i Norge at det tapende laget går av på valgdagen. En ny regjering etter norsk tradisjon pleier etter et valg først å tiltre etter at den avtroppende regjeringen fremlegger statsbusjettet.', det vil si ut i oktober Så Erna vil uansett fortsatt være statsmninister i slutten av september selv om hun taper valget; men en avslutning av nedstenging blir da på en måte gitt som en "avskejdsgave" som da regjeringen Støre eventuelt må håndtere eller skrote; en "snubletråd" so to speak.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Helsedirektoratet og FHI vil mest sannsynlig bestå noe liknende hva det er nå i dag. Uansett regjeringsskifte. Det kan hende det er noe valgtaktisk, men samtidig så tror jeg litt på at de oppriktig håper og tror på at vaksinene skal beskytte mot det verste. Er bare noen uker igjen nå. Så får vi fasiten på hva covid-19 har vært i august, blir i september, oktober ..

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 timer siden):

Refser regjeringens koronastrategi: Tror 300.000 norske barn kan bli smittet
https://www.nrk.no/norge/immunolog-refser-regjeringens-gjenapningsstrategi-1.15606843

Vanskelig problemstilling dette. Regjeringen vil fortsatt vente lengre før de bestemmer seg helt. Danmark og Finland blant mange andre vestlige land er i gang for lengst. Følelsen er vel at vi egentlig vet ganske sikkert at barna vil tilbys vaksine i Norge, spørsmålet er bare når.

det ender vel med det ja. (selv om det finnes et helt sett argumenter imot, som regjeringen og FHI har benyttet tidligere)

takker man nei, er man "medskyldig i at barn dør" og ting i den stilen. Tror få foreldre vil greie stå imot presset hvis de får "et valg"

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

det ender vel med det ja. (selv om det finnes et helt sett argumenter imot, som regjeringen og FHI har benyttet tidligere)

takker man nei, er man "medskyldig i at barn dør" og ting i den stilen. Tror få foreldre vil greie stå imot presset hvis de får "et valg"

Det er ikke et eneste barn som har død av covid-19 i Norge og veldig få i verden. Dette er ikke en typisk sykdom som rammer barn hardt.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke noen bombe om dette er valgflesk?

Jeg mener det er en stor skandale dersom dette er valgflesk. Man kan ikke nærmest love full gjenåpning om halvannen måned uten belegg for det. Noen saker, som denne, kan man bare ikke gjøre til populisme. Tror ikke det er valgflesk, såpass tiltro har jeg til Høie - men det kan være en mulighet for det. Det kan bli en snubletråd for ny regjering som du sier ja, spesielt om Solberg i tradisjonell "forretningsministerium-skikk" utsetter avgjørelsen.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Laffe said:

Nei, jeg er lei av folk som aksepterer det ene, men ikke det andre når det i realiteten er det samme. Høres ganske selvmotsigende ut. 

 

Enten så er man for eller imot. 

Er man covid skeptiker, så bør man også være skeptisk mot tidligere vaksiner. Noe det TYDELIGVIS ikke er. 

Stemmer det,  det har jo blitt testet tidligere i mange år, så da er det jo helt ok? Tror ikke det nei. 

Det er greit nok at du er flokkbeskyttet av alle oss andre. Men, en dag på reise kanskje, eller i kontakt med immigranter eller hva det måtte være så får du kanskje en av sykdommene som vi andre er vaksinerte for, også får du muligens et hardere sykdomsforløp. Regner med at du kjenner risikoen og ikke er helt uinformert.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (30 minutter siden):

Men ingenting om tredjedoser med vaksine? Isåfall blir jeg skuffet. Og ikke rent lite bekymret heller. Jeg har alvorlig syke familiemedlemmer som risikerer å miste immuniteten i neste måned dersom de siste studiene fra Israel stemmer.

Studie? Var vel bare en slags tv-ekspert som sa det hvis det som stod i Dagbladet skulle stemme (nå kan man jo aldri stole på Dagbladet noen veier, men). Blir som om Hallvard Sandberg i NRK skulle konstant ha lett fram skrekknyheter under pandemien og videreformidl... vent litt, det har han jo gjort ja. Uansett.

Det er per nå ingenting som tyder på at en tredje dose trengs, kanskje med unntak av for de som har fått veldig liten virkning av de to første (immunsupprimerte). Antistoffer er ment å forsvinne / bli svakere over tid, men immunforsvaret vil fortsatt trå til og produsere mer enn nok av de når du trenger de (blir syk).

Lenke til kommentar
Dispatcher skrev (9 minutter siden):

Studie? Var vel bare en slags tv-ekspert som sa det hvis det som stod i Dagbladet skulle stemme (nå kan man jo aldri stole på Dagbladet noen veier, men). Blir som om Hallvard Sandberg i NRK skulle konstant ha lett fram skrekknyheter under pandemien og videreformidl... vent litt, det har han jo gjort ja. Uansett.

Det er per nå ingenting som tyder på at en tredje dose trengs, kanskje med unntak av for de som har fått veldig liten virkning av de to første (immunsupprimerte). Antistoffer er ment å forsvinne / bli svakere over tid, men immunforsvaret vil fortsatt trå til og produsere mer enn nok av de når du trenger de (blir syk).

Men i Israel går nå antall innlagte og døde raskt oppover og jeg ser ingen grunn til at statistikken på det skulle lyve. Og Israel var såpass tidlig ute at det er ganske mange som har passert 6-månedersgrensen. Dog ikke i Norge - ennå. Jeg vet ikke hva Halvard Sandberg har sagt, jeg ser ikke så mye på Dagsrevyen, men kurvene fra Israel alene tegner et dystert bilde. Og om det stemmer er det bra om man er føre var og igangsetter boostere så fort som mulig. Da unngår man både mer belastning på helsevesenet, unødige og tragiske dødsfall og flere nedstenginger og restriksjoner.

Jeg absolutt hater tanken på mer nedstenging (og selvfølgelig at mennesker jeg er glad i igjen blir utsatt) og derfor er det å sette i gang så fort som mulig med tredjedoser en måte å forhindre det på.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

I Israel så har de heldigvis eksperimentell lovende behandling for de alvorlig covid-syke. En får håpe de ruller ut den behandlingen raskere fra forskningen, enn hva de ellers ville ha gjort for å bidra til at andre land også kan få denne inn i sykehusene tidligere da.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Men i Israel går nå antall innlagte og døde raskt oppover og jeg ser ingen grunn til at statistikken på det skulle lyve. Og Israel var såpass tidlig ute at det er ganske mange som har passert 6-månedersgrensen. Dog ikke i Norge - ennå. Jeg vet ikke hva Halvard Sandberg har sagt, jeg ser ikke så mye på Dagsrevyen, men kurvene fra Israel alene tegner et dystert bilde. Og om det stemmer er det bra om man er føre var og igangsetter boostere så fort som mulig. Da unngår man både mer belastning på helsevesenet, unødige og tragiske dødsfall og flere nedstenginger og restriksjoner.

Har vel nevnt det før, men det er kanskje snakk om at i Israel har det kanskje hatt for for kort tid mellom dosene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...