Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Laffe skrev (8 timer siden):

Og det er helt greit sier du? Hadde det ikke vært bedre med noen få eller 0? Du mener kanskje at det burde ha vært over 1000. Jaja. Noen ønsker folk døde, andre ønsker ingen døde

Kynisk tankegang, men man må jo bestemme seg for hva som er "akseptabelt" etterhvert. 

Hvis vi skal kun akseptere 0 døde av covid før vi åpner samfunnet igjen vil eg personlig påstå at det blir for dyrt, og at tap av liv grunnet viruset vs tap av samfunn, sosialt liv og død pga indirekte årsaker forårsaket av shutdown ikke står helt i stil....

Vi kan godt ha et indre ønske om 0. Det har vi i bransjen min, at 0 skal bli skadet. Alle vet at det utopi å klare det, men vi jobber stadig mot det. Der er det opplest og vedtatt at tiltakene for å jobbe mot 0 skadde er verdt det. Men personlig mener eg at hvis vi skal jobbe mot 0 covid døde så blir det for dyrt både økonomisk og helsemessig for befolkningen. Vi kan ikke ofre mange liv på andre måter, for å redde 1 covid pasient. Så kynisk er det jo bare....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (47 minutter siden):

Nyborg vil jo tydeligvis ha tiltak og restriksjoner som ikke er forholdsmessige. 

Det er ingen som snakker om rødt nivå og full kriseberedskap i skolen. Ikke hun heller. Men det er forskjell på å barbere seg og på å skjære av seg hodet. Det er forskjell på å ha strengest mulig smittevern og på å knapt gjøre noe som helst. Fra utlandet ser vi sprikende data om at barn og unge kan være mer utsatt av virusvarianten som sprer seg nå. Utenlandske sykehus melder at barn legges inn i større antall enn tidligere. Det meldes om følgesykdommer som MIS-C.

Det ble relativt nylig publisert en forskningsrapport som hevdet at barn kommer greit fra infeksjon uten senvirkninger. Ikke lenge etterpå ble den samme rapporten kraftig kritisert av andre.

Vi vet rett og slett ikke sikkert. Forskere lærer hver dag.

Er det da en god ide å la viruset smitte alle ungene våre?

Jeg syns ikke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Kynisk tankegang, men man må jo bestemme seg for hva som er "akseptabelt" etterhvert. 

Hvis vi skal kun akseptere 0 døde av covid før vi åpner samfunnet igjen vil eg personlig påstå at det blir for dyrt, og at tap av liv grunnet viruset vs tap av samfunn, sosialt liv og død pga indirekte årsaker forårsaket av shutdown ikke står helt i stil....

Vi kan godt ha et indre ønske om 0. Det har vi i bransjen min, at 0 skal bli skadet. Alle vet at det utopi å klare det, men vi jobber stadig mot det. Der er det opplest og vedtatt at tiltakene for å jobbe mot 0 skadde er verdt det. Men personlig mener eg at hvis vi skal jobbe mot 0 covid døde så blir det for dyrt både økonomisk og helsemessig for befolkningen. Vi kan ikke ofre mange liv på andre måter, for å redde 1 covid pasient. Så kynisk er det jo bare....

Altså, hvorfor skal kong Corona trumfe og oveskygge absolutt alt i samfunnet på absolutt alle nivå slik enkelte tar til orde for? Det dør ganske mange mennesker i en vanlig influensa-sesong så ut i fra argumentasjonen må vi føre drakoniske og ekstreme nedstengingstiltak mot alle virus, ikke bare covid-19 og skape det virusfrie samfunn, noe som er en fullstendig illusjon. Og - for å gjenta det som jeg tror det er en ganske stor misforståelse rundt - Erna og Bent Høie stengte ikke ned  Samfunnet for at 0 mennesker skulle dø av corona, det var ikke og er ikke intensjonen, hensikten var at helsevesenet ikke skulle kollpase og fordi man fryktet et femsifret eller kanslkje til og med seksifret antall døde. Nullvisjon var aldri hverken mål eller strategi.

Så ut i fra den logikken om at ingen skal dø må vi forby all biltrafikk og også påtvinge alle mennesker å ha på seg hjelm overalt hvor man ferdes, påby alle å ha redningsvester på seg når de er på badestranden eller vandre langs en bryggekant samt masse annet. Og vi må forby sukkertøy og usunn og fet mat. Og selvfølgelig alkohol. Kort sagt, forby alt folk kan dø av.

Slikt er det en selvfølge at man ikke gjør. Men med covid er det at om et menneske dør er det så uakseptabelt at hele samfunnet må settes i en permanent og evig unntakstilstand. Her snakker jeg ikke om regjeringen, for det er ikke og har aldri vært målet deres, men ut i fra hva jeg leser andre steder. De som ønsker seg en strategi med null døde av corona bør egentlig bare erkjenne og akseptere at det er ikke vår regjerings strategi.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (38 minutter siden):

Det er ingen som snakker om rødt nivå og full kriseberedskap i skolen. Ikke hun heller. Men det er forskjell på å barbere seg og på å skjære av seg hodet. Det er forskjell på å ha strengest mulig smittevern og på å knapt gjøre noe som helst. Fra utlandet ser vi sprikende data om at barn og unge kan være mer utsatt av virusvarianten som sprer seg nå. Utenlandske sykehus melder at barn legges inn i større antall enn tidligere. Det meldes om følgesykdommer som MIS-C.

Det ble relativt nylig publisert en forskningsrapport som hevdet at barn kommer greit fra infeksjon uten senvirkninger. Ikke lenge etterpå ble den samme rapporten kraftig kritisert av andre.

Vi vet rett og slett ikke sikkert. Forskere lærer hver dag.

Er det da en god ide å la viruset smitte alle ungene våre?

Jeg syns ikke det.

Ang Nyborg så har hun vært konsekvent negativ så langt. Opptredenen på den nevnte Debatten var av en annen verden. Og Twitter-kontoen er jo et oppkomme av krisemaksimering og negative nyheter. Jeg har ikke sett en eneste nyanserende link eller ytring der inne. Og når noen prøver seg på å diskutere med henne, selv de som forsøkte seg med seriøse og nyanserte motargumenter, blir de klubbet ned med hersketeknikker. Så jeg gir ikke mye for henne, og om jeg bruker personkarakteristikker er det helt fortjent.

Ang barn og unge, har jeg null problemer med at de ned til 12 blir vaksinert siden vaksinen er testet ut på denne aldersgruppen. Men jeg tror det er minimal sjanse for at alle barna blir smittet om nesten alle voksne er fullvaksinert. Og det er lite som tyder på at mange av barn og unge vil bli alvorlig syke, og det er iallfall ikke grunn til å ha mange tiltak pga dette. Om jeg hadde barn ville jeg hatt null problemer med å sende de i barnehage og skole i høst. Og jeg ville iallfall ikke ønsket ustrakte tiltak bare fordi andre foreldre ville vært langt mer bekymrede.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, :utakt said:

Det er ingen som snakker om rødt nivå og full kriseberedskap i skolen. Ikke hun heller. Men det er forskjell på å barbere seg og på å skjære av seg hodet. Det er forskjell på å ha strengest mulig smittevern og på å knapt gjøre noe som helst. Fra utlandet ser vi sprikende data om at barn og unge kan være mer utsatt av virusvarianten som sprer seg nå. Utenlandske sykehus melder at barn legges inn i større antall enn tidligere. Det meldes om følgesykdommer som MIS-C.

Det ble relativt nylig publisert en forskningsrapport som hevdet at barn kommer greit fra infeksjon uten senvirkninger. Ikke lenge etterpå ble den samme rapporten kraftig kritisert av andre.

Vi vet rett og slett ikke sikkert. Forskere lærer hver dag.

Er det da en god ide å la viruset smitte alle ungene våre?

Jeg syns ikke det.

Enig. 

Som förälder liker jag ikke att det är möjligt att alla barn kommer bli smittede på kort tid vilket mycket möjligt kommer bli utfallet. De har ju inte ens möjlighet att få vaksinen. Tycker hon hade en del bra poäng i tweeten men tvivlar på att de som är mest kritiska till henne har läst vad hon skrivit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (4 minutter siden):

Ang Nyborg så har hun vært konsekvent negativ så langt. Opptredenen på den nevnte Debatten var av en annen verden. Og Twitter-kontoen er jo et oppkomme av krisemaksimering og negative nyheter. Jeg har ikke sett en eneste nyanserende link eller ytring der inne. Og når noen prøver seg på å diskutere med henne, selv de som forsøkte seg med seriøse og nyanserte motargumenter, blir de klubbet ned med hersketeknikker. Så jeg gir ikke mye for henne, og om jeg bruker personkarakteristikker er det helt fortjent.

 

Jeg sier bare at vi skal være veldig glade for at det ikke er hun som bestemmer smittevernet her i landet. Det at hun fikk så overdrevent mye taletid på Debatten i fjor var et eksempel på hvor populistiske NRK har blitt, selv i en krisesituasjon. Det var som seansen med Charter-Svein, bare med motstatt fortegn og bare enda mer ekstremt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Altså, hvorfor skal kong Corona trumfe og oveskygge absolutt alt i samfunnet på absolutt alle nivå slik enkelte tar til orde for? Det dør ganske mange mennesker i en vanlig influensa-sesong så ut i fra argumentasjonen må vi føre drakoniske og ekstreme nedstengingstiltak mot alle virus, ikke bare covid-19 og skape det virusfrie samfunn, noe som er en fullstendig illusjon. Og - for å gjenta det som jeg tror det er en ganske stor misforståelse rundt - Erna og Bent Høie stengte ikke ned  Samfunnet for at 0 mennesker skulle dø av corona, det var ikke og er ikke intensjonen, hensikten var at helsevesenet ikke skulle kollpase og fordi man fryktet et femsifret eller kanslkje til og med seksifret antall døde. Nullvisjon var aldri hverken mål eller strategi.

Så ut i fra den logikken om at ingen skal dø må vi forby all biltrafikk og også påtvinge alle mennesker å ha på seg hjelm, påby alle å ha redningsvester på seg når de er på badestranden eller vandre langs en bryggekant samt masse annet. Og vi må forby sukkertøy og usunn og fet mat. Og selvfølgelig alkohol. Kort sagt, forby alt folk kan dø av.

Slikt er det en selvfølge at man ikke gjør. Men med covid er det at om et menneske dør er det så uakseptabelt at hele samfunnet må settes i en permanent og evig unntakstilstand. Her snakker jeg ikke om regjeringen, for det er ikke og har aldri vært målet deres, men ut i fra hva jeg leser andre steder. De som ønsker seg en strategi med null døde av corona bør egentlig bare erkjenne og akseptere at det er ikke vår regjerings strategi.

Helt enig. Tror de fleste egentlig er enige her. 
Det man diskuterer blir jo når en full frislipp er greit. Dette må tallfestes og det blir knallharde tall for de som tar avgjørelsen. For de sier i praksis at så og så mange døde må være allright.

Vi er tilsynelatende forbi denne faren for kollaps i helsevesenet. Det var de i israel også.... Så blir jo spennende hvordan det utvikler seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (33 minutter siden):

Helt enig. Tror de fleste egentlig er enige her. 
Det man diskuterer blir jo når en full frislipp er greit. Dette må tallfestes og det blir knallharde tall for de som tar avgjørelsen. For de sier i praksis at så og så mange døde må være allright.

Vi er tilsynelatende forbi denne faren for kollaps i helsevesenet. Det var de i israel også.... Så blir jo spennende hvordan det utvikler seg.

Frislipp og frislipp, hva man nå legger i betydningen av ordet. Vi snakker om å gå tilbake til en normaltistand alle mennesker i vårt land tok for gitt den 11.mars 2020. Det er ikke det samme som et anarki og et helsevesen uten rutiner og regler for hpndtering av syke. Men samfunnet er ikke et sykehus eller et laboratorium. Det er ikke naturlig at et helt samfunn har regler som om vi var et sykehus eller intensivavdeling for et virus som ytterst få dør av i Norge.

Men ting blir ikke 100% pre-mars 2020. Sykehusene vil og bør fortsatt være i beredskap - en stund til. Men da mener jeg  - sykehus. Ikke butikker, busser, skoler, private hjem etc. Samt grenseoverganger ved ankomst fra enkelte land med fare for eventuelle vaksineresistante mutasjoner  - dersom det er sannsynlig.

Endret av Morromann
retter opp mulige misforståelser
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Jeg innrømmer at misliker sterkt at noe kaller det å oppheve en unntakstilstand for fullt frislipp. Vi snakker om å gå tilbake til en normaltistand alle mennesker i vårt land tok for gitt den 11.mars 2020. Det er ikke det samme som et anarki og et helsevesen uten rutiner og regler for hpndtering av syke. Men samfunnet er ikke et sykehus eller et laboratorium. Det er ikke naturlig at et helt samfunn har regler som om vi var et sykehus eller intensivavdeling for et virus som ytterst få dør av i Norge.

Du legger mening bak mine ord nå hvertfall.....

Du skjønte godt hva eg mente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (Akkurat nå):

Du legger mening bak mine ord nå hvertfall.....

Du skjønte godt hva eg mente.

Ja da:). Men det er nå slik at det å ikke ha unntakstilstand som griper inn i sosial menneskelig kontakt eller bevelse er det naturlige og at terskelen for å innføre slike tiltak bør være ganske stor og jeg er enig i at et hirtigspredende virus som kan drepe 10% av de smittede kan legitimere en unntakstilstand og det var nettopp det vi fryktet i mars 2020. Men det er ikke lenger noe sannsynlig scenarie lenger og legitimiteten til unntakstilstand er nå for lengst borte og jeg tror som stadig flere jurister nå gjør at å holde på slik sannsynligvis er et menneskeretighetsbrudd. Vel, det som nå skjer i Australia er i aller høyeste grad et brudd på menneskerettighetene og ansvarlige politikere der nede bør settes under tiltale for forbrytelser mot egen befolkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

36.69% av befolkningen er fullvaksinerte ifølge VG. Vi passerte 2 millioner fullvaksinerte i dag. Fortsatt et stykke igjen ja.

Jeg lurer på om vi kanskje snakker litt forbi hverandre i tråden. Regjeringen sa "leve som normalt" i slutten av september. Da er nok vaksineringen kommet en god del lenger. Problemet slik jeg ser det er at skolestart er neste uke. Og det skal åpnes med tilnærmet ingen smitteverntiltak. På stigende kurver. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (11 minutter siden):

Helt enig. Tror de fleste egentlig er enige her. 
Det man diskuterer blir jo når en full frislipp er greit. Dette må tallfestes og det blir knallharde tall for de som tar avgjørelsen. For de sier i praksis at så og så mange døde må være allright.

Her har myndigheter skap seg selv ett problem, i store deler av befolkningen er det nå blitt en konsensus om at ingen skal dø av COVID-19. Selv om det nå er snakk om slutten av September for å fjerne tiltak, når alle over 18 år er fullvaksinert er det jo hylekor  i diverse sosiale medier.

Uttalelser som "Vi har ingen og miste", kommuner som kommer med pressemelding og kondolanser når de har ett(1) dødsfall,  advarsel om at vi kan bli neste India eller "sett inn land som har høy smitte på gitt tidspunkt". Senest i går var kommuneoverlegen i Bergen ute og sa at om man ble smittet risikerte man havne utenforarbeidslivet.
Dette har skapt en frykt i deler av befolkningen som blir vanskelig og bli kvitt.

Å bli smittet av COVID-19 fremstår for mange som rene dødsdommen, i beste fall ett liv i invaliditet.

 

 

Endret av Covidiot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...