Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

xRun skrev (35 minutter siden):

Jeg ser at dette dukker opp fra enkelte igjen og igjen, som gjør at det virker som noe kanskje har gått i glemmeboken siden i fjor, eller i går da det også var nevnt av noen her i tråden.

Før Sars-CoV-2: Asymptomatisk smitte var ikke en driver i spredning mellom mennesker. Man trengte bare å teste symptomatiske, og telle innleggelser etc.
Med Sars-Cov-2: Asymptomatisk smitte er en vesentlig driver i spredning, så testing av disse ble nødvendig for å få oversikt over hva som foregikk. Dette var nytt i fjor, tommelreglen man kunne stole på før er ikke lenger gyldig.

At man ikke testet asymptomatiske når asymptomatisk smitte ikke var en driver under tidligere epidemier/pandemier er ikke et argument for å ikke gjøre det når asymptomatiske nå er en driver.

 

Jeg er enig at det var nødvendig å gjøre det før vaksineringen. Men nå som vi har kommet så langt med det bør testsystemet avvikles og ressursene brukes på andre og viktigere deler av helsevesenet, som kreftbehandling for eksempel. De som vil teste seg kan gjøre det frivillig uten at man tvinges til å oppgi nærkontakter og slikt. Sykdommer er såpass mye mindre farlig i post-vaksineringssamfunnet til at man skal opprettholde dette systemet nå.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (3 minutter siden):

De som vil teste seg kan gjøre det frivillig uten at man tvinges til å oppgi nærkontakter og slikt.

Er det vanlig at folk blir tvunget til å oppgi nærkontaktene? Eller blir de forsøkt kontaktet og spurt?
Det hagler med overdrivelser fra endel av de mest ivrige på begge sider av dette temaet, uten at jeg sier noe om deg spesifikt. Det kan fort ha en polariserende effekt mellom personer som egentlig ikke er veldig uenige.
Jeg tenker det kan være greit å la overdrivelsene ligge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (14 minutter siden):

Er det vanlig at folk blir tvunget til å oppgi nærkontaktene? Eller blir de forsøkt kontaktet og spurt?
Det hagler med overdrivelser fra endel av de mest ivrige på begge sider av dette temaet, uten at jeg sier noe om deg spesifikt. Det kan fort ha en polariserende effekt mellom personer som egentlig ikke er veldig uenige.
Jeg tenker det kan være greit å la overdrivelsene ligge.

OK, jeg tar forbehold om at jeg har tatt feil men jeg har forstått det slik at det er noe man er forpliktet til å gjøre når man snakker med smittesporing. Og smittesporing har fungert bra i Norge og har vært et positivt tiltak for å holde smitte og dødsfall nede i Norge og vi har gjort en god jobb der.

Men - nå er det på tide å gå videre. Vi har massevaksinering og har brutt lenken mellom smitte og død så da er det å avvikle systemet og se fremover. Men jeg leser jo nytt fra Bergen nå -smittevernsteamet der høres jo ut som om det fortsatt er 2020 og ingen vaksinering har funnet sted. Om man skal fortsette slik blir aldri samfunnet vårt normalt igjen. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor så mange ikke ser det og innser hvor vi er på vei om vi skal holde på slikt i det uendelige. Det skremmer meg atskillig mye mer enn noe coronavirus nå. Akkurat nå vil jeg mye heller få corona enn at vi skal leve med nedsteningstiltak for alltid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet er det registrert 666 koronasmittede i Norge. Det er 191 flere enn samme dag i forrige uke.

Det er det høyeste antallet nye smittede som er registrert på ett enkelt døgn siden 22. mai. Da ble det meldt om 714 nye tilfeller, noe som igjen var det høyeste tallet siden 12. april.

Tirsdag var 33 koronapasienter innlagt på norske sykehus.

Sitat

«Dyrets tall», også omtalt som «Dyrets navns tall», og «Dyrets merke», er et mytologisk-religiøst symbol i kristendommen. Det blir nevnt i Johannes' åpenbarings kapittel 13 i Det nye testamentet i Bibelen. Ifølge de fleste håndskrifter er dette tallet 666. Wikipedia

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

OK, jeg tar forbehold om at jeg har tatt feil men jeg har forstått det slik at det er noe man er forpliktet til å gjøre når man snakker med smittesporing. Og smittesporing har fungert bra i Norge og har vært et positivt tiltak for å holde smitte og dødsfall nede i Norge og vi har gjort en god jobb der.

Men - nå er det på tide å gå videre. Vi har massevaksinering og har brutt lenken mellom smitte og død så da er det å avvikle systemet og se fremover. Men jeg leser jo nytt fra Bergen nå -smittevernsteamet der høres jo ut som om det fortsatt er 2020 og ingen vaksinering har funnet sted. Om man skal fortsette slik blir aldri samfunnet vårt normalt igjen. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor så mange ikke ser det og innser hvor vi er på vei om vi skal holde på slikt i det uendelige. Det skremmer meg atskillig mye mer enn noe coronavirus nå. Akkurat nå vil jeg mye heller få corona enn at vi skal leve med nedsteningstiltak for alltid.

En enkelt mutasjon i utlandet er nok til å utløse funksjonen "rykk tilbake til start".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Laffe skrev (5 timer siden):

Og det er helt greit sier du? Hadde det ikke vært bedre med noen få eller 0? Du mener kanskje at det burde ha vært over 1000. Jaja. Noen ønsker folk døde, andre ønsker ingen døde

Er du like hysterisk hver vinter, eller er det bare etter at covid dukket opp du krever nulltoleranse for død?

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 timer siden):

Hun har jo helt rett 

Overhodet ikke. Kvinnfolket er tilnærmet sosiopat. Jeg har forøvrig sett hvordan hun argumenterer på den Twitter-kontoen sin. I en tråd skrev hun noe sånt som at "fiendene er mange og sinnsykt mektige", samt at hun mente at hun ikke har reell ytringsfrihet. Hun lider altså av forfølgelsesvanvidd og konspirasjonsteorier. I en annen debatt med en fyr som sa imot henne på en helt fair måte, avsluttet hun debatten med en argumentasjon noe i den retning av at han var mann og hun var kvinne, og det var derfor han oppførte seg på den måten. Altså bruker hun offermentalitet og hersketeknikker til å klubbe ned meningsmotstanderen.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Kan vi kanske si samma sak om de som maser om att vi ikke har en demokrati och att folket ikke ens förstår det?

Du forstår fortsatt ikke hva et flertallsdiktatur er. 

En av Norges fremste jurister er forøvrig enig med meg:

https://www.ba.no/haukeland-er-ikke-bekymret-for-kapasiteten-jussprofessor-mener-det-gjor-tiltak-ulovlig/s/5-8-1675404

Du tror vel kanskje du vet bedre enn ham også?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Imponerende innsats for å ta mannen (kvinnen) og ikke ballen der. 

Nyborg har satt seg bedre inn i dette enn veldig mange andre. Er du på Twitter kan du jo prøve å gå i faglig debatt med henne. 

Dama som menter at Blucher var på vei inn fjorden i fjor vår og at 20000 døde hørtes lite ut. Og sauset samme IFR og CFR når hun skulle beregne antall døde, og dermed kom opp med noen helt hinsides tall som overhodet ikke var riktige.

Det er ikke vits å gå i debatt med henne. Hun kommer sikkert til å blokkere meg fordi jeg er mann og dermed vil klubbe ned alle kvinner som mener noe annet enn meg.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Det er ikke vits å gå i debatt med henne. Hun kommer sikkert til å blokkere meg fordi jeg er mann og dermed vil klubbe ned alle kvinner som mener noe annet enn meg.

Det er ikke vits i at du går i debatt med henne fordi du har ingenting annet å komme med enn personangrep, og det vet vi begge to. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, OlavEH said:

Du forstår fortsatt ikke hva et flertallsdiktatur er. 

En av Norges fremste jurister er forøvrig enig med meg:

https://www.ba.no/haukeland-er-ikke-bekymret-for-kapasiteten-jussprofessor-mener-det-gjor-tiltak-ulovlig/s/5-8-1675404

Du tror vel kanskje du vet bedre enn ham også?

Du kommer vi med standard svaret fra såna som dig. Efrersom du har en person som håller med dig med en tittel så har du ju självklart rätt och kan ignorera vad alla andra med och utan titlar sier. För att göra det ännu bättre så backar ju inte ens din länk opp det du menar, står ju inget om flertallsdiktatur eller demokrati i den länken. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vits i at du går i debatt med henne fordi du har ingenting annet å komme med enn personangrep, og det vet vi begge to. 

Ja, la oss for all del høre på de pessimistiske og bekymrede som vil ha tiltak og restriksjoner i uoverskuelig fremtid, selv om tiltakene ikke er forholdsmessige i det hele tatt. Jeg har sett dine bidrag her inne. Jeg er lite imponert.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 minutter siden):

Ja, la oss for all del høre på de pessimistiske og bekymrede som vil ha tiltak og restriksjoner i uoverskuelig fremtid, selv om tiltakene ikke er forholdsmessige i det hele tatt. 

Det er det ingen som har tatt til orde for. 

OlavEH skrev (4 minutter siden):

 Jeg har sett dine bidrag her inne. Jeg er lite imponert.

Personangrep igjen der, ja. Du er i farta i dag!  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Du kommer vi med standard svaret fra såna som dig. Efrersom du har en person som håller med dig med en tittel så har du ju självklart rätt och kan ignorera vad alla andra med och utan titlar sier. För att göra det ännu bättre så backar ju inte ens din länk opp det du menar, står ju inget om flertallsdiktatur eller demokrati i den länken. 

Kanskje fordi Marthinussen vurderer de juridiske implikasjonene av dette og ikke utelukkende ser på smittetall slik som mange andre gjør. Det er flere aspekter ved dette enn primært antall smittede og sekundært antall alvorlig syke.

Og du begynner å bli lettere parodisk i denne debatten om demokrati. Skal du dra opp denne hver jævla gang jeg skriver noe her inne. Poenget var at dersom man innfører tiltak som er ekstremt inngripende så blir ikke nødvendigvis demokratisk kun fordi et flertall av befolkningen vil ham. Det er en logisk feilslutning. Og hovedpoenget mitt hele veien har forøvrig ikke vært akkurat det, men forholdsmessighet i tiltakene. Her er Nyborg totalt på villspor, og vil ha tiltak langt utover det som er forholdsmessig. Og hun er jo uenig med både regjering og sikkert også FHI og HDir på dette punktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...