Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

"markedspris" er ikke fantasipriser på finn, der de fleste biler er overpriset med 50 tusen. Markedspris er simpelthen en pris biler blir omsatt for. Mye idiotpriser på finn for tiden. Prisingen ser ut til å foregå slik: Finn lik bil som din egen, den høyest prisede og legg til 20 tusen kun for at det er din bil, voila. Jeg pleier å si det sånn, en bil som ligger på finn er en bil som ikke er solgt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (9 timer siden):

"markedspris" er ikke fantasipriser på finn, der de fleste biler er overpriset med 50 tusen. Markedspris er simpelthen en pris biler blir omsatt for. Mye idiotpriser på finn for tiden. Prisingen ser ut til å foregå slik: Finn lik bil som din egen, den høyest prisede og legg til 20 tusen kun for at det er din bil, voila. Jeg pleier å si det sånn, en bil som ligger på finn er en bil som ikke er solgt.

Visse bilmodeller kan du ganske enkelt selge for det du kjøpte den for om den ikke er blitt over året. Baviaria solgte en i4 M50 for langt over hva den var kjøpt for, til tross for en kjørelengde (husker ikke, men det var en bil som var eid og brukt i noen mnd) Har du akkurat det utstyret kunden har i bestilling kan han kjøpe seg vekk 7mnd bestilling med 50 000.

Jeg tror det har skapt troen om at absolutt alle elbiler er gull verdt, men jeg tror akkurat som deg at det ikke stemmer. Har du ikke noe som er hot i markedet kan du heller ikke friste mange nok - da må du friste med pris, og da har du tapt. Har du en 3mnd gammel Enyaq med en utstyrspakke som er attraktiv vil jeg tro du kan tjene penger på det. Jeg solgte selv en iX3 for det jeg kjøpte den for til tross for 1 års kjørelengde (mener det var 22k eller noe). Forhandler solgte den bilen dagen etter for 45 000 mer enn det igjen. Model Y som nevnes var vel helt vannvittig for noen mnd siden, og det er den hotteste elbilen idag? Mener man kunne cashe inn tilsvarende summer der før leveringene kom igang igjen, eller er jeg på bærtur nå.

 

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 timer siden):

"markedspris" er ikke fantasipriser på finn, der de fleste biler er overpriset med 50 tusen. Markedspris er simpelthen en pris biler blir omsatt for. Mye idiotpriser på finn for tiden. Prisingen ser ut til å foregå slik: Finn lik bil som din egen, den høyest prisede og legg til 20 tusen kun for at det er din bil, voila. Jeg pleier å si det sånn, en bil som ligger på finn er en bil som ikke er solgt.

Eg har sett Enyaq ute på Finn til 715k og solgt på kort tid. Det var ein av dei betre utstyrte, men den vart neppe solgt for 600k. Kva alle som blir lagt ut ender opp med å gå for veit me ikkje, men dei har i alle fall vore dyre.

Som mange andre elbilar har Enyaq vore over nybilpris på Finn lenge, men den økonomiske utviklinga har kanskje bremsa det litt. Så spørs det kva som skjer over nyttår. Om nye bilar får lagt på 25% av prisen over 500k så kan dei dyrare modellane framleis ligge høgt.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger og tanker rundt Enyaq og Tesla Y. Vi har i dag prøvekjørt Tesla Y nok en gang. Denne gangen tok vi oss god tid til å stille inn seter og speil ordentlig, helt til vi var 100% fornøyde. Da forsvant plutselig mye av de negative inntrykkene rundt sete- og speilergonomi som vi hadde fått av bilen, og kjørekomforten ble straks mye bedre. Tesla virker altså å være mer følsom for slike innstillinger enn Enyaq. En annen ting skjedde også: jeg begynte å forstå konseptet litt bedre, slik at jeg nå faktisk tror jeg helt fint kan leve med en Tesla.

Vi prøvde også med en praktisk test av lastekapasiteten, som vi også har gjort for Enyaq: Vi kjørte bilen hjem og lastet inn diverse plasskrevende ting som vi har hatt med oss på tur tidligere i vår nåværende bil. Inntrykket var at der Enyaq ville slite med å få plass til all bagasjen (og hvor vi har vært nødt til å ta i bruk takboks eller lignende) ville Tesla Y fint få plass til bagasjen, spesielt på grunn av brønnen under gulvet i bagasjerommet og frunken. Her har altså de som snekrer sammen ekstrautstyrspakkene hos Skoda gjort det som jeg mener er en stor tabbe, og som kan skremme vekk kunder som vil ha mye bagasjeromsplass. Ved å gjøre subwooferen obligatorisk for alle som vi ha ekstrautstyrspakker ut over grunnpakken tar de nemlig fra dem en del liter med bagasjeplass(*). Og siden det med god bagasjeromsplass er viktig for oss, så begynner jeg å tenke at Tesla Y kanskje er det greieste alternativet. Og det hjelper heller ikke Skoda at de estimerer levering i november eller desember 2023, mens levering for Tesla er estimert til første kvartal 2023.

Nå må vi sette oss ned og tenke grundig gjennom det vi nå vet om de to bilene, og prøve å finne ut av hvilken vi vil bestille.

(*) På Hyundai Ioniq 5 har de gjort noe lignende med en svær subwoofer som ligger under gulvet i bagasjerommet og stjeler opp mye potensiell bagasjeromsplass. Denne subwooferen kan heller ikke velges vekk. Akkurat dette gjorde at Ioniq 5 ramlet til sisteplass på rangeringslista vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Fikk gleden av å se en Mustang Mach-E i fargen "Grabber Blue" i dag, og fy søren for en utrolig fet farge, forstår nesten ikke hvorfor det ikke er flere Mustanger i denne fargen, florerer av de i burgunderrødt og grått, men er første gang jeg har sett den i blå, trolig feteste fargen jeg har sett på noen bil.

Ser ut som babyblå på nettsiden, litt mørkere enn babyblå Leaf.

Lenke til kommentar

Model Y hadde nok slått Enyaq på bagasje sjølv utan subwoofer. Einig i at dei nye pakkane er uheldige, men samanlikna med Tesla har du i alle fall nokre val, om det er eit poeng. 😛

Du blir nok nøgd uansett kva bil du ender opp med av dei to. Eg var òg inne på Ioniq 5, men det var ingenting som trakk opp, så den vart fort uaktuell samanlikna med alternativa.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Complexity said:

Er litt merkelig at de må bruke så mye plass til subwoofere i bilene. Model Y har en ganske punchy 8" subwoofer i bagasjerommet den og men stjeler nesten ingen bagasjeplass.

Ja, jeg har også lurt på dette. Særlig for Skoda, som har likt å markedsføre seg med smarte og praktiske løsninger og god bagasjeromsplass. Hva er smart og praktisk med å redusere bagasjevolumet for en dunka-dunka-høyttaler? Prøver de å henvende seg til folk som prioriterer dunka-dunka-musikk foran stort bagasjerom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting jeg har lurt på er hvordan i all verden VAG har klart å ikke få plass til en frunk på sine ID.4-baserte modeller (VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-Tron). Tesla har en ganske generøs frunk, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 har en mindre en, mens VAG-bilene altså ikke har en. Ingen VAG-selgere jeg har snakket med har kunnet forklare det, men en av dem antydet at varmepumpa som brukes i VAG-bilene er  kraftigere og mer effektiv, og dermed større. Er det noe hold i dette eller det bare selgerskryt? Det leder meg til neste ting jeg lurer på, og som kanskje kan påvirke valget vårt: Hvor god er varmepumpa på Tesla Y? Dvs. fungerer den adekvat i norsk klima? Hva med Enyaq sin varmepumpe?

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har også lurt på dette. Særlig for Skoda, som har likt å markedsføre seg med smarte og praktiske løsninger og god bagasjeromsplass. Hva er smart og praktisk med å redusere bagasjevolumet for en dunka-dunka-høyttaler? Prøver de å henvende seg til folk som prioriterer dunka-dunka-musikk foran stort bagasjerom?

Ógsaa saa sinnsvakt bra lyd i utgangsppunktet, uten dunka - dunka hoeyttaler.

Tenker paa lyden i E-up'en, hoerte paa dunka-dunk musikk tidligere i dag, paa vei til by'n.

Funka bra det.

Renault hadde jo en modell, som de kalte for "Bose" De fylte hele bilen med Bose ( Hoeykvalitets hoeyttalermerke ) hoeyttalere.

Kjekt med god lyd, men har ikke de fleste nye bilene veldig god lyd i dag?

Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (11 minutter siden):

En annen ting jeg har lurt på er hvordan i all verden VAG har klart å ikke få plass til en frunk på sine ID.4-baserte modeller (VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-Tron). Tesla har en ganske generøs frunk, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 har en mindre en, mens VAG-bilene altså ikke har en. Ingen VAG-selgere jeg har snakket med har kunnet forklare det, men en av dem antydet at varmepumpa som brukes i VAG-bilene er  kraftigere og mer effektiv, og dermed større. Er det noe hold i dette eller det bare selgerskryt? Det leder meg til neste ting jeg lurer på, og som kanskje kan påvirke valget vårt: Hvor god er varmepumpa på Tesla Y? Dvs. fungerer den adekvat i norsk klima? Hva med Enyaq sin varmepumpe?

Har Model 3 med varmepumpe, og kan si den fungerer bra. Hadde grei varme i bilen selv i -34. Da var det nok ikke varmepumpen som sto for varme, men likevel. 👍

VAG-bilene har enda bedre varmeapperat! Har prøvd noen av de bilene og de leverer godt med varme uansett temperatur virker det som. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Karltorbj said:

Ógsaa saa sinnsvakt bra lyd i utgangsppunktet, uten dunka - dunka hoeyttaler.

Tenker paa lyden i E-up'en, hoerte paa dunka-dunk musikk tidligere i dag, paa vei til by'n.

Funka bra det.

Renault hadde jo en modell, som de kalte for "Bose" De fylte hele bilen med Bose ( Hoeykvalitets hoeyttalermerke ) hoeyttalere.

Kjekt med god lyd, men har ikke de fleste nye bilene veldig god lyd i dag?

Lol Bose og Høykvalitet er som regel to ord som ikke går sammen spør du meg, Bose er helt greit men ikke på samme liga som bowers and wilkins, focal, bang og olufsen, meridian etc.

Finnes flere biler som har dårlig audio idag med mindre man oppgraderer, f.eks er mange som ikke har bass i bagasjen. Så har man id3 som ikke engang har høytalere i baksetet kun foran.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (3 minutter siden):

Lol Bose og Høykvalitet er som regel to ord som ikke går sammen spør du meg, Bose er helt greit men ikke på samme liga som bowers and wilkins, focal, bang og olufsen, meridian etc.

Finnes flere biler som har dårlig audio idag med mindre man oppgraderer, f.eks er mange som ikke har bass i bagasjen. Så har man id3 som ikke engang har høytalere i baksetet kun foran.

Riktig, men skifter man anlegget i E-up'en, da har man faatt Staale Krapyl syka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Arve Synden said:

En annen ting jeg har lurt på er hvordan i all verden VAG har klart å ikke få plass til en frunk på sine ID.4-baserte modeller (VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-Tron). Tesla har en ganske generøs frunk, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 har en mindre en, mens VAG-bilene altså ikke har en. Ingen VAG-selgere jeg har snakket med har kunnet forklare det, men en av dem antydet at varmepumpa som brukes i VAG-bilene er  kraftigere og mer effektiv, og dermed større. Er det noe hold i dette eller det bare selgerskryt? Det leder meg til neste ting jeg lurer på, og som kanskje kan påvirke valget vårt: Hvor god er varmepumpa på Tesla Y? Dvs. fungerer den adekvat i norsk klima? Hva med Enyaq sin varmepumpe?

Det er kun for å spare penger. Billigere å putte alt under panseret enn å gjemme det andre plasser.

Bare å titte under dashbordet på en ID.4. der er det helt tomt.

Biler som har frunk (Mustang Mach-e f.eks) har elektronikken sin under dashbordet istedenfor.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Arve Synden said:

En annen ting jeg har lurt på er hvordan i all verden VAG har klart å ikke få plass til en frunk på sine ID.4-baserte modeller (VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-Tron). Tesla har en ganske generøs frunk, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 har en mindre en, mens VAG-bilene altså ikke har en. Ingen VAG-selgere jeg har snakket med har kunnet forklare det, men en av dem antydet at varmepumpa som brukes i VAG-bilene er  kraftigere og mer effektiv, og dermed større. Er det noe hold i dette eller det bare selgerskryt? Det leder meg til neste ting jeg lurer på, og som kanskje kan påvirke valget vårt: Hvor god er varmepumpa på Tesla Y? Dvs. fungerer den adekvat i norsk klima? Hva med Enyaq sin varmepumpe?

Det går på at de bruker standard deler de har kjøpt inn istedenfor å spesialtilpasse de som Tesla gjør. 

Tesla har mye bedre temperaturstyring enn VAG. Alt ligger på en krets, slik at overskuddsvarme fra batteriet brukes til å varme kupe. Siden bilen vet når den skal lade, så ligger den hele tiden å optimaliserer hva varmen brukes til, og du ankommer ladestasjoner med perfekt temperert batteri.

Så hurtiglading og rekkevidde er i praksis mye bedre på en Y om vinteren enn en Enyaq, med mindre du manuelt sitter og planlegger ladingene dine for å optimalt varme i batteriet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En annen ting vag bilene sliter med er høyt forbruk på vinter pga 6 kw batterivarmer slår inn og skal alltid varme batteriet opp til ca 10-15 grader. Slik var det også på tesla s men man kunne sette range mode, da ble kupevarme begrenset til 3 kw samtidig. Kaldere enn 10 minus kunne det bli for kaldt i kupeen men greit ellers.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...