Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (13 timer siden):

Folk velger ikke MC fordi det er mer trafikksikkert, for det er det jo selvsagt ikke. Man velger det fordi det er morsomme kjøretøy, som er effektive i rushtrafikken. En Twizy er ikke spesielt bredere enn en MC, og kan godt passere køene på stripa mellom feltene.

Men når det er glatt, er 4 hjul bedre enn 2, og med en form for tak, er man dessuten mer beskyttet mot vær og vind.

Men man er dessverre ikke noe bedre beskyttet om en idiot finner ut at hen ikke liker disse som "sniker", og mener det er helt ok å skvise vedkommende mellom eget kjøretøy (gjerne en tungtransportsjåfør med en dårlig dag) og kjøretøyet i den andre filen.

Dessverre finnes det slike idioter, og det er dessverre vanskelig å luke ut slike potensielle mordere på forhånd. Den dagen man klarer det, så kan slike få innvilget permanent fritak for å føre noe som helst motorisert kjøretøy.

Sånne idioter finnes nok, men tror nok at det er et forsvinnende lite mindretall.

Da er nok faren større for å komme ut for en totalt uoppmerksom sjåfør, som surfer på mobil, nettbrett eller laptop i stedet for å følge med på veien. Har dessverre sett flere slike tungtransportsjåfører. Noen ser på film/serier på laptop'en mens de kjører. Utrolig skremmende greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Sånne idioter finnes nok, men tror nok at det er et forsvinnende lite mindretall.

Da er nok faren større for å komme ut for en totalt uoppmerksom sjåfør, som surfer på mobil, nettbrett eller laptop i stedet for å følge med på veien. Har dessverre sett flere slike tungtransportsjåfører. Noen ser på film/serier på laptop'en mens de kjører. Utrolig skremmende greier.

Ike uenig i at det er en større fare. Men gjelder dessverre ikke bare tuntransportsjåfører, selv om laptop oppe er mer utbredt blant disse.

Men i rushen i Oslo har jeg faktisk opplevd selv å bli forsøkt skvisa av en slik trailersjåfør. Men de går ikke alltid etter bare MCer.  Var noe veiarbeid ved utløpet av Oslofjordtunnelen nordgående som gjorde at veien snevret inn. Jeg lå i venstre felt, men istedet for å legge meg inn bak et vogntog et godt stykke før blinkende rødt gikk til solid rødt og siste punkt for flettingen, tenkte jeg å gjøre som man skal, vente til flettepunktet. 

Det likte denne vogntogsjåføren veldig lite, så han brukte sitt vogntog til å prøve å presse meg mot tunellveggen, ikke bare en gang men to ganger. Jeg kjørte da med min elbil, siden MCen forlengst er solgt og ikke erstattet med noen ny. Jeg hadde da med min datter i bilen, så ble så forbannet at jeg la meg etter vedkommende og fulgte han til der han skulle stoppe, et sted nært Alnabru. 

Visste seg selvsagt at denne utenlandske sjåføren var en så stor drittsekk som man må være for i det hele tatt gjøre slike manøvrer, og han hadde null forståelse for at jeg kjørte lovlig, og at han uansett ikke kan drive å leke politi på den måten, og at han utsatte 2 mennesker for livsfare med sin oppførsel.

Angrer egentlig på at jeg ikke ringte Politiet mens jeg stod der, for jeg forventer at de kunne se i videoen hvilken galskap dette er. Da hadde han nok mista lappen på stedet, og fått en saftig bot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (48 minutter siden):

Ike uenig i at det er en større fare. Men gjelder dessverre ikke bare tuntransportsjåfører, selv om laptop oppe er mer utbredt blant disse.

Men i rushen i Oslo har jeg faktisk opplevd selv å bli forsøkt skvisa av en slik trailersjåfør. Men de går ikke alltid etter bare MCer.  Var noe veiarbeid ved utløpet av Oslofjordtunnelen nordgående som gjorde at veien snevret inn. Jeg lå i venstre felt, men istedet for å legge meg inn bak et vogntog et godt stykke før blinkende rødt gikk til solid rødt og siste punkt for flettingen, tenkte jeg å gjøre som man skal, vente til flettepunktet. 

Det likte denne vogntogsjåføren veldig lite, så han brukte sitt vogntog til å prøve å presse meg mot tunellveggen, ikke bare en gang men to ganger. Jeg kjørte da med min elbil, siden MCen forlengst er solgt og ikke erstattet med noen ny. Jeg hadde da med min datter i bilen, så ble så forbannet at jeg la meg etter vedkommende og fulgte han til der han skulle stoppe, et sted nært Alnabru. 

Visste seg selvsagt at denne utenlandske sjåføren var en så stor drittsekk som man må være for i det hele tatt gjøre slike manøvrer, og han hadde null forståelse for at jeg kjørte lovlig, og at han uansett ikke kan drive å leke politi på den måten, og at han utsatte 2 mennesker for livsfare med sin oppførsel.

Angrer egentlig på at jeg ikke ringte Politiet mens jeg stod der, for jeg forventer at de kunne se i videoen hvilken galskap dette er. Da hadde han nok mista lappen på stedet, og fått en saftig bot.

For en forbanna tosk! Ja du burde nok ha varslet både Politi og oppdragsgiveren hans. Sånne BØR ikke få være på veien, og særlig ikke bak rattet på et 50 tonns vogntog... 🤬

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 timer siden):

Vet ikke om jeg skal le eller grine. Men det er uansett på tide å sparke alle lederne i statseide MER (og gjerne Statkraft også). Akkurat nå jobber jo MER nærmest med å motvirke det grønne skiftet

Jeg sjekker mulighetene for virtuelle bankkort. Alternativt får jeg opprette sparekonti i utenlandske banker med egne bankkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter en helg med 150 mil bak rattet i E-Soulen fikk jeg gjort meg noen erfaringer, viktigste erfaringen var at lading på hotellet var sykt dyrt, bodde på Quality Hotel 33 som er et hotell ganske på utsiden av sentrum i Oslo. Tanken var at de reklamerte med gratis parkering og elbil lading, ved Elbil laderne sto det skilt om 250 kroner i døgnpris som jeg tenkte var fair nok, strømmen er jo sykt dyr så kunne ikke forvente å få lade gratis, til min forskrekkelse viste det seg nå etter at jeg kom hjem at det ikke var 250 kroner for å stå der å lade men bare for å stå der, så måtte jeg betale for brukt strøm i tillegg som de her tok langt mer for enn hva mange av hurtig lader leverandørene gjør, så to netter på lade plassene utenfor hotellet endte opp på svimlende 1178 kroner. Syns dette var særdeles drøy rovdrift av lade plassene når parkeringen ellers er gratis  om en ikke lader.

Ellers gikk turen veldig greit, klarte å unngå de dyreste hurtig laderne å brukte rett i overkant av 500 kroner på hurtig lading, likte veldig godt Tesla appen hvor jeg kunne sitte å følge med live hvordan det sto til med ladingen samtidig som jeg var inne å spiste. Soulen var generelt en svært god bil å dra på langtur med hvor svært lite dødtid gikk med til lading, sto kanskje totalt 15 minutter over hele lega å "ventet" på lading da vi ellers spiste og hadde do og kaffe pauser mens bilen ladet. Ellers kan jeg trygt si at rekkevidde angsten aldri melte seg :D

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Etter en helg med 150 mil bak rattet i E-Soulen fikk jeg gjort meg noen erfaringer, viktigste erfaringen var at lading på hotellet var sykt dyrt, bodde på Quality Hotel 33 som er et hotell ganske på utsiden av sentrum i Oslo. Tanken var at de reklamerte med gratis parkering og elbil lading, ved Elbil laderne sto det skilt om 250 kroner i døgnpris som jeg tenkte var fair nok, strømmen er jo sykt dyr så kunne ikke forvente å få lade gratis, til min forskrekkelse viste det seg nå etter at jeg kom hjem at det ikke var 250 kroner for å stå der å lade men bare for å stå der, så måtte jeg betale for brukt strøm i tillegg som de her tok langt mer for enn hva mange av hurtig lader leverandørene gjør, så to netter på lade plassene utenfor hotellet endte opp på svimlende 1178 kroner. Syns dette var særdeles drøy rovdrift av lade plassene når parkeringen ellers er gratis  om en ikke lader.

Ellers gikk turen veldig greit, klarte å unngå de dyreste hurtig laderne å brukte rett i overkant av 500 kroner på hurtig lading, likte veldig godt Tesla appen hvor jeg kunne sitte å følge med live hvordan det sto til med ladingen samtidig som jeg var inne å spiste. Soulen var generelt en svært god bil å dra på langtur med hvor svært lite dødtid gikk med til lading, sto kanskje totalt 15 minutter over hele lega å "ventet" på lading da vi ellers spiste og hadde do og kaffe pauser mens bilen ladet. Ellers kan jeg trygt si at rekkevidde angsten aldri melte seg :D

Pappa gjorde samme erfaring på hotell-lading i Oslo (mener jeg det var). Grisedyrt, som han fant ut først i ettertid.

Lenke til kommentar

Har prøvd å google litt uten så veldig store hell, men jeg lurer litt på forskjellene mellom VW e-Up, Seat Mii Electric og Skoda Citigoe iV. De er vel søsterbiler eller hva man kaller det, men e-UP har noe mer utstyr virker det som mens Mii har større batteri og Citigo har best garanti på batteri? Kommer til å kjøpe en av disse nå etterhvert som bil nr2.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nimrad said:

Har prøvd å google litt uten så veldig store hell, men jeg lurer litt på forskjellene mellom VW e-Up, Seat Mii Electric og Skoda Citigoe iV. De er vel søsterbiler eller hva man kaller det, men e-UP har noe mer utstyr virker det som mens Mii har større batteri og Citigo har best garanti på batteri? Kommer til å kjøpe en av disse nå etterhvert som bil nr2.

Batteri størrelsen er helt like på alle 3, e-up fantes med en tidligere utgave med mindre batteri.
Aner ikke åssen utstyret er men seat sin er som regel den rimeligste. Husk og at dette er som regel den simpleste modellen de tilbyr så er ikke så mye utstyr å få uansett, f.eks må man bruke telefon som infotaiment.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Anbefaler også å prøve disse før kjøp, min mor lurte på en slik men vi ble helt sjokkert over hvor lite den byr på. Ble en leaf for hun den gangen. 

Det er ren pendlebil nr2, og problemet er plass i garasjen med treningsapparat som skal passe bak. Men ja, jeg skal teste.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (Akkurat nå):

Synd på alle de i Oslo som ikke har fast ladeplass. Sist jeg sjekka var ratio 13 plasser pr elbil - aner ikke hva det er nå, men sikkert høyere.

Ja, dessverre mange som ikke har ladeplass selv. Spesielt i byene, hvor man gjerne ikke har fast parkeringsplass. Da er man avhengig av offentlig tilgjengelige ladere, og pr. nå er selv normal-lading nesten på nivå med de allerede svært høye bensin/diesel-prisene.

Lenke til kommentar

For en Skoda Enyaq vil hurtiglading hos Kople tilsvare en literpris på nesten 28 kr/literen sammenlignet med søstermodellen Kodiaq. På en BMW iX1 vil det tilsvare en literpris på 29 kr/literen sammenlignet med bensin-utgaven av samme bil.

Om du ikke har lademulighet hjemme, så er det akkurat nå veldig liten grunn til å bytte ut bensin/diesel med elbil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...