Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Og du nevner i fleng?

Ordla meg litt feil der.

For 7 aar siden, naar jeg bodde der i 8 aar, hadde jeg fire Honda Dream 125 kubikk, som hadde tromelbrems.

De var de beste, mest holdbare.

Vet ikke hvordan det er med de forskjellige modellene naa.

 

 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 9/12/2022 at 12:15 PM, Nimrad said:

Har prøvd å google litt uten så veldig store hell, men jeg lurer litt på forskjellene mellom VW e-Up, Seat Mii Electric og Skoda Citigoe iV. De er vel søsterbiler eller hva man kaller det, men e-UP har noe mer utstyr virker det som mens Mii har større batteri og Citigo har best garanti på batteri? Kommer til å kjøpe en av disse nå etterhvert som bil nr2.

Kort sagt er det kun frontlykter og grill som skiller de. 
2020 modeller og nyere har 250 km WLTP


Led lys DRL: På Skoda og VW.

VW er generelt litt mer forseggjort i interiør. De to andre er det svart hardplast på absolutt alt.

Delt bakseterygg er ekstrautstyr på Seat
Volumkontroll og telefonknapper på ratt er ekstrautstyr på Seat
Elektroniske oppvarmede speil er ekstrautstyr på Skoda
Cruisekontroll er ekstrautstyr
Oppvarmet frontrute finnes på endel av Seatene, varmeapparatet i disse er ikke sånn veldig supert, så hvis du parkerer ute om vinteren er det et pluss
Parksensor foran og ryggekamera er ekstrautstyr. 

Dobbeltsjekk også at bilene du ser på har auto lys, og autovinduskviskere, vet ikke helt om det er standard på alle, eller del av en pakke.

Appen lover mye, men er veldig ustabil. 
Starte forvarming/klima
Sette opp avreiseplaner
Starte stoppe lading
Se batteristatus osv.

Om pendler mye på motorvei er det verdt å vite at vmax er 135 km/t, men bilen trekker greit opp til det.
Det er grei plass til to voksne og barneseter, så lenge du ikke skal kjøre i timesvis
Den hurtiglader treeeeigt 35kW eller no
Det er ikke noe batteritemperering på de så batteriet går varmt ved høyt effektuttak over tid. Så ligge i 120 på motorvei i over en time gjør at du får powerlimit, men klarer fortsatt å holde fartsgrensa. 


Bilene kostet nye ved introdusering, de har satt opp prisen i flere omganger etter det.
159’ Seat
169’ Skoda
179’ VW

Alt i alt er dette mye rekkevidde for pengene, og appen er digg når den funker som er ca. 60% av gangene. Det er connectivity inkludert i 3år, hva som skjer etter det visste ikke Skoda når jeg spurte.
Bilen er overraskende romslig for størrelsen. Har blitt veldig glad i at den er såpass kort og smal, det er alltid plass nærmest døra på en plass igen andre kommer inn på når man er i byen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oldboy skrev (6 minutter siden):

Dette stemmer men de har så små batteri at du lader fint opp batteriet i løpet av en handletur og en kaffekopp😉

Med natta som hjelp, merker du det sjeldent.

Hvor stor prosent av den norske befolkningen, trenger mer en 12 mil, hver dag?

Kan telle paa ei haand, hvor mye jeg noedlader paa en ladestasjon, hvert aar.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier seg jo selv at når han snakker om 35 kW, så snakker han om hurtiglading på veien, når man får lengre reise enn rekkevidden. AC-lading er da ikke med i problematikken.

Men angående AC-lading, så er det en tråd på elbilforum der det diskuteres effekt man oppnår. Husker ikke så mye av det som stod der, men det var noe software-oppdatering som gjorde at den kunne lade med grei fart (6.6 kW?), mens uten, så ladet den sakte også på noen AC-ladere.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 timer siden):

Kort sagt er det kun frontlykter og grill som skiller de. 
2020 modeller og nyere har 250 km WLTP


Led lys DRL: På Skoda og VW.

VW er generelt litt mer forseggjort i interiør. De to andre er det svart hardplast på absolutt alt.

Delt bakseterygg er ekstrautstyr på Seat
Volumkontroll og telefonknapper på ratt er ekstrautstyr på Seat
Elektroniske oppvarmede speil er ekstrautstyr på Skoda
Cruisekontroll er ekstrautstyr
Oppvarmet frontrute finnes på endel av Seatene, varmeapparatet i disse er ikke sånn veldig supert, så hvis du parkerer ute om vinteren er det et pluss
Parksensor foran og ryggekamera er ekstrautstyr. 

Dobbeltsjekk også at bilene du ser på har auto lys, og autovinduskviskere, vet ikke helt om det er standard på alle, eller del av en pakke.

Appen lover mye, men er veldig ustabil. 
Starte forvarming/klima
Sette opp avreiseplaner
Starte stoppe lading
Se batteristatus osv.

Om pendler mye på motorvei er det verdt å vite at vmax er 135 km/t, men bilen trekker greit opp til det.
Det er grei plass til to voksne og barneseter, så lenge du ikke skal kjøre i timesvis
Den hurtiglader treeeeigt 35kW eller no
Det er ikke noe batteritemperering på de så batteriet går varmt ved høyt effektuttak over tid. Så ligge i 120 på motorvei i over en time gjør at du får powerlimit, men klarer fortsatt å holde fartsgrensa. 


Bilene kostet nye ved introdusering, de har satt opp prisen i flere omganger etter det.
159’ Seat
169’ Skoda
179’ VW

Alt i alt er dette mye rekkevidde for pengene, og appen er digg når den funker som er ca. 60% av gangene. Det er connectivity inkludert i 3år, hva som skjer etter det visste ikke Skoda når jeg spurte.
Bilen er overraskende romslig for størrelsen. Har blitt veldig glad i at den er såpass kort og smal, det er alltid plass nærmest døra på en plass igen andre kommer inn på når man er i byen.

Utstyret her er standard på eup, men ekstra på Seat/Skoda som du nevner. Eup hadde også 3 års serviceavtale inkludert.

I tillegg så fikk man følgende pakke på eup(standard pakka heter "range"):

"High Pakke: 3D sharkskin Dashpad,15" alu Blade,Sortlakkert tak og speil,lakkerte kanallister,setetrekk "Cross",

Ambientebelysning blå,Mørke ruter,chrome innvending dørhåndtak og terskellister i alu."

Vi kjøpte eup i april 20 for 182k med stereo/høytalere og ekstra nøkler som tilvalg. Denne har snart gått 40k nå - vi er veldig godt fornøyd. Bilen oppleves større enn den faktisk er, vi er jevnlig 2 voksne og 2 barn i vår. Det er ingen premiumbil - på godt og vondt. Vi kunne sikkert solgt den for minst like mye som vi ga for den, om vi ville det.

Angående appen: "we Connect id" virker mye bedre enn "we Connect" - selv om disse egentlig er laget for ID serien. Den virker også på egolf tror jeg. Det er mulig Skoda har tilsvarende mulighet med annen enn "standard" app?

Edit: La til bilder som viser langtids strømforbruk vinter og sommer. Det går en del strøm på oppvarming på vinteren, bilen blir brukt 2-3mil tur/retur hver arbeidsdag.

Screenshot_2022-09-15-08-08-35-26_3e37e18b6ca6516f9b0720c43bc93efd.jpg

Screenshot_2022-09-15-08-08-22-02_3e37e18b6ca6516f9b0720c43bc93efd.jpg

Endret av daruu
Lenke til kommentar
3 hours ago, daruu said:

Utstyret her er standard på eup, men ekstra på Seat/Skoda som du nevner. Eup hadde også 3 års serviceavtale inkludert.

I tillegg så fikk man følgende pakke på eup(standard pakka heter "range"):

"High Pakke: 3D sharkskin Dashpad,15" alu Blade,Sortlakkert tak og speil,lakkerte kanallister,setetrekk "Cross",

Ambientebelysning blå,Mørke ruter,chrome innvending dørhåndtak og terskellister i alu."

Vi kjøpte eup i april 20 for 182k med stereo/høytalere og ekstra nøkler som tilvalg. Denne har snart gått 40k nå - vi er veldig godt fornøyd. Bilen oppleves større enn den faktisk er, vi er jevnlig 2 voksne og 2 barn i vår. Det er ingen premiumbil - på godt og vondt. Vi kunne sikkert solgt den for minst like mye som vi ga for den, om vi ville det.

Angående appen: "we Connect id" virker mye bedre enn "we Connect" - selv om disse egentlig er laget for ID serien. Den virker også på egolf tror jeg. Det er mulig Skoda har tilsvarende mulighet med annen enn "standard" app?

Edit: La til bilder som viser langtids strømforbruk vinter og sommer. Det går en del strøm på oppvarming på vinteren, bilen blir brukt 2-3mil tur/retur hver arbeidsdag.

Screenshot_2022-09-15-08-08-35-26_3e37e18b6ca6516f9b0720c43bc93efd.jpg

Screenshot_2022-09-15-08-08-22-02_3e37e18b6ca6516f9b0720c43bc93efd.jpg

Takk for tipset om appen, skal sjekke om jeg kan bruke ID app!!

250 km WLTP og at den faktisk kan lades på veien, gjør at den kan dekke veldig mye av daglige behov.

Er vel derfor de først satt opp prisen til 250.000,- og så slutta å selge den, uten noen erstatter. Fordi de ikke tjener penger på den / kannibaliserer id3 kanskje?

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
21 hours ago, Snowleopard said:

Sier seg jo selv at når han snakker om 35 kW, så snakker han om hurtiglading på veien, når man får lengre reise enn rekkevidden. AC-lading er da ikke med i problematikken.

Men angående AC-lading, så er det en tråd på elbilforum der det diskuteres effekt man oppnår. Husker ikke så mye av det som stod der, men det var noe software-oppdatering som gjorde at den kunne lade med grei fart (6.6 kW?), mens uten, så ladet den sakte også på noen AC-ladere.

Jeg er fullt klar over dette. Det er uansett ikke noe bil å dra på langtur med. Bybil er hva den er ment til å være 😉

Lenke til kommentar

Jeg går rett på sak her: Skoda Enyaq eller Tesla modell Y?

Vi er i ferd med å skulle anskaffe vår første elbil, og har ingen erfaring med elbiler fra før. Faktisk var første gang vi i det hele tatt satt i en elbil for bare noen uker siden. Men nok om det. Før vi valgte ut bilene som vi vurderte som aktuelle satte vi noen krav: De to viktigste er at bilen må ha god bagasjeplass (skal brukes som familiebil for alt fra småkjøring til ferie- og campingturer med telt og alt pikkpakket som hører med) og god rekkevidde (rundt 500 km eller så). Jeg skal ikke kjede dere med begrunnelsene for hvorfor vi har luket ut andre konkurrerende merker og modeller, men vi har altså endt opp med å velge mellom Skoda Enyaq og Tesla Y, begge i firehjulsdriftutgave.

Så langt synes vi Enyaq er mer komfortabel å kjøre, men leveringstiden er LANG - levering vil bli mot slutten av 2023. I tillegg har Skoda gått bort fra det utvalget med utstyrspakker som de hadde før, og gått over til utstyrsnivå, med lite muligheter for å velge hva man kan ta med. Og her kommer det andre problemet inn: vil man ha ting som Area View (altså kameraer rundt hele bilen) og forseter med innstillingsminne er man også tvunget til å ha den latterlige grillen foran samt å ofre ca halve bagasjebrønnen under gulvet i bagasjerommet til fordel for en basshøyttaler som vi ikke er interessert i. Man må altså betale mer for å få mindre av det som i utgangspunktet var en fordel med bilen, eller ting man overhodet ikke vil ha. Og de tingene man ikke er interessert i kan da ikke velges vekk. Idiotisk.

Tesla Y, derimot, vil ha levering første kvartal 2023, og den blir billigere enn Enyaq. Og Tesla Y har større total bagasjeplass. Pluss selvfølgelig tilgang til hele Teslas ladenettverk for bruk på langturer. Men vi synes altså ikke den var like god å kjøre som Enyaq (det er mulig dette er en vanesak, så skal kanskje ikke legge altfor stor vekt på akkurat det) og den har færre finesser og praktisk tilbehør enn Enyaq. Videre er jeg noe bekymret over det jeg leser om feil på Teslas biler (skjevmonterte deler, slark, pipelyder, og mindre bra kvalitetskontroll), og er usikker på hvor stor vekt vi skal legge på det.

Derfor: Hvordan vurderer dere erfarne elbilbrukere disse to kandidatene? Hvilken ville dere valgt, og hvorfor? Har jeg oversett noen vesentlige faktorer som burde være med i betraktningen?

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

Eg kjøpte Enyaq fordi det var den eg likte best i det segmentet. Model Y var aldri under sterk vurdering pga. kjørekomfort og “Tesla-greiene”.

Leveringstid er definitivt eit aber. Om du tar ein ringerunde til forskjellige forhandlarar så kan du vere heldig og kunne overta ei bestilling og rykke fram i køen.

Ein blir nok vane med alle bilar ein kjører på det jamne. Ikkje at det gjer komforten betre, men det blir kanskje ikkje noko du legg merke til om du ikkje kjører andre modellar noko særleg.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Arve Synden said:

Jeg går rett på sak her: Skoda Enyaq eller Tesla modell Y?

Vi er i ferd med å skulle anskaffe vår første elbil, og har ingen erfaring med elbiler fra før. Faktisk var første gang vi i det hele tatt satt i en elbil for bare noen uker siden. Men nok om det. Før vi valgte ut bilene som vi vurderte som aktuelle satte vi noen krav: De to viktigste er at bilen må ha god bagasjeplass (skal brukes som familiebil for alt fra småkjøring til ferie- og campingturer med telt og alt pikkpakket som hører med) og god rekkevidde (rundt 500 km eller så). Jeg skal ikke kjede dere med begrunnelsene for hvorfor vi har luket ut andre konkurrerende merker og modeller, men vi har altså endt opp med å velge mellom Skoda Enyaq og Tesla Y, begge i firehjulsdriftutgave.

Så langt synes vi Enyaq er mer komfortabel å kjøre, men leveringstiden er LANG - levering vil bli mot slutten av 2023. I tillegg har Skoda gått bort fra det utvalget med utstyrspakker som de hadde før, og gått over til utstyrsnivå, med lite muligheter for å velge hva man kan ta med. Og her kommer det andre problemet inn: vil man ha ting som Area View (altså kameraer rundt hele bilen) og forseter med innstillingsminne er man også tvunget til å ha den latterlige grillen foran samt å ofre ca halve bagasjebrønnen under gulvet i bagasjerommet til fordel for en basshøyttaler som vi ikke er interessert i. Man må altså betale mer for å få mindre av det som i utgangspunktet var en fordel med bilen, eller ting man overhodet ikke vil ha. Og de tingene man ikke er interessert i kan da ikke velges vekk. Idiotisk.

Tesla Y, derimot, vil ha levering første kvartal 2023, og den blir billigere enn Enyaq. Og Tesla Y har større total bagasjeplass. Pluss selvfølgelig tilgang til hele Teslas ladenettverk for bruk på langturer. Men vi synes altså ikke den var like god å kjøre som Enyaq (det er mulig dette er en vanesak, så skal kanskje ikke legge altfor stor vekt på akkurat det) og den har færre finesser og praktisk tilbehør enn Enyaq. Videre er jeg noe bekymret over det jeg leser om feil på Teslas biler (skjevmonterte deler, slark, pipelyder, og mindre bra kvalitetskontroll), og er usikker på hvor stor vekt vi skal legge på det.

Derfor: Hvordan vurderer dere erfarne elbilbrukere disse to kandidatene? Hvilken ville dere valgt, og hvorfor? Har jeg oversett noen vesentlige faktorer som burde være med i betraktningen?

Y hvis du er bilinteressert. Enyaq hvis du bare skal ha en bil og alt skal funke ut av boksen med minimalt av tankevirksomhet.

Begge er bra biler. Model Y kanskje litt vel stiv for mannen i gata, men du blir nok fornøyd uansett hva du velger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (5 minutter siden):

Y hvis du er bilinteressert. Enyaq hvis du bare skal ha en bil og alt skal funke ut av boksen med minimalt av tankevirksomhet.

Begge er bra biler. Model Y kanskje litt vel stiv for mannen i gata, men du blir nok fornøyd uansett hva du velger.

Verdt å nevne at det er økonomisk gunstig å kjøpe Y i dagens marked. Har en bekjent som prøver å selge sin enyak da han venter på Y. Selges ikke til markedspris, enyak altså. Må godt ned i pris ser det ut til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvilsomt. Er enorm etterspørsel på Enyaq så den kan man fint selge over pris i likhet med alle andre elbiler som har leveringsproblemer om dagen. 

Y hvis ytelse og tålmodighet (risikovillighet mtp service og tvilsom byggekvalitet). Og alt av apper og sånt er seff bra.

Enyaq dersom du er mer opptatt av praktiske funksjoner og vil ha et interiør med litt mer personlighet. Bedre byggekvalitet. Dårligere ytelser, men 265/299 på RS funker for de fleste. Apper har VW aldri vært gode på..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...