Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Har en kollega som har slik bil og campingvogn. Han påstod at han ikke greie å holde fartsgrensen opp bømlafjordstunellen med campingvorgn. Tror ikke den var så stor heller?

Etter et søk, så viser det seg at Bømlafjordtunnellen har hele 8,5% stigning, og er vel da å sammenligne med å passere et bratt fjell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Etter et søk, så viser det seg at Bømlafjordtunnellen har hele 8,5% stigning, og er vel da å sammenligne med å passere et bratt fjell.

tror ikke den er mere en 250m dyp? Ikke noe høyt fjell i forhold til sognefjellet el som er mye høyere

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

tror ikke den er mere en 250m dyp? Ikke noe høyt fjell i forhold til sognefjellet el som er mye høyere

Poenget er ikke hvor dyp den er, når man snakker om hvorvidt motoreffekten er god nok, men hvor bratt veien er. Selv om veien ikke går mer enn 262,4 muh, er den nesten 7,9 km lang, og altså med enn stigning på 8,5 % som er godt over dagens krav om maks 5% stigning.

Da blir det en forholdsmessig større belastning enn hva som må ansees som normalt langs vanlige veier, og som man altså snakker om når man skal avgjøre om den er god nok til vanlig selv når den er batteritom!

https://no.wikipedia.org/wiki/Bømlafjordtunnelen

Forøvrig anbefales det å kjøre i hybridmodus fra start, om man skal kjøre langt, uavhengig av om man kjører med eller uten tilhenger. Å kjøre utelukkende på el, vil være der det er små avstander og mye kjøring inni byen.

Skrevet
On 6/25/2026 at 10:59 PM, agvg said:

Vel, nå er jo ikke disse batteriene noe lavkost produkt, UK og USA og endel i øst Europa.

Så jeg tviler på at lønnskostnadene er det som stopper det.

Nei, er forsikring selskapene som gjør. 

Koster mye å fikse el biler, hvem er verst?

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (29 minutter siden):

Man skal glemme Nissan fordi de lurer kundene mhp batteri garanti. Og jeg eier både tysk og kinesisk i min bilpark.

Hvordan lirer de kundene sine?

Skrevet
AL123 skrev (11 minutter siden):

Hvordan lirer de kundene sine?

Det er jo åpenbart. Når man kjøper en bil med 8 år batterigaranti og det oppstår feil i batteriet..så er det jo helt åpenbart at man forventer at dette går på garanti. Men her er det altså ikke 8 års garanti på batteriet..det er kun under helt spesielle tilfeller man får dekket feil på batteriet. Tror du norske bilkunder er klar over alle restriksjoner som gjelder i dette tilfelle? 

Her lurer Nissan seg unna..det er helt åpenbart et ekstremt misforhold mellom den garantien man tror man har..mot den som gjelder. Det er å lure kunden. Slikt bør man notere ned bak øret og slutte å handle Nissan

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Det er jo åpenbart. Når man kjøper en bil med 8 år batterigaranti og det oppstår feil i batteriet..så er det jo helt åpenbart at man forventer at dette går på garanti. Men her er det altså ikke 8 års garanti på batteriet..det er kun under helt spesielle tilfeller man får dekket feil på batteriet. Tror du norske bilkunder er klar over alle restriksjoner som gjelder i dette tilfelle? 

Her lurer Nissan seg unna..det er helt åpenbart et ekstremt misforhold mellom den garantien man tror man har..mot den som gjelder. Det er å lure kunden. Slikt bør man notere ned bak øret og slutte å handle Nissan

Har Nissan noengang lovet 8 års batterigaranti?

Skrevet
obygda skrev (14 minutter siden):

Ja

Nei, du klippet bort halve sidenb. Nissan er og har vært klare på at bilen har 5 års garanti, med 8 års garanti mot kapasitetsforingelse av batteriet.

Skrevet
AL123 skrev (1 minutt siden):

Nei, du klippet bort halve sidenb. Nissan er og har vært klare på at bilen har 5 års garanti, med 8 års garanti mot kapasitetsforingelse av batteriet.

Jobber du for Birger N Haug eller?

• Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (2 minutter siden):

Jeg viste til informasjon fra Nissan selv. De lurer folk med små skrift. Det er uredelighet vil jeg mene

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Myriad skrev (5 minutter siden):

Jobber du for Birger N Haug eller?

Nei, men er alergisk mot tåpelige uttalelser. Dette har uansett ingenting med Birger N Haug å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Leser flere og flere saker med dårlig kundebehandling med Nissan for tiden. Alle bilene med 40kwt batteri sliter jo og Nissan virker å bare løfte på skuldrene til kunder som klager. Må via naf og advokater for å få hevet batterigararantien de har krav på..

Det er jo ikke så rart de sliter skikkelig om dette er praksisen deres..

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (7 minutter siden):

Jeg viste til informasjon fra Nissan selv. De lurer folk med små skrift. Det er uredelighet vil jeg mene

Nei, du viste til deler av Nissans garantim menb klippet bort der det står hva batterigarantien gjelder. 

Fra Birge N Haugs ergne sider :

Batterigarantien gjelder mot kapasitetstap på mer enn 3 av 12 streker på måleinstrumentet i perioden.

Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Leser flere og flere saker med dårlig kundebehandling med Nissan for tiden. Alle bilene med 40kwt batteri sliter jo og Nissan virker å bare løfte på skuldrene til kunder som klager. Må via naf og advokater for å få hevet batterigararantien de har krav på..

Det er jo ikke så rart de sliter skikkelig om dette er praksisen deres..

Eksempler?

Skrevet
Trestein skrev (3 timer siden):

Har en kollega som har slik bil og campingvogn. Han påstod at han ikke greie å holde fartsgrensen opp bømlafjordstunellen med campingvorgn. Tror ikke den var så stor heller?

Nesten 8 km, 262 høydemeter med maksimalt 8,5% stigning ser jeg. Jeg har aldri vært der med campingvogn, men om han ikke når 80 så er det vel ingen krise. 4 km stigning i 60 km/t tar 4 minutter, i motsetning til 3 minutter i 80. La meg gjette: kollegaen brukte lengre tid på å prate om det på jobb, enn han tapte i tid på den turen. :) 

Skrevet
AL123 skrev (3 minutter siden):

Nei, men er alergisk mot tåpelige uttalelser. Dette har uansett ingenting med Birger N Haug å gjøre.

Det er ikke tåpelig å påpeke det åpenbare misforholdet mellom den garantien norske kunder tror de har og den de faktisk har. Nissan har et stort kommunikasjonsproblem og lurer norske kunder.

https://carup.se/tvingas-byta-batteri-for-234-000-nekas-garanti/

Tydeligvis ikke noe nytt..og tross denne saken fra 2024 har de ennå ikke klart å kommunisere at de IKKE har 8 års garanti på batteriet..For det de burde skrevet var jo at de KUN unntaksvis dekker batterier etter 5 år eller 100.000 km. 

Jeg vil karakterisere Nissan som en uærlige og uetisk produsent. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Screenshot_20260702-210403_Facebook.png

Ja dette var jo et godt eksempel. Ingenting om hva saken handler om. 

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Nesten 8 km, 262 høydemeter med maksimalt 8,5% stigning ser jeg. Jeg har aldri vært der med campingvogn, men om han ikke når 80 så er det vel ingen krise. 4 km stigning i 60 km/t tar 4 minutter, i motsetning til 3 minutter i 80. La meg gjette: kollegaen brukte lengre tid på å prate om det på jobb, enn han tapte i tid på den turen. :) 

Stigningen på den bakken er betydelig kraftigere en maksgrensen for veier i EU, så det er en reltativt dårlig målestokk. Har kjørt biler opp der som ikke har nådd 80 uten henger 🙂 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (2 minutter siden):

Stigningen på den bakken er betydelig kraftigere en maksgrensen for veier i EU, så det er en reltativt dårlig målestokk. Har kjørt biler opp der som ikke har nådd 80 uten henger 🙂 

Må være en Nissan dette..som ikke tåler så bratte bakker ....

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...