Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
10 hours ago, sverreb said:

Øh, tror ikke du har fulgt helt med her. Det er mer enn 11000 hurtigladere i norge. Tesla har omtrent like mange hurtigladeuttak som det finnes chademo uttak, drøyt 2000. 

Alle andre enn tesla bygger i all hovedssak ut 800V ladere så det er ikke vanskelig å finne noe bedre enn en teslalader.

Ja her har det skjedd ting siden sist jeg sjekket for noen år siden :)
Tesla bygger vel kun 1000V ladere nå? De begynte jo med V4 for et år eller 2 siden. Men de leverer vel ikke 800V til annet enn Tesla kanskje?

Edit ser at noen har svart bedre enn meg før i tråden

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 hours ago, Complexity said:

siden de ikke har noen biler i landet som har 800V enda.

Det går vel noen klovnetrucker rundt omkring. Hvorvidt disse kan lades her er jo en annen sak, i utgangspunktet er de jo utstyrt med annen kontakt for hurtig og saktelading enn det som er vanlig her i landet. Men så er de jo kanskje ombygd. 

Skrevet
kremt skrev (5 minutter siden):

Det går vel noen klovnetrucker rundt omkring. Hvorvidt disse kan lades her er jo en annen sak, i utgangspunktet er de jo utstyrt med annen kontakt for hurtig og saktelading enn det som er vanlig her i landet. Men så er de jo kanskje ombygd. 

Er adapter NACS-CCS2 tilgjengelig. 
Tesla sine V4 stasjoner bruker i hovedsak samme lader som V3 så maks 500V, usikker på om de har noen med 1000V i Norge enda.

Skrevet
4 minutes ago, Magnus Rydningen said:

Er adapter NACS-CCS2 tilgjengelig. 
Tesla sine V4 stasjoner bruker i hovedsak samme lader som V3 så maks 500V, usikker på om de har noen med 1000V i Norge enda.

De har vel satt lastebilen sin i produksjon nå, og bør vel begynne å plassere ut ladere til de samtidig. 

Skrevet
23 hours ago, N|troXx said:

Nyere kia har serviceintervall på 2 år eller 30K km, så selv om service koster litt, så blir det kanskje rimeligere enn Lexus / andre med 2ggr i året?

For de aller fleste i Norge er 15.000km/1år nok, men for pendlere, som jeg har vært, som banker innpå 30-50.000km pr år så fungerer det ikke. 

Skrevet
bzzlink skrev (7 timer siden):

De har vel satt lastebilen sin i produksjon nå, og bør vel begynne å plassere ut ladere til de samtidig. 

Det er masse elektriske lastebiler på veien, må Tesla sin ha egen ladestasjoner?

Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Det er masse elektriske lastebiler på veien, må Tesla sin ha egen ladestasjoner?

Er vel ikke snakk om at de MÅ ha det, men Tesla har jo SuC-nettverket som en viktig del av Tesla-merket. Det er klart at de vil og ha et godt nettverk av Tesla MeC-ladere (Mega Charger) spredd rundt om kring.

De må nok forholde seg til at i Europa, så er det MCS-pluggen (Megawatt Charging System) som vil benyttes, og ikke Tesla sin egen MCS-plugg.

Tesla MSC konnektor (og MCS lader):

Tesla's Megacharger: A Powerhouse for the Semi and Possibly ...

Europeisk MCS ladeplugg:

Image-1024x576.jpg

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (9 timer siden):

Kommer de til å selge noe særlig i Europa da? Den de setter i produksjon nå er vel strengt tatt for lang, eller?

Skrevet
19 hours ago, AL123 said:

Kommer de til å selge noe særlig i Europa da? Den de setter i produksjon nå er vel strengt tatt for lang, eller?

Jeg gikk utifra at de satt begge lengdene i produksjon jeg, men det gjør de kanskje ikke.

Screenshot 2026-06-07 at 13.21.40.png

Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

"opptil 550 km"

- Hvor er 800 km versjonen for de som reserverte den?

Nå visste han jo bare bilde av de to mulighetene for trekkvogn, der den lengste er den som er beregnet på langtransport, og den mindre for distribusjons-kjøring. Så kan det vel hende de i stor grd så at det var den som var lettest å få inn i Europa nå.

Går du på Tesla sine US-sider, så ligger den med 500 miles=804,67 km tilgjengelig der.

https://www.tesla.com/semi

image.thumb.png.471a83feb848537713cf25bbc7c4dd63.png

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg gikk utifra at de satt begge lengdene i produksjon jeg, men det gjør de kanskje ikke.

Screenshot 2026-06-07 at 13.21.40.png

Tror nok begge disse er for det amerikanske markedet der det ikke er restriksjoner på total lengde på vogntog, slik det er i Europa. Dvs at den sikkert kan godkjennes i Europa, men må da bruke kortere vogner, som begrenser nyttelasten. Uansett ser det ut til at de skal bruke mye tid på å skalere opp produksjonen, slik at noen Europeisk distribusjon neppe er aktuellt med det første.

Skrevet
3 minutes ago, AL123 said:

Tror nok begge disse er for det amerikanske markedet der det ikke er restriksjoner på total lengde på vogntog, slik det er i Europa. Dvs at den sikkert kan godkjennes i Europa, men må da bruke kortere vogner, som begrenser nyttelasten. Uansett ser det ut til at de skal bruke mye tid på å skalere opp produksjonen, slik at noen Europeisk distribusjon neppe er aktuellt med det første.

Er vel snakk om en "Europafisert" version av den. De må lansere den her snart om de skal ha sjans å konkurrere mot Volvo og Scania.

Asko bestilte vel sine i 2017 😅

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

At det 9 år senere "er snakk om" å levere.. 🤣

Hvor ofte er det folk, eller ennå bedre: seriøse selskap, finner seg i å ikke få levert på 9 år og at produsenten fortsatt "snakker om" de skal lage en versjon som passer for kundene.. De har gjort seg selv til en så stor parodi på seg selv at det har gått forbi stadiene komedie og tragikomedie.

• Liker 3
Skrevet (endret)
7 minutes ago, Simen1 said:

At det 9 år senere "er snakk om" å levere.. 🤣

Hvor ofte er det folk, eller ennå bedre: seriøse selskap, finner seg i å ikke få levert på 9 år og at produsenten fortsatt "snakker om" de skal lage en versjon som passer for kundene.. De har gjort seg selv til en så stor parodi på seg selv at det har gått forbi stadiene komedie og tragikomedie.

Model 3 og Y har jo solgt helt enormt, og de har lagt all prioritering på dem.

På kort sikt har det jo vært lurt for dem men spørs på lang sikt.

Ganske sykt at 8 år gamle Model 3 (og Y som bare er en større 3) enda ligger på topplistene til salg. Spesielt siden halve Norge eier en fra før av.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Asko bestilte vel sine i 2017 😅

Akkurat det var nok bare et pr.stunt, som på den tiden fungerte veldig bra.

Hvis man skal konkurere økonomisk i Europa, så må man klare å frakte de lengste hengerene uten at totallengden blir over grensen. Da må de nok lage en ny hytte iallefall, og det spørs om de prioriterer det før 2030 iallefall. 

Skrevet
2 hours ago, Complexity said:

Model 3 og Y har jo solgt helt enormt

Alle merker ville vel fått 1 eller 2 bestselgere hvis de kun lagde 2 modeller. F.eks VAG Modell A og Modell B. Nå virker det som robotaxi er det som skal redde dem. Hvis det ikke funker må de finne på noe nytt for å holde liv i håpet og flytte målskiven nok en gang. Alle andre utvikler seg, man kan aldri stå helt stille, da blir man frakjørt. 

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (På 5.6.2026 den 11.03):

Bestilte prøvekjøring av Xpeng P7+ nå.

Hvordan er det egentlig å leve med 800V bil? Noen som har erfaring å dele.

Er det ekstra styr å lete etter 800V ladere når man er på tur, eller funker det greit? Føles det som om man må planlegge litt ekstra?

Går veldig bra for min egen del. Blir minimalt med lading på Tesla Superchargers da. Finner vanligvis laderne med høyest effekt via kartet på bilen eller Elton appen skal jeg først hurtiglade. Så prøver da å alltid lade på ladere som leverer opptil 300-400 kW.  Absolutt ikke noe ekstra styr og deilig med en bil som lader såpass raskt og med en stabil og høy effekt. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (27 minutter siden):

Går veldig bra for min egen del. Blir minimalt med lading på Tesla Superchargers da. Finner vanligvis laderne med høyest effekt via kartet på bilen eller Elton appen skal jeg først hurtiglade. Så prøver da å alltid lade på ladere som leverer opptil 300-400 kW.  Absolutt ikke noe ekstra styr og deilig med en bil som lader såpass raskt og med en stabil og høy effekt. 

Har det vært noe mer krøll med bilen, eller fungerer alt tipp topp nå? 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...