Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
32 minutes ago, Elgen-Hansi said:

LFP har jo også ulemper ifht lave temperaturer, som for de fleste i dette landet er relativt aktuelt. Men selvfølgelig avhengig av faktorer som oppvarmet garasje, hvor flink man er til å bruke forvarming, osv...

Eller hvor mye vi kjører om vinteren. Vi er utrolig lite reisevillige om vinteren. Jeg jobber ute så får nok vinter og kona liker ikke å stå på ski. Vinteren blir brukt på inne-prosjekter og overtidsarbeid ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
50 minutes ago, sverreb said:

Nei ikke egentlig. Ihvertfall ikke så lenge man ikke også har tenkt å bruke V2L i vesentlig grad, men det er neppe god økonomi uansett.

En bil som går 500km på en full ladning har gått 500 000 km når du har brukt 1000 sykler. Tusen sykler til kommer ikke til å endre på når bilen er klar til å skrotes. Dette blir noe anneledes med små batterier og biler som bare går 2-300km på en ladning.

Mesteparten av batterislitasjen kommer av kalenderaldring*. Dette håndterer man best ved å unngå at bilen står svært høyt ladet. LFP er noe bedre her men også LFP opplever vesentlig kalenderaldring på 100% SOC (Omtrent som NMC på 90%), of LFP har noen andre ulemper som at de må fullades ofte for å kalibrere BMS (Noe som igjen gjør at de i praksis kommer til å stå mer med svært høy ladetilstand) 

*) Som naturligvis reduserer antall effektive sykler

Selger var veldig på at lfp var det rette valget og ingen kjøpte LR rwd. Jeg prøvesatt bil for å få ett inntrykk og jeg likte bilen. Bakkeklaring og bagasjerommet er eneste som lugger litt.

Skrevet
Femtekolonne skrev (1 time siden):

lfp batterier sies å ha mange flere sykluser enn nmc. Har det egentlig noe å si i en bil om batteriet tåler 1500 eller 3000 fulle ladesykluser før det faller til 80% kapasitet? Tenker da på oss med normal bruk hvor bilene sjelden når 300K km før den skrotes.

Jeg vurderer nå bil med lfp, men lurer på om jeg ikke bør legge på litt kroner å få ett større nmc batteri. Tenker da på Tesla M3 rwd vs LR rwd. Begge har mer enn nok rekkevidde for 90% av kjøringen. Men med ett nmc kan lading settes til 60-70% og bilen plugges i hver dag. Kan tenke meg at i hverdagen går det med 15%. Eventuelt med lfp så blir det å lade opp til 100 i helgen før "langtur" på 5-10mil og deretter spottlade opp til 70-80% før den topplades neste helg igjen. Eneste gangen jeg egentlig trenger den ekstra rekkevidden LR gir er når vi reiser på helgeturer (er snakk om 4 i året) hvor vi kjører 40mil motorvei og det hadde vært bekvemt å slippe å hurtiglade. Med ladenettverket  i Norge og Sverige og ladehastigheten så skjønner jeg også at det ikke er noen utfordring med lading langs veien lenger, men likevel er det forlokkende å slippe.

Den dagelige kjøringen blir nå unnagjort med en Leaf med 11 streker. Det hender den må lades litt i løpet av dagen, men den dekker 80% av behovet. Den siste delen tar bensinbilen seg av. En M3 rwd hadde tatt 100% av vårt behov. Litt rett rygg på baksetet for meg, men det er en annen sak og der skal jeg ikke sitte.

Jeg har eid LFP batteri bil. AC lading er et helvete i kulden. Du virkelig,virkelig vil fyre for kråka. Har du mindre enn 7 kW effekt på hjemmeladeren din garanterer jeg masse frustrasjon. Jeg kjøper aldri LFP bil igjen...aldri. Holder meg til NMC inntil Sodium kommer.

Hurtiglading fungerer greit med LFP...så skal du ikke lade hjemme så er det bare å kjøre på. Men står bilen hjemme og det ikke er noen oppvarmet garasje og lade effekten er lavere enn 7 kw..hold deg borte fra LFP

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (9 minutter siden):

Jeg har eid LFP batteri bil. AC lading er et helvete i kulden. Du virkelig,virkelig vil fyre for kråka. Har du mindre enn 7 kW effekt på hjemmeladeren din garanterer jeg masse frustrasjon. Jeg kjøper aldri LFP bil igjen...aldri. Holder meg til NMC inntil Sodium kommer.

Hvilken bil var dette?

Skrevet
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Hvilken bil var dette?

Xpeng G6, 2026 faceflift performance. Kompressoren til varmepumpen startet opp i kjølig vær for å forsøke å bistå til oppvarming av batteriet..og dette trakk ca 6 kw for å dytte varme inn i batteriet. Men i kulde så ble batteriet fort kjølt ned igjen. Så å lade denne bilen i kaldt vær ble fort veldig energikrevende. Det gikk greit nok i middels kulde,men når man fikk smake på innlandskulden på 20 minus var det bare hurtiglading som gjaldt. Jeg ble så frustrert at jeg ga opp. Bilen forøvrig var et kupp og jeg hadde kjøpt den igjen om det ikke var for kulden her på vinteren. Den gikk som et uvær og hadde tech som var bedre enn Tesla sin..samt komfort som også var bedre. Bare synd de dyttet LFP batterier inn i den. Bor man slik til at man sjelden ser 10 minus eller kaldere så kanskje man kan leve med dette,men at LFP var så hinsides hissig på varme for å lade var nytt for meg. NMC fikser fint sakte AC lading i kulde..så aldri sett problemer med slike batterier..Men når LFP'n kom så trodde jeg dette var gull mhp at den tåler jo mange flere ladesykluser..men jeg dreit på draget der gitt. Den tåler nok masse ladesykluser og lader ekstremt fort på DC,men vanlig AC lading i kulde..nei se det var det verre med. Derfor anbefaler jeg ikke LFP til andre. Vent på Sodium eller kjøp NMC om du bor der det er kaldt om vinteren. Tipper ingen av disse som tester biler har peiling på denne utfordringen med LFP..men hør gjerne med folk på verkstedet hos merkeforhandler om du vurderer en slik..Mulig du får et ærlig svar 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sverreb skrev (1 time siden):

En bil som går 500km på en full ladning har gått 500 000 km når du har brukt 1000 sykler. Tusen sykler til kommer ikke til å endre på når bilen er klar til å skrotes. Dette blir noe anneledes med små batterier og biler som bare går 2-300km på en ladning.

Helt enig i det. Men nå er det ofte snakk om frykt for dårligere levetid på elbiler generelt enn på fossile. Elbilparken (unntatt steingammel teknologi) er riktignok såpass ung at det er vanskelig å bedømme. Jeg lurer på, hvis ebilene generelt tåler langt over 500 000 km og som standard bare lades til 80% SoC, hva er da årsaken til at elbiler angivelig ikke lever like lenge som de fossile?

Gjennomsnittlig alder for vrakpantede personbiler steg til 19,0 år i fjor, altså 2006-modeller i gjennomsnitt. Elbilandelen var vel knapt noen promille på den tida, så disse 19 årene er i all hovedsak fossile bilers gjennomsnittlige alder ved vraking. Finnes det noen gode gjetninger eller estimater på vrakingsalder på moderne elbiler? Kan vi regne med at en elbil fra 2026 holder til den blir gjennomsnittlig 19 år? Eller en 2020, eller 2015-modell for den del.

Skrevet (endret)

Kia har tydeligvis en kampanje på nye Ev4. Ligger noen gt line lr utgaver på finn til rundt 430ish tusen, men i konfiguratoren starter den på 558ish tusen. 

Så sjekk finn om den er aktuell for noen her. 😅

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Simen1 said:

Helt enig i det. Men nå er det ofte snakk om frykt for dårligere levetid på elbiler generelt enn på fossile. Elbilparken (unntatt steingammel teknologi) er riktignok såpass ung at det er vanskelig å bedømme. Jeg lurer på, hvis ebilene generelt tåler langt over 500 000 km og som standard bare lades til 80% SoC, hva er da årsaken til at elbiler angivelig ikke lever like lenge som de fossile?

Gjennomsnittlig alder for vrakpantede personbiler steg til 19,0 år i fjor, altså 2006-modeller i gjennomsnitt. Elbilandelen var vel knapt noen promille på den tida, så disse 19 årene er i all hovedsak fossile bilers gjennomsnittlige alder ved vraking. Finnes det noen gode gjetninger eller estimater på vrakingsalder på moderne elbiler? Kan vi regne med at en elbil fra 2026 holder til den blir gjennomsnittlig 19 år? Eller en 2020, eller 2015-modell for den del.

Det har vel vært en vesentlig vekt av tidlige elbiler med til dels betydelige mekaniske svakheter som gjerne har medført kort levetid. Nå når markedet er mer diversifisert er det mindre grunn til å tro at problematiske enkeltmodeller skal flytte så mye på levetidsnåla. Jeg har ikke sett noe som tyder på at annet enn en del tidlige småbiler med svært små batterier egentlig har sin levetid dominert av batteriet. Det er fortsatt mekanisk slitasje som tar bilene. 

Små batterier medfører høye sykeltall/kjørte kilometer, så slike biler må man regne med får kort levetid, men den typen biler (I.e. biler med omkring 200km rekkevide) har det i all hovedsak blitt slutt på. (Og for all del de kan fortsatt leve mange år om de ikke reiser så mange kilometer i sin levetid)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

...hold deg borte fra LFP

Enig.

Jeg var "fan" av LFP når jeg kjøpte min Tesla model 3 RWD i slutten av 2022.
Fordelene var jo mange; Man får brukt hele kapasiteten uten å være redd for å slite på batteriet, de er mer brannsikre, flere sykluser, og noen til...

Men: etter å ha levd med dette batteriet i snart 4 år så kommer jeg aldri til å kjøpe bil med LFP igjen.
Fordelene merker man ikke noe til i hverdagen, men ulempene hver eneste dag! Til og med når det er varmt ute!

Selv om sommeren så får jeg opp symbolet for "redusert regenerering" i lange nedoverbakker!
Det virker som batteriet kun blir varmt under "gasspådrag", og ikke under lading i nedoverbakker.
Dermed kaster bilen bort verdifull energi som kunne ha blitt puttet inn på batteriet fordi det er for "kaldt" til å motta 30kW, eller hvor mye det nå er bilen genererer nedover bratte bakker...

Og dette selv om jeg forvarmer med 11kW lader hjemme i en time før jeg reiser! Går ikke lang tid før den varmen er gone.
Så nå føles det litt bortkastet å kjøre rundt med et steintungt batteri for å oppnå fordeler jeg aldri merker, men ulemper som irriterer hver dag.

Jeg kommer til å bytte til den nye LR RWD med "vanlig batteri snart!
750km rekkevidde, helt grei lading i kulden, og ingen redusert regenerering i lange nedoverbakker (eller hele tiden når det er skikkelig kaldt).
Gleder meg!

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Uavhengig av drivlinje, må vi dessverre forvente å se levealderen gå tildels kraftig ned. Dette pga aggressiv salting som fører til rustangrep, kobinert med strengere test-regime på bl.a. eu-kontroll. Bilene og understellet ruster vekk før motor/batteri tar kvelden.

Endel biler "dør" jo pga av ulykker og bulkeskader som blir dyre å reparere, slik at bil raskere skrotes fordi de ikke er økonomisk gunstig å repareres. Igjen, uavhengig av drivlinje. Hjelper heller ikke på at det er mer dyrt utstyr på bilene nå til dags.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Uavhengig av drivlinje, må vi dessverre forvente å se levealderen gå tildels kraftig ned. Dette pga aggressiv salting som fører til rustangrep, kobinert med strengere test-regime på bl.a. eu-kontroll. Bilene og understellet ruster vekk før motor/batteri tar kvelden.

Endel biler "dør" jo pga av ulykker og bulkeskader som blir dyre å reparere, slik at bil raskere skrotes fordi de ikke er økonomisk gunstig å repareres. Igjen, uavhengig av drivlinje. Hjelper heller ikke på at det er mer dyrt utstyr på bilene nå til dags.

Levealderen vil nok gå kraftig ned, men ikke pga rust. Karosserirust, som er den eneste virkelige trusselen er ikke et veldig stort problem på biler under 15 år. Som du selv skriver, så handler det mest om rust på understell, altså travers og hjulopphengdeler, og de kan skiftes ut. Hovedproblemer er nok dyre deler og kompliserte systemer som gjør det for dyrt å fikse biler. Det finnes knapt et merke som ikke har hatt problemer med batteripakker, og varmepumpe er også en kraftig kostnadsdriver. Nå har det riktignok vist seg at reparasjoner kan gjøres billigere enn det fabrikkene legger opp til, men kombinasjon med stort verditap vil nok gi kortere levetid i snitt. Når det er sagt, så er ikke nye forbrenningsbiler bedre, for ikke å snakke om hybrid, som er en potensiell kostnadsbombe, alle som en.

Forhåpentligvis vil prisene på deler til elbil etterhvert gå ned, men når man ser hvordan stadig flere produsenter lager CTP-batterier, så ser det ikke så veldig lovende ut.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (1 time siden):

Enig.

Jeg var "fan" av LFP når jeg kjøpte min Tesla model 3 RWD i slutten av 2022.
Fordelene var jo mange; Man får brukt hele kapasiteten uten å være redd for å slite på batteriet, de er mer brannsikre, flere sykluser, og noen til...

Men: etter å ha levd med dette batteriet i snart 4 år så kommer jeg aldri til å kjøpe bil med LFP igjen.
Fordelene merker man ikke noe til i hverdagen, men ulempene hver eneste dag! Til og med når det er varmt ute!

Selv om sommeren så får jeg opp symbolet for "redusert regenerering" i lange nedoverbakker!
Det virker som batteriet kun blir varmt under "gasspådrag", og ikke under lading i nedoverbakker.
Dermed kaster bilen bort verdifull energi som kunne ha blitt puttet inn på batteriet fordi det er for "kaldt" til å motta 30kW, eller hvor mye det nå er bilen genererer nedover bratte bakker...

Og dette selv om jeg forvarmer med 11kW lader hjemme i en time før jeg reiser! Går ikke lang tid før den varmen er gone.
Så nå føles det litt bortkastet å kjøre rundt med et steintungt batteri for å oppnå fordeler jeg aldri merker, men ulemper som irriterer hver dag.

Jeg kommer til å bytte til den nye LR RWD med "vanlig batteri snart!
750km rekkevidde, helt grei lading i kulden, og ingen redusert regenerering i lange nedoverbakker (eller hele tiden når det er skikkelig kaldt).
Gleder meg!

Alt for lite oppmerksomhet mhp LFP sine "mørke sider".  Alle elbiler burde bli bedre merket mhp bruksegenskaper. F.eks burde LFP biler bli merket med advarsel mhp AC lading i kulde og min. anbefalt lade effekt. Videre dette med regenerering og hva slags temperatur det vil fungere. Folk kan fort ende med å kjøpe feil bil mhp sitt bruksmønster og lademuligheter. Norge burde gå foran her og foreslå endringer mhp merking av elbiler. Folk må få bedre informasjon når de skal kjøpe elbil.  Hva som fungerer perfekt i Spania trenger ikke være like bra i Norge for å si det slik. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (4 timer siden):

Se nå fikk jeg lært noe nytt. Det har ikke vært mye fokus på kulde problemer på alle de testene jeg har sett. Takk for info. 

Biltester forteller deg dessverre ekstremt lite om hvordan det er å leve med en bil!

De er ikke helt fullstendig ubrukelige riktignok, man får jo en introduksjon til bilen rent overfladisk. Men verdien stopper dessverre der.

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (11 minutter siden):

Biltester forteller deg dessverre ekstremt lite om hvordan det er å leve med en bil!

De er ikke helt fullstendig ubrukelige riktignok, man får jo en introduksjon til bilen rent overfladisk. Men verdien stopper dessverre der.

Helt rett. Å eie å leve med en bil er noe helt annet enn å teste den. Det er fortsatt sider ved elbiler ingen gidder å teste. Tesla Bjørn prøver mye andre ikke gidder,men selv han har vel ikke testet hvor effektive elbilen er mhp AC lading i kulde. Ombordladere som skal konvertere AC til DC har også ulike egenskaper og effektivitet. Så det er fortsatt mye vi vanlige kunder ikke får kunnskap om før vi eier bilen selv. Mange som eier følger kanskje ikke heller med hvor mye energi som laderen mater bilen med og hvor mye du får inn på batteriet.

Jeg noterer meg ofte km kjørt og leser av på laderen energi ladet inn. Det er jo denne energien du egentlig forbruker og ikke den bilen presenterer. Her har jeg latt meg overraske både positivt og negativt over årene.  

Ellers gir biltester ofte god og nyttig informasjon om bilenes egenskaper på f.eks langtur og DC lading. By kjøring og AC hjemmelading snakker nesten ingen om. F.eks svingradius,effektivitet på ombordlader er jo også nyttig info når man skal leve med bilen.

I gamle dager undersøkte man også rustegenskaper og kommenterte hvilke biler og event. hvor en bil var utsatt for rust.

Samt løftepunkter annet sært/negativt som enkelte av dagens elbiler kan komme med gidder ingen av dagens influensere si så mye om. Dette er jo ofte noe man som eier over tid vil lære å kjenne.

Hvilke dekk som egner seg best på bilen gir iblant selv produsenten også blaffen i og fokuserer heller på å kjøpe inn store kvanta der tilbudet er best. F.eks er VW et typisk eksempel der. Fikk du "feil" dekk med bilen så var kjøreegenskapene nesten ikke til å kjenne igjen. Folk aner ikke hvor mye rett dekk og dimensjon betyr er min påstand.

Forhandlere burde vært mye flinkere til å informere kundene,men ofte møtes man av en selger som ikke vet en dritt om bilen de selger. Ikke vet de hvor effektiv ombordladeren er,eller hvem produsenten er,ikke vet de noe om ulike kjøreegenskaper mhp dekk både vinter og sommer..ikke kjenner de batteriprodusenten eller hva siste software er osv.osv..Jeg er litt lei av å møte amatører på jobb.

Før jeg handler så har jeg lest meg opp på alt om bilen,men selv da kan man altså gå i baret...som f.eks dette med LFP og kulde...Det siste er nærmest flaut fordi jeg visste jo litt om LFP og kulde fra før..men glemte meg helt bort og tenkte ikke på det som noe stort problem. Men for meg ble dessverre et problem. Men det betyr jo ikke at alle vil oppleve det slik. Dessverre mangler vi som kunder ofte informasjon jeg mener vi burde fått...men de som selger bilene skal jo selge..ikke hjelpe kunden til å finne den rette bilen. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Pro-tip; Meld deg inn i grupper på facebook for de bilene du har på vurderingsliste. Kommer ofte fram en god del der som slettes ikke nevnes i noen test. 👍 

(Kun om man har tilgang til fb riktignok. Forum, reddit etc fungerer nok også.)

Edt* Husker ikke navnet, men var vel en her inne som droppa Zeeker 7x pga ting som ble diskutert i en gruppe på face. Biltestere hadde jo nærmest bare positive ting å si. 🙂

Endret av Duriello
Skrevet
obygda skrev (18 timer siden):

Xpeng G6, 2026 faceflift performance.

Takker! Kjenner ikke de bilene, men er ikke i tvil om at det der er et reelt problem.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (8 timer siden):

Forhandlere burde vært mye flinkere til å informere kundene,men ofte møtes man av en selger som ikke vet en dritt om bilen de selger.

Har opplevd flere ganger selgere som vet mindre om bilene de selger enn det jeg gjør. Kun fordi at jeg som er faktisk interessert i bilen har satt meg inn i fakta og informasjon om bilen.

Har t.o.m. opplevd selgere som står og feilinformerer basert på dårlig kunnskap om bilen. Ikke imponerende...

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (8 timer siden):

Pro-tip; Meld deg inn i grupper på facebook for de bilene du har på vurderingsliste. Kommer ofte fram en god del der som slettes ikke nevnes i noen test. 👍 

Tjaa, da blir man i hvertfall grundig skremt, for der (på FB-grupper) er det stort sett bare skrekkhistorier som kommer fram. Og skrekkhistorier er det om alle biler. Og de stakkarene som har opplevd de skrekkhistoriene har et (naturlig nok) behov for å rope HØYT om dem til ALLE omigjen og omigjen.

Skrevet (endret)
22 hours ago, Femtekolonne said:

hvor vi kjører 40mil motorvei og det hadde vært bekvemt å slippe å hurtiglade

Jeg ville ikke tatt med de turene i beregningen. Det er ikke noe stress å stoppe å lade på de motorvei turene.

Her er liste over biler som går over 400km på motorvei fra 100-0% på vinteren

Du vil jo ikke så ofte presse det ned til 0, så ganske høy innkjøpspris på biler som klarer 40 motorvei mil komfortabelt når det er kaldt ute.

Tesla model 3 AWD og Tesla Model 3 RWD LR ser ut til å være av de få bilene for oss vanlige lønnsmottagere som klarer 40 mil motorvei. Men da på sommeren.

Her er linken til regnearket. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/

Car Surface Temp Tires Season Wheel front Wheel rear Speed Wh/km Capacity km
Lucid Air Dream Edition Performance Dry 15 Pirelli Sottozero 3 Winter 245/45-19 245/45-19 120 198 114,9 580
Tesla Model S LR Palladium Dry 7 Nokian R5 Winter 245/45-19 275/40-19 120 216 92,1 426
Tesla Model S Plaid (caps on) Dry 4 Nokian R5 Winter 245/50-19 245/50-19 120 217 92,1 424
Tesla Model S Plaid (caps off) Dry 4 Nokian R5 Winter 245/50-19 245/50-19 120 222 92,1 415
Mercedes EQE 300 Dry 9 Nokian R5 Winter 255/45-19 255/45-19 120 218 89,4 411
Mercedes EQS 580 4Matic Dry 4 Nokian R3 Winter 265/40-21 265/40-21 120 264 106,7 404
BMW i7 xDrive60 Dry 5 Pirelli P Zero Winter Winter 255/45-20 285/40-20 120 248 99,2 400

Endret av bzzlink
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...