Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innom NAF i dag med gamle bilen og nevnte at jeg vurderte bytte til Tesla. Det mente han var en god ide hvis jeg synes det var greit å bruke 20000kr i året på rep av understellet. Hadde visst aldri løfta opp en Tesla uten å finne noen feil. Tror jaggu vi safer og går for Hyundai. Prøvesatt Subaru Uncharted, men til godt over 500K så blir den for dyr. Men heftig bakkeklaring og awd var fristende 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 minutes ago, Femtekolonne said:

Var innom NAF i dag med gamle bilen og nevnte at jeg vurderte bytte til Tesla. Det mente han var en god ide hvis jeg synes det var greit å bruke 20000kr i året på rep av understellet. Hadde visst aldri løfta opp en Tesla uten å finne noen feil. Tror jaggu vi safer og går for Hyundai. Prøvesatt Subaru Uncharted, men til godt over 500K så blir den for dyr. Men heftig bakkeklaring og awd var fristende 

Var da voldsomt. Jeg har bytta halve forstillingen og mye deler i bakstillingen på min tesla (på garanti) og det kom bare på ett par tusen ifølge fakturan. Superenkle biler å skru på og delene er veldig billige.

Men godt mulig Hyundai er bedre på understell. Du må jo dog bruke like mye penger på Service hos dem da 😛

Rabatt på Ioniq 5 nå da så kansje lurt å gå for en slik:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/K8PJw7/hyundai-med-saftig-priskutt-paa-ioniq-5

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
11 minutes ago, Complexity said:

Var da voldsomt. Jeg har bytta halve forstillingen og mye deler i bakstillingen på min tesla (på garanti) og det kom bare på ett par tusen ifølge fakturan. Superenkle biler å skru på og delene er veldig billige.

Men godt mulig Hyundai er bedre på understell. Du må jo dog bruke like mye penger på Service hos dem da 😛

Rabatt på Ioniq 5 nå da så kansje lurt å gå for en slik:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/K8PJw7/hyundai-med-saftig-priskutt-paa-ioniq-5

Jeg tenkte det nok var en liten overdrivelse. NAF får vel ikke inn mange Teslaer utenom for pkk og da er vel bilen 4år gammel. Er vel da det blir synlig at den ikke har hatt service for de fleste andre biler hadde fått rettet opp feilene der istedenfor. Ett annet poeng er vel at mange Teslaet lever ett hardt liv i forhold til den jevne Hyundai som antagelig kjøres veldig sedat. De jeg kjenner som kjører Tesla er analt opptatt av lakken, men rævkjører bilen ellers. Blir kjørt som banebiler. Man skal ikke undervurdere de kreftene når det kommer til slitasje på oppheng etc.

Endret av Femtekolonne
Skrevet
AL123 skrev (17 minutter siden):

Veldig lite som tyder på at det skjer i levetiden til de som er aktive her inne iallfall.

Det lever fortsatt mennesker som husker når T-Ford kom.
Tenk hva som har skjedd med bilen og transport i deres levetid...

Ting skjer veldig fort nå; Bare de siste fem årene har vi fått AI og ekte selvkjøring.
Og ingenting tyder på at tempoet gjør noe annet enn å øke hver dag.

De tingene jeg har nevnt over er sikkert de minst oppsiktsvekkende tingene innen bilkjøring og transport vi vil se i vår levetid🤨

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (Akkurat nå):

Jeg tenkte det nok var en liten overdrivelse. NAF får vel ikke inn mange Teslaer utenom for pkk og da er vel bilen 4år gammel. Er vel da det blir synlig at den ikke har hatt service for de fleste andre biler hadde fått rettet opp feilene der istedenfor.

Er nok en overdrivelse, ja. har imidlertid sett mange pristilbud fra Tesla på både 50 og 100k for å reparere feil på understell, så påstanden er muligens basert på hva Tesla påstår det vil koste. Reparerer man på et uavhengig verksted, så blir det imidlertid mye billigere. 

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (Akkurat nå):

Det lever fortsatt mennesker som husker når T-Ford kom.
Tenk hva som har skjedd med bilen og transport i deres levetid...

Ting skjer veldig fort nå; Bare de siste fem årene har vi fått AI og ekte selvkjøring.
Og ingenting tyder på at tempoet gjør noe annet enn å øke hver dag.

De tingene jeg har nevnt over er sikkert de minst oppsiktsvekkende tingene innen bilkjøring og transport vi vil se i vår levetid🤨

Virkelig? Finnes det folk som er langt over 120 år?

• Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (3 minutter siden):

Virkelig? Finnes det folk som er langt over 120 år?

For det første; ja.
For det andre så vet jeg at du forsto poenget mitt, selv om tallene mine kanskje avvek 10-20% fra det ideelle.

• Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, AL123 said:

Er nok en overdrivelse, ja. har imidlertid sett mange pristilbud fra Tesla på både 50 og 100k for å reparere feil på understell, så påstanden er muligens basert på hva Tesla påstår det vil koste. Reparerer man på et uavhengig verksted, så blir det imidlertid mye billigere. 

Er man litt nevenyttig kan man jo hive seg rundt selv også.

Tesla har jo servicemanual på alle jobber på nettet: https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/2025/en-us/index.html

Og delekatalog her om man ønsker å kjøpe orginaldeler: https://parts.tesla.com/no-NO/catalogs?catalogExternalReference=baae360e-38a9-44be-8961-c952bf0ad661

Siden det ikke påvirker garantien kan man fint styre selv. 

Dette finner man ikke hos mange andre produsenter..
Er jo blitt ett ganske enormt marked for 3eparts deler og som kansje er billigere.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (3 minutter siden):

For det første; ja.
For det andre så vet jeg at du forsto poenget mitt, selv om tallene mine kanskje avvek 10-20% fra det ideelle.

Complexity skrev (2 minutter siden):

Er man litt nevenyttig kan man jo hive seg rundt selv også.

Tesla har jo servicemanual på alle jobber på nettet: https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/2025/en-us/index.html

Og delekatalog her om man ønsker å kjøpe orginaldeler: https://parts.tesla.com/no-NO/catalogs?catalogExternalReference=baae360e-38a9-44be-8961-c952bf0ad661

Siden det ikke påvirker garantien kan man fint styre selv. 

Dette finner man ikke hos mange andre produsenter..
Er jo blitt ett ganske enormt marked for 3eparts deler og som kansje er billigere.

For det første, hvis man trenger en servicemanual for å reparere understellet på bilen, så bør man overlate det til profesjonelle. For det andre, så er 3djepartsmarkedet for Tesla dårligere enn for noen merker utenfor Kina.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (52 minutter siden):

Trenger ikke tvinge noen til å kjøpe dem, transportselskapene kommer til å kjempe om å få kjøpt de.

Og manuelt styrte biler vil etterhvert begrenses bruk av, når det er nok dekning. Og når det er tid for det, blir det og så dyrt å kjøpe og bruke privatbil, at dette vil løse seg selv.

Selvsagt må pris per tur bli så billig at folk stort sett vil ønske å transporteres fremfor å kjøre selv.

Oi..ja da snakker vi...Jeg vil ha betalt for å sitte som passasjer..så gratis rekker ikke.

Skrevet (endret)
11 hours ago, AL123 said:

For det første, hvis man trenger en servicemanual for å reparere understellet på bilen, så bør man overlate det til profesjonelle.

Ja sant. Er best å bare gjette seg til hvilket verktøy man trenger å annskaffe og hvilket moment boltene skal ha når man jobber med slikt.

Manualene er uansett så gode at de fleste vil få til det meste ved å benytte dem. 
Noen plasser har de også videoer i manualen som er meget nyttig og.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (33 minutter siden):

Jeg tenkte det nok var en liten overdrivelse. NAF får vel ikke inn mange Teslaer utenom for pkk og da er vel bilen 4år gammel. Er vel da det blir synlig at den ikke har hatt service for de fleste andre biler hadde fått rettet opp feilene der istedenfor. Ett annet poeng er vel at mange Teslaet lever ett hardt liv i forhold til den jevne Hyundai som antagelig kjøres veldig sedat. De jeg kjenner som kjører Tesla er analt opptatt av lakken, men rævkjører bilen ellers. Blir kjørt som banebiler. Man skal ikke undervurdere de kreftene når det kommer til slitasje på oppheng etc.

Møter flere hundre biler på vei til job hver morgen. En dag tellte jeg at anhver tesla ble kjørt av en kvinne. Møtte vel 30-40teslaer den morgen. At tesla eiere er opptatt av lakk tviler jeg på. Folk som er opptatt av lakk og coating under kjøper ikke tesla. Veldig skjelden jeg ser tesla som råkjører i trafiken. De aller fleste følger trafikken. Bergensområdet

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (12 minutter siden):

For det første; ja.

T-forden er 118 år i år, så jeg tviler på at det finnes et eneste menneske i verden som husker når den kom. Mitt poeng er at din første påstand er like unøyaktig og løst fundementert som den andre.

Min begrunnelse:

1. Vi er nå på nivå 2-3 for selvkjørende biler. Sett at vi er på nivå 4 om 5 år, for å være optimistiske. Hvor lang tid vil det ta å nå nivå 5? Mange synes å mene at det er en liten forskjell mellom 4 og 5 og at det handler mest om mekaniske forskjeller som å fjerne ratt og pedaler etc. Forskjellen er imidlertid enorm dersom man ikke har noen georafiske begrensninger. Se for deg en bil som aldri setter seg fast, som tar deg trygt frem over fjellet i tett snødrev på en smal vei og som aldri trenger hjelp i noen situasjoner. Det er et godt stykke frem.

2. Eu har ikke vist store behov for å kontrollere livene våre når det kommer til utvikling av regelverk for kjøretøy, med unntak av utslipp. De føller stort sett anbefalinger fra europeisk bilindustri. faktisk har de nettopp, for første gang på flere tiår lansert en helt ny kjøretøyklasse, en modifisert klasse M der dyre hjelpesystem ikke er pålagt, og de har garantert at klassen vil forbli helt uendret i iallfall 10 år. At den blir utfaset etter mindre enn 20 år er veldig usannsynlig. 

3. Europa har et enormt mangforld av kjøretøykategorier som må fjernes dersom selvkjøring skal bli påbudt. Bare veteranbilbransjen i europa omsetter for 250mrd kroner i året og er kraftig økende, Motorsykkelindustrien ligger i samme størrelsesorden. Småskalaprudusenter av bil/motosykkel/spesialkjøretøy omsetter iallefall for 150mrd i året, og kjøretøyprodusenter som ikke er å regne som småskala, men som har hele virksomheten basert på at deres biler skal kjøres omsetter for 2-300mrd. Tar man med kun sportsbilvirksomheten til Porsche, så opasserer man en industri med godt over 1000mrd kroner i omsetning pr år. Og dette er en industri der Europa har store fortrinn foran asiater og amerikanere.

4. Hvis man skal gjøre veiene fullstendig autonome, så må man sannsynligvis utvikle et system der alle kjøretøy kommuniserer med hverandre. Et slikt system vil kreve et såpass tett samarbeid mellom alle verdens produsenter og myndigheter at det vil erfaringsmessig vil kunne ta flere tiår å få på plass.

5. Og gevinsten med å få til alt dette som har så store økonomiske nedsider? Minimale. 

Og til slutt. en modell der privatpersoner ikke lengre eier kjøretøy og der all, eller nesten all transport foregår ved hjelp av trasnportselskaper er direkte latterlig. Man vil trenge omtrent like mange kjøretøy som før, så da blir det lite gevinst å hente siden de fleste kjøretøy som i dag vil stå uvirksomme mesteparten av døgnet. Og dersom de MDG-folkene som hevder dette er fremtiden hadde hatt rett i at vi da ville trengt mange færre biler, så ville jo stykkprisen på bilene økt noe enormt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Complexity skrev (25 minutter siden):

Ja sant. Er best å bare gjette seg til hvilket verktøy man trenger og hvilket moment boltene skal ha når man jobber med slikt.

Manualene er uansett så gode at de fleste vil få til det meste ved å benytte dem. 
Noen plasser har de også videoer i manualen som er meget nyttig og.

Beklager, men det er helt åpenbart at du aldri har prøvd å utføre noen av de jobbene du tidvis skryter på deg.

• Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Jeg har nok ikke samme oppfatning som deg. For 10-12 år siden var de fleste Teslaeiere jeg kjente eller møtte gjennom jobb mer bilinteresserte enn snittet. Pr nå kjenner jeg ingen bilinteresserte som kjører Tesla lengre, og de jeg treffer gjennom jobb er stort sett like bilinteresserte som den typiske Toyotaeier. Det finnes nok fremdeles det vi kan kalle Teslaentusiaster, det ser vi jo her inne, men mitt inntrykk er at de er i et helt ekstremt mindretall.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
ozone skrev (1 time siden):

For det første; ja.

Jeg googlet dette for jeg ble nysgjerrig på hvor gammel nåværende eldste person er.

Eldste kvinne er 117 år og eldste mann er 114 år.

Det er ingen som er født før 1909. Så nei, det finnes ingen personer i dag som husker at T-forden kom.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Overdrivelse, også kalt hyperbel (eller hyperbol), er et retorisk virkemiddel som går ut på å fremstille noe som mye større, viktigere eller verre enn det er i virkeligheten. Målet er å vekke følelser, skape engasjement eller understreke et poeng.

Fra wikipedia. 😃

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (5 minutter siden):

Overdrivelse, også kalt hyperbel (eller hyperbol), er et retorisk virkemiddel som går ut på å fremstille noe som mye større, viktigere eller verre enn det er i virkeligheten. Målet er å vekke følelser, skape engasjement eller understreke et poeng.

Fra wikipedia. 😃

Litt som å påstå at selvkjøring blir obligatorisk inne få år mao 😉 

• Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (1 minutt siden):

Litt som å påstå at selvkjøring blir obligatorisk inne få år mao 😉 

Joa, men det fungerte nå iallefall. Folk ble engasjerte. 👍

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, AL123 said:

Beklager, men det er helt åpenbart at du aldri har prøvd å utføre noen av de jobbene du tidvis skryter på deg.

😅

Synes du det er en ulempe at de gjør det så enkelt for hvermannsen å fikse sin egen bil?

Før i tiden hadde jo de fleste bileiere med verktøykasse hjemme Haynes boken til bilen sin. Vet ikke om man får kjøpt de lenger til moderne biler.

Edit: Haynes er vist fortsatt operative! Men i dag er det en digital tjeneste og de leverer ikke noe bøker lenger.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...