Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duriello skrev (19 minutter siden):

Har det vært noe mer krøll med bilen, eller fungerer alt tipp topp nå? 🙂

Heldigvis ikke, alt tipp topp her. Og bilen fikk nylig en OTA-oppdatering vedrørende VCU-systemet og redusering av unødvendig utladning av 12V-batteriet, i tillegg til å sikre mer effektiv drift. Virker som det gjorde susen. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Alle merker ville vel fått 1 eller 2 bestselgere hvis de kun lagde 2 modeller. F.eks VAG Modell A og Modell B. Nå virker det som robotaxi er det som skal redde dem. Hvis det ikke funker må de finne på noe nytt for å holde liv i håpet og flytte målskiven nok en gang. Alle andre utvikler seg, man kan aldri stå helt stille, da blir man frakjørt. 

Det som jeg finner snodig med Tesla er at de i praksis ikke utvikler nye modeller - isteden fjerner de eksisterende som X og S.

Nå sitter de med model 3 og Y og flikker videre på disse. De får ulike facelifts og ny teknologi - men noen helt ny modell med vesentlig annet design ser vi jo ikke noe til. Og nå begynner andre selskaper og levere biler med 1. bedre teknologi.  2. bedre ytelser. 3. Spennende design. 4. flere nye funksjoner Tesla ikke har osv osv...  Så hvor står egentlig Tesla om 5-6 år?  

• Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (5 minutter siden):

Heldigvis ikke, alt tipp topp her. Og bilen fikk nylig en OTA-oppdatering vedrørende VCU-systemet og redusering av unødvendig utladning av 12V-batteriet, i tillegg til å sikre mer effektiv drift. Virker som det gjorde susen. 

Flotte greier. 👍👍 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (28 minutter siden):

Det som jeg finner snodig med Tesla er at de i praksis ikke utvikler nye modeller - isteden fjerner de eksisterende som X og S.

Nå sitter de med model 3 og Y og flikker videre på disse. De får ulike facelifts og ny teknologi - men noen helt ny modell med vesentlig annet design ser vi jo ikke noe til. Og nå begynner andre selskaper og levere biler med 1. bedre teknologi.  2. bedre ytelser. 3. Spennende design. 4. flere nye funksjoner Tesla ikke har osv osv...  Så hvor står egentlig Tesla om 5-6 år?  

De har jo flytta fokus til selvkjørende biler og roboter tydeligvis..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (På 5.6.2026 den 15.30):

Jeg hadde ventilerte seter på xpeng g6. Var første gang jeg har hatt noe slikt. Men for meg var det av lite verdi. Samme med massasje..bare tull synes nå jeg. Seteforlenger finner jeg mer glede i..det hadde ikke xpeng,men setene var ikke så veldig korte så det gikk greit.

De beste bilene jeg har eid har faktisk vært de med litt mindre utstyr og stoffseter eller alcantara. Mindre som kan bli feil og mindre å irritere seg over. Men folk er ulike her..bare innser det.

Ekte skinnseter synes jeg fort blir stygge og så er det jo det at de tåler ikke at passasjerer har snodige bukser med metall her og der like godt som stoff og alcantara

Seteforlenger MÅ være en god ting for lange folk. M.a.o. ikke noe jeg har behov for. ☺️

Har aldri hatt problemer med skinnseter, og jeg er IKKE et petimeter når det kommer til stell og detailing. Personlig så liker jeg stoffseter best å sitte i. Særlig før når man ikke kom ut til ferdig oppvarmet bil på vinteren. Da var skinnseter IS-kalde å sette seg på/i. Stoffseter var mye bedre da. Vi har stoffseter i Mazda'en, og de er gode å sitte i . Passe faste og med passelig sideveis hold.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (På 5.6.2026 den 18.15):

Skulle parkere en slik nylig utenfor en butikk. Den begynte å ule eller noe når jeg levna den. Skjønte ikke så mye.

Men viste seg at jeg hadde glemt å trykke på "av" knappen før jeg forlot bilen, og den kan vist ikke ordne dette selv.

Sånn er Mazda'en vår også. Jeg går stadig vekk fra den uten å slå den av. På fredag merka jeg det ikke før jeg kom ut fra butikken at bilen var påslått enda. Og så må nøkkelen opp fra lomma og bli trykket på for å låse/låse opp bilen.

Det er bare SÅ 1990... ;)

• Liker 2
Skrevet

Der er leafen god. 

Hvis du åpner døra uten å ha slått den av så begynner den å pipe.

Når du da slår den av så piper den enda mer intenst.

Lurer litt på hva jappsen har tenkt på det.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Toyota osv har også det. Hvis du forlater bilen uten å skru den av lager den et hælvetes leven.

Men enig i at det er teit at den ikke bare skrur seg av når den låses/forlates. At biler ikke skrur seg på automatisk derimot, setter jeg stor pris på! Det skal være en eksplisitt handling fra sjåfør, ikke noe bilen antar du ønsker.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Men hvorfor den ekstra intense pipingen når du gjør det leafen ønsker, slår den av?

Piper sånn til du har lukket døren.

Enda bedre er hvis baksete passasjer tar av seg selen litt for tidlig. Da må bilen slås av eller setebelte settes i uten passasjer før den gir seg. 😅

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (11 timer siden):

Nå sitter de med model 3 og Y og flikker videre på disse. De får ulike facelifts og ny teknologi - men noen helt ny modell med vesentlig annet design ser vi jo ikke noe til. Og nå begynner andre selskaper og levere biler med 1. bedre teknologi.  2. bedre ytelser. 3. Spennende design. 4. flere nye funksjoner Tesla ikke har osv osv...

Og det hadde jo ikke skjedd uten Tesla sin påvirkning på markedet. I hvertfall ikke på maaange år. Legacy bilindustrien har blitt tvunget ut av komfortsona si, og blitt tvunget til å heve seg teknologisk, og det kommer oss kundene (og miljøet) til gode.

Sitat

Så hvor står egentlig Tesla om 5-6 år?

Tja, si det... Ikke sikkert at de leverer biler lenger da, men at Tesla kommer til å fortsette å vokse er jeg ikke i tvil om.

• Liker 3
Skrevet
16 hours ago, Simen1 said:

At det 9 år senere "er snakk om" å levere.. 🤣

Hvor ofte er det folk, eller ennå bedre: seriøse selskap, finner seg i å ikke få levert på 9 år og at produsenten fortsatt "snakker om" de skal lage en versjon som passer for kundene.. De har gjort seg selv til en så stor parodi på seg selv at det har gått forbi stadiene komedie og tragikomedie.

Kanskje de ventet på markedet?

Det var jo ganske mange som trodde at teknologien skulle gå en annen vei enn den har gjort.

https://www.businessinsider.com/nikola-one-hydrogen-truck-photos-features-2017-2

Screenshot 2026-06-08 at 09.10.43.png

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (På 5.6.2026 den 17.46):

Ja, er godt vi er forskjellige. Jeg simpelthen elsker ventilerte skinnseter (som holder seg veldig godt etter 7 + års bruk...) på min bil, og HUD, selv om det er en "fattigmannsHUD". Massasje i setene kunne absolutt vært deilig å ha, og sette på mens man lader om man ikke har noe annet å gjøre i mellomtiden.

Forlenger for seter trenger jeg ikke med mine 170 cm fordelt slik at føttene er kortere enn fra beltet og opp. Kjøper gjerne bukser med 30 i lengde, der det er tilgjengelig, men hadde fint klart meg meg 28. Kjøpte ettpar bukser i 32, og sikker på at jeg kunne kortet de ned med minst 7-8 cm uten å få "høyvanns-buksser" av den operasjonen!

Ellers må jeg si V2L/V2G er krav til neste bil, samme med Camper Mode (har det på Kona'en, og setter stor pris på det), men vært enda bedre med Dog/Pet Mode i tillegg. Og så må jeg ha frunk. Nå har jeg fikset meg noe ettermontert 3.parts-utstyr, men fint med noe som er originalt!

Ventilerte seter er gull å ha om sommeren må jeg si. Aldri hatt det før nå, men bruker den hyppig når det er varmt ute. Og ja, apropos kvaliteten og valg av materiale til setene. Kan ikke fordra vegansk "skinn". Ikke er det like holdbart og ikke er det spesielt godt å sitte i. Kombinasjonen av alcantara og ekte skinn er tingen spør du meg. Viktig med god og ikke minst nok sidestøtte også, både for ryggen og for baken. Stussa litt på setene i BMW IX når jeg sjekka litt på Finn.no for moroskyld i går, det virka jo knapt som setene der hadde noe særlig med sidestøtte? 

Angående forlenging av sete, bruker jeg kun det når jeg lader eller vil ta et stopp. Veldig godt da kunne legge seg helt bak som i en stressless stol med beina opp :) Ellers enig angående V2L, er absolutt kjekt å ha. Samme med frunk. Har dog ikke store frunken nå sammenlignet med Model 3’en så blir mest brukt til oppbevaring av småting. 

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Å? Trenger de å reddes? Forklar gjerne.

De trenger nok absolutt ikke å reddes. Men nå som X og S er ute av sortimentet,  bør de jo absolutt komme med noen nye modeller skal de fortsette å være en bilprodusent. Men det er vel snakk om at de skal bruke disse nå tomme produksjonsbyggene til å fokusere videre på robotene deres og ikke nye biler. Så er faktisk usikker på om de kommer til å komme med noen nye «vanlige» biler de neste årene eller om fokus kun blir roboter, dvs strømforsyning og selvkjørende biler for Tesla.

Skrevet (endret)
Iterion skrev (22 minutter siden):

De trenger nok absolutt ikke å reddes. Men nå som X og S er ute av sortimentet,  bør de jo absolutt komme med noen nye modeller skal de fortsette å være en bilprodusent. Men det er vel snakk om at de skal bruke disse nå tomme produksjonsbyggene til å fokusere videre på robotene deres og ikke nye biler. Så er faktisk usikker på om de kommer til å komme med noen nye «vanlige» biler de neste årene eller om fokus kun blir roboter, dvs strømforsyning og selvkjørende biler for Tesla.

Tesla har funnet hvilke deler av bilmarkedet de virkelig tjener penger på. At de da fokuserer på den delen av markedet finner jeg naturlig.

Og når modellene som de har i markedet selger så himla bra, hvorfor bytte de ut med noe nytt da? Bedre med evolusjon enn revolusjon da. Nye modeller kommer nok når Tesla ser at salget av eksisterende modeller daler.

Så må vi bare lære oss å ta alle tidshorisonter som Musk presenterer med et tonn salt. For de slår aldri til.

Endret av Hanhijnn
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ja, de har vel noen nye modeller som Cybertruck og Robottaxi. De er vel omtrent like utbredt i Norge som bananpalmer.

Om 9 år snakker de vel fortsatt om at de kanskje skal levere varianter som er egnet i Europa en eller annen gang i framtida med usikker dato. Mens fansen logrer som vanlig og sier til hverandre "veldig snart nå", som de har sagt i 9 år..

• Liker 5
Skrevet (endret)

Virker som om Tesla tenker at skiftet til helt selvkjørende biler kommer innen neste 8år. Så det er ikke noe vits å planlegge for nye modeller slik vi kjenner dem. 

Jeg klarer ikke helt å se at det kommer til å skje. Men jeg skal reservere meg selv mot å dismisse det helt inntil jeg har fått hatt noen 1000km bak rattet på selvkjørende bil som jeg overvåker. - På vinteren.

Edit: Men Model Y L har jo kommet da.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Ja, de har vel noen nye modeller som Cybertruck og Robottaxi. De er vel omtrent like utbredt i Norge som bananpalmer.

Om 9 år snakker de vel fortsatt om at de kanskje skal levere varianter som er egnet i Europa en eller annen gang i framtida med usikker dato. Mens fansen logrer som vanlig og sier til hverandre "veldig snart nå", som de har sagt i 9 år..

Huff, ja det er for jævlig... Men takk for ditt konstruktive innlegg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...