Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, Snowleopard said:

De tror nok det er nok, men jeg er nook ikke overbevist over at det er tilstrekkelig. Selv Tesla, selskapet, er avhengig av andre typer kjøretøy bare for å få fraktet varer til sine egne selspa og sine egne verksted, salgs, design og produksjonslokaler! 😉

Ja jeg ser den.
Men, KIna er verdens største bilmarked. 40% av personbilsalget i verden skjer der.

Sånn jeg har skjønt det, så kan de ved et pennestrøk si: Nå er level 4 selvkjøring lov.
På samme måte som de gjorde ved å omtrent gjøre bensin og dieselbiler uregistrerbare over natta. 

Hvis man er 1 av 3 aktører som klarer å levere den platformen, så kan det nok være at det er lurere å fokusere på den delen av forretningsvirksomheten, istedenfor den med å lage fysiske biler som er tenkt solgt til og eid av privatpersoner.

Vi kan godt fort gå mot TaaS (Transportation as a Service)

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Stoff eer som regel ull eller bommull, eller andre naturlige stoffer.  Dog, regner med at det i moderne tid, betyr en form for blanding av plast og  bomull eller ull.  Alcantara er jo faktisk plast-etterligning av semsket skinn... Grøss og gru, selv om det kjennes og føles bra ut. Men det er fremdeles plast, og folk jubler over "premium"-biler med plastetterligningen av det som er ekte og rent!

Hva om folk gadd å tenke seg om, og sa nei til all denne mikroplasten det fører til! 🤔

Ehm..speaking of plast da, hva tror du vegansk «skinn» egentlig er lagd av?  Men ja mulig du har rett i det du sier om alcantara, at det er en etterligning av semsket skinn. Men kvaliteten på det er høyt og ikke minst ekstremt slitesterkt og blir ikke så varmt og klamt som ekte skinn fort kan bli. Mikroplast finnes det nok dessverre altfor mye av i mange biler. 

Skrevet (endret)

@Evil-Duck Her ser du hvordan setene ser ut i Ioniq 5 N-Line versjonen. Ekstremt komfortabel, bra støtte, bra hodepute og slitesterkt stoff i alcantara og skinn. 

IMG_7722.jpeg

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Ehm..speaking of plast da, hva tror du vegansk «skinn» egentlig er lagd av?  Men ja mulig du har rett i det du sier om alcantara, at det er en etterligning av semsket skinn. Men kvaliteten på det er høyt og ikke minst ekstremt slitesterkt og blir ikke så varmt og klamt som ekte skinn fort kan bli. Mikroplast finnes det nok dessverre altfor mye av i mange biler. 

Har da vel aldri antydet noe om vegansk skinn. Forresten hater jeg både det, og begrepet i seg selv. Dette er ikke skinn! Jeg er fullstendig klar over at det er en omskriving av ordet plastetterligning. Velger heller stoffseter enn vegansk (plast) skinn om jeg får velge!

Men kun ekte, naturlig skinn er godt nok for min smak. Men perforering gjør jo at det i større grad "puster", samt gir mulighet for kjølig via setene, som er en god løsning på det problemet skinn har i varmen. Vegans/plastetterlgning av skinn har jo i utgangspunktet akkurat samme problemet, i tillegg til at det er langt mer brennbart, og kan smelte før skinn tar fyr.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (Akkurat nå):

@Evil-Duck Her ser du hvordan setene ser ut i Ioniq 5 N-Line versjonen. Ekstremt komfortabel, bra støtte, bra putte og slitesterkt stoff i alcantara og skinn. 

IMG_7722.jpeg

Dette er vel sliksett en av de beste løsningene en får, skinn på utsatte deler når en går inn og ut av setet og stoff der du har kontakt med setet når du sitter. Så delskinn som dette er absolutt den perfekte løsningen med tanke på komfort og slitestyrke :) 

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Har da vel aldri antydet noe om vegansk skinn. Forresten hater jeg både det, og begrepet i seg selv. Dette er ikke skinn! Jeg er fullstendig klar over at det er en omskriving av ordet plastetterligning. Velger heller stoffseter enn vegansk (plast) skinn om jeg får velge!

Men kun ekte, naturlig skinn er godt nok for min smak. Men perforering gjør jo at det i større grad "puster", samt gir mulighet for kjølig via setene, som er en god løsning på det problemet skinn har i varmen. Vegans/plastetterlgning av skinn har jo i utgangspunktet akkurat samme problemet, i tillegg til at det er langt mer brennbart, og kan smelte før skinn tar fyr.

Ok. Jeg hater også det begrepet hehe. Men tror også at ekte skinn er på vei ut og blir erstattet av mer og mer miljøvennlige stofftyper. Se bare Volvo nå som Evil-Duck nevner. Selv om alcantara kanskje ikke er et av de, men det brukes i større grad av premiumsegmentet uansett og er ikke så utbredt. 

Skrevet

Finnes masse av andre biltyper som vi basically ikke klarer oss uten, selv om TM3 og TMY dekker svært manges behov. Men de dekker ikke alle behov. Og spesielt i Europa, så er det mange som ikke kan velge en Tesla fordi de og blir for store for veiene de skal brukes i, og det behovet de har.

Men og India og Kina og andre store markeder, også Japan, krever mindre kjøretøy. Og Tesla velger altså bort de markedene ved å ikke tilby noe annet. Det er jo mest synd på Tesla og dems aksjonærer, for det er mange som gjerne fyller markedet for disses behov

Jeg tror at svaret ligger i at Tesla ikke ser på seg selv hovedsaklig som en bilprodusent, men som tech.bedrift som finansierer mye forskning og utvikling gjennom å selge de bilene som de har best inntjening på.

Tviler veldig på at Tesla har intensjoner om å dekke all verdens markeder med alle bil-kategoriene som finnes. Det er slett ikke sikkert at Tesla kommer til å selge biler engang om 10 år ++. Roboter og andre high tech markeder er nok vel så interessant å satse på. SpaceX f.eks.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Selv Tesla, selskapet, er avhengig av andre typer kjøretøy bare for å få fraktet varer til sine egne selspa og sine egne verksted, salgs, design og produksjonslokaler! 😉

Nå har jo Tesla (langt på vei) sparket igang den elektriske overgangen hos Legacy bilprodusentene, så da kan vel også Tesla la andre elbiler stå for den transporten de trenger. Det MÅ jo ikke være produsert av Tesla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...