Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Jeg skriver og leser norsk på et norsk forum. Norske setninger med norske ord på rekke.

Kjemi er et av mine sterkeste fagområder. Jeg trenger ikke google for jeg er ikke usikker på terminologien. Jeg vet utmerket godt hva grunnstoffene heter på norsk og engelsk og jeg vet også utmerket godt at man holder seg til ett språk av gangen. Forbindelser som vanlig salt eller salter generelt vet jeg også utmerket hva er og hva det heter på begge språk.

Ikke ta det personlig. Jeg er like raskt ute og påpeker oversettingsfeil når f.eks journalister oversetter billion dollars til billioner kroner eller silicon valley til silikon-dalen eller folk skriver "metall" fordi de ikke vet hvilket eller Findus skriver "fisk" fordi de ikke vil fortelle hvilken art det er. Det er ikke lenge siden jeg så en annonse for en "metallsykkel"... Kort sagt, kunnskapsnivået på dette må opp. Påpekninger av språkfeil og mangler bør tas til etteretning så ikke degraderingen av språket går ennå lengre.

Spørsmålet mitt om natrium-batterier handlet bare om å få bekreftelse på at det ikke trenger oppvarming for å lade i kulde og ikke får belegg på anoden under f.eks hurtiglading i kulde.

Du finner utdypende informasjon om du googler. Jeg er ikke noen kjemi ekspert,men tester jeg har lest viser at denne batteritypen er perfekt for nordiske forhold. 

LFP og NMC har jeg erfaringer med og av disse to er LFP ikke egnet i nordiske forhold  er min egen erfaring. Bor du langs kysten med veldig sjelden sterk kulde så kanskje. Det jeg synes er uheldig er at produsenter av elbiler ikke informerer tilstrekkelig mhp egenskapene til de ulike batterikjemiene vil ha for eierskapet. F.eks burde man ikke selge LFP uten å informere kunden om at anbefalt minimum effekt på hjemmelader er ca 7 kw dersom man skal lade bilen i 20 minus hjemme. Jeg har brent meg på dette og følte meg lurt. Verkstedet mener jeg burde visst at LFP er krevende å lade i kulde og at det var min egen feil at jeg ikke ikke undersøkte mer. Nettet er full av informasjon fikk jeg beskjed om. Min erfaring er at den informasjonen er veldig mangelfull. Og det kan kanskje også skyldes at mange har høy ladeeffekt hjemme eller bor veldig sentralt langs kysten med ikke så ekstrem kulde...og dermed ikke opplever noen utfordringer?

Jeg vet ikke..men jo flere LFP som selges jo mer vil vi nok høre om dette. Jeg mener uansett at LFP er et blindspor i det lange løp. Natrium/Sodium/Salt fremstår mye mer egnet. Dessuten ser du jo at de dyre premium merkene heller ikke selger LFP biler..det er kanskje flere grunner til dette..men en kan jo være egenskaper i kulde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 minutes ago, obygda said:

Dessuten ser du jo at de dyre premium merkene heller ikke selger LFP biler..det er kanskje flere grunner til dette..men en kan jo være egenskaper i kulde?

Det har vel mest med at man får mye mere kapasitet på like mye vekt med NMC celler, og "premium merkene" ønsker jo å ha lengst mulig rekkevidde.

Tesla lader verken NMC eller LFP batteriene sine om de er fryst. Om det var så stort problem at de måtte varmes først ville det jo vært mye mere ramaskrik rundt dette. Annenhver bil i Norge er jo en Tesla.

Min Tesla med NMC nekter å lade batteriet med mindre det har 2 varmegrader i seg, og ønsker helst å holde det rundt 12 varmegrader under AC lading.

Endret av Complexity
Skrevet

En gjennomgang av fremtidens batterier slik US Department of energy ser det.

Flow batteries som selvsagt ikke er aktuelle for biler var nytt for meg. Selv har jeg tror på faststoffbatterier i årene som kommer, og da spesielt at de vil veie mye mindre enn andre typer vi kjenner i da.
Og det er vel ulempen med salt batterier - de vil veie enda mer enn Li-Ion for samme energimengde.

https://www.energy.gov/cmei/ammto/breaking-it-down-next-generation-batteries

Skrevet
Switters skrev (På 24.7.2026 den 22.59):

Jeg har en e-golf som nå har rullet godt over 270.000km, og den er omtrent ladet til 100% på daglig basis i snart 9 år, noen ganger 2 ganger daglig også, og jeg kan ikke si at jeg merker noe til degradering, så jeg er ikke så bekymret for dette nå som jeg var i 2017. 

Merket at det var degradert batteri på eGolfen jeg hadde (1 generasjon med 24kWt batteri), men hadde nok stabilisert seg de siste årene. Ladet normalt til 100% daglig, men normalt 2 ganger daglig om vinteren da jeg måtte lade både hjemme og på jobb. Hadde den fra ny til den var 6år, og ble solgt når den hadde kjørt rundt 125 000 km.

Greidet på det beste etter at den var ny 141 km, men da kjørte jeg for å spare, og mot slutten på sommeren så greide den kanskje 120km 

Vokteren skrev (På 26.7.2026 den 19.21):

Planlegger en lengre biltur med elbilen til våren (ikke Tesla)
Hvor mange ladeapper trenger jeg ?
Hvorfor kan man ikke betale med bankkort over alt ?

Elbilforeningen reklamerer med at man kan bruke brikken dems på så å si de fleste ladeoperatører utenom Tesla, så man kan melde seg inn der, men det koster jo litt.

Det enkleste vil være å bruke Circle K som har ett godt utbygd nettverk, så bruke Uno-X med kort, siden de har det på alle sine. Da slipper man unna med 1 app.

Husk også at det normalt er dyrere å lade via kort enn andre.

Du kan også greie deg med kun 1 app på Tesla, hvis bilen du har er støttet hos dem. De støtter mange bilmerker om dagen.

Skrevet
Complexity skrev (19 minutter siden):

Det har vel mest med at man får mye mere kapasitet på like mye vekt med NMC celler, og "premium merkene" ønsker jo å ha lengst mulig rekkevidde.

Tesla lader verken NMC eller LFP batteriene sine om de er fryst. Om det var så stort problem at de måtte varmes først ville det jo vært mye mere ramaskrik rundt dette. Annenhver bil i Norge er jo en Tesla.

Min Tesla med NMC nekter å lade batteriet med mindre det har 2 varmegrader i seg, og ønsker helst å holde det rundt 12 varmegrader under AC lading.

Det er vel ikke så mange LFP på Tesla. De aller fleste har NMC. 

Skrevet
Complexity skrev (18 minutter siden):

Annenhver bil i Norge er jo en Tesla.

Forstår at du mener dette som en hyperbol, men siden du har brukt denne flere ganger her inne tillater jeg meg å påpeke at det er 6-7 % av den totale bilparken, og 20% av nye biler.

Ikke fordi du ikke forstår dette, men det er jo andre mennesker her inne å leser og, som kanskje ikke er så oppdaterte på bransjen ;)

• Liker 3
Skrevet
Jalla21 skrev (1 time siden):

En gjennomgang av fremtidens batterier slik US Department of energy ser det.

Flow batteries som selvsagt ikke er aktuelle for biler var nytt for meg. Selv har jeg tror på faststoffbatterier i årene som kommer, og da spesielt at de vil veie mye mindre enn andre typer vi kjenner i da.
Og det er vel ulempen med salt batterier - de vil veie enda mer enn Li-Ion for samme energimengde.

https://www.energy.gov/cmei/ammto/breaking-it-down-next-generation-batteries

Faststoffbatteriene får god energitetthet fra starten (bedre enn NMC) og har potensial til å øke det videre. Men faststoff er litt kinkig å få til og må begrense effekten til både lading og utlading i kuldegrader for å ikke skade batteriet. Så det blir nok premium batteri for dyre biler, droner og andre ting som trenger høy energitetthet.

Natrium-batterier er i motsatt ende av skalaen med litt lavere energitetthet i starten enn det LFP har. Men jeg forstår det sånn at det ikke trenger oppvarming til plussgrader for å lade bra. Så hjemmelading på lav effekt skal ikke være et problem med natrium. Man bytter altså en ulempe med en annen. 10-20% lavere energitetthet betyr egentlig ikke så mye for vanlige biler. Hvis batteriet er 300 kg så er det bare 30-60 kg ekstra og det betyr egentlig ikke så mye for praktisk opplevelse på en familiebil. Selv om vi legger legger til 30-60 kg i ekstra understell og andre ting. Helt generelt har jo elektriske familiebiler mer enn nok effekt allerede så et lite skritt tilbake der vil neppe være noen praktisk ulempe på vei til og fra barnehagen og butikken. Jeg tror det vil ha større betydning for hvermansen at natrium-batteriene gir billigere biler. Hvilken ville du valgt?

Hypotetisk familiebil A: 1700 kg, 0-100 på 7 sekunder, 500 km WLTP, 400 000 kr, hjemmelader dårlig i -20 grader.

Hypotetisk familiebil B: 1800 kg, 0-100 på 8 sekunder, 500 km WLTP, 300 000 kr, hjemmelader godt i -20 grader.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (49 minutter siden):

Faststoffbatteriene får god energitetthet fra starten (bedre enn NMC) og har potensial til å øke det videre. Men faststoff er litt kinkig å få til og må begrense effekten til både lading og utlading i kuldegrader for å ikke skade batteriet. Så det blir nok premium batteri for dyre biler, droner og andre ting som trenger høy energitetthet.

Natrium-batterier er i motsatt ende av skalaen med litt lavere energitetthet i starten enn det LFP har. Men jeg forstår det sånn at det ikke trenger oppvarming til plussgrader for å lade bra. Så hjemmelading på lav effekt skal ikke være et problem med natrium. Man bytter altså en ulempe med en annen. 10-20% lavere energitetthet betyr egentlig ikke så mye for vanlige biler. Hvis batteriet er 300 kg så er det bare 30-60 kg ekstra og det betyr egentlig ikke så mye for praktisk opplevelse på en familiebil. Selv om vi legger legger til 30-60 kg i ekstra understell og andre ting. Helt generelt har jo elektriske familiebiler mer enn nok effekt allerede så et lite skritt tilbake der vil neppe være noen praktisk ulempe på vei til og fra barnehagen og butikken. Jeg tror det vil ha større betydning for hvermansen at natrium-batteriene gir billigere biler. Hvilken ville du valgt?

Hypotetisk familiebil A: 1700 kg, 0-100 på 7 sekunder, 500 km WLTP, 400 000 kr, hjemmelader dårlig i -20 grader.

Hypotetisk familiebil B: 1800 kg, 0-100 på 8 sekunder, 500 km WLTP, 300 000 kr, hjemmelader godt i -20 grader.

Har også klokketro på Natrium. CATL har begynt å selge disse direkte fra fabrikk til hvermansen. Mao er det ikke noen krav om ett visst volum en gang. Disse batteriene har også blitt benyttet i husholdninger en periode. Jeg har sett dem i England (hvor man omtaler dem som Sodium) - og for slikt formål er de geniale. Smeller man opp solceller på tak og har en stor pakke av disse så får man utnyttet mye energi - og det er den retningen CATL ser store muligheter. La oss f.eks få et regelverk i Norge som pålegger store bygninger solceller OG batterier. Videre så  er det ingen problemer med kulde og lading utladning av dem. Sånn sett egner de seg også på neste generasjon elbiler - og her har kineserene allerede begynt å masseprodusere de første bilene. 

Legger ved denne - var der..........

Endret av obygda
Skrevet

Jeg sitter godt på gjerdet og venter på biler med natriumbaserte batterier et par år til. Det er flere store grunner til det:

- Det er helt uaktuelt for meg å kjøre rundt i en diktatur-merke bil og skjemme meg over å ha en sånn i min oppkjørsel.

- Jeg regner med at verditapet på LFP-baserte biler øker fra de normale ~13% de neste årene, fordi Na blir foretrukket framfor LFP "alt annet likt". Dvs. at hvis man kjøper bil med LFP nå så vil det koste ekstra mye i verditap.

- For tiden har jeg optimert bilbudsjettet og har lave kostnader (inkl. verditap og alt) Det kan jeg godt ha en stund til for å la kapitalen jobbe for meg, i stedet for mot meg.

- Mens jeg venter vet jeg at Na-batteriene bilr billigere og kommer i flere biler. Hvis Na-kjemien vil bli produsert av europeiske selskap så kan det hende jeg venter ekstra på det. Hvis ikke så kan jeg gå med på kina-Na-batterier i en Europeisk merke-bil. Da sørger jeg i hvert fall for at en mindre del av totalprisen havner i Kina, enn om jeg kjøpte en hel bil rett fra diktaturet.

- Geopolitikken kan tilspisse seg. Det kan bety noe for deletilgang, reparerbarhet, digitale trusler og tilgang på nettfunksjonalitet. Denne risikoen reduseres ved å velge et europeisk merke. Selv om det skulle ha batteri fra diktaturet.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Simen1 said:

eller Findus skriver "fisk" fordi de ikke vil fortelle at arten heter Alaska polloc.

Det heter Alaskatorsk på Norsk. https://snl.no/alaskatorsk

3 hours ago, Simen1 said:

Faststoffbatteriene får god energitetthet fra starten (bedre enn NMC) 

Det er ikke automatisk. Faststoffbatterier refererer til elektrolytten, uten forbedringer på anode og katode vil ikke det å endre elektrolytt gi noen vesentlig energitetthetsgevinst. 

Det store potensialet for enegitetthet med faststoffbatterier er å kunne bruke metallisk litium i anoden, Da kan tettheten ta et dramatisk steg opp, men det er flere skjær i sjøen enn elektrolytten før man kommer dit.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Min erfaring med Model 3 LFP i indre Troms er at det fungerer fint selv når det er kaldt, regen kan man se langt etter på vinteren når nåla bikker ned mot -30. Lader på jobb med en 16A 1-fase lader og hjemme med 13A 1-fase uten problemer. 

Skrevet (endret)
6 hours ago, obygda said:

Det er vel ikke så mange LFP på Tesla. De aller fleste har NMC. 

Ca 30% er LFP i Norge.

Alle RWD Tesla etter 2021 har LFP. Så det er ganske så mange av dem på veiene her.

Men ja de fleste har NMC. 

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Ca 30% er LFP i Norge.

Alle RWD Tesla etter 2021 har LFP. Så det er ganske så mange av dem på veiene her.

Men ja de fleste har NMC. 

Det er vel flere her inne som har eller har hatt Model 3SR med LFP. Kunne vært interessant å høre deres erfaringer. Har ikke hørt så mange skrekkhistorier som det obygda refererer til. Tvert imot er vel Teslas LFP-batteri ofte regnet for å være deres beste. Iallefall når det kommer til holdbarhet/garantisaker.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (9 timer siden):

Jeg tror det vil ha større betydning for hvermansen at natrium-batteriene gir billigere biler. Hvilken ville du valgt?

Jeg hadde valgt den letteste bilen med grei rekkevidde hver eneste gang.
De aller fleste av dagens elbiler veier alt for mye, og selv om ikke alle skal på Rudskogen med bilen sin så merkes vekt.

Endret av Jalla21
Skrevet
2 hours ago, AL123 said:

Det er vel flere her inne som har eller har hatt Model 3SR med LFP. Kunne vært interessant å høre deres erfaringer. Har ikke hørt så mange skrekkhistorier som det obygda refererer til. Tvert imot er vel Teslas LFP-batteri ofte regnet for å være deres beste. Iallefall når det kommer til holdbarhet/garantisaker.

Ja absolutt. Har ikke fått for meg at det har vært så katastrofe som det hintes til her.

Er jo store forskjeller i hvordan oppvarming av batteri fungerer mellom bilmodeller da. Misstenker problemene som er opplevd er mere feil med bil enn batterikjemi.

Skrevet
Complexity skrev (På 28.7.2026 den 22.32):

Ja absolutt. Har ikke fått for meg at det har vært så katastrofe som det hintes til her.

Er jo store forskjeller i hvordan oppvarming av batteri fungerer mellom bilmodeller da. Misstenker problemene som er opplevd er mere feil med bil enn batterikjemi.

Det handler om mer enn bare treg lading når det er kaldt... Jeg siterer mitt eget innlegg fra tidligere, under:

ozone skrev (På 3.6.2026 den 14.20):

Enig.

Jeg var "fan" av LFP når jeg kjøpte min Tesla model 3 RWD i slutten av 2022.
Fordelene var jo mange; Man får brukt hele kapasiteten uten å være redd for å slite på batteriet, de er mer brannsikre, flere sykluser, og noen til...

Men: etter å ha levd med dette batteriet i snart 4 år så kommer jeg aldri til å kjøpe bil med LFP igjen.
Fordelene merker man ikke noe til i hverdagen, men ulempene hver eneste dag! Til og med når det er varmt ute!

Selv om sommeren så får jeg opp symbolet for "redusert regenerering" i lange nedoverbakker!
Det virker som batteriet kun blir varmt under "gasspådrag", og ikke under lading i nedoverbakker.
Dermed kaster bilen bort verdifull energi som kunne ha blitt puttet inn på batteriet fordi det er for "kaldt" til å motta 30kW, eller hvor mye det nå er bilen genererer nedover bratte bakker...

Og dette selv om jeg forvarmer med 11kW lader hjemme i en time før jeg reiser! Går ikke lang tid før den varmen er gone.
Så nå føles det litt bortkastet å kjøre rundt med et steintungt batteri for å oppnå fordeler jeg aldri merker, men ulemper som irriterer hver dag.

Jeg kommer til å bytte til den nye LR RWD med "vanlig batteri snart!
750km rekkevidde, helt grei lading i kulden, og ingen redusert regenerering i lange nedoverbakker (eller hele tiden når det er skikkelig kaldt).
Gleder meg!

Skrevet

Så du er misfornøyd med LFP og skal bytte neste gang? Så forresten en tesla med de nye stål felgene en dag. Syns det var ganske kult. Veldig robust utseende. Ser jo nesten ikke stålfelger lengre, kanksje på id buzz bare. 

Skrevet
54 minutes ago, kremt said:

Så du er misfornøyd med LFP og skal bytte neste gang? Så forresten en tesla med de nye stål felgene en dag. Syns det var ganske kult. Veldig robust utseende. Ser jo nesten ikke stålfelger lengre, kanksje på id buzz bare. 

Tesla-Model-3-standard-with-steel-wheel.webp.9eaef0cc96faa78beca5a89dc4a852c1.webp

Disse felgene? Kul? 😅

• Liker 1
Skrevet

Tesla startet som et premium-merke med premium-bilersom Roadster, S og X.

Så kom økt volum og lavere priser med model 3 og Y.

Nå kutter de kostnader for n-te gang og leverer de med "first price" stål-felger.. :lol: Man må bra langt ned i prissjiktene hos konkurrentene før man bare får stålfelger med.

Plotter man dette som en graf så ser jeg et merke som synker som en stein i standarden de legger seg på og nå utfordrer de aller billigste bilene på materialvalg. Stipulerer man den grafen videre så havner de under first price i materialkvaliteter.

Nå har de vel også sluttet å produsere alle premium-bilene de hadde og den nye roadsteren er fortsatt et luftslott, 10 år etter presentasjonen og reservasjonene. Tesla har definitivt blitt noe helt annet enn det var for et tiår siden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...