Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Virker som om Tesla tenker at skiftet til helt selvkjørende biler kommer innen neste 8år. Så det er ikke noe vits å planlegge for nye modeller slik vi kjenner dem. 

Jeg klarer ikke helt å se at det kommer til å skje. Men jeg skal reservere meg selv mot å dismisse det helt inntil jeg har fått hatt noen 1000km bak rattet på selvkjørende bil som jeg overvåker. - På vinteren.

Det må  lov endringer til som forbyr folk å kjøre bilen selv før dette med selvkjøring tar av vil jeg tro.

Har i alle fall null interesse av selvkjøring selv. Men noen er det jo alltid som vil se frem til noe slikt. Ulykker vil jo skje...og det blir Interessant jus når to selvkjørende krasjer. Synes verden går feil vei mhp dette. Det handler faktisk vel så mye om frihet til å velge selv i lengden.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder diskusjonen om stoff kontra skinn, har jeg selv alltid vært en forkjemper for stoffseter. Ventilerte seter er liksom noe som blir nødvendig fordi man bruker skinn, på stoffseter hadde jeg ikke sett behovet. Jeg har faktisk opplevd to ganger å bestille bil med stoffseter, men likevel fått levert bil med skinnseter. Først på en Volvo V60 i 2015, så på Leafen i 2018. På e-Soul var utstyrspakkene bygget opp slik at man måtte ha skinnseter hvis man ville ha noe utstyr, men der var det i det minste ventilerte seter. På i4-en kunne man få ganske lekre stoffseter, men jeg forelsket meg litt for mye i de røde skinnsetene, disse hadde dog ikke ventilasjon og ble unektelig en plage på sommeren. Og nå til slutt med iX-en, som har ventilerte skinnseter.

Så, basert på mine valg skulle man kanskje tro jeg var en fan av skinn, men ikke alt har vært med overlegg. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, obygda said:

Det må  lov endringer til som forbyr folk å kjøre bilen selv før dette med selvkjøring tar av vil jeg tro.

Har i alle fall null interesse av selvkjøring selv. Men noen er det jo alltid som vil se frem til noe slikt. Ulykker vil jo skje...og det blir Interessant jus når to selvkjørende krasjer. Synes verden går feil vei mhp dette. Det handler faktisk vel så mye om frihet til å velge selv i lengden.

For meg ser det ut til at det fungerer ganske bra allerede. Folk har passert 30 000km ved at bilen kjører selv.

Det er stort sett inne på parkeringsplasser, i parkeringshus og hjemme på gårdsplassen de tar over. 

Eksempel

pxm1e2paw2vg1.thumb.png.ef79ef3e9dbf80b8027759f6a727ee82.png

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Evil-Duck skrev (25 minutter siden):

Når det gjelder diskusjonen om stoff kontra skinn, har jeg selv alltid vært en forkjemper for stoffseter. Ventilerte seter er liksom noe som blir nødvendig fordi man bruker skinn, på stoffseter hadde jeg ikke sett behovet. Jeg har faktisk opplevd to ganger å bestille bil med stoffseter, men likevel fått levert bil med skinnseter. Først på en Volvo V60 i 2015, så på Leafen i 2018. På e-Soul var utstyrspakkene bygget opp slik at man måtte ha skinnseter hvis man ville ha noe utstyr, men der var det i det minste ventilerte seter. På i4-en kunne man få ganske lekre stoffseter, men jeg forelsket meg litt for mye i de røde skinnsetene, disse hadde dog ikke ventilasjon og ble unektelig en plage på sommeren. Og nå til slutt med iX-en, som har ventilerte skinnseter.

Så, basert på mine valg skulle man kanskje tro jeg var en fan av skinn, men ikke alt har vært med overlegg. 

I fare for å høres litt «nerdete» ut da, hva er egentlig stoff laget av? Alcantara er vel også et slags stoff, er det ikke? Har selv en god blanding av det og skinn, men aller mest alcantara stoff. Blir ikke så varmt, kun når bilen har stått ute noen timer i varmer. Da liker jeg å ha muligheten til å kjøle det ned litt.

Skrevet
Snowleopard skrev (På 5.6.2026 den 18.16):
kremt skrev (På 5.6.2026 den 18.14):

Hva med Kia PV5. Den ser jo ganske morsom ut. Og sikkert veldig praktisk

Venter ihvertfall til jeg ser hva den kommer til å koste i 4WD-utgave, da noe v det jeg misliker med Kona er FWD. Vil ha RWD eller 4WD i min neste bil!

Huff, her rota jeg! Tenkte på KIA EV5... 😊

PV5 kommer vel ikke med 4WD med det første, ihvertfall. Det er synd, for  det trenger de egentlig i Norge. Men god pris på PV5. Dog, irriterte meg kraftig at de ikke har valg på de brune setene de hadde i reklamen. De likte jeg godt, og var med på å økje interessen veldidig for den modellen! Ypperlig til mitt bruk som kombinert camper og harry-handel-bruk.  😎

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Tesla har funnet hvilke deler av bilmarkedet de virkelig tjener penger på. At de da fokuserer på den delen av markedet finner jeg naturlig.

Og når modellene som de har i markedet selger så himla bra, hvorfor bytte de ut med noe nytt da? Bedre med evolusjon enn revolusjon da. Nye modeller kommer nok når Tesla ser at salget av eksisterende modeller daler.

Så må vi bare lære oss å ta alle tidshorisonter som Musk presenterer med et tonn salt. For de slår aldri til.

Joda, men de har noe å lære av BMW og andre produsenter. Hvor er utvalget liksom? Greit at de har solgt i bøtter og spann av Y og 3 og har oppgradert begge to flere ganger, men de begynner begge to å dra på åra. Men skjønner hva du mener. Det kommer nok ikke noen nye modeller før de begge er ordentlig utdaterte.  Enn så lenge selger begge to ganske så bra, men utvalget deres er skuffende og kjedelig synes nå jeg. Vil ikke ha en bil alle andre har. 

Skrevet
Iterion skrev (2 minutter siden):

I fare for å høres litt «nerdete» ut da, hva er egentlig stoff laget av? Alcantara er vel også et slags stoff, er det ikke? Har selv en god blanding av det og skinn, men aller mest alcantara stoff. Blir ikke så varmt, kun når bilen har stått ute noen timer i varmer. Da liker jeg å ha muligheten til å kjøle det ned litt.

Stoff eer som regel ull eller bommull, eller andre naturlige stoffer.  Dog, regner med at det i moderne tid, betyr en form for blanding av plast og  bomull eller ull.  Alcantara er jo faktisk plast-etterligning av semsket skinn... Grøss og gru, selv om det kjennes og føles bra ut. Men det er fremdeles plast, og folk jubler over "premium"-biler med plastetterligningen av det som er ekte og rent!

Hva om folk gadd å tenke seg om, og sa nei til all denne mikroplasten det fører til! 🤔

• Hjerte 1
Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Joda, men de har noe å lære av BMW og andre produsenter. Hvor er utvalget liksom? Greit at de har solgt i bøtter og spann av Y og 3 og har oppgradert begge to flere ganger, men de begynner begge to å dra på åra. Men skjønner hva du mener. Det kommer nok ikke noen nye modeller før de begge er ordentlig utdaterte.  Enn så lenge selger begge to ganske så bra, men utvalget deres er skuffende og kjedelig synes nå jeg. Vil ikke ha en bil alle andre har. 

Det som er problemet til Tesla, er at de går glipp av alt salget som ihvertfall en mindre bilmodell ville ført til. Mange i blant europeiske kunder som så frem til en "hothatch" fra Tesla.

Og når kommer de med V2L/V2H/V2G til sine modeller, utenom CT? Eller 800V og 48V, sistnevnte som de skryter av på CT? Når kommer ev. det til TM3 og ikke minst TMY/TMY L?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (2 minutter siden):

Alcantara er stoff ja, men er veldig mye forskjellig hva "stoff" kan være oppbygd av, men den store forskjellen i denne sammenhengen er stort sett det at stoff puster mens skinn ikke gjør det, så kan man lappe på dette med å bruke perforerte skinnseter og ventilering av skinnsetene. 

Selv er jeg stor fan av Volvo sine ullblanding seter 

Volvos bærekraftige og innovative bilmaterialer | Volvo Cars

BMW sine performtex seter og syns jeg har mye lekkert å komme med hvor de bruker mer alcantara lignende stoff i sidestøtter hvor du ting opplever litt mer slitasje. 

BMW i4 Gran Coupé (G26): Modelloversikt, konfigurator og priser

• Liker 2
Skrevet
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Alcantara er stoff ja, men er veldig mye forskjellig hva "stoff" kan være oppbygd av, men den store forskjellen i denne sammenhengen er stort sett det at stoff puster mens skinn ikke gjør det, så kan man lappe på dette med å bruke perforerte skinnseter og ventilering av skinnsetene.

Alcantara er basicly plast, men "perforert" plast. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Alcantara er basicly plast, men "perforert" plast. 

Om man skal ikke skal få lov å kalle Alcantara for stoff så kan en vel heller ikke kalle det mest brukte tekstilfiberet i verden polyester for stoff heller da. Og siden vi er inne på dette med mikroplast så er nok vasking av klær i syntetiske materialer det som faktisk er et problem, ikke bruk av syntetiske tekstilfiber i biler. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (12 minutter siden):

Vil ikke ha en bil alle andre har.

I utgangspunktet, ikke jeg heller. Men så ble det vektet opp mot hva bilen leverer i forhold til alle andre, så da ble valget enkelt. Og det ser ut til at valget har vært like enkelt for brorparten av bilkundene i norge. ;)

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Det som er problemet til Tesla, er at de går glipp av alt salget som ihvertfall en mindre bilmodell ville ført til. Mange i blant europeiske kunder som så frem til en "hothatch" fra Tesla.

Problemet er vel at det er nesten bare europeiske kunder som etterspør den lille "hothatch'en". Tesla er nok hovedsaklig styrt av etterspørselen i det amerikanske markedet.

Skrevet
11 minutes ago, Snowleopard said:

Og når kommer de med V2L/V2H/V2G til sine modeller, utenom CT? Eller 800V og 48V, sistnevnte som de skryter av på CT? Når kommer ev. det til TM3 og ikke minst TMY/TMY L?

Model 3 selger jo bedre enn mange hothatcher så de tenke kanskje at det ikke er noe vits?

IMG_5351.png

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Om man skal ikke skal få lov å kalle Alcantara for stoff så kan en vel heller ikke kalle det mest brukte tekstilfiberet i verden polyester for stoff heller da. Og siden vi er inne på dette med mikroplast så er nok vasking av klær i syntetiske materialer det som faktisk er et problem, ikke bruk av syntetiske tekstilfiber i biler. 

Du har helt rett i at polyester og er plast, likesom viskose er "stoff" av plast. Og det er i ferd med å bli et megaproblem. Ja, det går i naturen ved slitasje fra vask, men det går fremdeles i naturen når "ræva" våres gnikker og gnur på denne plasten, og blir dratt ut i lufta, gjennom AC/Ventilasjonen, eller når vi åpner døra eller vinduet, og på den måten slipper det ut i lufta.

Er riktignok noe bekymring rundt alle kjemikaliene man bruker for å behandle skinn, så er ikke veldig enkelt for oss dødelige ¨ta fornuftige valg. Men jeg holder en god knapp på det å velge naturlige stoffer over plastetterligninger, for det eneste bra med plasten, er at det er billig!

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Problemet er vel at det er nesten bare europeiske kunder som etterspør den lille "hothatch'en". Tesla er nok hovedsaklig styrt av etterspørselen i det amerikanske markedet.

Finnes masse av andre biltyper som vi basically ikke klarer oss uten, selv om TM3 og TMY dekker svært manges behov. Men de dekker ikke alle behov. Og spesielt i Europa, så er det mange som ikke kan velge en Tesla fordi de og blir for store for veiene de skal brukes i, og det behovet de har.

Men og India og Kina og andre store markeder, også Japan, krever mindre kjøretøy. Og Tesla velger altså bort de markedene ved å ikke tilby noe annet. Det er jo mest synd på Tesla og dems aksjonærer, for det er mange som gjerne fyller markedet for disses behov

Fantomtegningen skrev (4 minutter siden):

Burde ha fått på plass minivans og arvtaker til Mod X innen nå i så fall.

F.eks. de typene kjøretøy. Verden klarer seg ikke bare med TMY og TM3. Så her kan andre selge, frem til Tesla enten får suksess med FSD, eller oppdager at det ikke løser alle verdens transportbehov.

bzzlink skrev (3 minutter siden):

Model 3 selger jo bedre enn mange hothatcher så de tenke kanskje at det ikke er noe vits?

De tror nok det er nok, men jeg er nook ikke overbevist over at det er tilstrekkelig. Selv Tesla, selskapet, er avhengig av andre typer kjøretøy bare for å få fraktet varer til sine egne selspa og sine egne verksted, salgs, design og produksjonslokaler! 😉

Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Du har helt rett i at polyester og er plast, likesom viskose er "stoff" av plast. Og det er i ferd med å bli et megaproblem. Ja, det går i naturen ved slitasje fra vask, men det går fremdeles i naturen når "ræva" våres gnikker og gnur på denne plasten, og blir dratt ut i lufta, gjennom AC/Ventilasjonen, eller når vi åpner døra eller vinduet, og på den måten slipper det ut i lufta.

Er riktignok noe bekymring rundt alle kjemikaliene man bruker for å behandle skinn, så er ikke veldig enkelt for oss dødelige ¨ta fornuftige valg. Men jeg holder en god knapp på det å velge naturlige stoffer over plastetterligninger, for det eneste bra med plasten, er at det er billig!

Jeg tror nok garving av skinn er en langt større miljøbelastning enn bruk av syntetiske tekstiler i bilproduksjon når det kommer til vannbruk og forurensing av vannkilder. Man har selvfølgelig forsøk på å gjøre garving mer miljøvennlig, som BMWs bruk av olivenblad-ekstrakter i iX og i3. Men når dette kun gjøres på enkelte spesielle modeller med begrenset salg, mens storselgerne deres fortsatt bruker tradisjonell kjemisk garving, føles det litt som en dråpe i havet, selv om alle monner drar.

Ellers har stadig flere, spesielt elbilprodusenter, i mye større grad fått fokus på å bruke resirkulert plast i produksjonen, inkludert i syntetiske tekstiler. Volvo er et godt eksempel, der de blant annet blander inn ull og bruker resirkulert polyester i setene sine: https://www.volvocars.com/no/sustainability/materials/

Når det er sagt, så er ikke min preferanse for stoffseter primært basert på bærekraft, men på komfort

• Liker 2
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (1 time siden):

Enig. Mange argumenterer jo med at "jamen de selger så mye av Y og 3 så hvorfor skal de fokusere på å lage noen helt nye modeller?" Jo, det er for å være konkurransedyktige i større segmenter av markedet. Men nå er jo ikke Tesla som alle andre bilprodusenter har jeg lært hehe. Jeg følte allerede for rundt 2 år siden at Model 3 begynte å bli utdatert. Men det handler ikke bare om det, men å kunne tilby markedet andre typer biler også. Veldig rart og spesielt at de kun har 2(3 med Cybetruck) å tilby kundene sine p.d.d. Men skal ikke gå for mye innpå det i denne tråden kanskje. 

Evil-Duck skrev (1 time siden):

Selv er jeg stor fan av Volvo sine ullblanding seter 

Volvos bærekraftige og innovative bilmaterialer | Volvo Cars

BMW sine performtex seter og syns jeg har mye lekkert å komme med hvor de bruker mer alcantara lignende stoff i sidestøtter hvor du ting opplever litt mer slitasje. 

BMW i4 Gran Coupé (G26): Modelloversikt, konfigurator og priser

Ikke sant. Begge de to setene på bildene ser ekstremt komfortable og ser som at det er god kvalitet. Enig i at den type stoff slår ekte skinn. Ullblanding er også interessant og kan ha en kjølende effekt som ull har. Spent på kvaliteten over tid der. Og ja, alcantara er slitesterkt og blir heller ikke så varmt som skinn,  så skjønner hvorfor mange i premiumklassen bruker det. 

Brukte det selv i noen år på min Model 3 ettersom jeg så hvordan rattene deres i vegansk «skinn» ble seendes ut etter noen år. Så ikke bra ut for å si det sånn. Nye eieren får sånt sett et meget fint ratt dersom han/hun tar av alcantara-trekket hehe. 

Endret av Iterion
skriveleif
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...