Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutes ago, kremt said:

Jeg mistenker Xpeng har LFP batteri på de fleste av modellene. Så de er kanskje dårlig i kulde. Ser ut som en flott bil, men folk flest er kanskje ikke veldig interessert i å kjøre rundt med en bil på 507 cm til daglig bruk. Men ser ut som en flott bil, sikkert veldig hi-tech, for de som bryr seg om slikt. Selv tenker jeg at det fort blir for mye skjermer, pling-plong, assistenter etc. 

Ja to ting som holder tilbake de kinesiske bilene jeg har prøvekjørt. Når jeg tenker etter så er det bare MG jeg har prøvd. Forferdelig software.

Jeg stoler ikke nok på ettermarkedet enda.

Skrevet

Bestilte prøvekjøring av Xpeng P7+ nå.

Hvordan er det egentlig å leve med 800V bil? Noen som har erfaring å dele.

Er det ekstra styr å lete etter 800V ladere når man er på tur, eller funker det greit? Føles det som om man må planlegge litt ekstra?

Skrevet

Kompis med Ionic 5 som styrte litt med det før. Tror det har endret seg en del.

Men den lader jo i tillegg rimelig tregt på none 800v ladere.

Skrevet
kremt skrev (49 minutter siden):

Jeg mistenker Xpeng har LFP batteri på de fleste av modellene. Så de er kanskje dårlig i kulde. Ser ut som en flott bil, men folk flest er kanskje ikke veldig interessert i å kjøre rundt med en bil på 507 cm til daglig bruk. Men ser ut som en flott bil, sikkert veldig hi-tech, for de som bryr seg om slikt. Selv tenker jeg at det fort blir for mye skjermer, pling-plong, assistenter etc. 

Du kan enkelt skru av alt pling plong via en trigger i x-combo. Eks kan du skru av alt pling plong når beltet festes. Mao trenger man ingen snarvei på noen skjerm eller knapper for å skru av slikt. Man lager en makro som starter når f.eks beltet festes. Xpeng sin app er knallgod. Men de leverer bilene med LFP ja. Og det er selvdestruktivt for meg med tanke på eierskap i Norge. Helt tullete at noe slikt ødelegger eierskap..men bor man kaldt til og har en lav AC effekt tilgjengelig på sin lader...så ville jeg holdt meg borte. Har du oppvarmet garasje eller 11kw lading hjemme..kjør på.

Skrevet
bzzlink skrev (35 minutter siden):

Bestilte prøvekjøring av Xpeng P7+ nå.

Hvordan er det egentlig å leve med 800V bil? Noen som har erfaring å dele.

Er det ekstra styr å lete etter 800V ladere når man er på tur, eller funker det greit? Føles det som om man må planlegge litt ekstra?

De lader fint på 400V også. Du får derimot ikke så høy effekt. Jeg hadde null problem med dette. Ingenting å bekymre seg for.

Skrevet
31 minutes ago, obygda said:

De lader fint på 400V også. Du får derimot ikke så høy effekt. Jeg hadde null problem med dette. Ingenting å bekymre seg for.

Ja det er hva "fint" betyr jeg lurer på :)

Om det lader flatt på 150 kw på 400V så ser jeg ikke på det som et problem. Men har bare fått med meg at KIA eller Hyundai tror jeg det var ladet ganske håpløst tregt på Tesla stolper. (og halvparten av hurtigladestolpene i Norge står det Tesla på)

Får se hvor lenge jeg får prøvekjøre da, så jeg får testet.

Skrevet
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Ja det er hva "fint" betyr jeg lurer på :)

Om det lader flatt på 150 kw på 400V så ser jeg ikke på det som et problem. Men har bare fått med meg at KIA eller Hyundai tror jeg det var ladet ganske håpløst tregt på Tesla stolper. (og halvparten av hurtigladestolpene i Norge står det Tesla på)

Ja,prøv selv. Og så bør du tenke gjennom hvor ofte du lader på DC ladere og om 5-10 min. fra eller til faktisk er noe å tenke så mye på.  De færreste av oss sliter dersom ladetiden blir 30 min  vs 15 min om det skjer 1-2 ganger i uken. Men skjer det daglig...

Jeg eide en bil som ladet ekstremt kjapt,men for meg var det lite verdi i dette. AC lading hjemme derimot..det  måtte gå uten utfordringer slik at bilen både var ferdig ladet når jeg skulle bruke den og at jeg ikke hadde fyrt for kråka gjennom natten. Om jeg måtte ta pause 30 min eller 15 min på langtur for å lade betydde nada for meg...Men folk er ulike så dette må man finne ut av selv

Skrevet

Summary of Charging Times

Charge Level Time Required Average Speed
10% to 80% 20 minutes 232.2 kW
0% to 100% 51 minutes 14 seconds 85.5 kW

These specifications make the XPENG P7+ a competitive option in the electric vehicle market, particularly for those prioritizing fast charging capabilities.

Det hevdes at 250 kw er maks på 400 volt. Mens for 800 volt makser det ut på 446 kw. 

Skrevet
3 minutes ago, kremt said:

Det hevdes at 250 kw er maks på 400 volt. Mens for 800 volt makser det ut på 446 kw. 

Ja bilen ja.

Men ladestolpen må levere greit med ampere for å få til det. 626A er ganske mye.... Vil ikke tro det er flust av hurtigladere som leverer det, og ikke over tid, for ser for meg at utstyret blir varmt.

Skrevet
8 minutes ago, obygda said:

Ja,prøv selv. Og så bør du tenke gjennom hvor ofte du lader på DC ladere og om 5-10 min. fra eller til faktisk er noe å tenke så mye på.  De færreste av oss sliter dersom ladetiden blir 30 min  vs 15 min om det skjer 1-2 ganger i uken. Men skjer det daglig...

Jeg eide en bil som ladet ekstremt kjapt,men for meg var det lite verdi i dette. AC lading hjemme derimot..det  måtte gå uten utfordringer slik at bilen både var ferdig ladet når jeg skulle bruke den og at jeg ikke hadde fyrt for kråka gjennom natten. Om jeg måtte ta pause 30 min eller 15 min på langtur for å lade betydde nada for meg...Men folk er ulike så dette må man finne ut av selv

Ja har god innsikt i det etter 7år. 
Så lenge det lader ca. like mange km/t som Model Y så går det greit. Hvis den ligger på 30% mindre f.eks. så går det ikke så greit. Med mindre det ikke er noe problem å finne 800V ladere da. Langturene mine er stort sett utgangspunkt østlandet og destinasjon Trøndelag, Kristiansand, Gøteborg, og litt DK/DE men det er ikke en gang i året en gang.

Skrevet

Nyere kia har serviceintervall på 2 år eller 30K km, så selv om service koster litt, så blir det kanskje rimeligere enn Lexus / andre med 2ggr i året?

Skrevet
14 minutes ago, bzzlink said:

levere greit med ampere

Hva leverer V3 og V4 stolper da. V3 klarer vel 250 kW på lav soc som skulle bli ganske høy strøm vil jeg tro, men bare en kort tid. For lengre lading blir det kanskje for varmt i pistolen og den må throttle. Enkelte har jo med våt håndduk og legger på pistolen under lading

Skrevet (endret)
14 minutes ago, kremt said:

Hva leverer V3 og V4 stolper da. V3 klarer vel 250 kW på lav soc som skulle bli ganske høy strøm vil jeg tro, men bare en kort tid. For lengre lading blir det kanskje for varmt i pistolen og den må throttle. Enkelte har jo med våt håndduk og legger på pistolen under lading

Står at Tesla V3 makser ut på 500A edit: ser ut som de klarer 631A og tilogmed opp til 900A når bilen ber om det (og 500V) Så da spørs det på ombordladeren på Xpeng hvordan den gjør konverteringen ved lading, hvor mye A og V den baserer seg på å trekke for å klare 250kw

Og når ladestolpene throttler. 

@Teslabjorn har du testet?

Endret av bzzlink
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Får du ikke lånt bilen en helg? Det pleier jeg å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (På 1.6.2026 den 11.34):

Hva er egentlig greia med disse "øyelokka" på lyktene til Toyota bZ4X? De ser ut som en "ettertanke" som designerne kom på etter at resten av bilen var ferdig designet... Har de noen funksjon?

image.png.7391d9f65823b9af2cbe98c2c8677780.png

Skal de virkelig være sånn? Eller har de bare siget noe ned på yttersiden på denne bilen?

Hvis de virkelig skal være sånn, så snakker vi virkelig panelgaps...

Parkerer ofte midt mot en sånn på jobb nå for tiden, og har derfor blitt obs på denne rariteten. Ser faktisk enda verre ut i virkeligheten.

Kanskje det bare er så enkelt som at det var ett designelement for å skille seg fra tvillingen til subaru? I det minste en teori 

IMG_5779.jpeg

Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Kanskje det bare er så enkelt som at det var ett designelement for å skille seg fra tvillingen til subaru? I det minste en teori 

IMG_5779.jpeg

Ja det kan se sånn ut. Takk for ditt forslag. 👍 Men særlig vellykket kan man vel ikke si at det var.

Annet enn for Subaru'en. Men også de har de fæle plastskjermene.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet (endret)
43 minutes ago, Hanhijnn said:

Får du ikke lånt bilen en helg? Det pleier jeg å gjøre.

Får se. Har jo litt med hvor seriøs jeg er på å bytte bil, hvor mye jeg legger i det. Tenkte å få spredd verditapet over 1 år til, eller egentlig å kjøre Y'en til graven. Har brukt litt vel mye på bil siste 10 åra egentlig. og nå setter de opp rentene igjen, så da kaster jeg bort mer penger enn jeg er komfortabel med ved å kjøpe nye biler...

Men å ikke ha ventilerte seter irriterer meg seriøst mye, så går noen runder meg meg selv i hodet mitt :)

Spent på om Xpengen snakker til noe mer enn fornuften, om den gir godfølelsen som skal til for at jeg er villig til å ta med hjertet i beslutningen. 

Jeg liker veldig godt "grand coupe" utformingen på biler, og når bakvinduet er med opp også, så synes jeg det er det beste kompromisset på å ha nok plass og praktiske egenskaper, samtidig som man slipper å sitte høyt og ha dårlig luftmotstand.

ARRGH ser nå at den har 60/40 og ikke skiluke, føkk.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (50 minutter siden):

Men å ikke ha ventilerte seter irriterer meg seriøst mye, så går noen runder meg meg selv i hodet mitt :)

Ja det er seriøst kjempedeilig med ventilerte seter på Juniper'en. Jeg blir så lett svett på ryggen i vanlige skinnseter (inkl. vegan skin), så det er nesten et must. Før brukte jeg et sånt seteinnlegg fra THansen som blåste luft ut på rompe og rygg, men den vifta bråkte jo litt, og var egentlig noe herk å måtte styre med.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Ja det er seriøst kjempedeilig med ventilerte seter på Juniper'en. Jeg blir så lett svett på ryggen i vanlige skinnseter (inkl. vegan skin), så det er nesten et must. Før brukte jeg et sånt seteinnlegg fra THansen som blåste luft ut på rompe og rygg, men den vifta bråkte jo litt, og var egentlig noe herk å måtte styre med.

Jeg hadde ventilerte seter på xpeng g6. Var første gang jeg har hatt noe slikt. Men for meg var det av lite verdi. Samme med massasje..bare tull synes nå jeg. Seteforlenger finner jeg mer glede i..det hadde ikke xpeng,men setene var ikke så veldig korte så det gikk greit.

De beste bilene jeg har eid har faktisk vært de med litt mindre utstyr og stoffseter eller alcantara. Mindre som kan bli feil og mindre å irritere seg over. Men folk er ulike her..bare innser det.

Ekte skinnseter synes jeg fort blir stygge og så er det jo det at de tåler ikke at passasjerer har snodige bukser med metall her og der like godt som stoff og alcantara

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...