Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Tjaa, da blir man i hvertfall grundig skremt, for der (på FB-grupper) er det stort sett bare skrekkhistorier som kommer fram. Og skrekkhistorier er det om alle biler. Og de stakkarene som har opplevd de skrekkhistoriene har et (naturlig nok) behov for å rope HØYT om dem til ALLE omigjen og omigjen.

Haha. Sant nok.

Man bør jo ta alt med en liten klype salt, både tester av bil, og brukererfaringer fra de gruppene. Men man får jo en viss indikasjon på ting som biltestere hopper bukk over. 👍

Endret av Duriello
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (27 minutter siden):

Jeg ville ikke tatt med de turene i beregningen. Det er ikke noe stress å stoppe å lade på de motorvei turene.

Enig!

@Femtekolonne Du sier du drar på helgetur ca 4 ganger i året. Ikke velg bil basert på disse 4 turene, velg bil basert på hverdagen og bilholdet generelt. 40 mils turer går uansett brillefint med de fleste biler, og et 20 min stopp underveis er en liten heftelse ifht alt det andre med å eie en bil 360 dager i året :)

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (51 minutter siden):

Jeg ville ikke tatt med de turene i beregningen. Det er ikke noe stress å stoppe å lade på de motorvei turene.

Her er liste over biler som går over 400km på motorvei fra 100-0% på vinteren

Du vil jo ikke så ofte presse det ned til 0, så ganske høy innkjøpspris på biler som klarer 40 motorvei mil komfortabelt når det er kaldt ute.

For å si det sånn: Hvis jeg sparer 500 000 kr i innkjøpspris på å stoppe og lade hver 300 km i stedet for hver 400+ km så går jeg nok for den besparelsen ja. Så sjeldent som jeg kjører 400+ km på vinterføre så blir det veldig god timelønn når jeg deler 500 000 kr etter skatt på summen av de ladepausene.

Hvis jeg en vakker dag sitter og flipper en bunke med 500 000 kr mellom fingrene så kommer jeg på ganske mange andre ting jeg heller ville brukt de pengene på, enn å slippe 20 minutter ladepause på den vinterturen.

Endret av Simen1
Skrevet

Men dette setter fokus på noe, som jeg vet jeg har malt om før.

Elbiler går fortsatt for kort. Ikke for oss her i Norge, som har maks fart på 110 og det er bare på noen få strekninger på Østlandet, og der er det så mye ladere at man kan kjøre en Mazda MX30 uten å bli svett. Resten av landet humper rundt i 60-80 km/t.

Store deler av europa har 130 sone, og listen over elbiler som ikke er irriterende i de hastighetene er fortsatt veldig kort.

• Liker 2
Skrevet

Litt overraskende at Toyota chr+ gjorde det så bra i Motors rekkevidde test. Kanskje Toyota har lært? Men en forhjulsdrift koster fortsatt 40K mer enn Tesla M3.LR rwd. Er det noen gode argumenter for å kjøpe Toyota?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (23 minutter siden):

Litt overraskende at Toyota chr+ gjorde det så bra i Motors rekkevidde test. Kanskje Toyota har lært? Men en forhjulsdrift koster fortsatt 40K mer enn Tesla M3.LR rwd. Er det noen gode argumenter for å kjøpe Toyota?

De skulle testet awd utgaven, er den som blir volum modellen. Ellers litt overraskende at bz4x traff spot on på wltp. Den så jeg ikke helt komme.

Argumenter for og imot blir vel som vanlig; traust men driftssikkert.

Skrevet
On 6/3/2026 at 4:49 PM, Femtekolonne said:

Se nå fikk jeg lært noe nytt. Det har ikke vært mye fokus på kulde problemer på alle de testene jeg har sett. Takk for info. 

Hva med Kia ev4. 600 km rekkevidde til omtrent 400 tusen virker relativt bra. Ulempe er ikke superkjapp lading på 135 kw, ikke voldsomt motorisert på 204 hk fwd, rar plassering av ladeluke på høyre forskjerm. Men ellers trolig en brukbar bil. Annen ulempe kan være de svært dyre servicene på Hyundai og Kia biler. 

Skrevet
1 minute ago, kremt said:

Hva med Kia ev4. 600 km rekkevidde til omtrent 400 tusen virker relativt bra. Ulempe er ikke superkjapp lading på 135 kw, ikke voldsomt motorisert på 204 hk fwd, rar plassering av ladeluke på høyre forskjerm. Men ellers trolig en brukbar bil. Annen ulempe kan være de svært dyre servicene på Hyundai og Kia biler. 

Toyota kliner også til med årlige servicer/15.000km. Ihvertfall hver 15000km er håpløst lavt. Det var det på Hyundai før og jeg husker jeg hadde 3 servicer på ett år. Blir litt tullete, men selvfølgelig lukrativt for verkstedet 

• Liker 2
Skrevet (endret)
kremt skrev (20 minutter siden):

En fordel med ladehastigheten er at den holder max lenge. 👍 (Om det er det samme som på ev3 iallefall)

Ligger noen ev4 lr gt line på finn til sterkt redusert/kampanjepris;

https://www.finn.no/mobility/item/465943697

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
15 hours ago, Femtekolonne said:

Toyota kliner også til med årlige servicer/15.000km. Ihvertfall hver 15000km er håpløst lavt. Det var det på Hyundai før og jeg husker jeg hadde 3 servicer på ett år. Blir litt tullete, men selvfølgelig lukrativt for verkstedet 

Har en kompis som er die hard Lexus fan, men akkurat de serviceintervallene begynner å tære på han. Han lurte nå på å selge bilen (Lexus hybrid), fordi han irriterte seg over 2 servicer hvert år, og kunne ikke holde på slik; og være oftere på service enn man gjør sesongbytte av hjul funker ikke i lengden.

Han synes Y'en min var overraskende fin når vi var på en lengre tur i den, og trodde ikke på meg når jeg sa jeg var på 7året uten å være på service. (hadde først en TM3 i 4 år, og nå en Y på 3. året) 

Men så var det det med Tesla skam, han turte ikke å kjøpe Tesla fordi han var redd for hva kompisene ville si. 

Endret av bzzlink
Skrevet
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Har en kompis som er die hard Lexus fan, men akkurat de serviceintervallene begynner å tære på han. Han lurte nå på å selge bilen (Lexus hybrid), fordi han irriterte seg over 2 servicer hvert år, og kunne ikke holde på slik; og være oftere på service enn man gjør sesongbytte av hjul funker ikke i lengden.

Han synes Y'en min var overraskende fin når vi var på en lengre tur i den, og trodde ikke på meg når jeg sa jeg var på 7året uten å være på service. (hadde først en TM3 i 4 år, og nå en Y på 3. året) 

Men så var det det med Tesla skam, han turte ikke å kjøpe Tesla fordi han var redd for hva kompisene ville si. 

Den nye Lexus-tvillingen av Toyota BZ4X (rett stavet?) er da skikkelig fin. Men jeg aner ikke service-kravene på den. Sikkert samme som på toyota'en.

Skrevet
16 hours ago, Femtekolonne said:

Tipper de har svelget litt stolhet og plukket opp litt lærdom fra GAC Toyota sin Bz3X kanskje. 

Skrevet
Femtekolonne skrev (16 timer siden):

Man støtter ikke en person med åpenbare ideologiske holdninger man kanskje ikke selv har?

Selv har jeg veldig vanskelig for å svelge Elon Musk..og har økonomi nok til å unngå det. 

Og så er det jo slik at Tesla ikke akkurat skiller seg ut i trafikken 

Skrevet
11 minutes ago, obygda said:

Man støtter ikke en person med åpenbare ideologiske holdninger man kanskje ikke selv har?

Selv har jeg veldig vanskelig for å svelge Elon Musk..og har økonomi nok til å unngå det. 

Jeg er mer bekymret for Xi Jinping sin fremmarsj for å være ærlig.

Selges mer Kinesiske biler enn Koreanske i Norge nå.

BYD snuser på topp 5 lista, og selger nå mer bil enn Mercedes, Ford, Hyundai, KIA, Audi.

BMW og Skoda holder fortsatt unna.

Xpeng sin nye P7 ser ut som en helt vilt bra bil, og hvis de oppdaterer G6 til noe i nærheten, så kommer de til å gjøre et rykk er min spådom. Om noen år så blir det vanskelig for meg å velge noe annet enn Xpeng tror jeg.

https://ofv.no/registreringsstatistikk

Skrevet
obygda skrev (21 minutter siden):

Ja det er en grunn til at få velger russiske biler for tiden. Selv om det er mye plass for pengene.

Skrevet
16 hours ago, kremt said:

Xpeng P7+ til samme pris 415' ferdig på veien. Massivt med plass, nappa skinn,  insane ladehastighet veier opp for 70km mindre rekkevidde kanskje?

https://www.xpeng.com/no/model/p7plus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...