Gå til innhold

Femtekolonne

Medlemmer
  • Innlegg

    434
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn
    Kvinne

Nylige profilbesøk

5 917 profilvisninger

Femtekolonne sine prestasjoner

153

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hvor dyr olje er det på den siden man ikke kan ta seg råd til bytte en gang i året? Jeg har en bensinbil som verken har turbo eller registerkjede, men bytter minst en gang i året eller 1000mil. I fjor ble det to oljeskift. 1600kr..
  2. Samme når du ser film eller bare på startskjermen?
  3. V2L virker mest som en gimmick.
  4. Denne fikk tommel opp fra kona. Hun tar gjerne en i rød. Jeg er skeptisk til 550kg på kroken. Hengeren min veier 380kg så da blir det fort litt overvekt med noen få plank. Men litt overlast på en 5km tur går vel bra for bilens del. Uansett bedre enn ingenting og knall for oss som vil ha med sykkel. Det blir utrolig spennende å se de første testene. Jeg er spent på om den leverer på motorveien også.
  5. Eller så kan det være at brorparten kjører så lite at det blir ett problem for eier 4 eller 6. Og da er bilen så gammel at man skroter fremfor å finne årsak til problemet. Jeg har selv kjøpt en bil som har gått 58000km på 10år. Hvis problemet hadde oppstått på den og med den eieren ved 150K km så hadde det aldri blitt noen rep eller garantisak. Toyota har vel omgått problemet med å kombinere vanlig innsprøytning med direkte innsprøytning? Tror forøvrig det blir vrient å brenne bort karbonavleiringer med motorveikjøring.
  6. En gdi motor har heller ikke godt av mye småkjøring eller kjøring i lav fart på høyt gir. I tillegg er oljeskiftintervaller satt for langt fra fabrikk i forhold til realistisk bruk av motor. Google carbon build up.
  7. En kollega og jeg kjøpte hver vår Kona i 2018. Var fra den første batchen som kom. Han hadde veldig mye mer tull en meg med både bytte av motor og girkasse, men min ble også plukket ned i deler med dashbordet tatt ut etc. Hadde det vært utenfor garanti hadde det nok blitt noen økonomiske omprioriteringer det året. En annen kollega kjøpte Ioniq og hadde mye tull om enn bare en stor i forbindelse med ombord laderen. Han slet mest med at interiøret gikk i oppløsning med døråpner som røyk etc. Angående Byd seal u er det er en skandale at de har gått for forhjulstrekk når det er så mye moment. Sikkert billigere når allt er i en pakke, men det er langt fra optimalt på vinteren. Plusset med den er bakkeklaring, plass innvendig og 1300kg hengervekt. Men jeg synes den er for dyr. Ikke så ille dyr som Atto 3 er i forhold til hva man får, men fortsatt for nær Model Y i pris. Teslaen er fortsatt en mer komplett elbil selv om den har ett mindre batteri.
  8. Flytta brukskonto og bufferkonto til Obos og fond til kron. Savner ikke Sbanken i det hele tatt. Dråpen som fikk begeret til å renne over var to regninger som ikke ble betalt pga manglende dekning. Hadde de ikke ventet 4uker med å varsle om at det ikke var dekning kunne jeg satt over. Sløvt av meg, men det irriterte.
  9. Nei, ikke påbudt siden 2005. Det kom med euro 6 som ble innført 2014. Mekanikeren sa systemet ofte sitter tråkit til og ofte kan det ikke repareres, men må byttes. Han sa det ikke var uvanlig å da havne på 30K for rep. Legger man til ekstreme oljeskiftintervaller som både forkorter levetid på turbo og registerkjede så er det ikke så lett å finne rett bil. Jeg har hatt elbil, heldigvis innenfor garantitiden, men jaggu dro det på seg med dyre feil der og. Bil har blitt en økonomisk katastrofe uansett hva den går på. Derfor myste jeg litt på corolla ettersom de fremheves som feilfrie, helt til en på forumet her sa de slet med cvt kassa. Da gikk lufta ut av ballongen min. Av elbiler ser jeg på bz4x, Hyundai kona (den nye), kia e-niro (venter spent på (ev3) og byd seal u. Synes en elbil bør greie 40mil på sommeren, ha plass til 5 og bagasje samt hengerfeste. 750kg minimum
  10. Problemer knyttet til krystallisering, sensorfeil, pumpefeil etc. Skjønte det som at det er mye kostnader knyttet til adblue når bilen er utenfor garanti. Jeg hadde ikke tenkt over at det var adblue på personbiler. Jeg har kjørt maskiner med det og det var mye tull når det kom sånn at det ble koblet ut. Vistnok går det ikke lenger på de nye (volvo motorer) men der har jeg ikke inntrykk av at det har vært så mye feil heller.
  11. Husk å kjøpe ekstra vannfilter og alle pakninger. De må byttes hvert år. Jeg måtte kjøpe ny pistol også da denne vistnok hadde fått frostskader og det var ikke deler å få. Det rare er at maskinen ble satt inne når utetempen nærmet seg +5 og sto da i +20 frem til mai. Likevel var det frostskader i følge forhandler. Vannfilteret kan du skylle og vaske, men er likevel tett når maskinen hentes ut om våren. Innsatsen får du ikke kjøpt så man må kjøpe hele. Ava er flotte maskiner, men det er noe hele tiden. Alltid en lekkasje eller noe tett. Savner Nilfisken. Den kjørte jeg tom på høsten og lot den stå ute. Virker enda og er den som blir brukt først om våren til jeg har fått servet avaen, igjen.
  12. 900kvm plen her. Har gammel, 8år, Honda bensinklipper. Vurderer nå og kjøpe batteriklipper. Har sett på Cramer klippere. Det er samme forhandler som jeg kjøpte Hondaen av og han virket positiv. Har mest lyst på 82v, men dette er en proffmaskin og koster kjapt 16K med 2 batteri. Skal høre litt mer rundt 48v versjonen. Tror det skal holde bra. Jeg klipper sjelden hele hagen i ett uansett. Grunnen til å gå over til batteri er plass og latskap. Det er lettere å plassere en maskin som kan settes på høykant eller på siden. Og det blir enklere å bytte kniv når den kan legges på hodet. Og ingen olje eller tennplugg.
  13. Går i ring på finn. Hadde noen gode kandidater, men alle diesel av nyere dato. Ble advart mot adblue av en kompis som er bilmekaniker så da ble det vanskelig. Så nå holder jeg en finger på Corolla. Men som sagt venter jeg litt på hva som skjer med prisene. Håper Kia dumper prisen på e-niro. Får jeg den for 380 så er det greit. Har også en avregistrert diesel fra midten av 2000 som står i gården. Der er det fort 30K for å få den opp å rulle igjen, men vurderer det også. Den har en 1.9tdi vag som har hatt alle servicer og byttet regreim. Men 280K km og rust gjør det til ett risikoprosjekt
  14. Jeg vurderer BYD sterkt. For min del er pris eneste grunn. Xpeng G6 ligger også i søket om dagen. Jeg går litt frem og tilbake mellom å kjøpe en ny elbil mot å kjøpe en 3-4år gammel fossil-bil. Blir vel å sitte litt lenger på gjerdet og se på at kineserne presser prisene.
  15. Ja, og hadde vi bodd i Kina hadde vi fått muligheten til å kjøpe dem.
×
×
  • Opprett ny...