Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duriello skrev (8 timer siden):

Overdrivelse, også kalt hyperbel (eller hyperbol), er et retorisk virkemiddel som går ut på å fremstille noe som mye større, viktigere eller verre enn det er i virkeligheten. Målet er å vekke følelser, skape engasjement eller understreke et poeng.

Fra wikipedia. 😃

https://snl.no/hyperbel

Aldri hørt ordet brukt om overdrivelse,men sikkert noen som ønsket å ta ordet fra matematikkens  verden så forundrer meg ikke

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (10 timer siden):

Var da voldsomt. Jeg har bytta halve forstillingen og mye deler i bakstillingen på min tesla (på garanti) og det kom bare på ett par tusen ifølge fakturan. Superenkle biler å skru på og delene er veldig billige.

Tenker at en enkel NAF-mekaniker ikke har helt kontroll på deleprisene på Tesla. Men meninger skal hen få lov til å ha.

• Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (9 timer siden):

Jeg har nok ikke samme oppfatning som deg. For 10-12 år siden var de fleste Teslaeiere jeg kjente eller møtte gjennom jobb mer bilinteresserte enn snittet. Pr nå kjenner jeg ingen bilinteresserte som kjører Tesla lengre, og de jeg treffer gjennom jobb er stort sett like bilinteresserte som den typiske Toyotaeier. Det finnes nok fremdeles det vi kan kalle Teslaentusiaster, det ser vi jo her inne, men mitt inntrykk er at de er i et helt ekstremt mindretall.

Jeg merker det i trafikken rundt Oslo, ved at jeg opplever at utrolig mange kjører veldig rart med Tesla. Sakte eller ujevn fart, vinglete, elendige sjåfører. Generelt biler jeg passer meg litt ekstra for.

Før var dette Toyota. Jeg tror det ganske enkelt er et produkt av populariteten, og hvor mange av de man ser rundt om kring. Man husker unntakene, også blir det et opplevd mønster anekdotisk sett, som statistisk helt sikkert ikke holder vann.

Nå er det fortsatt over dobbelt så mange Toyotaer på norske veier som Teslaer riktignok, men man ser utrolig mye Tesla på veien. Når man er så populær tiltrekker man seg "main stream", og der er det mye rart hva sjåfører angår.

• Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (10 timer siden):

Ett annet poeng er vel at mange Teslaet lever ett hardt liv i forhold til den jevne Hyundai som antagelig kjøres veldig sedat. De jeg kjenner som kjører Tesla er analt opptatt av lakken, men rævkjører bilen ellers. Blir kjørt som banebiler. Man skal ikke undervurdere de kreftene når det kommer til slitasje på oppheng etc.

Et noe spesielt miljø du ferdes i...?

De jeg kjenner som kjører Tesla (og det er en god del folk nå) kjører akkurat som andre folk. Joda, de fleste testet ut akselerasjonen når de var ferske Tesla-eiere, men så er det gjort, og ikke så spennende lenger.

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (10 timer siden):

Oi..ja da snakker vi...Jeg vil ha betalt for å sitte som passasjer..så gratis rekker ikke.

Hmm, den typer drosje har vi IKKE her på vestlandet i hvertfall. 😂

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Hmm, den typer drosje har vi IKKE her på vestlandet i hvertfall. 😂

Sikkert rett i det. Jeg tar aldri frivillig drosje..Buss og tog..ja,men drosje er siste valg..bak sykkel og å ta beina fatt. Jeg kjører helst egen bil..liker friheten og stillheten man får i en bil. Å la noen kjøre meg blir helt feil. en robot eller noe automatikk vil ødelegge dette.  Dessuten kjører jeg aller helst ruter utenfor motorveier. For meg er bil viktig rekreasjon..

Skrevet

Bilinteresserte er nok ikke opptatt av selvkjøring, annet enn å kunne skru det på innimellom på lik linje med cruise control.

Teknologiinteresserte derimot (som det har blitt en del av etter elbilene kom) synes sikkert det er flott.

Skal jeg sitte i en bil ønsker jeg alltid å kjøre selv, hvis jeg får valget.

Selvkjøring som støttesystem er nok rett rundt hjørnet, men en fremtid der det ikke er lov å kjøre selv er fortsatt svært langt unna. Takk og pris!

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 hours ago, AL123 said:

For det andre, så er 3djepartsmarkedet for Tesla dårligere enn for noen merker utenfor Kina.

Er det dårlig marked da?
Ser Skruvat.no har masse understellsdeler til Tesla fra 3'e part f.eks.
Men om markedet er dårlig for 3eparts kan de jo være fordi orginaldeler er så billige og enkle å skaffe. Og det e jo ikke en ulempe.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
11 hours ago, AL123 said:

T-forden er 118 år i år, så jeg tviler på at det finnes et eneste menneske i verden som husker når den kom. Mitt poeng er at din første påstand er like unøyaktig og løst fundementert som den andre.

Min begrunnelse:

1. Vi er nå på nivå 2-3 for selvkjørende biler. Sett at vi er på nivå 4 om 5 år, for å være optimistiske. Hvor lang tid vil det ta å nå nivå 5? Mange synes å mene at det er en liten forskjell mellom 4 og 5 og at det handler mest om mekaniske forskjeller som å fjerne ratt og pedaler etc. Forskjellen er imidlertid enorm dersom man ikke har noen georafiske begrensninger. Se for deg en bil som aldri setter seg fast, som tar deg trygt frem over fjellet i tett snødrev på en smal vei og som aldri trenger hjelp i noen situasjoner. Det er et godt stykke frem.

2. Eu har ikke vist store behov for å kontrollere livene våre når det kommer til utvikling av regelverk for kjøretøy, med unntak av utslipp. De føller stort sett anbefalinger fra europeisk bilindustri. faktisk har de nettopp, for første gang på flere tiår lansert en helt ny kjøretøyklasse, en modifisert klasse M der dyre hjelpesystem ikke er pålagt, og de har garantert at klassen vil forbli helt uendret i iallfall 10 år. At den blir utfaset etter mindre enn 20 år er veldig usannsynlig. 

3. Europa har et enormt mangforld av kjøretøykategorier som må fjernes dersom selvkjøring skal bli påbudt. Bare veteranbilbransjen i europa omsetter for 250mrd kroner i året og er kraftig økende, Motorsykkelindustrien ligger i samme størrelsesorden. Småskalaprudusenter av bil/motosykkel/spesialkjøretøy omsetter iallefall for 150mrd i året, og kjøretøyprodusenter som ikke er å regne som småskala, men som har hele virksomheten basert på at deres biler skal kjøres omsetter for 2-300mrd. Tar man med kun sportsbilvirksomheten til Porsche, så opasserer man en industri med godt over 1000mrd kroner i omsetning pr år. Og dette er en industri der Europa har store fortrinn foran asiater og amerikanere.

4. Hvis man skal gjøre veiene fullstendig autonome, så må man sannsynligvis utvikle et system der alle kjøretøy kommuniserer med hverandre. Et slikt system vil kreve et såpass tett samarbeid mellom alle verdens produsenter og myndigheter at det vil erfaringsmessig vil kunne ta flere tiår å få på plass.

5. Og gevinsten med å få til alt dette som har så store økonomiske nedsider? Minimale. 

Og til slutt. en modell der privatpersoner ikke lengre eier kjøretøy og der all, eller nesten all transport foregår ved hjelp av trasnportselskaper er direkte latterlig. Man vil trenge omtrent like mange kjøretøy som før, så da blir det lite gevinst å hente siden de fleste kjøretøy som i dag vil stå uvirksomme mesteparten av døgnet. Og dersom de MDG-folkene som hevder dette er fremtiden hadde hatt rett i at vi da ville trengt mange færre biler, så ville jo stykkprisen på bilene økt noe enormt.

1. VI har vært på level 4 siden November 2017.
https://www.butzel.com/alert-Waymo-Becomes-First-to-start-testing-on-public-roads-without-driver

2. Lovgivning og "folk er treige" inertia er det nok det som holder oss tilbake ja. Men jeg har troen på at dette fremskrittet ikke kan stoppes. Det vil forenkle livene til så mange.

3. Jeg tror ikke det blir påbudt med det første, men kanskje i større byer og noen soner. Det er ikke noe problem å ettermontere selvkjøring i de fleste biler laget siste 10. år. Koster $999. Her trenger man litt mere kit for å gjøre det bedre enn dette tilnærmet hobbyprosjektet, men masseproduksjon, så er det ikke utenkelig at man kan få et kit montert for 15000,- NOK. + abonnement selvsagt
https://comma.ai/shop

Selvkjørende motorsykler har også vært her i en 7års tid.

4. Standarden kom for 10år siden V2V of V2X. https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything

5. En privatbil står stille 90% av tiden. Man vil ikke trenge like mange biler som før. Ride hailing markedet er pr nå på 1900 milliarder i året. Ta vekk sjåføren, og dermed dropp kostnaden til under halve.. Så vil dette markedet vokse helt vannvittig.

I perioder av livet, eller mennesker i noen livssituasjoner og steder vil trenge dedikert bil, som de selv kan velge når de sender ut for å kjøre andre, men som har base på egen gårdsplass. 

Det er 65år imellom disse bildene

Første motoriserte flytur
Wright-SI-2003-19429A-631.jpg.webp.368e8ede0b22acb9b15dc944b621ba30.webp

Første månelanding

Apollo_15_flag_rover_LM_Irwin-1200x1200.thumb.jpg.f1a04e5e04c0496cf69951c99c8a27f8.jpg

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

De siste hundre årene har hatt Kodak moment etter Kodak moment.

Allikevel er det folk som er skråsikre om fremtiden.

Eg tør ikke spå noe.

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, Snowleopard said:

Stoff eer som regel ull eller bommull, eller andre naturlige stoffer.  Dog, regner med at det i moderne tid, betyr en form for blanding av plast og  bomull eller ull.  Alcantara er jo faktisk plast-etterligning av semsket skinn... Grøss og gru, selv om det kjennes og føles bra ut. Men det er fremdeles plast, og folk jubler over "premium"-biler med plastetterligningen av det som er ekte og rent!

Hva om folk gadd å tenke seg om, og sa nei til all denne mikroplasten det fører til! 🤔

Om du har lyst til å "tenke selv" for å minimere mikroplast så bør du fokusere mest mulig på å kjøre minst mulig, og når du kjører prøve å slite så lite dekk som mulig (det innebærer bla å kjøre en minst mulig bil, ikke en oversized supermarket-offroader, eller suv som de kaller det nå)

Slitasje av bildekk er nemlig norges største kilde til mikroplast:

IMG_5669.thumb.jpeg.ecd6ecd716d7472e7791ee860f6fa81b.jpeg

https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2021/april-2021/norske-landbaserte-kilder-til-mikroplast/

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
45 minutes ago, Smule8o said:

Om du har lyst til å "tenke selv" for å minimere mikroplast så bør du fokusere mest mulig på å kjøre minst mulig, og når du kjører prøve å slite så lite dekk som mulig (det innebærer bla å kjøre en minst mulig bil, ikke en oversized supermarket-offroader, eller suv som de kaller det nå)

Slitasje av bildekk er nemlig norges største kilde til mikroplast:

IMG_5669.thumb.jpeg.ecd6ecd716d7472e7791ee860f6fa81b.jpeg

https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2021/april-2021/norske-landbaserte-kilder-til-mikroplast/

Sier litt om hvor mye vi bryr oss om mikroplast utslipp. Kunstgressbaner kan vi leve uten om det er en betydelig helserisiko.

Skrevet (endret)
13 minutes ago, bzzlink said:

Sier litt om hvor mye vi bryr oss om mikroplast utslipp. Kunstgressbaner kan vi leve uten om det er en betydelig helserisiko.

Det er innført strengere krav for fyllmateriale, så problemet er i ferd med å forsvinne/bli mindre.

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/avfall/avfallstyper/gummigranulat-fra-kunstgressbaner/

Problemet med at folk kjøper alt for store biler (gjerne med alt for kraftig motor) og sliter mer dekk enn nødvendig er dog forsatt gjeldende ;)

En kan leve veldig godt uten biler med mange hundre kW motoreffekt også. Men ser likefult klage over at enkelte biler har for lite.

Endret av Smule8o
Skrevet
3 hours ago, Hanhijnn said:

Et noe spesielt miljø du ferdes i...?

De jeg kjenner som kjører Tesla (og det er en god del folk nå) kjører akkurat som andre folk. Joda, de fleste testet ut akselerasjonen når de var ferske Tesla-eiere, men så er det gjort, og ikke så spennende lenger.

Ikke miljø, men en spesiell type mennesker. Folk med stor risikovillighet, litt dårlige evner til å se potensielle konsekvenser. De samme folka som passerer deg på motorsykkel i dobbelt av tillatt hastighet, på bakhjulet. Jeg hører til stadighet at jeg kjører som en kjærring, trenger å slappe av litt, ro deg ned gammern etc. Jeg gikk på en smell for flere tiår siden og lærte på den harde måten at vi ikke er udødelige, mens disse gutta ennå ikke har lært.

De får drive på, men jeg blir litt oppgitt når jeg skal kjøre etter en kollega til ett ukjent sted og jeg gir meg i 70kmt i en 60 sone og bare ser Teslaen blir borte i det fjerne... 

• Liker 5
Skrevet
Femtekolonne skrev (33 minutter siden):

Ikke miljø, men en spesiell type mennesker. Folk med stor risikovillighet, litt dårlige evner til å se potensielle konsekvenser. De samme folka som passerer deg på motorsykkel i dobbelt av tillatt hastighet, på bakhjulet. Jeg hører til stadighet at jeg kjører som en kjærring, trenger å slappe av litt, ro deg ned gammern etc. Jeg gikk på en smell for flere tiår siden og lærte på den harde måten at vi ikke er udødelige, mens disse gutta ennå ikke har lært.

De får drive på, men jeg blir litt oppgitt når jeg skal kjøre etter en kollega til ett ukjent sted og jeg gir meg i 70kmt i en 60 sone og bare ser Teslaen blir borte i det fjerne... 

Sært... Men på ingen måte representativt for den jevne Tesla-eier.

Godt å se at du har roet ned. Det har jeg også gjort for mange år siden. Særlig i bil. Bil blir uansett "kjedelig" i forhold til det å kjøre motorsykkel. ;) På mc har jeg enda en Safedrive, men jeg har sjelden bruk for den...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...